Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:47

Sintara schreef:
MoniqueT, is dat niet 'gewoon' wat we zomer eczeem noemen, allergie voor knutten

Vind ik een heel ander beeld geven eigenlijk..

Zou kunnen ...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:46

Oei ik denk dat je in een zielige mishandelde paardjes verkooptruc bent gestapt. Dit ziet er alles behalve mishandeld of opgehokt uit. Zielige verhalen doen het nu eenmaal goed. Ze zitten te goed in de vacht en spieren voor een zielig verhaal. Ik denk dat ze allebei lekgeprikt zijn door vliegend gespuis en dat in combinatie met warmte zweet en jeuk geeft snel en makkelijk wonden of kale plekken.

Mooi zijn ze wel daar zal het niet om gaan. Pas wel op dat het erg sobere paarden zijn. Zo’n vette wei als dit weet ik niet of dat goed gaat..

Snadrem

Re: Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 01:20

Die wondjes op het hoofd van Romeo die had mijn vertroetelde, in de watten gelegde superprinses merrie ook om de haverklap. Omdat ze helaas niet zo zuinig was op zichzelf als ik was op haar. Muts had iedere week wel weer ergens haar hoofd aan open gehaald: of het nou op de wei was, op de poetsplaats of op stal. En dan ook op plekken op het hoofd dat je dacht "hoe dan".

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:46

Ik zie hier niet echt een mishandeld verhaal in. Ze zijn goed doorvoed. Ook nog na zo’n flinke reis. Ben het wel met je eens dat er iets geweest moet zijn. Zelf zou ik denken dat deze dieren in een heel ruig gebied in de opfok hebben gestaan. Als je daarbij opgeld dat ze geruind zijn. Dat doen ze in Spanje alleen als ze echt heel lastig zijn. En dan heb je dus regelmatig wondjes.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:47

Het gedrag dat je beschrijft past voor 100% exact bij het gedrag van mijn merrie toen ik haar net had, komt ook uit Spanje. Ik denk dat dat met veel rust, regelmaat en liefde wel goed komt. Mijn merrie kende overigens ook geen gras, ze staan in Spanje wel vaker enkel op hooi (of met stro erbij). Kijk wel heeeel goed uit voor koliek...

De wonden kunnen natuurlijk van van alles zijn, maar het lijkt niet op menselijk mishandelen naar mijn idee. Mijn merrie heeft echt een stukje uit haar oor, snee in haar lip en littekens van kettingen voor de fok, dat is duidelijk te zien waarvan het komt. Bij jouw paarden lijken het me klappen van een ander paard doordat ze misschien met teveel in een kleine ruimte hebben gestaan (op de vrachtwagen?)

Weet je alles over hun verleden helemaal zeker of is er een verhaal opgehangen door verkoper/handelaar? Soms is zo'n verhaal ophangen met de beste bedoelingen voor het paard om hem een plekje te gunnen en is het niet raar bedoeld.

Het zijn trouwens hele mooie mannen! Mooie projecten, dat gaat vast goed komen :)
Ze hebben trouwens geen brandmerken of wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:54

Wat een knapperds!

De wonden doen mij ook aan insecten/ huid irritatie denken.

Spanjaarden kunnen wat ruwer met de paarden omgaan, dat merk je in het gedrag soms. Wat Jenny zegt zou heel goed kunnen. Kan best zijn dat ze veel hengst waren door lang in zo'n ruig gebied te hebben gestaan en daardoor lastig waren. Daar kunnen ook littekens door zijn ontstaan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:56

Mishandelde paarden zien er imo heel anders uit ;)
Veel geluk met je nieuwe paarden

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:02

Het is een mooi stel.

Zou me drukker maken om het heden. Bijv de wei waar ze in lopen als ze niks gewend zijn.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:24

Die wei is nou niet bepaald groen en sappig maar meer zoals het in Spanje ook zou kunnen zijn. Het is volgens mij bijna hooi wat er staat. Lijkt me niet zo'n probleem.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 09:38

Dank jullie wel voor de vele reacties!

Ik ben het met jullie eens dat het niet eruit ziet als door mensen gedaan. Het is me alleen een raadsel hoe het wel is gekomen. Ik dacht, wie weet herkennen jullie zulke plekjes.

Dat het door insecten komt zou kunnen. Toen ze hier net waren reageerde ze allebei extreem heftig op vliegen. Bijna paniekerig als er 1 vlieg op hun bil zat. Nu is dat minder, en worden ze niet zo gek meer. Romeo heb ik een vliegenmasker op kunnen doen, en in gesmeerd met vliegenspray, dit werkt goed. Gezien hun reactie leek het mij alsof ze vliegen niet gewent zijn, ze stonden in een dicht stalgebouw. Romeo heeft absoluut er geen jeuk aan, wel een beetje in z'n manenkam, maar niet aan de plekjes. Ze hebben ook lange rechte krassen. Ze hebben absoluut in de tijd dat ze bij de verkoper stonden niet buiten gestaan, ik kon zelf ook zien met googlemaps dat er in de omtrek geen weiland of paddock te zien is.

Het zijn nieuwsgierige paarden, dus komt zeker goed! Romeo is nu al behoorlijk veel rustiger.

Over de wei en het gras. Ze blijven keurig achter het hek, ik heb er stroom op staan, en ze kregen snel door dat je niet door hekken heen kan. Hier maak ik me geen zorgen over, ze hebben nu al goed respect voor het lint.

Het valt erg mee hoe vet de wei is. Er staan voornamelijk dode stengels, en ook wel plekken groen gras, dat heb ik ze nog niet zien eten. Het is goed heet hier, en de grassen zijn erg taai (lees niet af te breken met de hand of te plukken) en zoals ik al zei, het meeste is toch dode stengels. Op de fotos vertekend het beeld erg over de groenheid en sappigheid.

Ze eten beide niet veel. Staan voornamelijk te kijken of te rusten, of hun energie eruit te rennen. Ik ben me heel bewust van de risico's, en hou ze heel goed in de gaten.
Zodra ze wat gewend zijn, en ik ook bij Risueno in de buurt kan komen, laat ik de tandarts komen, ze hebben behoorlijke haken op hun kiezen. Hierdoor eten ze ook minder, verder zijn ze wel gezond.
Nogmaals, het wordt goed in de gaten gehouden, en aangezien ze nog niet zoveel eten maak ik me geen zorgen.

Ze kennen elkaar al redelijk, waren in Spanje buren en samen op transport. Het ging ook direct goed, de hele tijd buik tegen buik samen staan.

Zelf kunnen ze zeker het een en ander gedaan hebben, hoewel de plekken ook in de binnenkant van hun achterbenen zitten, waar ze niet met schuren of tanden bijkunnen zelf.

Klopt ze zijn niet mishandelt zoals je soms wel ziet. Wel heb ik op video's en live (de verkoper heeft ze zelf gebracht) gezien hoe er mee is omgegaan, en dat is niet zo geweldig. Ik ga nu even niet in de details.
De verkoper heeft geen zielig verhaal gehouden, ik heb mijn eigen mening getrokken. Als je meer wil weten mag het in PB, het wordt anders erg offtopic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:47

Lyona schreef:
Ze hebben nooit met andere paarden samen gestaan, soweieso nooit los in het bijzijn van andere paarden.
Ook nooit los buiten in een bak of paddock. Dit merk je ook aan het gedrag, ze wisten niet eens wat gras is :(:)

Ze zijn maar af en toe uit hun stal geweest, en dan alleen om te rijden of longeren, grondwerk of wandelen is er niet mee gedaan.

Zelf kunnen ze niet bij de plekken, het zit ook op hun hoofd, aan de binnenkant van hun achterbenen, op hun rug. Ook niet plekken waar ze zich makkelijk zelf hebben kunenn verwonden.

Het zou me niets verbazen als het door de mensen daar is gedaan, ze zijn beide behoorlijk bang voor mensen, en dan vooral mannen. Dat is direct te merken. Als je bijvoorbeeld een halster vasthebt vluchten ze direct weg. En je kan niet binnen de 5 meter komen van Risueno.

Weet je ook van eerdere eigenaren? Bij de vorige hebben ze maar een jaar gestaan toch? De open plekken op t hoofd lijken me van de stal, voerbak o.i.d. Ze zijn nu 6 dus ze zullen ooit wel met andere paarden/hengsten hebben gestaan. De meeste plekken zien eruit als bijtwonden.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 09:52

Als het bijtwonden zijn geweest, hoe lang geleden dan? Is dat te zeggen? Sommige plekken lijken verser, trekken ook vliegen aan, en andere zijn alleen te zien als je heel goed kijkt, zit al haar overheen. Ze hebben dus meer dan een jaar bij de verkoper gestaan, hoewel ik dat niet 100% zeker weet. Wat er daarvoor is gebeurt weet ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:58

Prachtige dieren <3
Komt vast ook helemaal goed bij jou.

Echter geloof ik ook niet in dat mishandeld verhaal of anders in iedergeval niet 6 jaar lang. Paarden die opgesloten hebben gestaan en geen sociale jeugd hebben gehad zijn echt zelden lief naar elkaar. Ik ken wel zo‘n ruin die inderdaad aangebonden in een box heeft gestaan maar daar zijn maaaaaaaanden overheen gegaan tot hij niet gelijk kill en attack gedrag meer had en nu nog steeds na jaren 24/7 groep legt hij af en toe nog een andere ruin op de grond en dat is niet uit speelsheid.
Heb ook wel eens een jaarling met een gebroken been moeten revalideren. Dat was ook echt wel andere koek toen die weer op de wei mocht hoor, die moest je gewoon plat sederen vanwege de angst voor de ruimte.
Waatschijnlijk zijn ze sociaal opgegroeid en vervolgens in een box gestopt (zoals overal helaas nog steeds veel gebeurd met hengsten en sportpaarden).

Die wonden zien er voor mij ook uit als insecten of/of ruig gebied. Ik zou wel ontwormen indien nog niet gedaan aangezien er zuidelijker ook meer parasieten zijn die via de huid migreren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:09

Ik vraag me nou af wat je écht over deze paarden weet. In de OP schrijf je dat ze een slecht verleden hebben gehad en dat ze zijn geslagen. In je volgende bericht schreef je dat ze nooit met andere paarden hebben gestaan.

Ik vraag me af waar dit op is gebaseerd. Wat de echte feiten zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:22

Denk niet dat je dat ooit gaat weten.
Ik stond laatst ook naar een paardje te kijken met doorspoorplekken (dacht ik), bleek ze net uit de opfok te komen om ingereden te worden :+ Ik schaamde me voor mijn spontane veroordeling, gelukkig niet hardop gezegd.

Ik zou er gewoon lekker van genieten dat het meevallers zijn en ze mooi opbouwen tot fijne rijpaarden. Verleden is verleden.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:08

Koper schreef:
Ik vraag me nou af wat je écht over deze paarden weet. In de OP schrijf je dat ze een slecht verleden hebben gehad en dat ze zijn geslagen. In je volgende bericht schreef je dat ze nooit met andere paarden hebben gestaan.

Ik vraag me af waar dit op is gebaseerd. Wat de echte feiten zijn.

Ja precies.

In je laatste bericht schrijf je:
Lyona schreef:
Ze hebben dus meer dan een jaar bij de verkoper gestaan, hoewel ik dat niet 100% zeker weet. Wat er daarvoor is gebeurt weet ik niet.

Dus wat weet je feitelijk wél over de paarden?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 11:18

Feitelijk weet ik niet heel veel, ik weet hoe ze reageren op de oude eigenaar. Dat heb ik zelf live gezien toen ze hier aankwamen. Ik weet dat de oude eigenaar niet zuinig is met geweld, en ze niet als levende dieren behandelt (hij heeft ze tegen de afspraken in 12 uur in de wagen zonder eten of drinken laten staan) en toen Risueno met geen mogelijkheid de wagen uit durfde heeft de verkoper erg veel geweld gebruikt voor dat ik in kon grijpen. De reactie op de verkoper zelf van de paarden was mij duidelijk genoeg. Ze waren gewoon bang, voor iedereen, tot die man in de buurt kwam en dan doken ze weg en stonden ze letterlijk te beven. Romeo viel bijna om toen de oude eigenaar te dicht bij kwam. Zo reageren ze verder niet op andere mensen, alleen op de oude eigenaar.

Ik weet hoe ze zijn gereden, hier heb ik video's van gezien. En ik weet dat ze in de tijd dat ze bij de verkoper stonden niet buiten zijn geweest.

Verder weet ik niks 100% zeker, je hebt best kans dat ze veel korter bij de verkoper hebben gestaan en daarvoor wel buiten met andere paarden. Dat weet ik gewoon niet zeker.

Het maakt verder ook niet veel uit, ze gaan het goed krijgen hier.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:24

Ach wat sneu. Fijn dat ze het nu beter zullen krijgen.
Overigens vermoed ik dat het paard niet Risueno heet maar Risueño :Y)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:24

Gitana schreef:
Het gedrag dat je beschrijft past voor 100% exact bij het gedrag van mijn merrie toen ik haar net had, komt ook uit Spanje. Ik denk dat dat met veel rust, regelmaat en liefde wel goed komt. Mijn merrie kende overigens ook geen gras, ze staan in Spanje wel vaker enkel op hooi (of met stro erbij). Kijk wel heeeel goed uit voor koliek...

De wonden kunnen natuurlijk van van alles zijn, maar het lijkt niet op menselijk mishandelen naar mijn idee. Mijn merrie heeft echt een stukje uit haar oor, snee in haar lip en littekens van kettingen voor de fok, dat is duidelijk te zien waarvan het komt. Bij jouw paarden lijken het me klappen van een ander paard doordat ze misschien met teveel in een kleine ruimte hebben gestaan (op de vrachtwagen?)

Weet je alles over hun verleden helemaal zeker of is er een verhaal opgehangen door verkoper/handelaar? Soms is zo'n verhaal ophangen met de beste bedoelingen voor het paard om hem een plekje te gunnen en is het niet raar bedoeld.

Het zijn trouwens hele mooie mannen! Mooie projecten, dat gaat vast goed komen :)
Ze hebben trouwens geen brandmerken of wel?

Foto 5 lijkt me (een slecht gezet) brandmerk.

Je ziet het patroon eigenlijk twee keer.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 11:26

Daenerys schreef:
Ach wat sneu. Fijn dat ze het nu beter zullen krijgen.
Overigens vermoed ik dat het paard niet Risueno heet maar Risueño :Y)

Ja klopt, ik heb die N niet op m'n toetsenbord... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:26

Ze hebben nooit met andere paarden gestaan en je zet ze gelijk samen? En dan ziet het er zo vredig uit.
Dit zijn bijtwondjes, kan van een mug zijn maar ook vd paarden onderling.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 11:30

Evamarie schreef:
Ze hebben nooit met andere paarden gestaan en je zet ze gelijk samen? En dan ziet het er zo vredig uit.
Dit zijn bijtwondjes, kan van een mug zijn maar ook vd paarden onderling.

Ze zouden elkaar wel kennen, en klopt, ze zijn super vredig. Dat is ook het rare. Eerst stonden ze even apart, ze waren beide zo onrustig dat ik ze toch samen heb geprobeert, direct goed en de hele tijd buik tegen buik.

Wel zouden ze volgens de verkoper samen zijn gekocht en samen opgegroeid. Hoe weet ik niet. Het zijn halfbroers. Ze zijn superhecht.

Wat ook nog belangrijk kan zijn, Romeo is een vliegenschimmel, dus die kleine ronde stipjes zijn gewoon vacht. Ze hebben geen jeuk bij de plekjes verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:31

Lyona schreef:
Zo reageren ze verder niet op andere mensen, alleen op de oude eigenaar.

Eerder was het verhaal dat ze op alle mannen angstig reageren. En nu weer alleen op die oude eigenaar.

Het wordt een steeds minder samenhangend verhaal.

Maar het zijn leuke paarden, en het is fijn voor ze dat ze nu lekker in een weide staan samen. Wat zijn je plannen ermee?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 11:33

Koper schreef:
Lyona schreef:
Zo reageren ze verder niet op andere mensen, alleen op de oude eigenaar.

Eerder was het verhaal dat ze op alle mannen angstig reageren. En nu weer alleen op die oude eigenaar.

Het wordt een steeds minder samenhangend verhaal.

Maar het zijn leuke paarden, en het is fijn voor ze dat ze nu lekker in een weide staan samen. Wat zijn je plannen ermee?

Sorry, ik ben niet duidelijk. Ze reageren op alle mensen bang en angstig. Alleen op de oude eigenaar zo extreem heftig. Dat bedoel ik.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:33

Zo fijn voor ze, zo hebben ze in elk geval elkaar. Zal wel wat verlatingsangst problemen opleveren in de toekomst, maar om te landen op zo'n volkomen andere plek is steun heel wat waard <3

Ik ben ook benieuwd wat je plannen zijn met ze en hoop op veel opdates :D