Langdurige boxrust 2 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:46

Mijn 2 jarige heeft vorig jaar de hele zomer boxrust gehad. Ik probeerde het interessant te houden door hem s nachts in een andere stal te zetten dan overdag. S nachts stond hij in een stal met een luik naar buiten. Overdag stond hij met vliegendeken op in een stenen paddock van 4x5.
En soms liet ik hem aan de hand grazen.
En wat later heb ik hem ook in een mini weitje gezet.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 08:47

Enorm bedankt voor alle adviezen en ervaringen!
Het heeft mijn mening zeker veranderd. Ik houd haar komende tijd op boxrust op de kliniek en laat haar laseren waar mogelijk. Even afwachten hoe de wond zich ontwikkeld.

Mungbean

Re: Langdurige boxrust 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:55

Sterkte met de patient.

Het is belangrijk om emotie wat los te laten, vooral als je je paard bezoekt. Die is het meest gebaad bij een stabiele blije bekende zodat ze zich sneller zeker voelt op het voor haar onbekende terrein.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:09

BenaLaars schreef:
Enorm bedankt voor alle adviezen en ervaringen!
Het heeft mijn mening zeker veranderd. Ik houd haar komende tijd op boxrust op de kliniek en laat haar laseren waar mogelijk. Even afwachten hoe de wond zich ontwikkeld.

Dat lijkt me verstandig! Hopelijk verloopt het voorspoedig en kan ze snel weer verantwoord terug naar de opfok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:25

Heel verstandig, ik hoop dat alles voorspoedig zal genezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:46

BenaLaars schreef:
Mijn opfokster zou haar thuis kunnen behandelen, ze verzorgt de dieren dagelijks en ik zou dat uiteraard als extra dienst afnemen. Ik woon 20 min van haar af en zou om de dag naar stal kunnen komen voor een poetsbeurt.

Deze wond had ze toch gemist want die zag er niet vers uit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:50

Niet omdat het zo hoort of omdat het beter is. Maar omdat je om ervaringen vraagt:

Wij hebben ervaring met een flinke lelijke wond bij een paard die gewoon in de wei is gebleven met eigenlijk maar minimale verzorgen (niet eens stromend water op dat weiland). En dat is eigenlijk gewoon keurig genezen.
Misschien meer geluk dan wijsheid maar dus wel een positieve ervaring.
Het was overigens niet mijn paard en daarmee dus niet mijn keuze.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:53

Ooit een paard gehad met een flinke winkelhaak op de dij, was uitgegleden op asfalt en half onder een hek terecht gekomen, schrok van kalfjes. Gebeurde voor een boerderij tijdens een buitenrit. Paard is ter plekke gehecht door de veearts van die boer, onder verdoving/narcose, liggend op haar zij. Na 8 dagen knapte de wond (hechtingen) open.. Wild vlees enz. Paard was er niet kreupel van. We hebben op een gegeven moment de wond dicht geplamuurd met groene leem, daarna ging herstel erg vlot. Alleen een litteken aan over gehouden. Succes, sterkte en veel wijsheid, dit is echt ruk..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:59

Op het bovenbeen en lijf zou ik ook minder secuur mee zijn. Onderbeen is gewoon een lastige structuur met veel belangrijke pezen en slecht doorbloed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:02

BigOne schreef:
BenaLaars schreef:
Mijn opfokster zou haar thuis kunnen behandelen, ze verzorgt de dieren dagelijks en ik zou dat uiteraard als extra dienst afnemen. Ik woon 20 min van haar af en zou om de dag naar stal kunnen komen voor een poetsbeurt.

Hier help je TS mee :x .

Ik heb zelf ervaring met zo'n diepe wond bij mijn nu 3-jarige. Heb het zelf in overleg met de dierenarts elke dag verzorgt. Eerste week heeft zij op boxrust gestaan. En daarna opgebouwd naar een stukje wei. Verband heb ik bij Agradi besteld, is een stuk goedkoper dan bij de dierenarts. Watten die ik er ook op moest doen, heb ik bij de supermarkt gehaald.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 13:15

BigOne schreef:
BenaLaars schreef:

Dat klopt, en vergeef ik haar direct overigens. Ze is er erg overstuur van.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:19

Hier geen ervaring met de wond, maar wel met boxrust van een jaarling. Ten eerste leggen ze zich er makkelijker bij neer dan ik dacht, leek me heel sneu, maar zolang ze njet alleen op stal staan vinden ze het prima. Verder kreeg die onbeperkt hooi met een vitaminebrokje, en daardoor alsnog een groeispurt, groeide meer dan de jaarlingen die op de wei bleven lopen. Denk omdat de energie niet in bewegen gaat zitten ze toch gaan groeien.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:02

Vandaag na 40 lange dagen boxrust mijn merrie weer van de kliniek gehaald. De wond is genezen en ze mag weer bewegen. Ze staat natuurlijk te stuiteren van energie.. Wat is wijsheid? Direct los het weiland in morgen? Het is zo nat buiten, ik ben bang voor glijpartijen. Eerst los gooien in de rondpen? Kan een stapmolen nuttig zijn in opbouw?
Ik hoor graag jullie ervaringen!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:59

Heb ervaring met een veulen met boxrust. Weliswaar slechts twee weken, maar genoeg om ook propvol energie te zijn.

Ik heb ervoor gekozen om de eerste keer in de bak te doen. Goed omheind en zand voor grip. En dat was maar goed ook. Wat een spectakel was dat. Heel wat grijze haren erbij gekregen in die 10 minuten.

Was heel blij dat ik niet voor de weide gekozen had, die was toen ook nat.

Na het uitrazen in de bak, de weide op. Gras eten was toen ook heel aantrekkelijk om lekker rustig te eten. Overigens weide gang ook weer opgebouwd om geen koliek problemen te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 01:07

Je kunt dit overleggen met de dierenarts. Misschien eerst iets rustgevends toedienen de eerste keer .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 01:36

Is ze braaf met aan de hand stappen? Eventueel met een ander paard ernaast. Mijn ervaring is met revalideren dat het wel wil helpen om vanuit stal eerst te stappen aan de hand Op Steen!. Als ze dan stuiteren is dat misschien vervelend, maar vaak stopt het na wat rondjes en dan gaan ze minder compleet idioot uit hun plaat daarna los. Maar je moet wel aanvoelen wanneer het scherpste randje eraf is als je aan het stappen bent.
De reactie van de andere paarden kan ook verschil maken. Kijken die op en eten verder of gaan ze even heen en weer rennen.
Ik zou nu voor zand kiezen en niet voor gras.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:28

Wat fijn dat het genezen is. Is het een beetje netjes geworden?
De wei is enerzijds goed omdat ze dan snel alweer met de kop omlaag gaan om te eten, maar als het erg nat is dan is dat niet zo handig.
Er is behalve vlees geen pees of spier kapot toch? Dan zou ik zorgen dat ze heel goed warm gestapt is en dan in een paddock of bak laten.

Het beste even met de dierenarts overleggen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:30

BenaLaars schreef:
Vandaag na 40 lange dagen boxrust mijn merrie weer van de kliniek gehaald. De wond is genezen en ze mag weer bewegen. Ze staat natuurlijk te stuiteren van energie.. Wat is wijsheid? Direct los het weiland in morgen? Het is zo nat buiten, ik ben bang voor glijpartijen. Eerst los gooien in de rondpen? Kan een stapmolen nuttig zijn in opbouw?
Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ik zou even contact opnemen met de dierenarts wat mag, maar zeker niet zo maar in de gladde natte wei zetten. Zelfs als het niet erg is voor de wond dan kan het nog wel kwaad voor de rest van het lijf.

Misschien eerst even in een paddock? Of aan de longe? Althans, als dat al mag.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:32

Een paard van mij scheurde de wond weer net zo vrolijk open toen hij de 1e keer buiten kwam, terwijl de dierenarts er zeker van was dat het niet zou kunnen, omdat het helemaal dicht zat. Nu weet ik echt niet hoe ik het had kunnen voorkomen... Gek doen ze toch wel. Maar misschien had ik dan toch nog iets langer gewacht met buiten zetten of een andere manier van beweging geprobeerd. In mijn geval moest er namelijk nog een maand boxrust achteraan en dat was enorm balen. Met de nattigheid van nu kan de huid ook weer erg verweken. Maar aan de hand beweging geven zal wel niet helemaal fijn en veilig zijn, of wel?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:36

Dat ligt echt heel erg aan je paard en aan de omstandigheden ter plekke.

Ik zou echt proberen eerst wat te stappen. Desnoods met een roesje.
Die roundpen klinkt daarna wel prima. Als je daar eerst even een de hand kunt stappen zodat spieren en pezen iig geactiveerd zijn en dan loslaten en even aankijken wat ze doet.
Als je paard erg graag eet zou ik hem van te voren even een paar uurtjes zonder hooi zetten. Uurtje of 2-3 moet genoeg zijn en dan na de roundpen de wei op. Dan heb je kans dat de interesse in gras het sneller overneemt.

De dierenarts kan hier ook niet zo gek veel ver zeggen denk ik. Behalve of het paard uberhaupt mag bewegen of niet. Hoe je ze het beste rustig houdt ligt toch aan het paard, de accommodatie en de andere paarden eromheen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:43

Wat fijn dat ze naar huis mag!
Mijn paard heeft een aantal jaar geleden 9 week boxrust gehad. Wij hebben haar toen de eerste week in de bak gezet. Elke dag een extra uur erbij. Gek doen kan je niet voorkomen, ook niet in de bak alleen. Maar we konden toen wel even rustig aankijken hoe en wat de wond zou houden. Na een week ging ze de wei op, hield mn hart vast.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:26

Hier staan er 90 in de opfok. Elk jaar staat er wel een keertje eentje binnen met een mega wond door een of andere reden die schoongemaakt en gehecht moet , of niet gehecht omdat het niet meer kon... ingepakt in verband met de nodige verbandwissels. Ze schikken zich echt in hun lot. En ja, soms staan ze even te stuiteren, maar meestal staan ze gewoon lekker te eten.
Als ze eruit mogen brengen we ze gewoon naar de wei naar hun vriendjes en laten ze gaan. Gaat altijd goed tot nu toe.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:52

Ik ben met mijn jonge arabier eerst een paar keer in het gangpad langs de stallen gelopen. Rechtuit, bekend en ze zijn het gewend. Daarna eerst in een kleine paddock met tranquigel en hooi. Vandaaruit op een klein weitje met een rustige weidegenoot. Ja, dat was even bokken maar dan kalmeerde hij snel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:04

superpony schreef:
Is ze braaf met aan de hand stappen? Eventueel met een ander paard ernaast. Mijn ervaring is met revalideren dat het wel wil helpen om vanuit stal eerst te stappen aan de hand Op Steen!. Als ze dan stuiteren is dat misschien vervelend, maar vaak stopt het na wat rondjes en dan gaan ze minder compleet idioot uit hun plaat daarna los. Maar je moet wel aanvoelen wanneer het scherpste randje eraf is als je aan het stappen bent.
De reactie van de andere paarden kan ook verschil maken. Kijken die op en eten verder of gaan ze even heen en weer rennen.
Ik zou nu voor zand kiezen en niet voor gras.

Hier sluit ik me bij aan, op steen inderdaad doen ze minder snel gek.

Dan als er wat ontspanning is pas een keer los laten in de roundpen oid.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:32

Ik gaf mijn destijds 2 jarige na 3 maanden volledige boxrust even een spuitje met Tranquigel voordat ik hem weer naar buiten deed. Zodat de scherpe kantjes eraf zijn. Je kunt ook om Domosedan vragen. Gaat echt puur om het scherpe eraf te krijgen.