Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:05

De DA denkt aan inslapen maar weet niet eens wat er aan de hand is?
Wauw.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:36

Hutcherson schreef:
De DA denkt aan inslapen maar weet niet eens wat er aan de hand is?
Wauw.

Ja dat dacht ik ook inderdaad…
Mijn vertrouwen in die DA zou niet echt hoog meer zijn. Ik heb nog dierenartsen ontzettende onzin horen verkondigen / gevaarlijke adviezen horen geven.
In een geval als dit zou ik toch eerst meer zicht willen hebben op wat er precies speelt vooraleer ik zou overwegen om mijn paard in te laten slapen. Kans is reeel dat het te behandelen is en inslapen overbodig is (op dit moment)w

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:03

Als iedereen hier dit zegt te herkennen van een baarmoeder onsteking waarbij snel ingrijpen noodzakelijk is. Dan zou ik dat niet negeren.

Ik heb een kat gehad met een vergelijkbaar iets, kwam ook zulk spul uit en dat was kantje boord.

Bij blaasontsteking bij paard, plassen ze veel en kleine beetjes en is de urine troebel.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:19

Ik weet niet wat dit moet zijn, maar kan het niet functioneel zijn als je bloed laat afnemen?

Daar kunnen ze toch heel veel aan zien zou je zeggen. Ontstekingswaarde ex.

Heel veel beterschap gewenst! Y;(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:58

Maar goed dat die dierenarts geen mensendokter is. Met een minst of geringste blaasontsteking of gekke afwijking die hij niet thuis kan brengen gaat de morfinepomp aan en de palliatieve zorg opgestart.

Eerst weten wat er speelt en daar een actieplan bij bedenken. En liefst ook wat verder kijken naar opereren of pillen. Er is meer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 07:35

Wordt ze wel eens gedekt door de ruin waar ze bij staat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 07:57

op zich wel herkenbaar hoor,mijn merrie van dertig is dit jaar ineens hengstig met dikke afscheiding.
ik vroeg me ook al af of het wel klopte.
maar stinkt niet,geen koorts dus geen idee, geen koliek en ook alleen tijdnes de hengstigheid

wel heb ik gedacht dat het misschien kon komen doordat ze nu meer slobber krijgt waar eventueel toch iets in zit waardoor ze toch teveel calcium ofzo binnen krijgt.
mag ik vragen wat je voert?

wat betreft het niet voorkomen in de blaas kun je dit artikel aan je arts laten lezen
https://www.yourhorse.co.uk/horse-care/ ... s-bladder/

zou wel even goed laten doorzoeken!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:22

Blaas stenen / ontsteking kan ook koliek achtige symptomen veroorzaken. Ik ben benieuwd wat uit het urine onderzoek komt. Ik vind je dierenarts wel heel voorbarig dat ze inslapen nu al heeft benoemd mocht het niet duidelijk worden. Dan zou ik voor een second opinion gaan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 13:12

Nogmaals dank allemaal voor jullie berichten!

Het gaat nog steeds heel goed. Ze heeft soms nog wat afscheiding maar verder niks meer te merken.
Ik heb de dierenarts gebeld en enkele van jullie ervaringen gedeeld, hopelijk voorkomen we daarmee dat ze in de toekomst dit praatje houdt bij paardenhouders die blindelings advies aannemen.

Ik heb advies gevraagd bij Silverlinde en over 2.5 week komt er een andere dierenarts voor een second opinion. Tegen die tijd is ze weer hengstig en zijn eventuele problemen misschien beter zichtbaar dan nu.
Urine nog niet op kunnen vangen maar dat gaan we zeker nog doen.

Poeh wat kun je soms schrikken als ze iets hebben wat je nog nooit hebt gezien he!

Vwb het dekken: daar heb ik inderdaad ook aan gedacht maar ze is zo'n fragiel ding en de ruin is echt een flinke vent (geruind op 7 jarige leeftijd) dus ik denk dat ze daar wel gehavend door zou moeten zijn. Bovendien op de camera's nooit iets terug gezien.
En hij is altijd aan het snuffelen, maar zodra ze zich aanbiedt doet ie lelijk tegen dr :=

Nou goed, eerst maar eens de komende dagen door komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:53

Fijn dat het nog steeds heel goed gaat, hopelijk blijft dat zo. :-)

Ik ben wel heel benieuwd wat de andere DA gaat zeggen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:21

Mijn vorige paard heeft dit gehad,geen blaasstenen,wel overmatig gruis wat bij haar incontinentie veroorzaakte. ( denk hierbij aan wat lijkt op een bergje geelzand wat er bij mijn merrie weleens uitkomt, inclusief vers bloed)
We hebben geprobeerd dagelijks te spoelen (catheteriseren) maar dit hielp niet. AB geprobeerd hielp ook niet.
Inmiddels op advies van de dierenarts een voedingsadvies gevraagd bij de universiteit bij Gent.
Bij mijn paard was het niet te genezen maar dmv een aangepast dieet proberen ze erger te voorkomen.
Een zoutsteen was bij mijn paard ook heel belangrijk zodat ze meer ging drinken en alles beter spoelt, zo ook een scheutje appelsap door het drinkwater.
Hier heeft het vooruitgang geboden,echter genezing helaas niet. todat..

Merrie is later verkocht inclusief aangepast voedingsadvies en daar waren de klachten verdwenen. Werd wel heel anders gehouden als hier.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:27

TS is die 2e DA al geweest en hoe gaat het met je merrie?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 08:38

timokyana schreef:
Mijn vorige paard heeft dit gehad,geen blaasstenen,wel overmatig gruis wat bij haar incontinentie veroorzaakte. ( denk hierbij aan wat lijkt op een bergje geelzand wat er bij mijn merrie weleens uitkomt, inclusief vers bloed)
We hebben geprobeerd dagelijks te spoelen (catheteriseren) maar dit hielp niet. AB geprobeerd hielp ook niet.
Inmiddels op advies van de dierenarts een voedingsadvies gevraagd bij de universiteit bij Gent.
Bij mijn paard was het niet te genezen maar dmv een aangepast dieet proberen ze erger te voorkomen.
Een zoutsteen was bij mijn paard ook heel belangrijk zodat ze meer ging drinken en alles beter spoelt, zo ook een scheutje appelsap door het drinkwater.

Merrie is later verkocht inclusief aangepast voedingsadvies en daar waren de klachten verdwenen. Werd wel heel anders gehouden als hier.

Mag ik vragen hoe het paard daar gehouden werd en wat zoal het voedingsadvies was? Misschien kunnen we nog wat aanpassen, voor de zekerheid.

@Wonkeydonkey het gaat nog steeds goed gelukkig!
Al zie ik af en toe nog wel wat viezigheid. Maar héél weinig. En ze plast gewoon normaal en lijkt geen pijn te hebben.

Maargoed de volgende eisprong zit er weer aan te komen dus ik hou m'n hart vast. Ik heb wel medicijnen gekregen die ik dan gelijk toe kan dienen. Het is vrijwel zeker dat dit haar probleem is. Hopelijk was het eenmalig..

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:59

Dat hoop ik ook, er is niets vervelender dan een ziek dier.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 09:54

Ja he.. bedankt voor het vragen! ♡

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:13

pateeke schreef:
. Nu weet ik niet hoe dat dat bij paarden zit, maar bij honden kunnen bepaalde gruisdeeltjes (struvieten) wel behandeld worden via aangepaste voeding (in dat geval veganistisch).

Bij struvietgruis of stenen hoeft een hond niet op veganistisch voer, hoor. De zuurtegraad van de urine moet weer worden gestabiliseerd, dat kan met bv vers vlees en ascorbinezuur.
Beetje off topic, maar wilde ik even verhelderen :)

On topic: ik hoop dat het inderdaad wegblijft TS!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:52

timokyana schreef:

Dat dus. Jouw paard mankeerde niks, je had je management niet voor elkaar!

En dat is een heel heikel punt omdat je wel eerst moet weten dat je management niet deugd voordat je ook maar de kans hebt om het aan te passen.
Dit nog los van de vraag of je de mogelijkheden hebt om te voldoen aan de "managementeisen" van het paard. Als je het wil, moet het ook nog maar kunnen en nee, niet alles kan overal.

TS: dit wil niet zeggen dat het bij jou ook aan het management ligt, maar sluit het ook niet uit.

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:14

Jeetje wat een slechte uitspraak van je DA zeg
Zou hard op zoek gaan naar een andere want klinkt niet best.
Mijn merrie heeft dit ook wel eens gehad. Ze heeft zo te lezen flink last van haar hengstigheid. Daar zou je evt monnikspeper voor kunnen gaan geven als dat zo blijft. Duurt even voor het werkt, maar geeft vaak wel vermindering van klachten

manon1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:35

Afbeelding
Herkenbaar...
Ik heb dit af en toe eens bij mijn ruin..zag het toevallig pas weer

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:44

Weetje wat ik zo raar vind, je bent in paniek krijgt raar advies en je laat het erbij.

Ik had echt urine uit de blaas laten halen en op kweek gezet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:01

tita schreef:
Weetje wat ik zo raar vind, je bent in paniek krijgt raar advies en je laat het erbij.

Ik had echt urine uit de blaas laten halen en op kweek gezet.

Ik vind raar dat je nu pas gaat reageren. Topic is bijna twee maand oud.

Weet jij wat ts ondertussen nog gedaan heeft?!

:')

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 18:31

Wat gek, ik kreeg helemaal geen melding van de berichten in dit topic!

Sorry jongens voor het niet reageren!

Merrie heeft nergens meer last van. Zo gek! Ik heb voor de zekerheid een flesje pijnstiller/ontstekingsremmer staan, want het viel samen met haar hengstigheid en het risico bestaat dat het nog een keer gebeurt als ze weer hengstig wordt. Dan kan ik in ieder geval snel verlichting bieden voordat de dierenarts er is voor verder onderzoek want ze werd er echt koliekerig van.
We houden haar erg goed in de gaten.

Super bedankt voor alle reacties, we hebben er erg veel aan gehad!

manon1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:39

Fijn dat het over is!
Hopelijk komt het ook nooit meer terug
Dank voor je reactie ;-)