help, m'n paard word te mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:28

Als de DA uitgesloten heeft dat er medisch iets aan mankeert, zou ik toch eens naar het voer kijken. Vorig jaar waren alle drie mijn paarden te mager terwijl ze toch veel voer kregen. Er kwamen toen 2 dingen uit. Ten eerste kon ik beter geen grondwater meer geven (veel te veel ijzer en nog wat andere dingen...) en ik ben op een ander merk voer over gegaan. Ik had eerst sportbrok en muesli van een bepaald merk en nu geef ik Havens (draversbrok, powerplus mix/ muesli zonder haver (v.d. pony)) en ik zag ze zienderogen opknappen!

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:00

Princess schreef:
geef dit paard onbeperkt kuil en geef hem mais bij het voer, daar worden ze dik van.
wat voor brok heb je?misschien kan je overgaan op een brok waar meer inzit.

Onbeperkt kuil? Ik denk dat dit ook niet heel goed is voor paarden. Ik heb altijd gehoord dat in kuil heel veel eiwitten zitten, dat kan toch ook weer voor hoefbevangenheid enz. zorgen?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:35

mijn paard is eiwitgevoelig en kan kuilgras zelfs beter verdragen dan hooi! Ik heb vandaag toevallig maispulp gehaald bij de boer omdat ik mijn ponies ook een beetje te mager vind (ze teren in de winter wel in, dat is normaal voor hen) en die paardenman zei dat hij zelfs maispulp geeft in het voorjaar als de grassen te veel eiwitten bevatten, want dat zou dan minder erg zijn Verward In elk geval, ik ga het proberen, een half schepje bij het voer, kijken of ze wat meer spek krijgen! Knipoog

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:04

Ik zou bloed laten onderzoeken. Nieren? een paard word niet zomaar mager. probeer oorzaak te achterhalen, niet symptomen bestrijden!
succes!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:38

een vitamine stoot kan nooit geen kwaad en zoals veel mensen al zeggen maismeel. heeft mijn merrie er ook weer bovenop geholpen. ik zou alleen als er geen verschil komt de da laten kijken. succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:55

eieren kunne geen kwaad hoor, paarden vroeger aten ook wel es dierlijke dingen..
en wat dacht je van ijslanders die ze vis te eten geven in verband met eenvullende mineralen?

Tong uitsteken

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:08

Princess schreef:
geef dit paard onbeperkt kuil en geef hem mais bij het voer, daar worden ze dik van.
wat voor brok heb je?misschien kan je overgaan op een brok waar meer inzit.
Ik zou wel ff uitkijken met dat onbeperkt kuil. zit bomvol eiwitten! En van brok worden ze niet dikker, er zit alleen energie in.
Al wil je dit paard tot onbeperkt ruwvoer geven kan je beter hooi geven. Ik heb ook een arabiertje gehad en die was heel gevoelig voor eiwitten en dan heb je met kuil zo olifantenpoten!

ikkies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 20:11

Ze word weer wat dikker !!!!!!!!!!!!!!!!!
En vrolijk, ze rent weer dus m'n dag is weer helemaal goed !!!!!!
Heb gister voor het eerst sinds 2 wkn weer op er gereden en ze was weer helemaal blij. zij blij ikke blij allemaal blij.
Oja hoe moet je maismeel voeren ????
Ik maak er ook maar een nieuw onderwerp over, want volgens mij weten heel veel mensen niet hoe ze dit precies moeten voeren.
Groetjes van blije ikkies