Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:17

Thanx voor alle tips en het meedenken!
Magnesium krijgt hij en behandelingen osteo/fysio ook met regelmaat.

Capriootje schreef:
MRIIIS schreef:
Ik geef mijn stresskip Easepro van Dressagepro. Duur maar ik merkte binnen 2 weken al verschil. Geen suf paard, maar het scherpe is eraf.

Hier hebben wij ook goede ervaring mee voor paard van mijn vriend. Die heeft periodes dat hij echt mega kijkerig is en het rijden gewoon niet zo leuk meer is. Binnen twee weken verschil en toen het na een maand op was (wat de amazone nog niet wist) begon hij weer te kijken en weg te schieten. Dus we hebben nu 2 maanden voorraad gekocht :Y)

Dat klinkt wel positief, ga ik onthouden!

Ik heb ‘m gisteren voor het eerst onderling 2 proefjes gestart, met Strezz druppels en kamille en magnesium krijgt hij sowieso standaard.
Nog wel heel kijkerig en de eerste proef echt mijn handen vol, de tweede proef kon ik hem al beter rond krijgen, dus ik denk dat het ook een kwestie is van doorzetten en ervaring op laten doen.
Als we geen stapjes zetten en alles vermijden blijft het steeds weer opnieuw lastig.
Maar goed, het blijft wel ingewikkeld als je de bak waar je bijna dagelijks in komt nog steeds niet normaal rond komt…

Autumnn

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:25

Herkenbaar TS. Mijne staat op Voermeesters Sereen, horseflex magnesium combi en NAF Oestress (ruinen kunnen ook last hebben van hun hormonen). Dat lijkt wel wat te werken, maar het beste bij mijne werkt, is gaan rijden. Echt ff een goed stuk galopperen zodat de energie eruit kan. Daarna loopt hij als een zonnetje :D
Maar toch ga ik de dressagepro nog proberen ipv de NAF nav dit topic

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:34

Autumnn schreef:
Herkenbaar TS. Mijne staat op Voermeesters Sereen, horseflex magnesium combi en NAF Oestress (ruinen kunnen ook last hebben van hun hormonen). Dat lijkt wel wat te werken, maar het beste bij mijne werkt, is gaan rijden. Echt ff een goed stuk galopperen zodat de energie eruit kan. Daarna loopt hij als een zonnetje :D
Maar toch ga ik de dressagepro nog proberen ipv de NAF nav dit topic

Ja die lijkt er wel goed uit te komen inderdaad…

Die van mij is niet loperig of druk, maar hij schrikt gewoon overal van en wil nergens langs, dan wordt je bak wel heel klein… :+
Heel veel herhalen, elke dag zien en doen werkt bij hem ook het beste volgens mij, is hij weer een paar dagen niet in de bak geweest of is er een klein dingetje veranderd is alles weer opnieuw heel erg eng…

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:47

Ook dat is herkenbaar. Bij mijne werkt eerst bij het niet enge stukje gaan rijden, en hoe verder je in de training bent meer uitbouwen. Ik doe dat bijvoorbeeld wijkend op de volte, om zo steeds een groter stukje mee te nemen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 11:00

Autumnn schreef:
Ook dat is herkenbaar. Bij mijne werkt eerst bij het niet enge stukje gaan rijden, en hoe verder je in de training bent meer uitbouwen. Ik doe dat bijvoorbeeld wijkend op de volte, om zo steeds een groter stukje mee te nemen

Ja dat inderdaad, zo probeer ik het ook een beetje op te lossen, maar hij is zo vlug, hij staat zo achterstevoren… :+

Ik ben in ieder geval blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem…
Mijn vorige paarden waren verre van kijkerig, dus het is echt even wennen…

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:03

Haha dat dus. Ik had hiervoor een manegepaard overgenomen dus dit gedrag is hier ook even wennen :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:21

Even iets om op te letten, niet alles wat hier genoemd wordt mag je ook geven als je officieel gaat starten straks. Dat maakt het ook nog wel eens lastig.

Zoals kamille volgens mij al... Heel irritant ook dat het niet makkelijk te vinden is allemaal

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:38

VITALstyle heeft sinds kort ook een nieuw product voor paarden met stress. Werkt sneller dan de ChillPill en is ook dopingvrij. StressControl heet het.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 12:57

MyWishMax schreef:
Even iets om op te letten, niet alles wat hier genoemd wordt mag je ook geven als je officieel gaat starten straks. Dat maakt het ook nog wel eens lastig.

Zoals kamille volgens mij al... Heel irritant ook dat het niet makkelijk te vinden is allemaal

Mag kamille niet? Oh dat had ik inderdaad nooit verwacht…

Hilde_ schreef:
VITALstyle heeft sinds kort ook een nieuw product voor paarden met stress. Werkt sneller dan de ChillPill en is ook dopingvrij. StressControl heet het.

Ja daar heb ik ook naar zitten kijken, klinkt ook wel goed

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:32

Ik zou toch eens proberen om hem een keer eventjes 2 weken niks anders dan hooi te geven. Hij doet me heel erg denken aan mijn PRExLusitano ruin. Ik ben er inmiddels achter dat hij heel erg heftig op voer kan reageren. Ik weet niet waar het aan ligt want het gaat niet over suiker/zetmeel want hij heeft van mij nooit voer gehad wat hier veel van heeft, maar denk ik eerder om een bepaalde ingrediënt al is het mij nog niet gelukt om er achter te komen wat dan precies. Mijn paard reageert bijvoorbeeld heel erg heftig op vitalbix of Pavo vital. Als ik dat geef is het binnen drie dagen een giga nerveus paard dat van alles schrikt. Ik vind het niet logisch dat een paar gram van een suikerarm brokje dit kan veroorzaken en kan het niet verklaren, maar heb inmiddels al zo vaak verschillende dingen geprobeerd en het is écht zo. Ik kwam hier pas achter toen ik hem al 1,5 jaar had en al 1,5 jaar op de vitalbix had staan en ook een hoop supplementen geprobeerd heb. Het was zo'n giga opluchting, ik had opeens een relaxte paard terug dat ik dacht gekocht te hebben. Hij staat nu op JPGEF + Pavo ease en excel en dat gaat super, maar durf hem echt niks anders meer te geven. Kans is best dat het bij hem niet zo is hoor, maar kleine moeite om even te proberen voordat je allemaal dure supplementen gaat geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:09

Nouvel schreef:
MyWishMax schreef:

Mag kamille niet? Oh dat had ik inderdaad nooit verwacht…

Hilde_ schreef:

Ja daar heb ik ook naar zitten kijken, klinkt ook wel goed

Nee, kamille schijnt idd niet te mogen. Bizar toch? Valeriaan ook niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 14:35

Rainer schreef:
Ik zou toch eens proberen om hem een keer eventjes 2 weken niks anders dan hooi te geven. Hij doet me heel erg denken aan mijn PRExLusitano ruin. Ik ben er inmiddels achter dat hij heel erg heftig op voer kan reageren. Ik weet niet waar het aan ligt want het gaat niet over suiker/zetmeel want hij heeft van mij nooit voer gehad wat hier veel van heeft, maar denk ik eerder om een bepaalde ingrediënt al is het mij nog niet gelukt om er achter te komen wat dan precies. Mijn paard reageert bijvoorbeeld heel erg heftig op vitalbix of Pavo vital. Als ik dat geef is het binnen drie dagen een giga nerveus paard dat van alles schrikt. Ik vind het niet logisch dat een paar gram van een suikerarm brokje dit kan veroorzaken en kan het niet verklaren, maar heb inmiddels al zo vaak verschillende dingen geprobeerd en het is écht zo. Ik kwam hier pas achter toen ik hem al 1,5 jaar had en al 1,5 jaar op de vitalbix had staan en ook een hoop supplementen geprobeerd heb. Het was zo'n giga opluchting, ik had opeens een relaxte paard terug dat ik dacht gekocht te hebben. Hij staat nu op JPGEF + Pavo ease en excel en dat gaat super, maar durf hem echt niks anders meer te geven. Kans is best dat het bij hem niet zo is hoor, maar kleine moeite om even te proberen voordat je allemaal dure supplementen gaat geven.

Ik zou het kunnen proberen maar het is wel lastig om hem niks te geven als de rest voer krijgt…
En hij krijgt al helemaal niet veel.

Mwm, Hmm… beetje jammer, is er ergens een lijst van wat wel en niet mag?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:29

Rainer schreef:

Hier ook heel herkenbaar. Paardlief werd heel schrikkerig en kijkerig van Vitalbix. Maar het allerergst was nog wel op Metazoa. Hij leek echt z’n verstand verloren. Alles was eng. Elk sprietje dat scheef stond moest met grote ogen en bevriesstand bekeken worden.
Okapi puur P en Victorious Secret gaan wel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 22:46

Ja vitalbix en Metazoa staan daar wel bekend om inderdaad .
Met pure feed heb ik er nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd, wel met verschillende lucerne producten bij andere paarden,

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:58

_bloempje01_ schreef:
Als het vooral met het weer te maken heeft zou ik hem die dagen werken met silent ears. Die van mij is exact hetzelfde en die oortjes geven hem veel meer rust dan zijn supplementen.

Alles komt veel minder "hard" binnen waardoor hij ontspannen blijft. Soms vergeet ik het, stap ik op en is het dramatisch. Ga ik terug naar stal om ze aan te doen en is het daarna een mak schaapje.

Gewoon nieuwsgierig; wat zijn dat, die silent ears?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:11

Als hij op de paddock of in de wei staat en het is een winderige dag, is hij dan ook zo schieterig?

En is hij rustiger als er een ander paard bij hem in de bak is?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:15

Pallatin schreef:
_bloempje01_ schreef:
Als het vooral met het weer te maken heeft zou ik hem die dagen werken met silent ears. Die van mij is exact hetzelfde en die oortjes geven hem veel meer rust dan zijn supplementen.

Alles komt veel minder "hard" binnen waardoor hij ontspannen blijft. Soms vergeet ik het, stap ik op en is het dramatisch. Ga ik terug naar stal om ze aan te doen en is het daarna een mak schaapje.

Gewoon nieuwsgierig; wat zijn dat, die silent ears?

Vliegennetjes met oren van neopreen. Hierdoor worden geluiden gedempt tijdens het rijden.
Het is dus geen supplement. Je mag ze ook tijdens wedstrijden gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 09:18

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:38

Ik zou het denk ik helemaal niet in supplementen zoeken, maar in training en oefening. Het zou zo 'makkelijk' zijn als er precies dat ene poedertje was wat dit soort ingewikkeld gedrag écht zou verminderen of laten stoppen. Maar als dat er was, dan zou er inmiddels wel duidelijk zijn wat er echt wel en niet werkt. Al die poeders kosten ook nog een fortuin... Dat is denk ik beter besteed aan bijvoorbeeld extra lessen (Featherlight?) / oefenparcours / tijd samen doorbrengen. (Waarmee ik overigens geheel niet bedoel te zeggen dat je qua omgang niet al supergoed bezig bent. Jij hebt altijd zo'n mooie zachte rijstijl en bent zo betrokken bij je paarden dat ik denk dat deze Lippi in zijn hoefjes mag knijpen dat hij bij jou terecht is gekomen!)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:19

Zolang je geen wedstrijden rijd zou ik me niet te veel zorgen maken of dingen op de dopinglijst staan of niet. Dat iets op de dopinglijst staat betekend niet dat het slecht voor je paard is, maar dat het de prestatie van je paard (kan) beinvloeden. Vaak uiteraard op positieve manier ;) Zo staat bijv magnesium, tryptofan en andere ingredienten die vaak in kalmerende supplementen zitten niet op de dopinglijst, want ze hebben geen wetenschappelijk aangetoonde werking ;) Daarentegen staat bijv valeriaan er op omdat dat in verschillende diersoorten wél een kalmerend effect had en daarbij word aangenomen dat dat ook zo bij paarden werkt.

Overigens is het helemaal niet lastig om de dopinglijst te vinden. De eerste hit op google verteld me dat de KNHS dezelfde lijst hanteert als de FEI, en de FEI lijst is hier te vinden: http://prohibitedsubstancesdatabase.feicleansport.org/

Ook gok ik dat dit inderdaad meer een trainingsprobleem is dan een voedingsprobleem. Ik heb zelf een tijdje bij Pure Feed gewerkt en nooit gehoord dat paarden er gek van werden. Al doet het uiteraard geen kwaad om het eens een paar dagen aan te kijken. Dat hij dan geen voer krijgt terwijl de rest het wel krijgt is meer voor onszelf vervelend dan voor het paard. Of gooi bijv wat hooi brokjes in de bak als je dat hebt :j Iemand hier boven mij vroeg of hij ook zo schrikkerig is in de wei en hoe hij is met andere paarden, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dat geeft natuurlijk ook veel info.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 10:41

Ik had al een aantal keer beschreven volgens mij dat hij vooral erg kijkerig en onzeker is als hij dingen zelf moet doen, dus als je er op zit of er achter loopt en hij niet kan volgen.
Daar zijn we inderdaad heel hard mee bezig in de training en hij zet daar zeker ook stapjes in.
Maar voor zijn rust en voor mijn veiligheid zou ik hem daar graag een klein beetje in willen helpen door het ondersteunen met iets.

Met pure feed heb ik ook nooit de ervaring gehad dat ze er kijkerig van worden, dat heb ik hierboven ook ergens al aangegeven.

In de wei en op stal is hij ook de eerste maanden hier heel erg onzeker geweest, waardoor hij zich afsloot en in de zelfverdediging ging, dmv dreigen, bijten en slaan als je te dicht in de buurt kwam of aan zijn lijf zat.
Met dekens wisselen werd hij bijv ook heel erg boos, maar ook bij alleen maar aanraken kon hij soms al heel heftig reageren.
Inmiddels is zijn vertrouwen daarin al een heel stuk gegroeid en gaan die dingen steeds makkelijker.
Hij wordt met regelmaat door de fysio/osteo behandeld omdat hij heel strak in zijn lijf zat en dat heeft ook al veel verbetering gegeven.

Met onrustig weer is hij inderdaad in de paddock en wei ook onrustiger en schrikkerig, ook op stal met poetsen enzo is hij dan meer alert.
Hij staat nooit helemaal alleen, hij staat in de paddock tussen andere paarden in en in de wei samen mer andere paarden .
Toen hij een paddock aan de zijkant had was hij vaak heel angstig op wat er op het land naast de paddocks gebeurde en draaide hij soms echt door door de spanning, rennen, zweten…
Nu hij tussen de andere paarden in staat is dat over.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:50

Sommige paarden schrikken nu gewoon sneller dan andere. Mijne kan ook heel heftig reageren en dan is een supplement wel handig. Niet alleen voor mij, maar voor haarzelf.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 10:54

Phonix schreef:
Sommige paarden schrikken nu gewoon sneller dan andere. Mijne kan ook heel heftig reageren en dan is een supplement wel handig. Niet alleen voor mij, maar voor haarzelf.

Nou dat inderdaad…
Als iets de reactie dan wat verzacht is dat voor iedereen prettiger lijkt mij…
En door minder stress/schrik reacties krijg je ook weer wat makkelijker meer vertrouwen…

Sharnelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:08

Mijn paard heeft een beetje angst voor andere paarden. Dit komt door een aanrijding met een ander paard i.c.m. een zadelprobleem.

Op een gegeven moment zo erg dat ik eigenlijk gewoon niet met andere paarden in de baan kon rijden.
Hij draaide zich dan razendsnel om en begon te steigeren.

Ik geef hem Easepro van Dressagepro om hem net iets meer te ondersteunen in die spanning.
Ik geef hem de onderhoudsdosis en hij doet het hier super op.
We kunnen weer gewoon met andere paarden in de baan rijden en hebben hier bijna geen problemen meer mee. Tenzij mensen echt niet opletten en ons bijna aanrijden of geen ruimte geven en heel erg opsluiten tussen het paard en de bakrand.

Maar ik doe niet meer zonder de Easepro. Het geeft hem zo veel meer rust. En mij natuurlijk ook omdat ik niet constant gespannen hoef te zitten zodra er iemand op me af komt. _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 13:29

Sharnelle schreef:
Mijn paard heeft een beetje angst voor andere paarden. Dit komt door een aanrijding met een ander paard i.c.m. een zadelprobleem.

Op een gegeven moment zo erg dat ik eigenlijk gewoon niet met andere paarden in de baan kon rijden.
Hij draaide zich dan razendsnel om en begon te steigeren.

Ik geef hem Easepro van Dressagepro om hem net iets meer te ondersteunen in die spanning.
Ik geef hem de onderhoudsdosis en hij doet het hier super op.
We kunnen weer gewoon met andere paarden in de baan rijden en hebben hier bijna geen problemen meer mee. Tenzij mensen echt niet opletten en ons bijna aanrijden of geen ruimte geven en heel erg opsluiten tussen het paard en de bakrand.

Maar ik doe niet meer zonder de Easepro. Het geeft hem zo veel meer rust. En mij natuurlijk ook omdat ik niet constant gespannen hoef te zitten zodra er iemand op me af komt. _/-\o_

Dank voor je reactie!
Wat fijn dat jouw paard het hier goed op doet, ik hoor er meer goede dingen over, misschien dat toch maar ls eerste eens gaan proberen…