Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Ik was het overigens vergeten erbij te zetten, maar bouw het voer wel verspreid over een aantal dagen op. Voeg iedere dag 1kg erbij en wanneer je op het gewenste aantal kilo's zit totaal, ga je daarna eventueel je andere voersoorten wisselen met een halve tot hele kg per dag.
Normaal gesproken raad ik dit opbouwen en wisselen aan per 4 dagen in plaats van per dag, maar gezien de ernst van de situatie vind ik vlot meer vezel erin belangrijker dan het rustig opbouwen. Toch, bij enige twijfel of het paard er negatief op reageert, zet er een dag de rem op door niet verder op te bouwen en bouw daarna met maar een halve kg per dag op en schakel eenmaal volledig opgebouwd met een kwart kilo over.
Anastasia24 schreef:Dus geen ruwvoer? Én geen buiten uren? Jij haalt hem uit zijn stal maar hoeveel staat hij buiten? Erg rot dat die staleigenaar jou dit wijsmaakte, je eigen gevoel volgen qua dieren en je onderzoek doen, zoals je doet, dus goed van je,maar als ik jou was zou ik dingen drastisch veranderen. Ik weet niet wat kan in Spanje, qua vervanger, hooi, ruimte(en schaduw daar) maar ik hoop dat je iets beters kunt vinden.
Celebi schreef:Hoewel het duur is, is import altijd een mogelijkheid. Frankrijk is niet ver weg dus zeker grotere stallen zouden gemakkelijk hun hooi of voordroog moeten kunnen importeren. Ik weet bijvoorbeeld dat het houden van paarden op bijvoorbeeld Aruba vreselijk lastig is ook vanwege het gebrek aan gras en hooi en de import is op zon eiland vreselijk duur. Maar vanuit Frankrijk naar Spanje lijkt me dat prima te doen.
Ik zou naast de aangeraden ruwvoervervangers toch heel snel gaan zoeken naar een andere locatie om je paard te gaan stallen. Hoe eerder je weg bent hoe beter, want een stal die je verteld dat het goed is om een kilootje ruwvoer te eten en 2x een schepje voer is natuurlijk wel heel raar. Volg je gevoel! Lees je in en verzamel zoveel mogelijk informatie over de gezondheid van je paard en hoe je het beste een paard kunt houden. Er zullen werelden voor je opengaan denk ik die haaks tegenover de informatie van je staleigenaar staan. Ik weet hoe lastig het is om niet beïnvloed te worden door een staleigenaar. Ze lijken het allemaal zo goed te weten, maar toch hebben sommige hun eigen rare ideeën over het houden van paarden die soms gewoon echt niet goed zijn voor het welzijn. Kritisch blijven en zelf informatie nalopen is dan het beste wat je kunt doen.
Heel veel sterkte in deze benarde situatie. Super goed dat je bent gaan zoeken naar advies!
Elisa2 schreef:Jemig, ik weet gewoon niet wat ik lees..arm paard.
Ruwvoer is zoveel belangrijker dan krachtvoer! Ik zou ook kijken naar een andere stal..weet wel dat het daar allemaal lastiger is dan hier qua buiten en ruwvoer maar dit klinkt waardeloos en op de foto's is je paard echt te mager. Daar kun je ook geen spier optrainen zo.
Wat gezegd werd over maagzweren lijkt me ook een goede om uit te sluiten..zo'n voerpatroon is een recept voor maagzweren.
thequeensmum schreef:Van voeding niet veel verstand, maar die eerste foto, jemig, dat ze dan nog durven zeggen dat het paard niet mager is.
Vraag me wel af: hoe zien de andere paarden eruit? Ook mager?
Paardenfann4 schreef:Misschien kun je grasmix of grasbrok ergens bestellen, dat zijn ook goede vervangers. Is er geen webshop die ook naar Spanje levert?
ellepel schreef:ik vind de foto’s wel slecht om goed over te oordelen hoor.
paard staat niet vierkant,scheef ,in de schaduw en met het hoofd omhoog.
dan lijkt het vaak al heel anders.
wil je eens foto maken waarbij het vierkant staat met een normale hoofdhouding en in het licht?
als je paard wel onbeperkt stro kan eten dan is dat toch al heel mooi denk ik zo.![]()
hier roepen we namelijk tegen alle mensen met dikke paarden dat ze stro moeten gaan bijvoeren omdat er minder voeding in zit.
daarom dus wel net als wat anderen zeggen gaan kijken of je in elk geval genoeg eiwitten en andere voedingswaarde voert met wat je nu allemaal geeft.
probeer dus of je het zelf uit kunt rekenen(tabellen staan wel op google) en wat je dan tekort komt.
misschien kun je aan een grasbrok of luzernebrok komen?
Gitana schreef:Je paard mag wel wat aankomen, maar hij is nog maar 4,5 en ik vind hem er opzich uitzien zoals vele spanjaarden. hij ziet er ook niet uit alsof hij al uitgegroeid is. Ik denk persoonlijk dat je voor maagzweren niet bang hoeft te zijn omdat hij wel stro eet.
Weet je ook watvoor stro het is? Het ene stro heeft meer voedingswaarden dan de andere. Mijn merrie heeft in Spanje ook op stro gestaan en ze vind het nu nog steeds lekker, daarom staat ze op hooi. Ik geef haar soms een bak stro, vind ze heerlijk.
Je moet niet vergeten dat paarden in Spanje vaak al schraal gehouden worden en dat is het ras ook gewend. Je kan ze niet inééns rijk hooi en gras gaan geven met hoge voedingswaarden. Al mag er bij jou natuurlijk wel hooi bij, vooral als hij dat al gewend was.
Probeer aan hooi te komen zolang je paard nog daar staat, dat is in Spanje ook wel te vinden.
DuoPenotti schreef:Waar gaan de andere heen? Misschien is daar ook plek voor jou paard?
Hannanas schreef:Buiten dat hij nu grasbrok of andere ruwvoervervangers nodig heeft zou ik ook sowieso gaan verhuizen. Geen kwestie van of verhuizen maar wanneer. 24/7 in de stal en bij betere tijden 1 plak alfalfa is dierenmishandeling.
MarliesV schreef:Vind het dier niet extreem mager maar er mag zeker meer bij. Vooral die puntkont maakt wel duidelijk dat hij tekort komt. Stro en krachtvoer alleen is niet voldoende, dat heb je inmiddels zelf ook wel door.
Ook 1 kg ruwvoer wat hij eerst kreeg, zal niet voldoende aanzetten.
Ik zou voor nu:
Op zoek gaan naar ruwvoer of ruwvoervervanger zoals grasbrok en hier mee starten (buiten de stalbaas om maar wel melden) om het dier weer te voorzien van voldoende ruwvoer.
En daarnaast op zoek gaan naar een stalling waar ze in ieder geval voldoende voeding krijgen, en waar ze ook niet afhankelijk zijn van jou om buiten te kunnen rond scharrelen. Dus een stal die buiten zet.
Ik snap dat grasland in Spanje een utopie is maar een paddock met vriendjes overdag is toch wel erg belangrijk voor het welzijn.
little_birdy schreef:Hoi ts wat goed dat je hier advies vraagt.
Je paard ziet er inderdaad niet zo goed uit op de foto’s.
Ik lees dat je in spanje woont.
Daar is het vrij normaal om alleen maar stro te voeren als basis ruwvoer de paarden worden daar heel schraal gehouden,
Alleen jouw paard mist inderdaad behoorlijk wat vet en spier nu,
Ik denk dat de 1 kg alfalfa wat hij normaal bij krijgt tussen de middag helemaal niet verkeerd is maar ook zeker niet genoeg.
Je kan eens kijken of je aan een ruwvoermix kan komen bijvoorbeeld waar veel luzerne in zit.
En verder een basis brok of muslie die laag in suikers zit.
Dan zou ik daar mee beginnen dat hij in de ochtend en avond flink wat ruwvoermix bijkrijgt inclusief brok dat zou icm onbeperkt stro moeten werken.
Je zou ook een keer bloed kunnen laten trekken voor te kijken voor tekorten.
En heb je enig idee hoe het zit met ontwormen?
Je hebt het goed gezien hoor dat je paard er nu niet goed uitziet en goed dat je actie onderneemt