Dunne mest, wat kan het zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:05

Change03 schreef:
https://www.horseflex.nl/product/vlozaa ... 1wQAvD_BwE

Bedoelen jullie deze?
Bij aanbevolen hoeveelheid staat 100 tot 300 gram per dag. Het kan geen kwaad daar zoveel overheen te gaan?

Niet nodig om een duur paardenmerk te geven

https://nl.pit-pit.com/products/psylliu ... 5363058896

Deze geef ik altijd, in een slobber met wat lijnzaadolie.

snorkel1986 schreef:
Om testen op zand gewoon zelf doen.. meerdere dagen en en liefst verschillende tijden zand komt in golven dus echt meerdere malen testen .. en de pavo kreeg hij die ook bij de vorige eigenaar? Anders dat eens stop zetten voor ern week of 2

Die test zegt echt te weinig. Je kan heel weinig zand in die test hebben en alsnog een paard vol zand hebben. Dan komt het alleen niet naar buiten, ook niet in meerdere dagen. Als je het zeker wilt weten moet je een foto maken. Maar een kuur kan geen kwaad.

Je moet alleen wel genoeg geven, ts. En dan is die van die link die jij hebt gewoon zonde en kan je beter de andere link pakken. Scheelt een hoop en heb je genoeg voor nog een keer eventueel.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:03

snorkel1986 schreef:
Om testen op zand gewoon zelf doen.. meerdere dagen en en liefst verschillende tijden zand komt in golven dus echt meerdere malen testen .. en de pavo kreeg hij die ook bij de vorige eigenaar? Anders dat eens stop zetten voor ern week of 2

Ja dat deed hier dus echt niks en toch zat ze vol. :+

@TS: Bij (sterk) vermoeden van zand 1 gram per kilo paard, kuur van 5-7 dagen geven. Verder een onhouderskuur is een halve dosis hiervan.

Change03

Re: Dunne mest, wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 09:14

Tja, lastig. Ik heb namelijk geen sterk vermoeden....

Vorige eigenaar heeft aangegeven dat er geen sprake was van dunne mest. Hij stond daar ook niet op zandgrond.

Ik ga het wel gewoon bestellen, aangezien het geen kwaad kan. Iemand toevallig een kortingscode van MedPets of HorseFlex? Ik pak maar gewoon een paardenmerk :D

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:18

Ik zou lekker psyllium bij pit&pit kopen, scheelt een hoop in kosten aangezien je best een flinke hoeveelheid moet voeren.

Mocht dat geen effect hebben en je gezien het verhaal/managment geen hele sterke verdenking voor zand hebben dan zou je evt pre/probiotica kunnen proberen. Het zou kunnen zijn dat zijn darmflora toch van slag zijn door de voerwisselingen en stress rondom de verhuizing. Als prebiotica zou ik hem zo'n 250 gram bietenpulp per dag voeren, en als probiotica iets met levende gisten, audevard heeft hier een mooi product voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:22

Change03 schreef:
Tja, lastig. Ik heb namelijk geen sterk vermoeden....

Vorige eigenaar heeft aangegeven dat er geen sprake was van dunne mest. Hij stond daar ook niet op zandgrond.

Ik ga het wel gewoon bestellen, aangezien het geen kwaad kan. Iemand toevallig een kortingscode van MedPets of HorseFlex? Ik pak maar gewoon een paardenmerk :D

Het is precies hetzelfde he? Alleen een paardenmerk is duurder en ze geven altijd een te laag voeradvies.
En sommige merken zitten ook toevoegingen bij, niet alleen maar psylliumzaad en dat maakt het nog duurder, omdat je dan nog meer zou moeten voeren om het iets te laten doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:33

Ja maar horseflex is soms goedkoper dan Pit pit ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:35

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:41

Ja dat vraag ik me ook altijd af.. ik wissel er soms mee af, gewoon psyllium zaad en gemalen husk. En ik geef op dit moment voor het eerst een lijnzaad kuur in plaats van psyllium (minder enthousiast over).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:46

Mijn merrie eet met moeite genoeg psyllium van de kuur. Met pech laat ze het staan.
Ik had eerder altijd wel een klein theelepeltje zand in het puntje van een zakje.
Ik geef nu al een hele poos elke dag een koffiekopje lijnzaad, gewoon zo door wat slobber.
Dat is eens een tip geweest van Utrecht bij een paard van een vriendin. Die net niet geopereerd hoefde worden aan zandkoliek maar wel helemaal is doorgespoeld op de kliniek.
En eerder zag ik bij mijn merrie geen verschil, nog steeds theelepeltje, maar sinds 1,5 maand niets meer.
Oke nu weet ik dat dit niet altijd wat zegt, maar meer kan ik voor nu ook niet doen.

Maar wil wel weer keer een kuur geven en denk dan aan die van paard natuurlijk omdat je dan minder zou hoeven geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:53

Sintara schreef:
Ja maar horseflex is soms goedkoper dan Pit pit ;)

Dan moet dat het wel zijn en dan gaat het niet om het paardenmerk maar de prijs. Dat is alleen maar slim, maar toen ik net keek was het nog wel wat duurder. En dan is het zonde, want dat paardenmerk is niet beter in dit geval, omdat het precies hetzelfde is.

Het voeradvies vind ik wel een probleem bij diverse merken. Dan geef je echt geld uit voor niks, omdat het echt te weinig is dan helaas. Het advies van horseflex is ook echt veel te weinig, dat advies wil je per 100 kilo, niet voor een paard. Dus zelfs als daar wel voor gekozen wordt zou je veel meer moeten geven om het effect te laten hebben

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:01

DP, en geef je dan ook afentoe een pauze of geef je de lijnzaad altijd?
Ik geef een halve voerschep per dag deze week, gooi er wel kokend water op en geef het daarna wanneer het is afgekoeld.. mijn paard lust lijnzaad en psyllium gelukkig erg graag

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:23

Ja eens een weekje niet. Maar dat is toen niet perse aanbevolen door de DA.

Doordat het maar een koffiekopje is hoeft het ook niet te koken.
Ik weet dus ook niet of het echt werkt zoals ik hoop natuurlijk. Misschien zie ik nu geen zand in de test omdat het vrolijk blijft zitten...zonder rontgen weten we natuurlijk niks echt zeker.
Maar zij heeft wel altijd mooie mest, toen en nu.

En dat paard waar de da dat had aanbevolen had wel goede mest maar altijd een straaltje nat na.
Dat was ook voorbij met dat koffiekopje per dag.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:24

Geef je dat gewoon zo?
Ik geef het sinds kort ook. Maar dan voor de eiwitten. Ik maal het eerst in een koffie molentje voordat ik het geef.
100 gr voor merrie van 1.55. dat zal ook ongeveer een koffie bekertje zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:30

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 15:47

Zal je zien… de mest is de afgelopen dagen een stuk beter. Voor wie een foto wilt zien… die kan ik op verzoek plaatsen :’)

Toch wat mest opgevangen zodat ik het morgenvroeg naar de kliniek kan brengen maar ben wel wat positiever nu.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:50

Duurd idd ook meestal een dag of 4 van voordroog naar hooi.