Veroudering tanden komt niet overeen met leeftijd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 19:04

Eef_Bam schreef:
Eef_Bam schreef:
Is het die knappe valk uit je profiel? Zo ja, wanneer is die foto gemaakt? Dat paard lijkt echt eerder 6 en zeker geen 2/3. Ook omdat je aangeeft dat hij bij de aankoop als "2 jarige" al 3 leek, denk ik toch eerder dat je opgelicht bent. De tandarts doet ook maar een schatting natuurlijk. Vorig jaar leek het gebit van je paard op een 5 jarige, nu meer op die van een 7 jarige, een tandarts kan er zo een jaar naast zitten. Maar het meest waarschijnlijk lijkt me dat het paspoort niet bij dit paard hoort.

Ts, is het het de valk uit Je profiel? Ik zie dat je die foto in januari 2022 heb gedeeld in een ander topic, toen zou hij net 2 geweest moeten zijn? Als dat waar is eet ik mijn schoen op :Y) . Ik denk niet dat je een medisch wonder hebt, maar gewoon een paard dat ouder is dan hij aan je verkocht is.

Vraag is waarom, 2 jarige brengt normaal minder op dan een 5/6 jarige. Is hij op de foto geweest? Kan natuurlijk een trucje zijn geweest om zo een afgekeurd rijpaard als onbeleerd en ongekeurd te verkopen...

Paard waar het om gaat is ten tijde van aankoop volledig röntgen op de foto gezet en goedgekeurd.

Daarbij is de foto van mijn valk gewoon een goede foto. Hij was behoorlijk hengst en kon zich al mooi rond maken bij aanmerking met een ander paard. Ik snap niet waarom er in mijn historie gezocht moet worden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 19:12

*gaan we niet doen* :j
Laatst bijgewerkt door Ania op 12-06-23 19:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:16

Omdat ik nieuwsgierig was of dat inderdaad de 2 jarige was waar het over gaat en die vraag hier niet werd beantwoord :? . Het is een prachtige hengst, maar echt geen net 2 jaar oud op die standfoto. Die foto bij de bloesem zegt niet zoveel, kan een 2 jarige zijn of een 10 jarige die een jaar op de wei heeft gestaan.

Lijkt me wel relevant voor de vraag is het een medisch probleem of is het paard ouder dan gedacht. Maar blijkbaar sta je niet open voor de eerste optie :( . Succes verder met je medische wonder :+ !

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 19:21

Eef_Bam schreef:
Omdat ik nieuwsgierig was of dat inderdaad de 2 jarige was waar het over gaat en die vraag hier niet werd beantwoord :? . Het is een prachtige hengst, maar echt geen net 2 jaar oud op die standfoto. Die foto bij de bloesem zegt niet zoveel, kan een 2 jarige zijn of een 10 jarige die een jaar op de wei heeft gestaan.

Lijkt me wel relevant voor de vraag is het een medisch probleem of is het paard ouder dan gedacht. Maar blijkbaar sta je niet open voor de eerste optie :( . Succes verder met je medische wonder :+ !

Ik sta best open voor die eerste optie, geef al meerdere keren aan dat het paard best een jaar ouder kon zijn bij aanschaf dan aangegeven. Maar het paard is geen 6 of 7.

Maar de vraag is hoe het kan dat de tanden 3 jaar ouder zijn geworden in 1 jaar tijd. Vorig jaar werd ie op 4,5 gelezen, dit jaar op 7.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:24

Ania schreef:
[

Nou zeg, waarom zo reageren?
Ze zegt niks over het een goede of slechte foto is.. en je berichtengeschiedenis staat op Bokt nou eenmaal gewoon online.

Ik ga wel met Eef mee. Die foto bij de bloesem kun je niet zoveel mee vanuit deze hoek maar op die standfoto vind ik hem ook echt geen 2,5 / 3 jaar lijken..
Eef geeft gewoon antwoord op iets waar jij naar vraagt.
Snap dat je liever een medisch wonder hebt dan een paar dat stiekem jaren ouder is dan verwacht maar Eef denkt met je mee.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 19:31

Nyaleti schreef:
Ania schreef:
[

Nou zeg, waarom zo reageren?
Ze zegt niks over het een goede of slechte foto is.. en je berichtengeschiedenis staat op Bokt nou eenmaal gewoon online.

Ik ga wel met Eef mee. Die foto bij de bloesem kun je niet zoveel mee vanuit deze hoek maar op die standfoto vind ik hem ook echt geen 2,5 / 3 jaar lijken..
Eef geeft gewoon antwoord op iets waar jij naar vraagt.
Snap dat je liever een medisch wonder hebt dan een paar dat stiekem jaren ouder is dan verwacht maar Eef denkt met je mee.

Fijn dat iedereen meedenkt. :)

Ik kan evt de röntgenfoto's opzoeken. Daar kan bokt daar ook de leeftijd vanaf lezen. Kijken of de DA ten tijde van de keuring heeft lopen slapen. Want het was wel de DA van de verkopende partij. Soms heb ik iets te veel vertrouwen in de mens.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:33

Is er vorig jaar gezegd dat hij 4,5 jaar is of minimaal 4,5? Paarden wisselen tot ongeveer 4,5jaar. Dus waarschijnlijk was hij vorig jaar al uitgewisseld, en heeft de tandarts ingeschat dat hij op basis daarvan minimaal 4,5 jaar moet zijn. Leeftijd bepalen aan de hand van de tanden is slechts een schatting. Misschien was hij toen 5 en nu 6. Maar ik zou zeker even navragen bij je tandarts wat zij toen precies gezien heeft en waarom zij nu denkt dat hij toch ouder is.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:34

Ik vind hem er op de onderste foto eigenlijk meer uitzien als een 2 jarige dan als een 3-jarige. Dus helemaal niet ouder dan dat TS zegt.
Maar dat is hier niet het interessante.
Vorig jaar (het jaar van de foto) schat de tandarts hem op 4,5
Nu een jaar later op 7 (!) jaar

Aan de hand van het gebit, kennelijk niet op basis van zijn uiterlijk.

Mag ik gokken (een gok he…) op een incompetente tandarts?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Veroudering tanden komt niet overeen met leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:37

Ik denk ook dat de tandarts gewoon niet goed kan schatten en bijval kreeg van de dierenarts.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:48

Mijn merrie liep tijdens het wisselen een vol jaar voor steeds. Volgens de (echt heel ervaren tandarts) vrij uitzonderlijk dat ze zo ver voorlopen, maar het kan dus blijkbaar wel gebeuren :D
Inmiddels is ze 6, uitgewisseld, en 'klopt' haar gebit wel weer met haar leeftijd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:56

De ene heeft nou eenmaal een beter gebit dan de ander, bij mijn paarden waarvan ik de leeftijd 100% zeker weet heeft onze 32 jarige een prachtig gebit en de 21 jarig lijkt qua gebit een stuk ouder.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:47

Ik vraag me ook nog even af of hij uit een hooinet of bak met rooster hooi eet.

Maar het kan allerlei redenen hebben, ook nog dat de DA van de verkopende partij met die partij onder één hoedje heeft gespeeld.

Heb jij er al eens een zadel op gehad en heb je er al eens opgezeten? Als dat wel zo is en dat is zonder problemen gegaan, dan weet je in elk geval wel dat hij waarschijnlijk geen mislukt geval van inrijden is geweest. Dat is soms nog een reden om een paard een jongere leeftijd te geven dan het in werkelijkheid is.

En bedankt voor je antwoord op de kiezen. Ik ben benieuwd wat de tandarts zegt.