Wiggel waggel Wobbler

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:12

-Namiro- schreef:
Geen ervaring met wobbler gelukkig maar wel met een goede osteopaat

https://lonnekejanssen.nl

Wat een lastig en vervelend verhaal. Ik heb hier geen ervaring mee.
Deze osteopaat is mijn stalhoudster. Zij heeft veel ervaring met paarden van het formaat van Dexter.
Dus zeker een aanrader.
Veel sterkte!

Granoek

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 09:51

Ik heb Lonneke Janssen een mailtje gestuurd omdat zij lekker dichtbij zat en ik vind haar website een mooie indruk geven.
Mijn eigen osteopaat heeft het nog steeds heel druk tot september

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 07:16

Hoi Granoek,

Ik ben benieuwd hoe het nu met jouw paard gaat? Ik verdenk de schimmel hier van mogelijk Wobbler, dus probeer ook de nodige info in te winnen en te vinden. Heb ook 2 klinieken gemaild.

Situatie hier is artrose op c6-v7. Is hiervoor in 2017 ingespoten geweest. Deze is ontstaan na een flinke trap op zijn schouder. Maar al sinds hij hier is heeft hij na het rollen moeite met opstaan, en vertraagde reflexen achter. Vorig jaar kwamen daar ook slaapaanvallen bij (enkel op rustmomenten dus tijdens poetsen/zadelen maar niet in het werk en zakte door voorbenen). Ook bij hem was het algehele bloed beeld normaal, maar we verhoogde ACTH dus staat op de pergolide. Daarop is hij wel verbeterd, maar qua gangen is hij nu echt verslechterd, beweegt wiebeliger. Doet wel nog alle gangen, ook los. We hebben ook minder kunnen trainen door een natte bak. En hij valt weer af en toe om (niet gezien, maar wondjes aan zijn benen die dat verraden). Spieren bovenlijn zijn ook verslechterd.

Vandaar dat ik nu toch ook aan Wobbler begin te denken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 08:41

Darkadia. Mijn vorige paard had door een ongeluk ook artrose in dke wervels. Door eerst ontsteking die voor botwoekering zorgde. Daardoor waren er zenuwen beschadigd naar de achterbenen ennwas hij dus atactisch geworden. Wiebeliger, gangen achteruit enzovoorts. Na een jaar konden we pas bepalen in hoeverre die zenuwen hersteld waren, maar bij hem was het dus blijvend beschadigd.

Door training werd hij stabieler, maar kon hem absoluut niet uit training halen. Dan kwam de ontsteking terug (en soms ook als hij in training stond) en werden die zenuwen weer extra verdrukt. Wij moesten dus vaker controleren en inspuiten en sowieso nooit stoppen met trainen. Dus dat de jouwe slechter wordt nu vind ik heel logisch en dat zag mijn da dus bij alle gevallen die daar artrose hadden

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:30

Hi. Ik vroeg me af hoe het nu gaat met jouw paard en wat jouw aanpak is geweest.

Ik heb een 9 jarige Gelderse ruin met “wobbler”. Daar ben ik 2,5 jaar geleden achter gekomen dmv een ct scan en een 2e set röntgen foto’s.
De reden om te kiezen voor de ct scan was omdat er uit de eerste ronde foto’s geen afwijking zichtbaar was. Toch werd m’n paard met de dag slechter en wilde ik perse een oorzaak vinden.
Uit de ct scan kwamen vernauwingen aan het licht op de plaats van C6/C7 en C3/C4.
De reden waarom ik wobbler tussen “.” Zet is omdat het eigenlijk gewoon ECVM is, maar de dierenarts weigerde om het deze naam te geven. Waarom? Omdat je dan met je vinger gaat wijzen naar de fokkers wereld en dat was toen nog echt not done.

Inmiddels zijn de dierenartsen veel verder en vooral in Duitsland worden operaties op dit gebied al routine matig uitgevoerd.
Om die reden ben ik nu weer aan het rondkijken voor opties.

De afgelopen 2,5 jaar heb ik mn paard 3 keer verhuisd en uiteindelijk bij een plek terecht gekomen waar hij geen stal meer heeft en 24/7 vrij kan bewegen. Dit doet hem erg goed en z’n wiebeligheid is niet ontzettend toegenomen. Alleen in schrik situaties zie je dat hij vergeet wat hij met z’n benen moet doen.
Als ik voor een operatie zou gaan wil ik eerst dat hij nog sterker wordt en dus vroeg ik me af hoe jouw aanpak is geweest het afgelopen jaar en wat het jouw paard heeft opgeleverd.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 23:21

Hey,

Mijn paard is helaas in april overleden.
Ik weet niet zeker waaraan, ik vond hem 's morgens met voeren in de weide.

Of het gelinkt was aan het omvallen, geen idee. Ergens zegt mijn verstand dat het toch iets in zijn hersens geweest is want waar hij lag waren geen sporen dat hij heeft proberen recht te staan oid. Hij is echt gewoon neergevallen.
Hersenen/hart, zal het nooit weten helaas.

Heb (denk ik) gedaan wat ik kon, maanden boxrust en operaties waren voor mij nooit een optie en dan was het voor mij belangrijk dat hij lekker op de wei kon blijven zolang dat ging. Hij is tussen het maken van dit topic en zijn overlijden niet meer random omgevallen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:28

Wij zijn voor nader onderzoek naar de kliniek geweest afgelopen voorjaar. Geen wobbler, artrose stabiel gebleven in de hals, maar wel zenuw schade op de linker schouder en ongemak als hij z’n lijf op de goede manier moet gebruiken. Hij is om die reden nu met pensioen en staat in een heerlijk grote kudde lekker paard te zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 02:31

Wat verdrietig :( sterkte met he verlies

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 06:54

Granoek schreef:
Hey,

Mijn paard is helaas in april overleden.
Ik weet niet zeker waaraan, ik vond hem 's morgens met voeren in de weide.

Of het gelinkt was aan het omvallen, geen idee. Ergens zegt mijn verstand dat het toch iets in zijn hersens geweest is want waar hij lag waren geen sporen dat hij heeft proberen recht te staan oid. Hij is echt gewoon neergevallen.
Hersenen/hart, zal het nooit weten helaas.

Heb (denk ik) gedaan wat ik kon, maanden boxrust en operaties waren voor mij nooit een optie en dan was het voor mij belangrijk dat hij lekker op de wei kon blijven zolang dat ging. Hij is tussen het maken van dit topic en zijn overlijden niet meer random omgevallen.

Sterkte Granouk met dit verlies.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:07

En Granouk natuurlijk heel veel sterkte.

Ranoeschka2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:50

Ach jeetje. Wat verdrietig zeg.
Sorry dat ik het dan allemaal weer oprakel.