Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lotlot2 schreef:Ik zit met een soortgelijk iets.
Paard van 20 en stond van t weekend ineens met een dik been. DA meteen laten komen en het is een chronische ontsteking. Recreatief rijden kan nog, maar dan moet je heel goed managen en plannen en er ook rekening mee houden dat er “slechte” dagen gaan komen.
Uiteindelijk na overleg ervoor gekozen om haar op pensioen te zetten, met af en toe een ritje buiten. Ook met de gedachte dat dit al haar 3e blessure in 2 jaar tijd is.
Karlijnxxx schreef:Om nogmaals duidelijk te zijn : Ik vraag om ervaringen van mensen die zelf een ouder paard met blessures hadden en welke keuzes bokkers hebben gemaakt omtrent behandelingen, etc.
Vragen wat voor blessure het is kan je doen, maar hier hoef en ga ik geen antwoord op geven. Ik vertrouw op de kunde van mijn dierenarts. Ervaringen zijn zeker nog welkom!
Karlijnxxx schreef:Om nogmaals duidelijk te zijn : Ik vraag om ervaringen van mensen die zelf een ouder paard met blessures hadden en welke keuzes bokkers hebben gemaakt omtrent behandelingen, etc.
Vragen wat voor blessure het is/hoe paard in kudde ligt/of ze pijn heeft, etc, kan je doen, maar hier hoef en ga ik geen antwoord op geven. Ik vertrouw op de kunde van mijn dierenarts.
Ik vraag om ervaringen en deze zijn zeker nog welkom! Iedereen die ervaringen heeft gedeeld, alvast heel erg bedankt. Dit is zeer waardevol om als een referentiekader te gebruiken !
Karlijnxxx schreef:lotlot2 schreef:Ik zit met een soortgelijk iets.
Paard van 20 en stond van t weekend ineens met een dik been. DA meteen laten komen en het is een chronische ontsteking. Recreatief rijden kan nog, maar dan moet je heel goed managen en plannen en er ook rekening mee houden dat er “slechte” dagen gaan komen.
Uiteindelijk na overleg ervoor gekozen om haar op pensioen te zetten, met af en toe een ritje buiten. Ook met de gedachte dat dit al haar 3e blessure in 2 jaar tijd is.
Heb je je paard eerst beter laten worden voor je haar op pensioen zette? Boxrust, revalidatietraject gedaan, etc? of lekker buiten gezet in de hoop dat het genas? Of iets daartussen in? Bedankt voor je ervaring te delen.
Babootje schreef:Jouw vraag is niet alleen maar bij oudere paarden relevant, maar ook bij paarden met blessures, waarbij de prognose onduidelijk is. Is behandelen zinvol is een vraag die je vooral zelf met de kennis en kunde van jouw dierenarts zal moeten beantwoorden. Het gaat er dan ook om wat jij zelf wilt. Voor je paard kun je het niet heel snel fout doen, zolang je er maar zelf verantwoordelijk voor blijft en het paard in je gezichtsveld
blijft.
Karlijnxxx schreef:Even kort bericht: Ik spreek nergens over inslapen, maar wanneer je ervoor kiest om niet door te behandelen. Met dit bedoel ik om risico’s te nemen die je bij sportpaard misschien niet zou nemen. Bijvoorbeeld om ervoor kiezen om met een blessure op de weide te zetten ipv maanden op te sluiten in een box met beperkte beweging. Pijnvrij krijgen klinkt leuk, maar als je paard daarvoor operaties moet ondergaan, zou je dit nog doen met een ouder dier? Iedereen die ervaringen heeft gedeeld, alvast heel erg bedankt. Dit helpt zeker. Alle andere reageerders zonder deze ervaring: ga toch niet direct van het ergste uit. Ik ga haar zeker niet zomaar afmaken.
Dorine92 schreef:Ik zou er altijd voor kiezen om het paard op de weide te zetten en niet in een box op te sluiten. Of het nou een grasmaaier of een sportpaard is.
En over wanneer paard behandelen versus paard laten gaan: Ik ben er zelf helaas laatst een soort van ingetrapt... zelf zag ik het niet meer zitten met het paard. Teveel ouderdomskwaaltjes en ik wilde het het paard niet meer aandoen. Helaas heeft de dierenarts 6 pogingen van mij om dit duidelijk te maken, genegeerd. En toen ging ik dus met een enorme rekening en de hele reutemeteut aan behandelingen naar huis. Het arme paard heeft alles moeten doorstaan, en ik ga er nu alsnog een eind aan moeten maken. Ik ben normaal niet op mijn mondje gevallen zegmaar, maar als je met je zieke paard in je handen bij de dierenarts staat, en die negeert al jouw pogingen om netjes te zeggen dat het niet meer hoeft.. tja.. je kunt het natuurlijk dan niet uit je strot krijgen om te zeggen van hee hallo, ik probeer je nu al 6 keer subtiel maar vrij duidelijk te zeggen dat ik wil dat je mijn paard doodmaakt. Want je wilt dat natuurlijk helemaal niet. Maargoed... het was zeker wel het beste voor het paard geweest
ChantalAM schreef:Mijn shet van 23 had tandenziekte EOTRH. De tandarts die eerst kwam had dit niet opgemerkt maar toen de bulten eenmaal onder haar tandvlees omhoog kwamen wist ik dat het niet goed was.
Er zijn operaties die je kan laten doen zoals snijtanden eruit en speciaal dieet maar we waren daarvoor al te laat.
Ik heb haar toen op de weide gezet en hoopte nog tot de herfst van haar te kunnen genieten.
Maar het ging ineens heel snel... ze had een kwartier lol en was haar oude zelf en vervolgens stond ze 45 minuten in trance in een hoekje. Dat was voor mij de reden om haar te laten gaan.
Toen de dierenarts kwam had ze net de goede 15 minuten en hij zei: "maar die laat ik niet inslapen"
"kijk maar eens in haar mond" zei ik en toen was hij het volledig met mij eens.
Ninx schreef:ChantalAM schreef:Mijn shet van 23 had tandenziekte EOTRH. De tandarts die eerst kwam had dit niet opgemerkt maar toen de bulten eenmaal onder haar tandvlees omhoog kwamen wist ik dat het niet goed was.
Er zijn operaties die je kan laten doen zoals snijtanden eruit en speciaal dieet maar we waren daarvoor al te laat.
Ik heb haar toen op de weide gezet en hoopte nog tot de herfst van haar te kunnen genieten.
Maar het ging ineens heel snel... ze had een kwartier lol en was haar oude zelf en vervolgens stond ze 45 minuten in trance in een hoekje. Dat was voor mij de reden om haar te laten gaan.
Toen de dierenarts kwam had ze net de goede 15 minuten en hij zei: "maar die laat ik niet inslapen"
"kijk maar eens in haar mond" zei ik en toen was hij het volledig met mij eens.
Mag ik vragen waarom het te laat was om de tanden te trekken?