Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:02

Het is moeilijk te zien maar op de linkerhand knikt ze veel meer met haar hoofd dan op de rechterhand. Dus zit het waarschijnlijk linksvoor maar ik vind haar ook niet soepel in haar lijf.
En inderdaad even niet veel van haar vragen. Haar in water of modder laten staan zal ze ook wel lekker vinden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 10:07

MarliesV schreef:
Die vind ik niet bevangen tonen hoor, nav je filmpjes.

Wel kreupel voor idd. Hoeven goed krabben, kijken of ze gevoelig is, koelen en even afwachten. Vooral niet geforceerd beweging, als ze in draf al kreupel zijn, zou ik ze niet vragen te galopperen bijvoorbeeld.

Ja nu vroeg ik even galop om het jullie te tonen maar voor de rest moet ze niks doen en mag ze gewoon buiten staan in de weide. Aangezien ze niet bevangen lijkt, kan ze dan wel op de weide ? Of best in die paddock houden waar ze op het filmpje in liep?

Jullie denken dat het probleem in een voorste been zit? Want mijn man dacht achteraan maar die kent er niet veel van en ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:23

ChantalAM schreef:
Het is moeilijk te zien maar op de linkerhand knikt ze veel meer met haar hoofd dan op de rechterhand. Dus zit het waarschijnlijk linksvoor maar ik vind haar ook niet soepel in haar lijf.
En inderdaad even niet veel van haar vragen. Haar in water of modder laten staan zal ze ook wel lekker vinden.
Dat kun je zo niet zeggen. Het hoofd gaat naar beneden bij het been dat geen pijn doet en komt omhoog bij het zere been.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:29

Ze is kreupel linksvoor.
En de kreupelheid kan van alles zijn natuurlijk. Het kan vanuit de hoef komen, maar ook vanuit de pees bijv. Of een misstap gemaakt op de wei en wat verzwikt. Ik kan zo niet zien of ze bevangen lijkt. Maar sowieso is het verstandig om hier voorzichtig mee te zijn. Hele dagen op de wei, is misschien wat teveel als ze al wat dikker is :o. Dan kun je haar beter een paar dagen in de paddock houden als ze daar ook rustig staat. Better safe than sorry zeg maar.
Er zijn verschillende opties wat je kunt doen:
- even een paar dagen aankijken, wordt het minder/niet erger. In stap valt het geloof ik mee, dus ze staat niet heel pijnlijk zo het nu lijkt.
- de hoefsmid bellen om te kijken of ze beginnend bevangen is/hoefzweer heeft/te kort staat.
- dierenarts bellen om te beoordelen waar de kreupelheid vandaan komt. Dan kun je daarna gericht actie ondernemen. Voor kreupelheid uit de hoef, kan de smid een plan maken. Voor kreupelheid uit het been kan de dierenarts verder onderzoek doen naar de precieze oorzaak en een plan maken.
Als de klachten met een week niet minder geworden zijn, zou ik sowieso aan de bel trekken bij een professional.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:31

Mkango schreef:
ChantalAM schreef:
Dat kun je zo niet zeggen. Het hoofd gaat naar beneden bij het been dat geen pijn doet en komt omhoog bij het zere been.

dat gebeurt er toch ook op de linkerhand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:43

ChantalAM schreef:
Mkango schreef:

dat gebeurt er toch ook op de linkerhand ;)
Ja, maar je kunt niet zeggen "hoofd knikt meer op de linkerhand, dus het zit daar." Dat je wat dat betreft nu goed zit, is eerder toeval dan kunde.

ChantalAM

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:55

Je ziet het toch gebeuren.
Misschien zijn er toch meerdere wegen die naar een diagnose lijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:56

Diddykong schreef:
Ze is kreupel linksvoor.
En de kreupelheid kan van alles zijn natuurlijk. Het kan vanuit de hoef komen, maar ook vanuit de pees bijv. Of een misstap gemaakt op de wei en wat verzwikt. Ik kan zo niet zien of ze bevangen lijkt. Maar sowieso is het verstandig om hier voorzichtig mee te zijn. Hele dagen op de wei, is misschien wat teveel als ze al wat dikker is :o. Dan kun je haar beter een paar dagen in de paddock houden als ze daar ook rustig staat. Better safe than sorry zeg maar.
Er zijn verschillende opties wat je kunt doen:
- even een paar dagen aankijken, wordt het minder/niet erger. In stap valt het geloof ik mee, dus ze staat niet heel pijnlijk zo het nu lijkt.
- de hoefsmid bellen om te kijken of ze beginnend bevangen is/hoefzweer heeft/te kort staat.
- dierenarts bellen om te beoordelen waar de kreupelheid vandaan komt. Dan kun je daarna gericht actie ondernemen. Voor kreupelheid uit de hoef, kan de smid een plan maken. Voor kreupelheid uit het been kan de dierenarts verder onderzoek doen naar de precieze oorzaak en een plan maken.
Als de klachten met een week niet minder geworden zijn, zou ik sowieso aan de bel trekken bij een professional.

Hier heb je tenminste wat aan.

Ik doe het ook altijd in deze volgorde.

Mijn haf loopt sinds zaterdag ook niet goed en dan is het voor mij duidelijk.

Eerst week rust, hoefsmid komt morgen dus dat komt mooi uit en dan wat hierboven vermeld wordt en er vooral niet op stappen om te gaan rijden om hier een fimpje neer te zetten. Als jij niet lekker loop ga ik je ook niet aan het werk zetten... toch

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:00

woemp schreef:
MarliesV schreef:
Die vind ik niet bevangen tonen hoor, nav je filmpjes.

Wel kreupel voor idd. Hoeven goed krabben, kijken of ze gevoelig is, koelen en even afwachten. Vooral niet geforceerd beweging, als ze in draf al kreupel zijn, zou ik ze niet vragen te galopperen bijvoorbeeld.

Ja nu vroeg ik even galop om het jullie te tonen maar voor de rest moet ze niks doen en mag ze gewoon buiten staan in de weide. Aangezien ze niet bevangen lijkt, kan ze dan wel op de weide ? Of best in die paddock houden waar ze op het filmpje in liep?

Jullie denken dat het probleem in een voorste been zit? Want mijn man dacht achteraan maar die kent er niet veel van en ik ook niet.

Ik denk ook links voor te zien. Zou ze wel van het gras houden deze week en lekker op hooi in de paddock zetten. Better safe than sorry.

Voel de hoeven ook even af of die warm zijn of niet.

Ik zou dus:
* week op rust zetten en koelen
* nog kreupel: DA laten komen
Hoefsmid alleen op advies van de DA, weet dat sommigen het andersom doen, maar ik ben voorstander van de DA eerst, omdat die in mijn ogen beter in kan schatten waar het vandaan komt, en ook actie kan ondernemen bij andere zaken als hoefproblemen.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 12-06-23 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:03

Niet te hard roepen dat deze pony niet bevangen zou kunnen zijn, mijn Shetlander heeft in het verleden ook zo gelopen; licht bevangen.

TS, niemand kan je vanaf hier vertellen wat je pony heeft. Ik zou hem opladen en naar een kliniek gaan voor onderzoek. Prachtige pony trouwens! :D

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 11:29

Ok ik wat ik dus ga doen:
- de paardrijles op woensdag is afgebeld zodat ze niet moet rijden
- ze blijft een paar dagen in de paddock waar ze niet kan grazen maar wel een beetje stappen.
- ze krijgt in de korrel een schepje biotine
- als ze binnen een paar dagen niet beter is bellen we de dierenarts op.

Hier enkele foto’s van hoe ik haar been probeer te koelen en de foto’s van de hoef linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor alle hulp!
Oh ja nog een vraagje : ik merkte dat ze mankt sinds zaterdagavond. Nu mankt ze nog steeds zoals op het filmpje. Jullie schreven dat ik enkele dagen kan wachten om te zien of het al over gaat.Tot wanneer zou ik ze moeten laten rusten alvorens de dierenarts op te bellen?

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:41

Ik heb wel altijd de voorkeur voor een hoefsmid eerst te laten komen als het om de voeten gaat.
Durf je voorzichtig de groeve in het midden van de straal wat meer open te snijden? Daar zou het wel eens kunnen zitten. Of in ieder geval er iets in spuiten tegen rotstraal.
In ieder geval heel veel beterschap voor je paardje. Hoop dat ze snel weer rad loopt.
Laatst bijgewerkt door ChantalAM op 12-06-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:47

Ze is rechtsvoor kreupel en ik denk dat het niet in de voet zit. Dan was ze in stap ook kreupel geweest. Denk eerder richting een peesblessure.

Het koelen wat je doet heeft zo geen enkele zin. Slang met koud water en als je geen water hebt kun je ook icevibes gebruiken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:48

ChantalAM schreef:
Ik heb wel altijd de voorkeur voor een hoefsmid eerst te laten komen als het om de voeten gaat.
Durf je voorzichtig de groeve in het midden van de straal wat meer open te snijden? Daar zou het wel eens kunnen zitten.
In ieder geval heel veel beterschap voor je paardje. Hoop dat ze snel weer rad loopt.

Ik zou beslist afraden om zelf aan de hoef te gaan snijden!!!!!

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:53

Daarom al de toevoeging gedaan er iets in spuiten tegen rotstraal. Voordat bokt weer in paniek raakt.
Ikzelf doe en durf dat wel. Zou hier wel heel voorzichtig snijden maar waarschijnlijk eerst proberen een vinger of stokje er voorzichtig in doen om te kijken of het er nat is.
Zal volgende keer wat beter formuleren.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 12:07

janderegelaa schreef:
Ze is rechtsvoor kreupel en ik denk dat het niet in de voet zit. Dan was ze in stap ook kreupel geweest. Denk eerder richting een peesblessure.

Het koelen wat je doet heeft zo geen enkele zin. Slang met koud water en als je geen water hebt kun je ook icevibes gebruiken.

Oei rechtsvoor zeg jij en de anderen linksvoor? Moet ik straks in de avond een nieuw filmpje maken dat duidelijker is of is er iemand zeker langs welke kant ze mankt ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:09

Ze is duidelijk kreupel aan een van de voorbenen (ik denk linksvoor), is een van de voorbenen ook warmer? Bij de hoeven/ pees? voel je een verdikking?

Ik vind haar ook niet typisch hoefbevangen ogen maar zou het ook niet volledig uit willen sluiten. Dus het plan wat er nu ligt vind ik een goede..paar dagen in de paddock. Even aankijken..een of twee weken zou ik doen. Geen verbetering => naar de dierenarts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:10

ChantalAM schreef:
Daarom al de toevoeging gedaan er iets in spuiten tegen rotstraal. Voordat bokt weer in paniek raakt.
Ikzelf doe en durf dat wel. Zou hier wel heel voorzichtig snijden maar waarschijnlijk eerst proberen een vinger of stokje er voorzichtig in doen om te kijken of het er nat is.

Dat is vanaf de computer toch moeilijk diagnostizeren allemaal! Jij hebt misschien veel ervaring maar anders is het zelf prutsen aan kreupele hoeven niet aan te raden. Ik vind dat de hoef er eerder te droog uitziet dan nat overigens. Waarschijnlijk is het toch het beste voor het paard van ts dat er eerst een DA komt kijken voordat ze aan allerlei goedbedoelde behandelingen begint.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:11

ChantalAM schreef:

Ik heb hier ooit een stal klant gehad die ook zelf in de voeten van d'r paard sneed- tot groot ongenoegen van de smid. Als je weet wat je doet ok, maar om het als advies te geven zou ik dus afraden

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:15

Wat mij opvalt:

Te lange hielen
Lang steunsel
Zool vol oud zoolmateriaal. Geen nette schone zool dus maar veel oud, dood materiaal wat je weg kunt krabben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:24

Kijk de hoeven zien er niet geweldig uit, maar dat lijkt me niet de oorzaak van deze acute en flinke kreupelheid. Lijkt me nu dus ook niet nodig daar specifiek advies over te geven, zeker als het bekappen al weken geleden is.

Zo op het eerste gezicht is ze op linksvoor niet goed, maar ook achter lijkt er iets niet lekker te zitten. Ik zou even rust houden TS, koelen met een slang, een handdoek zo heeft geen zin. Word het niet binnen een paar dagen beter laat dan de dierenarts ernaar kijken.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:25

klopt.. ik zal het niet meer doen.
Ikzelf heb nooit klachten gehad van smid en dierenarts.
Wat betreft de droge hoeven.. dat wil niet zeggen dat het in de scheur ook droog is. Lijkt mij heel diep en daar kan wel degelijk rotstraal zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:25

AnnoNiemand schreef:
Wat mij opvalt:

Te lange hielen
Lang steunsel
Zool vol oud zoolmateriaal. Geen nette schone zool dus maar veel oud, dood materiaal wat je weg kunt krabben.

Maar daar gaat hij niet ineens kreupel van lopen. Volgens mij beschermt dat de vrij korte hoeven juist. En veel paardeneigenaren hebben niet voldoende kennis van hoeven (tenzij ze zelf hoefsmid zijn) om er verantwoord zelf vanalles af te gaan halen. Als je niet weet wat je doet is vuil uitkrabben het enige wat je zelf moet doen lijkt me.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:28

woemp schreef:
janderegelaa schreef:

Oei rechtsvoor zeg jij en de anderen linksvoor? Moet ik straks in de avond een nieuw filmpje maken dat duidelijker is of is er iemand zeker langs welke kant ze mankt ?

Waarom weer laten lopen en een fimpje, wacht het nou gewoon een week af.
Daarna stappen op het harde en kijken hoe ze dan loopt.
Maak het niet erger dan het is.

Dan hoefsmid en/of DA laten komen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:49

woemp schreef:
Ok ik wat ik dus ga doen:
- de paardrijles op woensdag is afgebeld zodat ze niet moet rijden
- ze blijft een paar dagen in de paddock waar ze niet kan grazen maar wel een beetje stappen.
- ze krijgt in de korrel een schepje biotine
- als ze binnen een paar dagen niet beter is bellen we

Alvast bedankt voor alle hulp!
Oh ja nog een vraagje : ik merkte dat ze mankt sinds zaterdagavond. Nu mankt ze nog steeds zoals op het filmpje. Jullie schreven dat ik enkele dagen kan wachten om te zien of het al over gaat.Tot wanneer zou ik ze moeten laten rusten alvorens de dierenarts op te bellen?

Ik zou het dan in totaal een week aankijken en dan maandag bellen. Tenzij het erger wordt natuurlijk. Als het nu maandag veel minder is, kun je natuurlijk nog een week aankijken.

En koelen moet je doen met koud stromend water, dus tuinslang erop. Probeer zeker 15 tot 20 minuten te koelen. Zo'n lap is met 3 minuten warm. Dat koelt helaas weinig en helpt dus niks. Koelen met ijs kan ook, maar dat doe ik zelf nooit. In elk geval geen ijs direct op het been, handdoek oid ertussen.

Of je eerst de dierenarts of eerst de hoefsmid belt, ligt ook aan hoeveel kijk je zelf hebt op de blessure. Ik durf wel in te schatten of ik aan een hoefzweer oid denk bijv. Bij hoefproblemen bel ik de hoefsmid. Bij de rest de dierenarts.

Welk probleem er ook speelt, met rust en koelen doe je eigenlijk nooit verkeerd. Staat ze wel rustig op de paddock?. Want kort draaien en steeds heen en weer lopen moet je eigenlijk voorkomen.