Pony tekenbeet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freekieee

Re: Pony tekenbeet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:25

Pony heeft nu voor 4 dagen AB en metacam

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:30

Wow, die is wel flink.

Ik begrijp alleen niet helemaal waar de gevonden teek zat? In de bult?

We hebben heel af en toe weleens een teek op een paard gehad, maar nu al 3. Bij mn merrie naast haar oor. Die kon ik zo verwijderen en geen bult.

Mijn mn mini jaarling zat eerst een kleintje op zijn hoofd. Nu controleer ik ze en vond ik er bij hem eentje heel hoog aan de binnenkant van zijn bovenbeen, dus die had ik op zicht nooit gezien. Dat is nu alle dagen al een dikke bult.
Baal er wel van, maar na elke teek ab starten is geen doen.

Onze vorige shet kreeg bulten zoals op jouw foto van entingen, maar ook een keer van pijnstilling. Hij is voor zijn dood ook nog op lyme getest vanwege vage klachten, maar dat was negatief.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 11:42

De pony had een bult, ik dacht aan een steek van een insect.
De volgende dag was de bult zoals op de foto
Dierenarts erbij en hij dacht ook aan een steek en gaf Dex.
Die middag zagen we een teek in de bult.
Aangezien de pony niet niet zo heel erg goed benaderbaar is in haar lies kan het zijn dat de da en wij de teek over het hoofd gezien hebben, of dat de teek er later in gekomen is .
Zoals Freekieee zegt heeft de pony alsnog een antibiotica kuurtje omdat ze de dag erna niet fit was en de wond ( ondertussen vier plekken ) aan het etteren en bloeden was.
Waarom er nu vier open plekken zijn weet ik niet . Schuren omdat het irriteert ? Of omdat de pus en troep ergens uit moet ?
Als het maar over gaat en de pony snel weer de oude is , daar gaan we voor !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:10

Dat is wel een beetje een kenmerk van een ontstoken tekenbeet, dat er meerdere gaatjes in komen waar pus uitkomt. Kijk idd goed uit met Lyme; heb ook een paard met die ziekte gehad en dat is echt niet grappig.

Heb je gemeten of je pony koorts heeft/had? Omdat je zei dat hij sloom was?

Hou goed in de gaten of je pony over een tijdje ook niet rare dingen krijgt als vage kreupelheden, stijfheid, sloomheid, veel slapen en/of koortspieken krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:13

Maar de teek zat IN de bult? Je hebt zeker geen foto gemaakt? Of zat hij er bovenop? Had hij al zo een bolletje?

Lastig hoor. Ik vind het ook heel sneu.

Wara de bult zit bij mn mini kan hij er zelf niet bij. Hij heeft wel tussen zijn achterbenen meerdere plekken naast elkaar. Ik denk dat daar een lopend buffet is voor bepaalde insecten.

Bij mn overleden ruin zat er een keer een hertenluisvlieg. Hele relaxte pony die compleet uit zijn dak ging. Werd bij hem niet dik, maar wel meerdere plekken tussen zijn achterbenen.

Als ze zo snel niet fit zijn, is een kuurtje wel fijn. Bloed en etter is natuurlijk niet goed.

Zijn het grote gaatjes? Waar het insect heeft togeslagen?

Beterschap. Hopelijk voelt hij zich snel beter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:43

Freekieee schreef:
Pony heeft nu voor 4 dagen AB en metacam

Beter.
Overleg ook even met je DA om over 3 a 4 weken na de steek een bloedtest te doen op Lyme antistoffen.
Het kan zijn dat een korte AB kuur niet voldoende is.

Omdat je er snel bij bent is een antilichamen bloedtest wel voldoende.

Als een paard al langer geleden lyme heeft opgelopen dan is een PCR bloedtest of biopt het middel om te zien of je paard lyme heeft op het moment dat hij vage klachten/symptomen vertoont en is een gewone antistoffentest niet voldoende.
Een paard dat langer geleden is geïnfecteerd kan symptomen hebben maar geen antistoffen.

Teken zitten heel graag op plaatsen waar de huid dun is. Bij uitstek in de liezen en oksels en achter de oren. Preventie is: Inspuiten met water/etherische olie (teatree / eucalyptus) en haren zo glad mogelijk (olie/silliconen) zodat ze geen houvast krijgen. Dagelijkse controle.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:18

Hertenluisvlieg probeert naar binnen te kruipen in de geslachtsdelen en anus, daarom worden ze er zo paranoia van. Heb er ook al flink wat gevaarlijke situaties door meegemaakt. Wij smeren de anus en geslachtsdelen in met uierzalf..dan blijven die krengen daar aan plakken.

Heftig dat deze bult toch veroorzaakt is door een teek. Dat zou ik ook niet vertrouwen, grote kans dat het dan toch een besmette teek is. Maar goed, hopelijk werkt de antibiotica afdoende!