Paard jeuk aan achterbenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Paard jeuk aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:03

Ik heb zelf een paard met vasculitis, dat heb ik al een hele tijd onder controle door haar benen te ontzien van zon (UV) licht. Maar ik kan me niet herinneren dat zij daar jeuk aan heeft gehad. Wel dat het begon met lijken op hele erge mok waar echt niks tegen hielp, en dat werden uiteindelijk (ronde/ovale) kale plekken. Totdat we wisten wat het was en de oorzaak aan konden pakken.

Klinkt toch anders dan dit verhaal, maar daarom ben ik wel benieuwd naar foto’s.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 21:06

Ja heb t even opgezocht maar zo ziet het er niet uit. Het is aan beide benen zowel links al rechts. Maar er is zga niks te zien, kan er proberen foto van te maken maar de kans dat je niks ziet is groot. Het is vooral de achterkant/binnenkant van de pijpbeen. Geen wonden blaren etc te zien. Alleen wat kortere haren vanwege het schuren. Iemand die holistisch werkt is er al 3 keer mee bezig geweest ook met Lymfedrainage en heb nu dus essensiel oliën gekregen van haar. Maar scepticus nummer 1 (ik) blijft scepticus nummer 1.. :') heeft allemaal niks gedaan

Ik ga toch maar even DA bellen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:33

Ik zou zelf aan stekende vliegen denken .

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 21:34

office schreef:

Ja maar die zijn er in de winter niet :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:49

Heeft hij witte ( achter)benen of bruine of zwarte? Witte benen hebben een roze huid eronder en zijn veel gevoeliger voor van alles en nog wat. De kans is dan aanwezig dat hij last heeft van het UV van de zon door een verstoorde leverfunctie. Als je dan UV-werende beenbescherming om zou doen, zou het jeuken ook moeten verminderen. En dan natuurlijk kijken waar de verstoorde leverfunctie vandaan komt en zien of daar iets aan te doen is.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 21:54

Jet schreef:
Heeft hij witte ( achter)benen of bruine of zwarte? Witte benen hebben een roze huid eronder en zijn veel gevoeliger voor van alles en nog wat. De kans is dan aanwezig dat hij last heeft van het UV van de zon door een verstoorde leverfunctie. Als je dan UV-werende beenbescherming om zou doen, zou het jeuken ook moeten verminderen. En dan natuurlijk kijken waar de verstoorde leverfunctie vandaan komt en zien of daar iets aan te doen is.

:') Zijn koten zijn wit. De plek waar hij jeukt is bruin

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:57

Is jouw paard al gespoten met Ivermectine? Dat is een uiterste optie als niks anders werkt.

Ik zocht meer info over deze injectie en kwam een duidelijk en informatief stuk tegen over mijt

https://www.paardendokters.nl/mijt

Misschien wel de beste tip is om bij het wassen van de benen de hele benen tot bovenaan te wassen en dus niet alleen de sokken waar de jeuk zit. Zo voorkom je dat er hogerop verdwaalde mijten blijven zitten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 22:13

tiwi1969 schreef:
Is jouw paard al gespoten met Ivermectine? Dat is een uiterste optie als niks anders werkt.

Ik zocht meer info over deze injectie en kwam een duidelijk en informatief stuk tegen over mijt

Misschien wel de beste tip is om bij het wassen van de benen de hele benen tot bovenaan te wassen en dus niet alleen de sokken waar de jeuk zit. Zo voorkom je dat er hogerop verdwaalde mijten blijven zitten.

Hij krijgt binnenkort weer een wormenkuur met ivermectine ik zal eens in de gaten houden wat er gebeurt of het minder wordt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:42

Hieperdi schreef:
office schreef:

Ja maar die zijn er in de winter niet :D

Het is nog geen winter wat dat betreft. Knutten e.d. zijn er nig volop. Mijn paard heeft van de week in 1 nacht een stuk manen weggeschuurd. Was vast niet voor de gezelligheid. Vorige week geprobeerd zonder vliegendeken te zetten maar dat ging niet. Dat wij ze niet zo zien wil niet zeggen dat er ook niks aan de hand is

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 07:45

Ja snap ik maar in de winter is dit ook dus vandaar

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:28

Hieperdi schreef:
tiwi1969 schreef:

Hij krijgt binnenkort weer een wormenkuur met ivermectine ik zal eens in de gaten houden wat er gebeurt of het minder wordt

Geen wormenkuur, maar echt ingespoten door de dierenarts. Dat was het enige wat bij de warmbloed van mijn nichtje echt hielp.