Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarliesV schreef:Die vind ik niet bevangen tonen hoor, nav je filmpjes.
Wel kreupel voor idd. Hoeven goed krabben, kijken of ze gevoelig is, koelen en even afwachten. Vooral niet geforceerd beweging, als ze in draf al kreupel zijn, zou ik ze niet vragen te galopperen bijvoorbeeld.
ChantalAM schreef:Dat kun je zo niet zeggen. Het hoofd gaat naar beneden bij het been dat geen pijn doet en komt omhoog bij het zere been.Het is moeilijk te zien maar op de linkerhand knikt ze veel meer met haar hoofd dan op de rechterhand. Dus zit het waarschijnlijk linksvoor maar ik vind haar ook niet soepel in haar lijf.
En inderdaad even niet veel van haar vragen. Haar in water of modder laten staan zal ze ook wel lekker vinden.
Mkango schreef:ChantalAM schreef:Dat kun je zo niet zeggen. Het hoofd gaat naar beneden bij het been dat geen pijn doet en komt omhoog bij het zere been.Het is moeilijk te zien maar op de linkerhand knikt ze veel meer met haar hoofd dan op de rechterhand. Dus zit het waarschijnlijk linksvoor maar ik vind haar ook niet soepel in haar lijf.
En inderdaad even niet veel van haar vragen. Haar in water of modder laten staan zal ze ook wel lekker vinden.
ChantalAM schreef:Ja, maar je kunt niet zeggen "hoofd knikt meer op de linkerhand, dus het zit daar." Dat je wat dat betreft nu goed zit, is eerder toeval dan kunde.Mkango schreef:Dat kun je zo niet zeggen. Het hoofd gaat naar beneden bij het been dat geen pijn doet en komt omhoog bij het zere been.
dat gebeurt er toch ook op de linkerhand
Diddykong schreef:Ze is kreupel linksvoor.
En de kreupelheid kan van alles zijn natuurlijk. Het kan vanuit de hoef komen, maar ook vanuit de pees bijv. Of een misstap gemaakt op de wei en wat verzwikt. Ik kan zo niet zien of ze bevangen lijkt. Maar sowieso is het verstandig om hier voorzichtig mee te zijn. Hele dagen op de wei, is misschien wat teveel als ze al wat dikker is. Dan kun je haar beter een paar dagen in de paddock houden als ze daar ook rustig staat. Better safe than sorry zeg maar.
Er zijn verschillende opties wat je kunt doen:
- even een paar dagen aankijken, wordt het minder/niet erger. In stap valt het geloof ik mee, dus ze staat niet heel pijnlijk zo het nu lijkt.
- de hoefsmid bellen om te kijken of ze beginnend bevangen is/hoefzweer heeft/te kort staat.
- dierenarts bellen om te beoordelen waar de kreupelheid vandaan komt. Dan kun je daarna gericht actie ondernemen. Voor kreupelheid uit de hoef, kan de smid een plan maken. Voor kreupelheid uit het been kan de dierenarts verder onderzoek doen naar de precieze oorzaak en een plan maken.
Als de klachten met een week niet minder geworden zijn, zou ik sowieso aan de bel trekken bij een professional.
woemp schreef:MarliesV schreef:Die vind ik niet bevangen tonen hoor, nav je filmpjes.
Wel kreupel voor idd. Hoeven goed krabben, kijken of ze gevoelig is, koelen en even afwachten. Vooral niet geforceerd beweging, als ze in draf al kreupel zijn, zou ik ze niet vragen te galopperen bijvoorbeeld.
Ja nu vroeg ik even galop om het jullie te tonen maar voor de rest moet ze niks doen en mag ze gewoon buiten staan in de weide. Aangezien ze niet bevangen lijkt, kan ze dan wel op de weide ? Of best in die paddock houden waar ze op het filmpje in liep?
Jullie denken dat het probleem in een voorste been zit? Want mijn man dacht achteraan maar die kent er niet veel van en ik ook niet.
ChantalAM schreef:Ik heb wel altijd de voorkeur voor een hoefsmid eerst te laten komen als het om de voeten gaat.
Durf je voorzichtig de groeve in het midden van de straal wat meer open te snijden? Daar zou het wel eens kunnen zitten.
In ieder geval heel veel beterschap voor je paardje. Hoop dat ze snel weer rad loopt.
janderegelaa schreef:Ze is rechtsvoor kreupel en ik denk dat het niet in de voet zit. Dan was ze in stap ook kreupel geweest. Denk eerder richting een peesblessure.
Het koelen wat je doet heeft zo geen enkele zin. Slang met koud water en als je geen water hebt kun je ook icevibes gebruiken.
ChantalAM schreef:Daarom al de toevoeging gedaan er iets in spuiten tegen rotstraal. Voordat bokt weer in paniek raakt.
Ikzelf doe en durf dat wel. Zou hier wel heel voorzichtig snijden maar waarschijnlijk eerst proberen een vinger of stokje er voorzichtig in doen om te kijken of het er nat is.
Zal volgende keer wat beter formuleren.
ChantalAM schreef:Daarom al de toevoeging gedaan er iets in spuiten tegen rotstraal. Voordat bokt weer in paniek raakt.
Ikzelf doe en durf dat wel. Zou hier wel heel voorzichtig snijden maar waarschijnlijk eerst proberen een vinger of stokje er voorzichtig in doen om te kijken of het er nat is.
Zal volgende keer wat beter formuleren.
AnnoNiemand schreef:Wat mij opvalt:
Te lange hielen
Lang steunsel
Zool vol oud zoolmateriaal. Geen nette schone zool dus maar veel oud, dood materiaal wat je weg kunt krabben.
woemp schreef:janderegelaa schreef:Ze is rechtsvoor kreupel en ik denk dat het niet in de voet zit. Dan was ze in stap ook kreupel geweest. Denk eerder richting een peesblessure.
Het koelen wat je doet heeft zo geen enkele zin. Slang met koud water en als je geen water hebt kun je ook icevibes gebruiken.
Oei rechtsvoor zeg jij en de anderen linksvoor? Moet ik straks in de avond een nieuw filmpje maken dat duidelijker is of is er iemand zeker langs welke kant ze mankt ?
woemp schreef:Ok ik wat ik dus ga doen:
- de paardrijles op woensdag is afgebeld zodat ze niet moet rijden
- ze blijft een paar dagen in de paddock waar ze niet kan grazen maar wel een beetje stappen.
- ze krijgt in de korrel een schepje biotine
- als ze binnen een paar dagen niet beter is bellen we
Alvast bedankt voor alle hulp!
Oh ja nog een vraagje : ik merkte dat ze mankt sinds zaterdagavond. Nu mankt ze nog steeds zoals op het filmpje. Jullie schreven dat ik enkele dagen kan wachten om te zien of het al over gaat.Tot wanneer zou ik ze moeten laten rusten alvorens de dierenarts op te bellen?