pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 21:55

Ineke2 schreef:
Bloedarmoede had naar voren moeten komen uit het bloedonderzoek dat gedaan is.

Het kan prima dat je pony het wel te warm had of te weinig had gedronken / te weinig zouten / elektrolyten binnen had. Daar vallen wij mensen ook van flauw.

Volgens de dierenarts zou het ook een glucosedip geweest kunnen zijn maar dit bleek niet uit het bloed. Maar dat is ook pas 2 uur na het voorval afgenomen.

Dennis

Re: pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:56

De PPID misschien eens extra checken, daar kunnen ze epileptische aanvallen van krijgen. Hoeft niet stuitend op de grond te zijn, maar 'alleen maar' even wegvallen kan ook.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:09

anjali schreef:
Volgens mij was het 2 weken geleden net heel erg warm?

Dat dacht ik ook..

Met veel warmte/drukkend weer en ponie op leeftijd met ppid.

Even wegvallen kan dan ook bij ppid..

En dosering missch aanpassen..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:13

Dennis schreef:
De PPID misschien eens extra checken, daar kunnen ze epileptische aanvallen van krijgen. Hoeft niet stuitend op de grond te zijn, maar 'alleen maar' even wegvallen kan ook.

Dat even wegvallen doet mij ook aan de mogelijkheid van een epileptische aanval denken. Hoeven ze inderdaad niet van te stuiptrekken op de grond.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:17

[MD] Tia's of iets anders? Ervaringen?

Helaas ook ervaring met iets soortgelijks. Zie de link van mij hierboven van een oud topic wat ik toen ook geopend heb. Het is iig heel beangstigend. Goede nieuws voor Fly en mij was dat het daarna niet meer voorgekomen is. Waaraan het gelegen heeft kan ik ook nog steeds niet zeggen. Ik vermoed ouderdom in combinatie met PPID. Maar je bent niet de enige met dit soort ervaringen hoor!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:32

Vala schreef:
Absolem schreef:
Schimmel
.. in elkaar zakken ... Schraal . ik zou eens een echo willen van die buik/baarmoeder .

Schimmels staat bekend om gevoeligheid voor tumoren...

Kanttekening: ze is nooit dik geweest en altijd wat aan de schrale kant geweest.
Ze heeft wat melanomen onder haar staart, ik heb gevraagd aan de dierenarts of er uitzaaiingen kunnen zijn maar dat was volgens hem vrijwel nooit het geval bij melanomen. In tegenstelling tot melanomen bij mensen.
Verder oogt ze gezond, heldere ogen en fris en levendig.

Volgens mijn vroegere manegehouder die tevens in het bestuur van een onderlinge paardenverzekering zat is het helaas wel degelijk zo dat melanomen door het hele lichaam kunnen zitten. Hij deed zijn uitgewerkte paarden altijd naar de slacht (waar ik het niet mee eens was maar dat is een ander verhaal en off-topic) en daarom wou hij nooit schimmels kopen omdat volgens hem dat vlees helemaal vol melanomen zat!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:55

mijn dochter reed een paard die ook ( was wel in galop) zomaar uit het niets plat voorover viel.
Was ook niets te vinden.
Tot we hem met hals en rug op de foto hadden gezet. Toen bleek dat hij een vernauwing had in zn hals waardoor hij een soort van kortsluting kreeg in zn hals en ruggenmerg bij belasting, en alles niet meer goed doorbloed werd. En dan kreeg hij een soort van uitval.

Hij staat nu te genieten van zn pensioen. En zolang hij niet belast wordt is alles ok. Maar we hebben er nooit meer opgezeten.

Wil niet zeggen dat dit bij jou paard zo is, maar als het nog eens voorvalt zou ik zoiets zeer laten onderzoeken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:53

Dat je er even niet op gaat zitten en zaken probeert uit te sluiten begrijp ik heel goed. Lijkt me een heel beangstigende ervaring.

Maar in zijn algemeenheid 'ik zou er niet meer op gaan zitten' roepen vind ik dan ook weer wat ver gaan. Beest is 22 . Die kan nog heel wat jaren blij mee gaan. En rust roest. Zeker als een dier ook al gevoelig is voor hoefbevangenheid is extra beweging juist heel gezond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:55

Beweging op een andere manier zonder erop te gaan kan natuurlijk ook :j Daar zijn nog legio andere manieren voor.
Maar ik zou er voor nu ook even niet meer op gaan tot TS meer duidelijkheid heeft over de oorzaak.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:58

Vala schreef:
Anjali schreef:

Kanttekening: ze is nooit dik geweest en altijd wat aan de schrale kant geweest.
Ze heeft wat melanomen onder haar staart, ik heb gevraagd aan de dierenarts of er uitzaaiingen kunnen zijn maar dat was volgens hem vrijwel nooit het geval bij melanomen. In tegenstelling tot melanomen bij mensen.
Verder oogt ze gezond, heldere ogen en fris en levendig.

[/quote] Volgens mijn vroegere manegehouder die tevens in het bestuur van een onderlinge paardenverzekering zat is het helaas wel degelijk zo dat melanomen door het hele lichaam kunnen zitten. Hij deed zijn uitgewerkte paarden altijd naar de slacht (waar ik het niet mee eens was maar dat is een ander verhaal en off-topic) en daarom wou hij nooit schimmels kopen omdat volgens hem dat vlees helemaal vol melanomen zat![/quote]

Volgens mij speelt dat naar binnen slaan vooral bij sarcoiden en niet bij melanomen.
Het is wel iets om over na te denken idd, zeker bij schimmels zoals Absolem ook al schreef.

Maar joh wat een enge en nare ervaring. Ik heb het zelf nooit aan de hand gehad maar in jouw schoenen zou ik de afspraak in Utrecht juist wel laten staan. Mogelijkheden uitsluiten kan ook veel rust geven hè en mocht zich nog wat voor doen weet je in elk geval dat je het niet in die hoek hoeft te zoeken.

Edit: de quotes willen weer eens niet..
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 17-07-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:01

Hier een paard met agressieve melanonen, maar dat zie je vaak ook goed bij de 'beginmelanomen' Bij die van ons begon het onder de staart en ook die zijn explosief gegroeid.
Behandeling bij hem is niet meer mogelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:03

Is hij niet uitgedroogd geweest voor je ging rijden? Het was toen 24 graden zeg je, dat kan voor sommige paarden veel zijn en je weet nooit of hij vantevoren genoeg had gedronken. Daardoor een soort van flauwgevallen?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:04

Je kan ook zelf beroerd er af komen op die manier. Ik vergeet nooit weer het paniek telefoontje je zoon is met paard gevallen en ligt er onder. En dan rij je het bos in en ziet de ambu al staan. Gelukkig zeiden ze direkt dat hij alleen zijn been had gebroken.

De mensen in het boshuis hadden net tegen elkaar gezegd eindelijk eens ruiters die normaal langs komen rijden. In stap langs het stukje verharding. En gebeurde dit dus.

Wulfy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:35

Ik heb dit jaaaaren geleden ook eens meegemaakt. Was een wat oudere pony, maar wel een die nog veel bereden werd. Ze zakte bij het stappen (wel zwaar mul zand) opeens in elkaar, draaide haar ogen weg, leek even helemaal van de wereld en stond daarna weer op. Schrok me wild en is me altijd bijgebleven. Zo naar om te zien. Je voelt je zo machteloos. Duurde misschien maar een paar seconden. Nooit achter gekomen wat het was. De pony heeft daarna nog jaren goed gelopen en het is nooit meer gebeurd. Natuurlijk is het goed dat je de jouwe na laat kijken. Hopelijk blijft het bij een eenmalig onverklaarbaar incident.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:40

Ik zie iemand hierboven ook over een TIA, dat was het eerste waar ik aan moest denken. Wij hebben dit meegemaakt bij onze hond, dus wel iets anders, maar die viel ook uit het niets in elkaar, werd weer wakker en was even suf. kwartier later rende die weer rond. Dierenarts vermoedde ook een tia maar gaf aan dat ze daar wss bij onderzoeken niks over konden vinden (hij was toen ook al 10/11 dus uitgebreid onderzoek wilde we hem ook niet aandoen en hij heeft nog tot zo'n 13e geleefd zonder fysieke/lichamelijk ongemakken die die daarvoor niet had). Maar ik heb geen idee of dat bij paarden ook kan...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:57

Cayenne schreef:
Beweging op een andere manier zonder erop te gaan kan natuurlijk ook :j Daar zijn nog legio andere manieren voor.
Maar ik zou er voor nu ook even niet meer op gaan tot TS meer duidelijkheid heeft over de oorzaak.

Dat lijkt mij voorlopig ook een prima alternatief. Tot je het een en ander uitgezocht hebt en er weer een tijd probleemloos verstreken is.

Maar met een 27 jarige die nog onder het zadel is en nog vrolijk door het bos galoppeerd wordt ik een beetje benauwd van het idee dat ik daar al 5 jaar naast zou moeten staan. En het zou hem ook echt tekort gedaan hebben. Want dat is bijna niet na te bootsen aan de hand.
Als het zo is, is het zo hoor. Maar ze kunnen zomaar nog zo lang gezonde mee.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 12:01

Iedereen heel hartelijk dank voor alle reacties en meedenken tot zover!

Ik heb haar vanochtend rustigaan gelongeerd en dat is prima gegaan. Ze was wat stijfjes dus ik ga sowieso ook even de osteopaat regelen voor haar.
Verder zag ik niks bijzonders, ademhaling was goed en ze was vrolijk.
Ik ga voorlopig wandelen en longeren en het even aankijken hoe het gaat.
De afspraak heb ik voor nu geannuleerd.
In ieder geval laat ik september weer bloed afnemen voor de PPID.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:07

Het is waar dat ze misschien nog jaren gezond meekunnen. Maar als je niet weet wat er aan de hand is en of het evt te behandelen is, weet je niet of het eenmalig is en goed zal blijven gaan. Je blijft dan toch altijd een risico nemen als je er weer op gaat, een buitenrit gaat maken. Dat kan niet alleen gevolgen hebben voor het paard in kwestie, maar ook voor diens ruiter en andere weggebruikers…

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:35

Dit lijkt op een Tia, ik ken het van een paard wat nadien nog wel weer is bereden. Er leek niets meer aan de hand. )Was paard van 28 jaar. Maar krap een jaar later stond hij in de wei met een serieus balansprobleem en is hij ingeslapen. De Tia was daar ws een voorboden. Die eigenaar is er na de Tia niet weer op gaan rijden.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:06

Ik heb geen ervaringen voor je, maar ik wilde je wel heel veel sterkte wensen en ik kan mij voorstellen dat je je echt kapot geschrokken bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:55

Ik moest ook denken aan een (lichte) TIA en vlak ook de PPID niet uit, dat kan ook allerlei rare verschijnselen geven en inderdaad kunnen ze ook melanomen hebben in de organen en ingewanden en daar overlijden een hoop schimmels aan.

Zou ook even het hart en de longen checken of er geen vocht achter zit. (kan door de PPID)

Snap wel dat je van zoiets enorm schrikt.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:12

Jeetje TS, wat zal je geschrokken zijn! Lijkt mij heel heftig om mee te maken.
Ik wil niet elk topic kapen door random mijn vragen ertussen te gooien zonder nuttige inbreng, dus excuses daarvoor :o. Maar ik zie hier de TIA veel genoemd worden. Nu weet ik dat bij mensen een TIA over het algemeen niet gepaard gaat met bewustzijnsverlies, kan dit bij paarden dan wel voorkomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:17

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:32

Dank voor de link Elisa! In het artikel spreken ze echter over een hersenbloeding, dat is iets anders dan een TIA. Bij een hersenbloeding verwacht ik niet zo’n snel herstel. Misschien toch iets van hitte / epilepsie / narcolepsie bij het paard van TS?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:30

Oja ik zie het nu, nee..bij een hersenbloeding verwacht ik ook niet zo snel herstel.

Ik denk dat er over TIA's bij paarden ook niet zoveel bekend is nog.

Er staat wel dat een hersenbloeding ook een soort epilepsie en kortsluiting kan geven waarbij ze kunnen vallen.