Paard te mager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 01:41

Dus geen ruwvoer? Én geen buiten uren? Jij haalt hem uit zijn stal maar hoeveel staat hij buiten? Erg rot dat die staleigenaar jou dit wijsmaakte, je eigen gevoel volgen qua dieren en je onderzoek doen, zoals je doet, dus goed van je, :j maar als ik jou was zou ik dingen drastisch veranderen. Ik weet niet wat kan in Spanje, qua vervanger, hooi, ruimte(en schaduw daar) maar ik hoop dat je iets beters kunt vinden. :j

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 01:48

Mizora schreef:
Ik was het overigens vergeten erbij te zetten, maar bouw het voer wel verspreid over een aantal dagen op. Voeg iedere dag 1kg erbij en wanneer je op het gewenste aantal kilo's zit totaal, ga je daarna eventueel je andere voersoorten wisselen met een halve tot hele kg per dag.

Normaal gesproken raad ik dit opbouwen en wisselen aan per 4 dagen in plaats van per dag, maar gezien de ernst van de situatie vind ik vlot meer vezel erin belangrijker dan het rustig opbouwen. Toch, bij enige twijfel of het paard er negatief op reageert, zet er een dag de rem op door niet verder op te bouwen en bouw daarna met maar een halve kg per dag op en schakel eenmaal volledig opgebouwd met een kwart kilo over.

Onwijs bedankt voor je hulp! Ik ga hier gelijk naar kijken!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 01:49

Anastasia24 schreef:
Dus geen ruwvoer? Én geen buiten uren? Jij haalt hem uit zijn stal maar hoeveel staat hij buiten? Erg rot dat die staleigenaar jou dit wijsmaakte, je eigen gevoel volgen qua dieren en je onderzoek doen, zoals je doet, dus goed van je, :j maar als ik jou was zou ik dingen drastisch veranderen. Ik weet niet wat kan in Spanje, qua vervanger, hooi, ruimte(en schaduw daar) maar ik hoop dat je iets beters kunt vinden. :j

Nee echt alleen de alfalfa, maar zelfs dit is minimaal. Nu dus 6-8 weken in de middag geen alfalfa gehad en alleen de stro in de stal om te eten. En dan 2x daags 2 voerscheppen muesli met haver en triple van Pavo.

Er is een ronde bak met zand waar ze in kunnen voor een paar uurtjes maar ja dit wil iedereen en nu met de hitte kan dit alleen in de ochtend of namiddag voor Max een uur. Geen gras, geen hooi

snorkel1986

Re: Paard te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:30

Wat krijgen andere paarden op andere stallen in Spanje.. opzich is Stro ook ruwvoer maar er zit veel minder voedingswaarde in .. dus wat is daar normaal en wat is er te krijgen.. zou daar eerst na kijken...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:23

Hoewel het duur is, is import altijd een mogelijkheid. Frankrijk is niet ver weg dus zeker grotere stallen zouden gemakkelijk hun hooi of voordroog moeten kunnen importeren. Ik weet bijvoorbeeld dat het houden van paarden op bijvoorbeeld Aruba vreselijk lastig is ook vanwege het gebrek aan gras en hooi en de import is op zon eiland vreselijk duur. Maar vanuit Frankrijk naar Spanje lijkt me dat prima te doen.

Ik zou naast de aangeraden ruwvoervervangers toch heel snel gaan zoeken naar een andere locatie om je paard te gaan stallen. Hoe eerder je weg bent hoe beter, want een stal die je verteld dat het goed is om een kilootje ruwvoer te eten en 2x een schepje voer is natuurlijk wel heel raar. Volg je gevoel! Lees je in en verzamel zoveel mogelijk informatie over de gezondheid van je paard en hoe je het beste een paard kunt houden. Er zullen werelden voor je opengaan denk ik die haaks tegenover de informatie van je staleigenaar staan. Ik weet hoe lastig het is om niet beïnvloed te worden door een staleigenaar. Ze lijken het allemaal zo goed te weten, maar toch hebben sommige hun eigen rare ideeën over het houden van paarden die soms gewoon echt niet goed zijn voor het welzijn. Kritisch blijven en zelf informatie nalopen is dan het beste wat je kunt doen.

Heel veel sterkte in deze benarde situatie. Super goed dat je bent gaan zoeken naar advies!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:55

Jemig, ik weet gewoon niet wat ik lees..arm paard.

Ruwvoer is zoveel belangrijker dan krachtvoer! Ik zou ook kijken naar een andere stal..weet wel dat het daar allemaal lastiger is dan hier qua buiten en ruwvoer maar dit klinkt waardeloos en op de foto's is je paard echt te mager. Daar kun je ook geen spier optrainen zo.

Wat gezegd werd over maagzweren lijkt me ook een goede om uit te sluiten..zo'n voerpatroon is een recept voor maagzweren.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:02

Van voeding niet veel verstand, maar die eerste foto, jemig, dat ze dan nog durven zeggen dat het paard niet mager is.
Vraag me wel af: hoe zien de andere paarden eruit? Ook mager?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:06

Misschien kun je grasmix of grasbrok ergens bestellen, dat zijn ook goede vervangers. Is er geen webshop die ook naar Spanje levert?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:12

ik vind de foto’s wel slecht om goed over te oordelen hoor.

paard staat niet vierkant,scheef ,in de schaduw en met het hoofd omhoog.
dan lijkt het vaak al heel anders.
wil je eens foto maken waarbij het vierkant staat met een normale hoofdhouding en in het licht?

als je paard wel onbeperkt stro kan eten dan is dat toch al heel mooi denk ik zo. :j
hier roepen we namelijk tegen alle mensen met dikke paarden dat ze stro moeten gaan bijvoeren omdat er minder voeding in zit.

daarom dus wel net als wat anderen zeggen gaan kijken of je in elk geval genoeg eiwitten en andere voedingswaarde voert met wat je nu allemaal geeft.
probeer dus of je het zelf uit kunt rekenen(tabellen staan wel op google) en wat je dan tekort komt.

misschien kun je aan een grasbrok of luzernebrok komen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:15

Je paard mag wel wat aankomen, maar hij is nog maar 4,5 en ik vind hem er opzich uitzien zoals vele spanjaarden. hij ziet er ook niet uit alsof hij al uitgegroeid is. Ik denk persoonlijk dat je voor maagzweren niet bang hoeft te zijn omdat hij wel stro eet.
Weet je ook watvoor stro het is? Het ene stro heeft meer voedingswaarden dan de andere. Mijn merrie heeft in Spanje ook op stro gestaan en ze vind het nu nog steeds lekker, daarom staat ze op hooi. Ik geef haar soms een bak stro, vind ze heerlijk.
Je moet niet vergeten dat paarden in Spanje vaak al schraal gehouden worden en dat is het ras ook gewend. Je kan ze niet inééns rijk hooi en gras gaan geven met hoge voedingswaarden. Al mag er bij jou natuurlijk wel hooi bij, vooral als hij dat al gewend was.
Probeer aan hooi te komen zolang je paard nog daar staat, dat is in Spanje ook wel te vinden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:51

Het lastige is van alleen stro als ruwvoer dat er gewoon echt nauwelijks wat in zit. Een paard in de groei heeft bouwstoffen nodig. Ik heb het al gehad met graszaadhooi waar mijn paard echt vreselijk op afviel. Voerde hem enorm veel bij aan ruwvoervervanger, muesli, eiwitten, vetten en hoewel het iets deed bleef hij echt te mager. Je kunt er bijna niet tegenop voeren omdat je in kilo's ruwvoer gewoon een hoop EWpa hebt zitten en om dat met brok te voeren moet je er soms kilo's in stoppen. Dat is iets om wel rekening mee te houden. Zeker bij een paard dat al te mager staat. Het hoeft er ook zeker niet aan te vliegen, maar kritisch kijken wat hij nodig heeft is een goede start.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:25

Celebi schreef:
Hoewel het duur is, is import altijd een mogelijkheid. Frankrijk is niet ver weg dus zeker grotere stallen zouden gemakkelijk hun hooi of voordroog moeten kunnen importeren. Ik weet bijvoorbeeld dat het houden van paarden op bijvoorbeeld Aruba vreselijk lastig is ook vanwege het gebrek aan gras en hooi en de import is op zon eiland vreselijk duur. Maar vanuit Frankrijk naar Spanje lijkt me dat prima te doen.

Ik zou naast de aangeraden ruwvoervervangers toch heel snel gaan zoeken naar een andere locatie om je paard te gaan stallen. Hoe eerder je weg bent hoe beter, want een stal die je verteld dat het goed is om een kilootje ruwvoer te eten en 2x een schepje voer is natuurlijk wel heel raar. Volg je gevoel! Lees je in en verzamel zoveel mogelijk informatie over de gezondheid van je paard en hoe je het beste een paard kunt houden. Er zullen werelden voor je opengaan denk ik die haaks tegenover de informatie van je staleigenaar staan. Ik weet hoe lastig het is om niet beïnvloed te worden door een staleigenaar. Ze lijken het allemaal zo goed te weten, maar toch hebben sommige hun eigen rare ideeën over het houden van paarden die soms gewoon echt niet goed zijn voor het welzijn. Kritisch blijven en zelf informatie nalopen is dan het beste wat je kunt doen.

Heel veel sterkte in deze benarde situatie. Super goed dat je bent gaan zoeken naar advies!

Daar heb je zeker gelijk in! Ik ben aan het rondzoeken waar ik eventueel nu hooi zou kunnen kopen of wat verzonden kan worden naar Spanje.

Wat je zegt is echt waar.. ik geloofde haar gewoon direct. Ik dacht ook; zij zal wel weten hoe het zit als ze eigenaar is van de stal. Nu terug kijkend op andere mensen zijn er al 2 weggegaan omdat ze vonden dat hun paard het “niet goed” doet op haar stal. Afgevallen ook, en ze snapte totaal het probleem niet. Ik ben te goed gelovig denk ik geweest. En ik rijd al jaren paard, maar ik heb mijn paard nu een jaar en dan leer je pas echt… en zoals je nu leest wist ik veel dingen zelf niet eens. Dank voor je bericht!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:27

Elisa2 schreef:
Jemig, ik weet gewoon niet wat ik lees..arm paard.

Ruwvoer is zoveel belangrijker dan krachtvoer! Ik zou ook kijken naar een andere stal..weet wel dat het daar allemaal lastiger is dan hier qua buiten en ruwvoer maar dit klinkt waardeloos en op de foto's is je paard echt te mager. Daar kun je ook geen spier optrainen zo.

Wat gezegd werd over maagzweren lijkt me ook een goede om uit te sluiten..zo'n voerpatroon is een recept voor maagzweren.

Ja… :(. Ik heb het idee dat hij met de paard weken er slechter uit gaat zien. Het is hier echt heel lastig om een goede stal te vinden waar ruwvoer gegeven word zoals het zou moeten. En nu hij zo mager is heb ik helemaal het idee dat als ik hem meer ga trainen hij met dit voer schema er nog slechter gaat uit zien.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:29

thequeensmum schreef:
Van voeding niet veel verstand, maar die eerste foto, jemig, dat ze dan nog durven zeggen dat het paard niet mager is.
Vraag me wel af: hoe zien de andere paarden eruit? Ook mager?

Er gaan nu in 2 maanden tijd 2 klanten weg van deze stal, omdat ze vinden dat hun paard er niet goed uit ziet. en ik moet zeggen dat ik de laatste 2 weken andere paarden er ook slechter uit vind gaan zien. Maar het erge is dat als ik er iets over zeg “het totaal niet waar is” en ze mij echt aankijkt alsof ik dom ben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:30

Waar gaan de andere heen? Misschien is daar ook plek voor jou paard?

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:30

Paardenfann4 schreef:
Misschien kun je grasmix of grasbrok ergens bestellen, dat zijn ook goede vervangers. Is er geen webshop die ook naar Spanje levert?

Ik heb vannacht rond gezocht op internet en ze hebben hier wel Pavo want dat kreeg hij nu extra, maar dan een soort wat niet veel voor hem doet blijkbaar. Daarvan hebben ze ook grasbrok. Ik ga daar eens naar kijken

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:32

ellepel schreef:
ik vind de foto’s wel slecht om goed over te oordelen hoor.

paard staat niet vierkant,scheef ,in de schaduw en met het hoofd omhoog.
dan lijkt het vaak al heel anders.
wil je eens foto maken waarbij het vierkant staat met een normale hoofdhouding en in het licht?

als je paard wel onbeperkt stro kan eten dan is dat toch al heel mooi denk ik zo. :j
hier roepen we namelijk tegen alle mensen met dikke paarden dat ze stro moeten gaan bijvoeren omdat er minder voeding in zit.

daarom dus wel net als wat anderen zeggen gaan kijken of je in elk geval genoeg eiwitten en andere voedingswaarde voert met wat je nu allemaal geeft.
probeer dus of je het zelf uit kunt rekenen(tabellen staan wel op google) en wat je dan tekort komt.

misschien kun je aan een grasbrok of luzernebrok komen?

Ik ga vanavond een goede foto maken. Ja inderdaad! Dankjewel!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:35

Gitana schreef:
Je paard mag wel wat aankomen, maar hij is nog maar 4,5 en ik vind hem er opzich uitzien zoals vele spanjaarden. hij ziet er ook niet uit alsof hij al uitgegroeid is. Ik denk persoonlijk dat je voor maagzweren niet bang hoeft te zijn omdat hij wel stro eet.
Weet je ook watvoor stro het is? Het ene stro heeft meer voedingswaarden dan de andere. Mijn merrie heeft in Spanje ook op stro gestaan en ze vind het nu nog steeds lekker, daarom staat ze op hooi. Ik geef haar soms een bak stro, vind ze heerlijk.
Je moet niet vergeten dat paarden in Spanje vaak al schraal gehouden worden en dat is het ras ook gewend. Je kan ze niet inééns rijk hooi en gras gaan geven met hoge voedingswaarden. Al mag er bij jou natuurlijk wel hooi bij, vooral als hij dat al gewend was.
Probeer aan hooi te komen zolang je paard nog daar staat, dat is in Spanje ook wel te vinden.

Ik denk dat hij ook nog wel iets groeit, maar hoe hij nu is is hij in het afgelopen jaar nog niet geweest. Hier is het inderdaad allemaal heel anders als in Nederland… alleen de ribben die je soms in bepaald licht of houdingen ziet heb ik nog niet eerder bij hem gezien en vanaf zijn kont is hij voor mij zo mager.

Ach ja hier eten ze allemaal stro… maar bijv de alfalfa is echt minimaal en vaak dus wekenlang niks.. dus geen lunch. Waarschijnlijk zijn de andere paarden hier daardoor ook afgevallen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:36

Buiten dat hij nu grasbrok of andere ruwvoervervangers nodig heeft zou ik ook sowieso gaan verhuizen. Geen kwestie van of verhuizen maar wanneer. 24/7 in de stal en bij betere tijden 1 plak alfalfa is dierenmishandeling.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:37

Vind het dier niet extreem mager maar er mag zeker meer bij. Vooral die puntkont maakt wel duidelijk dat hij tekort komt. Stro en krachtvoer alleen is niet voldoende, dat heb je inmiddels zelf ook wel door.

Ook 1 kg ruwvoer wat hij eerst kreeg, zal niet voldoende aanzetten.

Ik zou voor nu:
Op zoek gaan naar ruwvoer of ruwvoervervanger zoals grasbrok en hier mee starten (buiten de stalbaas om maar wel melden) om het dier weer te voorzien van voldoende ruwvoer.
En daarnaast op zoek gaan naar een stalling waar ze in ieder geval voldoende voeding krijgen, en waar ze ook niet afhankelijk zijn van jou om buiten te kunnen rond scharrelen. Dus een stal die buiten zet.

Ik snap dat grasland in Spanje een utopie is maar een paddock met vriendjes overdag is toch wel erg belangrijk voor het welzijn.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:38

DuoPenotti schreef:
Waar gaan de andere heen? Misschien is daar ook plek voor jou paard?

Zij gaan naar een stal waar de paarden niet op stro staan, maar op zaagsel. Mijn staleigenaar kent letterlijk elke eigenaar van elke stal, dus ze weet het ook gelijk als iemand bij een andere stal kijkt. En de hoefsmid vertelt alle roddels door van deze stal. Ze zei dat bij de andere stal ze minimaal zaagsel krijgen en een beetje stro rondom om te eten, meer niet. Maar wat hiervan waar is weet je natuurlijk niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:39

Hoi ts wat goed dat je hier advies vraagt.
Je paard ziet er inderdaad niet zo goed uit op de foto’s.

Ik lees dat je in spanje woont.
Daar is het vrij normaal om alleen maar stro te voeren als basis ruwvoer de paarden worden daar heel schraal gehouden,

Alleen jouw paard mist inderdaad behoorlijk wat vet en spier nu,
Ik denk dat de 1 kg alfalfa wat hij normaal bij krijgt tussen de middag helemaal niet verkeerd is maar ook zeker niet genoeg.

Je kan eens kijken of je aan een ruwvoermix kan komen bijvoorbeeld waar veel luzerne in zit.
En verder een basis brok of muslie die laag in suikers zit.
Dan zou ik daar mee beginnen dat hij in de ochtend en avond flink wat ruwvoermix bijkrijgt inclusief brok dat zou icm onbeperkt stro moeten werken.

Je zou ook een keer bloed kunnen laten trekken voor te kijken voor tekorten.

En heb je enig idee hoe het zit met ontwormen?

Je hebt het goed gezien hoor dat je paard er nu niet goed uitziet en goed dat je actie onderneemt
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 11-07-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:40

Hannanas schreef:
Buiten dat hij nu grasbrok of andere ruwvoervervangers nodig heeft zou ik ook sowieso gaan verhuizen. Geen kwestie van of verhuizen maar wanneer. 24/7 in de stal en bij betere tijden 1 plak alfalfa is dierenmishandeling.

Ja en ik voel me echt schuldig dat ik niet eerder heb nagedacht dat dit niet is hoe het hoort. Ik heb dan toch niet de ervaring die ik dacht te hebben. Ik heb hem nu 1 jaar en ik ben oktober al verhuisd omdat bij de andere stal ze echt de paarden sloegen.. deze stal eigenaar maakt je ook echt wijs dat dit is hoe het hoort, en het paard meer werk nodig heeft. Ze lacht je nog net niet uit.

Dank voor je bericht!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:42

MarliesV schreef:
Vind het dier niet extreem mager maar er mag zeker meer bij. Vooral die puntkont maakt wel duidelijk dat hij tekort komt. Stro en krachtvoer alleen is niet voldoende, dat heb je inmiddels zelf ook wel door.

Ook 1 kg ruwvoer wat hij eerst kreeg, zal niet voldoende aanzetten.

Ik zou voor nu:
Op zoek gaan naar ruwvoer of ruwvoervervanger zoals grasbrok en hier mee starten (buiten de stalbaas om maar wel melden) om het dier weer te voorzien van voldoende ruwvoer.
En daarnaast op zoek gaan naar een stalling waar ze in ieder geval voldoende voeding krijgen, en waar ze ook niet afhankelijk zijn van jou om buiten te kunnen rond scharrelen. Dus een stal die buiten zet.

Ik snap dat grasland in Spanje een utopie is maar een paddock met vriendjes overdag is toch wel erg belangrijk voor het welzijn.

Ja zeker… ik ga vandaag de grasbrok aanschaffen, zodat hij dit in ieder geval al gelijk krijgt. En inderdaad wat je zegt zoeken naar iets waar hij “paard” kan zijn.. want hier staan sommige paarden soms dagenlang in de stal.. te zweten in de hitte

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:44

little_birdy schreef:
Hoi ts wat goed dat je hier advies vraagt.
Je paard ziet er inderdaad niet zo goed uit op de foto’s.

Ik lees dat je in spanje woont.
Daar is het vrij normaal om alleen maar stro te voeren als basis ruwvoer de paarden worden daar heel schraal gehouden,

Alleen jouw paard mist inderdaad behoorlijk wat vet en spier nu,
Ik denk dat de 1 kg alfalfa wat hij normaal bij krijgt tussen de middag helemaal niet verkeerd is maar ook zeker niet genoeg.

Je kan eens kijken of je aan een ruwvoermix kan komen bijvoorbeeld waar veel luzerne in zit.
En verder een basis brok of muslie die laag in suikers zit.
Dan zou ik daar mee beginnen dat hij in de ochtend en avond flink wat ruwvoermix bijkrijgt inclusief brok dat zou icm onbeperkt stro moeten werken.

Je zou ook een keer bloed kunnen laten trekken voor te kijken voor tekorten.

En heb je enig idee hoe het zit met ontwormen?

Je hebt het goed gezien hoor dat je paard er nu niet goed uitziet en goed dat je actie onderneemt

Dankjewel voor je bericht!

Ik ga vandaag eens contact opnemen met Pavo en ook de foto’s misschien doorsturen en aangeven wat hij nu als voer krijgt zodat ik precies weet wat ik aan grasbrok of andere voermixen kan bij geven.

Dat vind ik ook wel een goede om te doen inderdaad. Het ontwormen zou vorige maand gebeuren door de DA die dan voor alle paarden langs komt maar ze is zo makkelijk dus dat zal dan ergens volgende week zijn.