10-jarige met extreme artrose SI - wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 14:17

VanHuisUit schreef:
Lastig hoor. En wat een verdriet, sterkte!

Citaat:
Helaas leert de ervaring dat ze niet genoeg beweegt op de track.

Hoe weet je wat genoeg is?
Die vraag stel ik je gewoon open hoor, om over na te denken.

Ik heb zelf artrose op mijn SI gewricht, links, en kan je wel vertellen dat het geen pretje is als er overbelast wordt... ik ben een mens en weet dat het weer beter wordt met bepaalde oefeningen / rust of juist geen rust, is soms trouwens totaal onduidelijk voor mezelf wat ik moet dus ik doen dan maar wat me geleerd is en ja, soms helpt het, soms loop ik dagen / weken met echt forse pijn.

Dus tja, wat doe je je paardje aan met wat je zelf vindt / denkt te vinden / wat anderen vinden (in al hun goedheid hoor, ik veroordeel niemand maar geef terug wat ik lees).

Ik denk persoonlijk als een paard uit zichzelf vrijwel niet beweegt daar een reden voor is. Een reden is pijn. Misschien dat boswelia / duivelsklauw nog wat verlichting kan brengen (is in humane geneeskunde ook gangbaar bij artrose).
En verder heel goed haar signalen (dus stil staan / orenspel / gezichtsuitdrukking) lezen en kijken wat je haar wilt en kunt bieden.

Er werd gezegd voor de wagen maar dan komen er juist forse krachten op het SI gewricht ivm trekken dus dat lijkt me geen optie.

Ik snap je reactie heel goed hoor! Met niet genoeg bedoel ik alleen niet dat ze amper beweegt op de track. Ze rent soms als een malle rondjes met haar vriendjes en loopt ook echt wel van plek naar plek. Dit is alleen niet genoeg om haar op gewicht te houden, dus dat bedoelde ik met niet genoeg bewegen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 14:22

Sabri schreef:
Wat een naar bericht! Zo jong, dan is er inderdaad vermoedelijk iets gebeurd!

Bij Artrose is blijven bewegen erg belangrijk! Ik zou goed naar je pony kijken en als deze nog vrolijk rondstapt kun je prima buitenritjes maken. Daarnaast zou ik zeker kijken of je misschien mennen leuk gaat vinden, maar wel checken of dit mogelijk is bij de dierenarts. Je pony is jong genoeg om daarin nog te leren.
En misschien is het een idee om je pony en shetje er verzorgponys van te maken, misschien deels verhuren, misschien zijn er kinderen in de buurt te vinden die het leuk vinden om lekker te tutten, wandelen en te rijden aan een lange teugel in de bak, maar zelf nooit een eigen pony kunnen krijgen?
Als er een ongeval is gebeurd, zou je denken dat er iets scheef is gaan staan? Zou dat mogelijk ook gevonden kunnen worden?
En misschien voor jezelf een bijbaantje en sparen voor een paard? Of eventueel een paard leasen? Mocht je zelf verder willen in bv dressuur en springen, is het ook zonde wel de faciliteiten te hebben maar geen geschikt paard?

Edit; ik heb even in je vorige berichten gekeken. Is dit dezelfde pony die ook droes had en ook al door wat anderen van gezegd werd beter om hem in te slapen? Als dit er nu bovenop komt is dat best veel?

Is een andere pony hoor!
Idd goed om te kijken of buitenrijden mogelijk is. Wagen was geen mogelijkheid zei DA.
Ik heb gewoon een full time baan :o Maar dankjewel voor het meedenken, erg lief. Ze staat niet in de weg, hou haar dolgraag bij me, idd alleen zuur dat je nu 2 pony's hebt waar je niet op kunt. Maar ik vind persoonlijk dat je iets aangaat, een stuk verantwoordelijkheid als je beslist een paard te houden en daar hoort voor mij bij dat ik ze niet afserveer als ze niet meer goed zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 05:31

[VVDD] Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Dit is het verhaal van Meneer Anton.
Na problemen in rugwervels, lendewervel ook problemen in si gewricht. Oorzaak door trauma vechtpartijen op de hengsten weide. Meneer Vechtersbaas.

Na de diagnose hebben we hem met pensioen gestuurd bij ons thuis op de wei.
Na 1,5 jaar begon hij zo stront vervelend te worden dat we hem langzaam hebben opgetraind met wandelen aan de lange lijnen naar weer voor de koets.

et lijkt dat in zijn pensioen tijd spieren, pezen etc de stabiliteit hebben overgenomen, sommige dingen tot rust zijn gekomen of juist losser. In ieder geval heeft zijn lijf een manier gevonden waarop hij zich goed voelt en geen belemmering voelt.

Zolang we hem in zijn eigen tempo laten lopen, in zijn eigen houding gaat dat super.
Hij loopt nu 3 x in de week, loopt zelfs weer vaardigheid wedstrijden voor de koets.
Steeds goed kijken naar wat hij kan, wil en nodig heeft. En hij vindt het zalig om weer mee op avontuur te gaan buiten. Rijden onder het zadel doen we niet. Voor de koets gaat prima voor hem in zijn eigen houding. Dus geen dressuur rijden we, alleen vaardigheid en buiten.

Mijn tip.
Geef jezelf even rust. En je paard ook. Laat haar een paar maanden met rust en kijk hoe haar lichaam gaat compenseren. En kijk dan wat nog mogelijk is en wat niet en pas daar jullie plannen op aan.

[VVDD] Goed nieuws:Meneer Anton loopt weer voor de koets

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:37

BrechtCarlos schreef:
Sabri schreef:
Wat een naar bericht! Zo jong, dan is er inderdaad vermoedelijk iets gebeurd!

Bij Artrose is blijven bewegen erg belangrijk! Ik zou goed naar je pony kijken en als deze nog vrolijk rondstapt kun je prima buitenritjes maken. Daarnaast zou ik zeker kijken of je misschien mennen leuk gaat vinden, maar wel checken of dit mogelijk is bij de dierenarts. Je pony is jong genoeg om daarin nog te leren.
En misschien is het een idee om je pony en shetje er verzorgponys van te maken, misschien deels verhuren, misschien zijn er kinderen in de buurt te vinden die het leuk vinden om lekker te tutten, wandelen en te rijden aan een lange teugel in de bak, maar zelf nooit een eigen pony kunnen krijgen?
Als er een ongeval is gebeurd, zou je denken dat er iets scheef is gaan staan? Zou dat mogelijk ook gevonden kunnen worden?
En misschien voor jezelf een bijbaantje en sparen voor een paard? Of eventueel een paard leasen? Mocht je zelf verder willen in bv dressuur en springen, is het ook zonde wel de faciliteiten te hebben maar geen geschikt paard?

Edit; ik heb even in je vorige berichten gekeken. Is dit dezelfde pony die ook droes had en ook al door wat anderen van gezegd werd beter om hem in te slapen? Als dit er nu bovenop komt is dat best veel?

Is een andere pony hoor!
Idd goed om te kijken of buitenrijden mogelijk is. Wagen was geen mogelijkheid zei DA.
Ik heb gewoon een full time baan :o Maar dankjewel voor het meedenken, erg lief. Ze staat niet in de weg, hou haar dolgraag bij me, idd alleen zuur dat je nu 2 pony's hebt waar je niet op kunt. Maar ik vind persoonlijk dat je iets aangaat, een stuk verantwoordelijkheid als je beslist een paard te houden en daar hoort voor mij bij dat ik ze niet afserveer als ze niet meer goed zijn.

Respect voor jou TS met deze houding! Pony mag in zijn hoefjes knijpen met zo'n baasje. _/-\o_ Hopelijk vind je een fijne modus voor jullie beiden.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 20:30

janouk schreef:
[VVDD] Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Dit is het verhaal van Meneer Anton.
Na problemen in rugwervels, lendewervel ook problemen in si gewricht. Oorzaak door trauma vechtpartijen op de hengsten weide. Meneer Vechtersbaas.

Na de diagnose hebben we hem met pensioen gestuurd bij ons thuis op de wei.
Na 1,5 jaar begon hij zo stront vervelend te worden dat we hem langzaam hebben opgetraind met wandelen aan de lange lijnen naar weer voor de koets.

et lijkt dat in zijn pensioen tijd spieren, pezen etc de stabiliteit hebben overgenomen, sommige dingen tot rust zijn gekomen of juist losser. In ieder geval heeft zijn lijf een manier gevonden waarop hij zich goed voelt en geen belemmering voelt.

Zolang we hem in zijn eigen tempo laten lopen, in zijn eigen houding gaat dat super.
Hij loopt nu 3 x in de week, loopt zelfs weer vaardigheid wedstrijden voor de koets.
Steeds goed kijken naar wat hij kan, wil en nodig heeft. En hij vindt het zalig om weer mee op avontuur te gaan buiten. Rijden onder het zadel doen we niet. Voor de koets gaat prima voor hem in zijn eigen houding. Dus geen dressuur rijden we, alleen vaardigheid en buiten.

Mijn tip.
Geef jezelf even rust. En je paard ook. Laat haar een paar maanden met rust en kijk hoe haar lichaam gaat compenseren. En kijk dan wat nog mogelijk is en wat niet en pas daar jullie plannen op aan.

[VVDD] Goed nieuws:Meneer Anton loopt weer voor de koets

Dank voor je bericht en het delen van je topic. Ik ga het op een later moment goed doorlezen.
Fijn om te horen dat jullie een goede manier van trainen hebben gevonden.
Waar ik vooral huiverig voor ben is dat ik niet doorheb of iets zeer doet of niet. Deze pony rijd ik al 6 jaar en nooit heeft ze een krimp gegeven of een pas kreupel, en die artrose moet er echt al lang zitten... De laatste weken werd ze dus niet zo best omdat ik had gezwommen en wat had gesprongen, beide zeer belastend voor SI. Ik denk dat als ik er bij wijze van spreken morgen op klim en ga dressuren ze geen pas verkeerd zet en ik het ook amper voel, maar toch is het dus niet goed voor haar.( ga ik natuurlijk niet doen mensen!) Hoe ga ik er dan achter komen of het buitenrijden pijnvrij kan? Moet ik dan vertrouwen op het oordeel van de DA? Hoe merk je het zegmaar?

janouk

Re: 10-jarige met extreme artrose SI - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:15

Anton was na een voor hem te zware training aan het knarsetanden en lag vaker en stond in rust met het achterbeen.
Voor ons een teken dat we een forse stap terug moesten doen.
Meneer Anton is een stoer dapper paard, die je vaak tegen zichzelf
Moet beschermen.
We zijn begonnen met 10 minuten training en dan twee dagen kijken hoe zijn lichaam reageerde. En zo zijn we steeds iets verder gegaan.

Tip kijk goed naar je paard. Bouw heel langzaam op en kijk vooral de dag er na goed naar lichamelijke klachten. Je gaat haar steeds beter leren kennen en leren hoe je niet over haar grenzen gaat.

Een reis van uitproberen met respect voor je paard en het loslaten van je eigen wensen en samen nieuwe dromen maken.