Ervaringen uitmeten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Ervaringen uitmeten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:24

Mijn haflinger heeft steeds lichte mestwater. Het was eerst heel erg en had toen verschillende hollitische dierenartsen laten komen. Ik had toen al vermoeden van maagzweer. Met meten kwam wel de maag naar boven maar alle vonden het niet op maagzweer lijken..

ik uiteindelijk toch scopie laten doen, en ja hoor maagzweer. Op de medicatie en maagzweer is nu over. Toch houdt hij beetje zn meswater. Dus staat hij nu op de probiotica van audevard ook dat heeft nog niet helemaal het gewenste effect. Maar ook de hollitische middelen die ik geprobeerd hebt.

Dus tja sommige zeggen ga naar den hoek. Ik had een hollitische da die wat druppels gaf maar had echt 0.0 effect en kon wel behoorlijk wat aftikken. Daarnaas wist ik totaal niet wat er in het flesje zat. Wat ik niet echt pretig vind.

Dus ik weet het zelf ook nog niet helemaal wat wel en niet werkt. Ik heb wel steeds meer mijn twijfels in het hollitische. Maar als dierenarts je paarden afschrijven dan snap ik heel goed dat je naar hollitisch verder wilt kijken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:51

Maar je kiest niet altijd als er afgeschreven is voor een holistische arts.

Ik vind gewoon fijn om Rob jan Zomer eens per jaar te laten komen. Soms bij stomme kleine dingen maar zoals laatst had ik geen klachten.
Maar toch vind hij iets wat dieper in het lijf zit en waarbij we dan behandelen en ik nu denk; ja, dit is een wereld van verschil. :+

Je mestwater probleem hoeft niet zo zeer te komen vanuit de darmen.
Het kan bij wijze van zelfs een alvleesklier probleem zijn wat het veroorzaakt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:03

Saaams schreef:
Maar je kiest niet altijd als er afgeschreven is voor een holistische arts.

Ik vind gewoon fijn om Rob jan Zomer eens per jaar te laten komen. Soms bij stomme kleine dingen maar zoals laatst had ik geen klachten.
Maar toch vind hij iets wat dieper in het lijf zit en waarbij we dan behandelen en ik nu denk; ja, dit is een wereld van verschil. :+

Je mestwater probleem hoeft niet zo zeer te komen vanuit de darmen.
Het kan bij wijze van zelfs een alvleesklier probleem zijn wat het veroorzaakt.

klopt kan van alles zijn. Enige is dat nog geen hollitische of gewoone da iets heb wat echt werkt. Kan wel hele onderzoeken doen, maar paard ziet er goed uit verder en is al stukken minder dan voorheen. reguliere da zegt ja gewoon maar acpeteren want hij ziet er goed uit, en heeft verder geen 'last' van.

iets wat ik moeilijk kan acepteren haha. We blijven gewoon rustig door zoeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:10

Ik kies niet voor een holistische therapeut of arts omdat paarden zijn afgeschreven. Jeanette Kompier van Horse Body Balance ken ik al ca. 25 jaar en ze behandeld dus ook al zolang mijn paarden. Met zeer goede resultaten en ze vind dingen die weinig anderen vinden.
Hier kort geleden een revalidatie paardje op stal gehad na een zware koliekoperatie die ook nog een enorme zwelling op zijn kaak had waarschijnlijk veroorzaakt door dezelfde bacterie die ook de koliek had veroorzaakt. Na een kuur en voedingsadvies is het dier weer Hollands welvaren. Jeanette behandeld ook meerdere sportpaarden.
Equiprana ken ik ook; via haar heb ik bij 1 van de paarden de KPU test laten uitvoeren. Resultaat lag op het randje maar toch begonnen met een kuur en paard in kwestie is een stuk beter geworden; had altijd een opgeblazen buik en leek daardoor te dik. Dat is nu weer helemaal normaal en hij is weer helemaal blij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:14

plutolover schreef:
Dus tja sommige zeggen ga naar den hoek. Ik had een hollitische da die wat druppels gaf maar had echt 0.0 effect en kon wel behoorlijk wat aftikken. Daarnaas wist ik totaal niet wat er in het flesje zat. Wat ik niet echt pretig vind.

Weet je wel wat er in reguliere medicijnen zit? En daarbij, je had het gewoon kunnen vragen, toch? :o

Zoals al eerder opgemerkt zijn holistisch werkende artsen/ therapeuten geen wonderdokters. Al wordt het wel vaal zo afgeschilderd en kan het soms ook zo lijken als ze meteen het probleem vinden maar vaak is daar meer en meerdere onderzoeken voor nodig.

In de regulieren geneeskunde ( of moeten we zeggen "medicijnkunde") wordt ook vaak lang gezocht en wordt de oorzaak ook niet altijd ( lees "zelden" vooral bij chronische kwalen) maar door de symptoom bestrijding lijkt alles "opeens" over te zijn/ gaan. En ook daar slaan ze regelmatig de plank mis.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:29

ElCid schreef:
plutolover schreef:

Weet je wel wat er in reguliere medicijnen zit? En daarbij, je had het gewoon kunnen vragen, toch? :o

Zoals al eerder opgemerkt zijn holistisch werkende artsen/ therapeuten geen wonderdokters. Al wordt het wel vaal zo afgeschilderd en kan het soms ook zo lijken als ze meteen het probleem vinden maar vaak is daar meer en meerdere onderzoeken voor nodig.

In de regulieren geneeskunde ( of moeten we zeggen "medicijnkunde") wordt ook vaak lang gezocht en wordt de oorzaak ook niet altijd ( lees "zelden" vooral bij chronische kwalen) maar door de symptoom bestrijding lijkt alles "opeens" over te zijn/ gaan. En ook daar slaan ze regelmatig de plank mis.

meestal zit daar een verpakking om heen en staat erop wat het is. Bij die dierenarts kreeg ik wat opgestuurd en geen idee wat er in zat. Bijv hollitische producten van puur of phytonics staat ook op de verpakking wat voor kruiden enz erin zitten.

het is ind net waar je paard op reageert. Ik ken paarden die van hollitische echt helemaal opknappen.

Maar dat is net met suplimenten.. Ene werkt voor paard super het ander niet, tegenwoordig heb je voor elk dingetje wel een supliment. En ja ik geef ook suplimenten maar soms denk ik, geef ik niet gewoon te veel? Maar als ik er mee stop merk ik echt dat vooral mijn oudere paard minder gaat lopen.

maar goed dat is een hele andere discussie. Want nu twijfel ik of ik hem vitamine e zal bij geven, Maar andere kant denk ik, je krijgt een balancer dus het moet genoeg zijn. Toch vond ik hem van de winter toen ik wel vitamine e gaf hem beter lopen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:45

plutolover schreef:
ik geef ook suplimenten maar soms denk ik, geef ik niet gewoon te veel? Maar als ik er mee stop merk ik echt dat vooral mijn oudere paard minder gaat lopen.

maar goed dat is een hele andere discussie. Want nu twijfel ik of ik hem vitamine e zal bij geven, Maar andere kant denk ik, je krijgt een balancer dus het moet genoeg zijn. Toch vond ik hem van de winter toen ik wel vitamine e gaf hem beter lopen..

Ik zou zeggen 'het experiment geeft de doorslag'.
In principe zit er in een balancer een fatsoenlijke hoeveelheid vitamine E.

Maar om allerlei redenen kan het zo zijn dat jouw dier misschien de vitamine E moeilijker opneemt of meer nodig heeft...

Dus als hij met supplement beter loopt, gewoon 'bijgeven'.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:05

Het hangt ook van de Vitamine E af..............als de synthetische variant er in zit heb je er weinig aan; die wordt nauwelijks opgenomen.
Natuurlijke vit. E is veel beter opneembaar; https://www.bonusan.com/nl-NL/blog/vita ... ynthetisch
Zeker in de winter als er geen of weinig gras is of paarden niet op de wei komen kunnen tekorten ontstaan.

Persoonlijk vind ik een balancer te weinig; onze paarden krijgen, buiten onbeperkt hooi en dagelijks weidegang, ook nog wat luzerne, haver en grasbrok + een vitamine brokje of poeder. In de winter krijgen ze er extra natuurlijke vit.E bij.

Citaat:
Bij die dierenarts kreeg ik wat opgestuurd en geen idee wat er in zat
Dan kan je het natuurlijk ook informeren.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:41

Ik laat onze sportpony 1x per jaar doormeten door Petroesjka Bruning van Gezondzijn-heel het paard.
Ik geloofde er eerst niks van dat het wat op zou leveren om onze pony door te laten meten.
Pony was een beetje futloos, zat niet lekker in z'n vacht.
Veearts heeft hem nagekeken, bloed afgetapt maar niks te vinden.
Ik heb toen Petroesjka gebeld en het probleem uitgelegd en een afspraak gemaakt.
Zij heeft toen onze pony doorgemeten en er kwam uit dat de maag en lever zich niet goed kon herstellen.
Dat kun je dan in een grafiek zien welke meridiaan zichzelf niet hersteld
Pony behandeld en daarna weer doorgemeten.
Je zag in de grafiek dat de lever en maag aan het herstellen waren.
Heb van haar nog wat gedroogde kruiden gekregen om de lever en de maag te helpen.
Na een aantal weken weer door laten meten en de maag en lever waren weer hersteld.
Daarna nog een meting laten doen ongeveer een half jaar na de 1ste meting en alle organen herstellen zelf.
Nu laat ik haar 1x per jaar preventief komen en mocht onze pony een steuntje in de rug nodig hebben qua herstellen dan komt ze 2x achter elkaar bij mij.
Ze heeft ook al paarden behandeld met een peesblessures en die zijn helemaal genezen.
Ik kan Petroesjka echt aanraden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:27

ElCid schreef:
plutolover schreef:

Ja dat laatste, daar ben ik het wel mee eens. Zie dat ook vaak bij mensen helaas in de reguliere geneeskunde.

Echter is ook niet iedere holistische therapeut goed, het is denk ik echt belangrijk om een goede te treffen.

Plutolover:
Wbt mestwater, krijgt het dier gefermenteerd hooi?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 13:23

lovemyhorse1 schreef:
Ik laat onze sportpony 1x per jaar doormeten door Petroesjka Bruning van Gezondzijn-heel het paard.
Ik geloofde er eerst niks van dat het wat op zou leveren om onze pony door te laten meten.
Ik heb toen Petroesjka gebeld en het probleem uitgelegd en een afspraak gemaakt.
Zij heeft toen onze pony doorgemeten en er kwam uit dat de maag en lever zich niet goed kon herstellen.
Heb van haar nog wat gedroogde kruiden gekregen om de lever en de maag te helpen.
Na een aantal weken weer door laten meten en de maag en lever waren weer hersteld.
Daarna nog een meting laten doen ongeveer een half jaar na de 1ste meting en alle organen herstellen zelf.
Nu laat ik haar 1x per jaar preventief komen en mocht onze pony een steuntje in de rug nodig hebben qua herstellen dan komt ze 2x achter elkaar bij mij.
Ze heeft ook al paarden behandeld met een peesblessures en die zijn helemaal genezen.

Maar merk je ook verschil? :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:36

Even inhaken op het kpu verhaal. Ik geloof er ook niet zo in. Ik heb mij wel een beetje verdiept in het protocol van kpu en mijn conclusie is dat je de darmflora en de lever aanpakt met dat protocol. Laat ik er nu net wel in geloven dat veel problemen uit de darm voort komen. Dus verbeterd je paard nu eigenijk doordat je de darm aanpakt of bestaat kpu nu echt? Had je hem ook zo ver gekregen als je het protocol zou volgen zonder de specifieke kpu kruiden? Ik denk in 9vd 10 gevallen van wel.

Anyway, ik geloof dus ook niet in kpu, daarom heb ik bepaalde therapeuten ook afgehouden omdat ik weet dat zij vrijwel elk paard van kpu verdenken.

Ik ben nu met eqinful begonnen. Ook zij heeft kpu in haar pakket zitten. Ik heb haar vantevoren ook een mailtje gestuurd om mijn visie op kpu te geven (omdat ik ook zo bang was om meteen te horen te krijgen, dat is kpu) en haar visie lag eigenlijk heel dicht bij mijn visie. Ook eerst een beetje kpu in twijfel trekken, maar door ervaringen toch verbeteringen zien bij het paard. Zij heeft zich uiteraard nog verder verdiept in het paard, de darm en kpu, maar ze geeft niet zomaar ieder paard het label kpu.

Bij mijn paard zou het mogelijk kpu kunnen zijn, maar ze verwacht al veel verbetering met het huidige protocol. Als ik het echt zeker wilde weten kon ik laten testen, maar dat vind ik dus onzin. :+

Qua holistische dierenartsen zijn er veel verschillende stromingen, waarbij ik overal wel goede en minder goede verhalen heb gehoord. Ik heb er 2 jr geleden iemand bij gehad en dat vond ik helemaal niks. Heeft er voor gezorgd dat ik eigenlijk ook weinig vertrouwen nog had in de holistische kant. Veel over rob jan zomer gelezen
, maar toch altijd t idee gehad dat als het haar niet lukte, het bij rob jan zomer ook niet zou werken. Helemaal eerlijk? Nee wss niet, omdat ze wss hele verschillende manieren van werken hebben.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:53

Ik heb vorige week mest opgestuurd naar Den Hoek, waaruit hij wel een aantal dingen haalde waarbij voor ons wat puzzelstukjes op de plek vielen. De reden voor het sturen was zomerexceem, aantal druppels en een poeder gekregen om te geven, dit is zaterdag binnen gekomen dus toen gelijk begonnen. Vanzelfsprekend is er nu nog geen resultaat maar ik hoop heel erg dat het in ieder geval verlichting zal brengen!

Ik "geloof" zeker in homeopathie, ze hebben me vroeger heel erg met hoofdpijn en buikpijn geholpen (huisarts toen ik ervoor weer zn kantoor binnenkwam "ah daar is het buikpijnmeisje weer". Toen naar een homeopaath gegaan die helaas nu niet meer werkt maar ze heeft me toen wel geholpen. Zo'n lieve en kundige vrouw, zij was zelf ook huisarts geweest dus wist ook van beide werelden veel.

Dat is wel mijn voorwaarde voor homeopatische/hollistische artsen etc, zoals hier al eerder gezegd dat ze ook echt arts zijn (geweest).

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:09

michelle933 schreef:
lovemyhorse1 schreef:

Maar merk je ook verschil? :)

M'n dochter merkt met het rijden dat de pony veel actiever is en ook echt zin heeft om te werken. Ik merk het vooral aan dat de pony niet meer zurig is op stal. Pony zit na doormelding ook mooier in z'n vacht en is gewoon vrolijker

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:32

Ik heb er weer niet zulke goede ervaringen mee. Eigenlijk hele slechte, ook al is het goed bekend staande kliniek die hier ook al genoemd wordt. En nu zijn er de afgelopen maanden een aantal kennissen heen gegaan met paarden die allemaal andere klachten hadden, maar volgens de kliniek hebben ze allemaal precies hetzelfde. :+

Er werd bij ons heel makkelijk gedaan over dingen die hij, bewezen, had. Dat was niet zo volgens hen, hij had wat anders, ook al was er toen ook al uitgezocht dat dat niet zo was. We zijn met een enorme lijst met middeltjes naar huis gegaan en een pony die ineens heel hard achteruit ging. Maar het kwalijkste was dat ze geen hulp boden toen we belden dat het zo slecht ging. Verergering van klachten zou kunnen maar wat wij benoemden kon onmogelijk door hen komen, zeiden ze. Zouden we overdrijven. Reactie was zo extreem dat het niet paard vriendelijk was en we kregen gewoon geen hulp oid. Het ging iets beter toen we stopten met alles geven, maar bepaalde dingen die toen onstaan waren zijn nooit meer beter geworden. Ik zal daar dus nooit meer heen gaan. Dit was dus geen baadt het niet schaadt het niet.

Ik vind het dus al heel bijzonder dat meerdere paarden met totaal verschillende klachten of symptomen allemaal dezelfde ziektes of afwijkingen zouden hebben. Dat was in die tijd ook al, nu dus weer maar met nieuwe afwijking /ziekte.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:28

@MWM dat is heftig! Apart dat ze er ook niks mee doen... Kan me voorstellen dat ze regelmatig door "overdrijven" heen moeten kijken maar niks doen is het andere uiterste.

@plutolover ik heb idd ook wat flesjes zonder ingrediënten en heb ze gemaild, dus ben nog even iav reactie maar had nu net pas tijd. Dat vind ik ook wel vreemd.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:45

Zowel met onze hond als met paard bij Den Hoek geweest, maar bij beide deed de behandeling en de supplementen niet veel helaas. En beide waren ook al uitbehandeld bij de reguliere DA.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:26

Ik mis bij veel behandelaars echte medische/wetenschappelijke kennis…..
En ook ik hoor inderdaad ook steeds de zelfde parasieten en virussen langs komen waar druppeltjes voor gegeven moet worden.
En dat met een lecher oid gemeten kan worden dat bijvoorbeeld een parasiet op de zenuwbaan zit en dat daarom een paard niet zuiver loopt…klinkt gewoon niet geloofwaardig voor mij.

Ik geloof best in toepassing van bepaalde kruiden, supplementen etc. Maar ik heb grote moeite met de diagnoses die gesteld worden door niet-dierenartsen (diverse natuurgeneeskundige therapeuten en aanverwanten….) en vooral de manier van diagnoses stellen.
Het bijzondere is dat veel van die diagnoses niet door wetenschappelijke feiten onderbouwd worden.
Ik hoor veel onzin voorbij komen in ieder geval…..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:04

Wat ik ook wel vind is dat je als paardeneigenaar wel reële verwachtingen moet hebben van wat een holistisch arts voor je kan doen.
Ik weet dat Den Hoek ook door Utrecht wordt ingeschakeld als die het niet meer weten (meegemaakt met een stalgenootje met een paard met diarree). Den Hoek heeft dat wel weten te stabiliseren, maar uiteindelijk is het dan ook wel weer misgegaan met dat paard toen het op verhuiste naar een andere stal.
Mensen die bij Den Hoek terecht komen met hun paard komen er vaak als soort laatste redmiddel als ze het hele reguliere traject hebben doorlopen. Soms is er een oplossing, maar soms ook niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:19

maartje0987 schreef:
Zowel met onze hond als met paard bij Den Hoek geweest, maar bij beide deed de behandeling en de supplementen niet veel helaas. En beide waren ook al uitbehandeld bij de reguliere DA.

Inderdaad, wat Babootje zegt.

Het is geen gek idee om te proberen, 'zou Erik Laarakker nog iets kunnen'. Waarop Laarakker ogenblikkelijk (en terecht...!) zal zeggen dat het zijn werk is, om te kijken of het dier het met enige ondersteuning zelf kan oplossen.
Een dier dat uitbehandeld is bij de gewone takken van geneeskunde zal dit niet altijd kunnen.

Mensenartsen hadden ooit het adagium:
'genezen soms,
verzachten vaak,
bemoedigen altijd'.

En goed om te lezen dat 'Utrecht' soms doorverwijst.
Dat is wetenschap.
(Misschien geen rationalisme, maar wel correcte wetenschap.)