Paard kopen met chips/lichte cornage

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20871
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:18

Ik zou het voorbij laten gaan.
Soms is cornage operabel, chips ook... en zitten soms zelfs gunstig en hoeven er niet uit. Maar dit gaat om een jong dier, en je weet niet hoe het zich gaat houden in de toekomst.
Daarbij is narcose ook altijd een risico mocht er iets wel operabel zijn. Niet operabele cornage zou ik zelf sowieso niet aan beginnen.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:25

cornage operatie mag toch niet behalve uit zwaar medisch oogpunt? Of is dat weer gewijzigd?
Zo'n paard zou ik sowieso al laten gaan dan.

c_alsemgeest

Berichten: 20871
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:28

DuoPenotti schreef:
cornage operatie mag toch niet behalve uit zwaar medisch oogpunt? Of is dat weer gewijzigd?
Zo'n paard zou ik sowieso al laten gaan dan.

Klopt, als het invloed heeft op het ademhalen. (dat denk ik bij het paard van de TS niet, ander zou deze er ook niet mee door een keuring komen).

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:33

Te weinig info om een goede afweging te maken.
een chip hier of daar vind ik geen probleem zolang deze operabel is. Een chip operatie is een vrij eenvoudige operatie. Voor het operatierisico kun je verzekeren.
Bij sportpaarden is cornage operatief goed te behandelen en met een nieuwe techniek, waarbij het paard staand geopereerd kan worden, heeft de operatie een hoger succespercentage dan voorheen.
Maar het worden zo alles bij elkaar dan wel veel operaties met alle onzekerheid van dien

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:10

Ik vind chipjes op een gusntige plek en ingekapseld echt geen enkel probleem, mensen willen teveel een perfect paard tegenwoordig. Er lopen er genoeg met chipjes die er nooit last van krijgen.

Lichte cornage ook geen probleem, aan cornage kunnen ze geopereerd worden inderdaad. Reken wel op zo'n e1000,- dan voor zo'n operatie.

Ik zou dus gewoon de foto's eens voorleggen aan je eigen DA en kijken wat die er van zegt.

Lijsken
Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:39

Wat is je doel met dit paard?

Ik heb laatst een pony overgenomen die niet meer volledig belast kan worden, maar die staat er ook voornamelijk als weidemaatje en voor zo af en toe een stapritje. Dat is een volledig andere insteek dan wanneer je vol de sport in wilt.

Dus ik zou zeggen; eerst uitzoeken hoe erg het allemaal is en wat je eigen DA er van vind, beslissen wat je eigen doel is, daarna kijken of dat op elkaar aansluit. En proberen je emoties er buiten te laten, er zijn heel veel leuke paarden :)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:13

Ik vraag me af waarom de verkoper de chips niet laat verwijderen. Die kosten krijg je er weer uit omdat de waarde stijgt lijkt me.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:20

Daar zit dan ook een heel revalidatieproces aan vast, met stalrust en aan de hand stappen.
Misschien kan/wil de eigenaar dat niet?
En vind hij prijsvermindering dan minder erg dan zelf dat traject in gaan.
Daarnaast zit je dan nog steeds met de cornage.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:02

MyChoice schreef:
Problemen moet je niet kopen, die krijg je later vanzelf wel een keer. Maar investeer in een gezond dier.

Mee eens. Vroeg of laat kom je vanzelf aan de beurt dus begin met gezond dier.

Bij een jong paard is een chip vaak goed weg te halen en bij een ouder dier is wel te bepalen of hij er wel of geen last van heeft. Maar dat zou je dan met een dierenarts en de eigenaar kunnen overleggen.

Suzanne F.

Berichten: 49665
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:28

troi schreef:
Ik vraag me af waarom de verkoper de chips niet laat verwijderen. Die kosten krijg je er weer uit omdat de waarde stijgt lijkt me.


Dat loont niet omdat je dan altijd nog de cornage hebt. Paard is het niet waard eigenlijk. En je kan niet altijd chips verwijderen.

Dees

Berichten: 18976
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:39

Als de prijs ernaar is... zou ik het wel overwegen. Maar dan wel voor ècht lagere prijs.

Heb 19 jaar geleden eentje gekocht met chip. Nooit een probleem geweest, hij is nu 21, dier is nog altijd helemaal goed op de benen.

Later nog eentje gehad. Als jaarling schoon, als 3 jarige toch een chip. Nuet weg laten halen. Paar jaar later was die chip amper nog te vinden.

Twee voorbeelden van hoe een chip echt geen enkel probleem hoeft te zijn. Beide paarden waren klinisch wel 100% zonder enige twijfel.

Lindaonline

Berichten: 1948
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:54

Ik zou het niet doen.
Cornage zou voor mij de grootste reden zijn maar chips op deze leeftijd waarvan je het verloop nog niet weet, zou het voor mij te onzeker maken. Je hebt geen rontgenologisch vergelijkingsmateriaal omdat het hier om een drie-jarige gaat die nog geen km's heeft gemaakt.

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:03

Ik vind chip(s) op een gunstige plek en ingekapseld en lichte cornage dan weer geen probleem, ook niet voor de sport. Móchten ze er last van gaan krijgen dan is het operabel, maar ik ken zat paarden met een chipje die nooit problemen heeft gegeven en er lopen ook zat paarden rond in de sport met een lichte vorm van cornage.
Zo ken ik er één die een chip heeft op een plek die niet operabel is, vervolgens voor echt stom geld verkocht en loopt al jaren probleemloos in de eventing, inmiddels 4*. Die eigenaar heeft echt veel "geluk" gehad en voor heel weinig geld een heel fijn dier kunnen kopen.

Het gezegde: problemen koop je niet, die krijg je vanzelf ben ik het gedeeltelijk mee eens. Maar dat hangt zo af van wat het "probleem" is.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:04

troi schreef:
Ik vraag me af waarom de verkoper de chips niet laat verwijderen. Die kosten krijg je er weer uit omdat de waarde stijgt lijkt me.


Ik denk idd ook door de cornage, maar ingekapselde chips zijn ook helemaal geen probleem. Mensen maken elkaar veel te bang.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:35

Suzanne F. schreef:
troi schreef:
Ik vraag me af waarom de verkoper de chips niet laat verwijderen. Die kosten krijg je er weer uit omdat de waarde stijgt lijkt me.


Dat loont niet omdat je dan altijd nog de cornage hebt. Paard is het niet waard eigenlijk. En je kan niet altijd chips verwijderen.


Klopt. Het zijn wel veel operaties. Stel, het paard is enorm getalenteerd en de chipjes zijn makkelijk verwijderbaar dan zou ik het denk ik als eigenaar wel doen. Als zo'n paard dan toch voor de hogere prijsklasse de deur uit kan. Maar een bij middelmatig paard of chips op een moeilijke plek weer niet.
De cornageoperatie lijkt vrij eenvoudig. Heb je een merrie is ze voor de fok niet zo geschikt. De meeste gevallen van cornage zijn erfelijk.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:38

Elisa2 schreef:
troi schreef:
Ik vraag me af waarom de verkoper de chips niet laat verwijderen. Die kosten krijg je er weer uit omdat de waarde stijgt lijkt me.


Ik denk idd ook door de cornage, maar ingekapselde chips zijn ook helemaal geen probleem. Mensen maken elkaar veel te bang.


Ik wil geen chips, ook geen ingekapselde. OCD (dissans, dus de losse versie) heeft - ingekapseld of niet - toch vaak de neiging om zich te verplaatsen. OC (de vastgegroeide versie) op een plek waar het geen kwaad kan vind ik weer geen probleem.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:55

Dat gezegd hebbend ben ik met KS weer wat makkelijker. Onze ruin die we met 3 jaar hebben gekocht had een KS klasse 3. Dit valt binnen de acceptatienorm maar ik vond het op dat moment best lastig om hem toch te kopen, want ik had geen ervaring met prognoses op dat gebied, ook omdat Mexx op dat moment onbeleerd was. Mijn veearts heeft me echt overgehaald. De klassificatie is tot stand gekomen na heel veel jaar onderzoek hiernaar. Klinisch was hij echt totaal niet gevoelig. Ik kocht hem ook om weer door te verkopen op termijn, maar ook daarvan werd ik verzekerd dat bij dit klinisch beeld, met KS binnen de acceptatienorm dat geen enkel probleem zou zijn. Ook de verzekering accepteerde dit.

Nu 3 jaar later heb ik bij een bezoek aan de veearts voor iets anders toch maar de rug nog eens laten fotograferen om te kijken hoe het ermee stond. Overigens is hij nog steeds niet gevoelig op de rug.
Tot mijn verrassing was de KS gradatie terug gegaan van 3 naar 1.
Hij heeft het maar op 1 plek natuurlijk. Hij is nu 6 jaar en loopt M2 (op Z-niveau). Dus volledig belast en beproefd.

Een keuring is dus altijd een moment opname. Het is een illusie om te denken dat er paarden bestaan zonder een enkele bemerking. Voor de koper is het een risicoafweging. Een goede DA (keuringsarts paard) kan je helpen bij deze afweging en de verzekeringsarts is natuurlijk altijd een 2nd opinion. Die nemen echt geen enkel onnodig risico.

Een paard kopen is altijd voor een deel een gok. Een keuring een momentopname. Maar met goed management (huisvesting, voeding en training) kun je een paard naar mijn mening maken of breken.

c_alsemgeest

Berichten: 20871
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:59

Ja ik ken ook een ruin die op de foto KS klasse 3 heeft.
Maar loopt inter 2 dressuur en Z springen.
Wordt wel heel bewust getraind en vaak preventief behandeld. Omdat ze dus weten dat het er is, niet omdat hij er ooit last van heeft gehad.
Maar heeft eigenlijk nooit iets laten zien wat op pijn duidt.
Paard is makkelijk, soepel, vrolijk en doet het werk met gemak.

Dat vind ik ook meteen het lastige aan KS. Sommige laten met een hele lichte vorm al veel klachten of ontploffingen ohz zien. En andere met een zwaardere vorm helemaal niks.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:02

Ligt das bij ks ook niet vooral aan de manier van trainen?

Over de rug of zoals we zelfs in dressuur topsport nog te vaak zien. Veel gezwaai van voor. Maar in 3 stukken.
Die paarden kunnen bijna niet anders dan alles tegen elkaar drukken en zeker geen gewicht dragen.
Krijgen mensen op die manier les is het imo gedoemd om te mislukken.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:39

Ja ik denk dat het klinische beeld wel alles bepalend is bij KS. Maar een klasse 3 is echt wel acceptabel. Blijkbaar. Wij behandelen niks. Nog niet gedaan en ook nog niet nodig. Gewoon monitoren.
We kregen inderdaad compliment van de DA dat het paard goed getraind was en goed in de spieren zat.
Dat zegt wel alles over het management. Een paard met dit beeld kun je dus niet alleen gezond houden maar ook nog een klasse naar beneden brengen. Maar een paard met een rug waar niks aan is kun je ook stuk rijden door slechte training.
Dat wilde ik er maar mee zeggen. Het is niet allemaal zo zwart/wit
Dus dat opent weer perspectieven voor de aspirant kopers :D

Suzanne F.

Berichten: 49665
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:12

Voor mij nooit een KS’er. Hele slechte ervaringen mee. Soms kunnen ze ook door omstandigheden bespiering verliezen/stil komen te staan. En dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Geen KS maar ook geen SI gezeur. Chipje kan ik mee leven als het een ruin is en het op een gunstige plek zit.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:38

Ik vind het altijd zo bijzonder dat veel paardenmensen het lichaam van hun paard veel beter kennen dan hun eigen lichaam :+
Maar om op je vraag terug te komen... Het hangt wat mij betreft een beetje van je situatie af. Als jij voor 800 euro per maand op een sportstal gaat staan, 2 keer per week les neemt bij een toptrainer en weet ik veel wat allemaal.. dan heb je vast wel het geld om ook even een paar fotootjes te laten maken, en een paard te kopen die geen bemerkingen heeft. Maar heb je je paarden aan huis staan of bij een lokale boer, ben je zelf vrij handig en heb je daarnaast een fijne lokale huis-tuin-en keuken instructeur met verborgen talenten, waar je om de week een lesje bij neemt.. dan kun je voor een leuk paard best een gokje nemen als hij er echt naar geprijsd is.
Ik heb zelf nog nooit een paard laten keuren. Gevalletje wat niet weet wat niet deert ofzo. Daarmee bedoel ik dus niet dat je met een stuk paard moet gaan rijden hè... voordat bokt weer in de aanvalmodus gaat. Maar ik kijk altijd gewoon naar het paard, en goed is goed en niet goed is niet goed. Goed is beetje trainen en af en toe vakantie, niet goed is weiland en als ie niet opknapt, is het dikke pech en dan kun je dan beslissen wat je doet.

Het argument van Robin_S is afhankelijk van wat voor type persoon je bent. Als je het heel erg belangrijk vindt wat allemaal onwetende mensen van je vinden, en als je last hebt van het gezeur van mensen die niets beters te doen hebben dan zeuren... ja dan moet je zo’n paard idd laten staan. Maar als het paard er geen last van heeft en jij ook niet, zie ik het probleem niet zo van lichte cornage

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:46

Suzanne F. schreef:
Voor mij nooit een KS’er. Hele slechte ervaringen mee. Soms kunnen ze ook door omstandigheden bespiering verliezen/stil komen te staan. En dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Geen KS maar ook geen SI gezeur. Chipje kan ik mee leven als het een ruin is en het op een gunstige plek zit.


Hoezo alleen bij een ruin? :+

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:06

Captain schreef:
Suzanne F. schreef:
Voor mij nooit een KS’er. Hele slechte ervaringen mee. Soms kunnen ze ook door omstandigheden bespiering verliezen/stil komen te staan. En dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Geen KS maar ook geen SI gezeur. Chipje kan ik mee leven als het een ruin is en het op een gunstige plek zit.


Hoezo alleen bij een ruin? :+


Omdat het genetisch kan zijn en Suzanne waarschijnlijk een merrie (mogelijk) voor de fokkerij zou willen gebruiken.

Suzanne F.

Berichten: 49665
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:24

Captain schreef:
Suzanne F. schreef:
Voor mij nooit een KS’er. Hele slechte ervaringen mee. Soms kunnen ze ook door omstandigheden bespiering verliezen/stil komen te staan. En dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Geen KS maar ook geen SI gezeur. Chipje kan ik mee leven als het een ruin is en het op een gunstige plek zit.


Hoezo alleen bij een ruin? :+


Inderdaad, wat Kaitlyn zegt. Bij een merrie zou ik het nooit accepteren omdat ik er dan misschien ook mee zou willen fokken.