Verdoving veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Verdoving veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:12

Verstandig :j

Het komt ook heus wel weer goed daarna met wat extra aandacht.
Soms moet je emotie even laten varen en daarna weer opnieuw oppakken waar je was, hoe rot ook.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 23:22

Klopt. In zulke situatie's, probeer ik in het moment te leven met overtuiging dat alles goed komt. Er komt momenteel veel op me af, maar ik zie het als een levensbelangrijke uitdaging om alles met kalmte tot een goed einde te brengen.
Voor alles is altijd een oplossing.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:32

Ik heb eens een veulen gehad die 2x daags geprikt moest worden. Worsteling was het. Ook met doorpakken ging het steeds minder makkelijk.
Ik haat zelf het gevoel van prikken ook dus ik smeer bij mezelf voor bijv bloed prikken Emla zalf (=lidocaine=verdovende zalf) op. Dan is de huid verdoofd en voel je de prik niet.
Ik ben dat ook bij het veulen gaan proberen. Geschoren op de plekken waar ze geprikt moet worden, hals aders beide kanten en op d’r billen waar de antibiotica in moest, dan uur voor het prikken die zalf erop en in laten trekken. Prikken voelde ze niet dus ook geen reactie meer. Alleen d’r billen waar antibiotica in moest werd tegen de tijd dat de spuit leeg was en dus d’r bil vol iets ongemakkelijk ivm de hoeveelheid.
Dierenarts vond het idee wat grappig, maar vond het uiteindelijk een top oplossing want we hebben zo nog dagen probleemloos kunnen prikken.
Emla te halen bij apotheek destijds. Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:40

Wij hebben de veulens met 6 maanden laten enten en chippen en dat vonden ze niet leuk, maar je pakt ze even, zet ze in de hoek van de stal en zorgt dat het vlot gaat.

De mini kreeg een reactie en moest 's avonds intraveneus gespoten worden. Dat ging lastig, maar mijn man houdt altijd de voorkant vast en ik de achterkant.

Nu met 10 maanden zijn ze gecastreerd, dus moesten beiden in de bak onder narcose. Dat vinden ze niet leuk, maar omdat ze goed halstermak zijn is het goed te doen.

Mijn ene merrie is lastig intraveneus te spuiten en de veearts heeft toen haar eerst in haar bil gespoten en later de rest intraveneus. Dan moet je even wat tijd en geduld hebben.

En mijn ruin had als veulen een wond bij zijn oog. Die hebben we met 3 man vastgehouden voor het hechten. Daarna heb ik alleen 2x daags zalf gesmeerd en wende hij zo aan.

Een goede veearts is wel wat gewend en weet ook hoe veulens zijn. Maar anders zorgen voor 1 of 2 ervaren en handige mensen erbij.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 05:56

Ik word heel slecht wakker, dit spelletje duurt nu al 4 dagen dat veeartsen niet willen verbinden.
Hadden ze hun werk van eerste keer gedaan, was alles OK.
Ik ben echt op, 3x uitgesteld, komen kijken en vlug weer weggaan, wrgens geen tijd maar ben wel meer dan 300 armer zonder dat er hulp geboden geweest is.... waarom?
Vandaag kan ik niet gaan werken omdat gisteren de afspraak niet doorging, wellicht raak ik hierdoor mijn wetk kwijt.
Is dat hoe men met dieren omgaat? Nu is hij nog schuwer. Eens kijken en weer weggaan, zeggen terug te komen maar niet doen
Op paasmaandag niemand die wou komen, ook de wachtdienst niet, en nochtans moesten ze, ik ben er gewoon de put van in.
Iedereen weigerde te helpen omdat ze zegden dat ik naar kliniek moest. Dat was onmogelijk gezien hij in de stal zat en terug door diepe vuile modder moest en ook niet nodig was. Ik was alleen, geen auto en geen trailer, de moeder is een heel moeilijke lader, zou me duizenden euros gekost hebben voor iets wat thuis mogelijk was en verschrikkelijk afzien van het veulrn.
Toch lukte het me niet om veeartsen op een menselijke manier hierheen te krijgen nadat de 1e zonder hulp was weggegaan, ook al heb ik ganse dag rondgebeld, hoop dat het nog niet te laat is en hij vandaag van zijn woord is.
Oost Vlaanderen is een horror. Niemand maar dat ook niemand wou mij helpen. Ik zit met grote schrik dat dit niet meer haalbaar is om dieren te houden met zulke mentaliteit.

Lijkt of iedereen onmenselijk geworden is met deze moeilijke tijden, zelfs in Tsjechie was men hulpvaardiger.
Weigeren een wonde te verbinden terwijl men gewoon de middelen heeft , verdoving en alles lijkt mij dierenmishandeling. Terwijl ik hoorde van dierenkliniek Bosdreef dat de wachtdienst wettelijk de plicht heeft om te helpen en gewoon telefoon neergooide omdat ze geen tijd hadden

Sorry, ben gewoon helemaal op dit moment. En dat voor een wonde. Ik besef dat ik besluiten moet nemen, aan huis komen is hier een horror en ik heb niet het geld meer helaas om telkens naar de kliniek te rijden. Dit is een ware nachtmerrie.
Na deze nachtmerrie besef ik dat dit voor mij onmogelijk wordt. Ik heb er ook geen grip op dat mijn dieren in weekend en feestdagen ziek worden, of gewond raken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:43

Cambiar, het is al vaker tegen je gezegd in andere topics, maar je bent wel een hele erge paniekvogel.
Als (meerdere) veeartsen zeggen dat een dier naar de kliniek moet doen ze het niet om jou te pesten. Dan doen ze dat omdat ze verwachten dat het genezingsproces daar beter verloopt.

En ja, soms lopen paarden stress op door iets. Soms moet er even iets gebeuren wat ze niet leuk vinden. Maar weet je, als jij er normaal mee omgaat, dan vergeten ze dat ook wel weer.

Je bent nu alweer dagen aan het stressen en klagen en mopperen, terwijl ik tussen de regels doorlees dat de veearts heeft gezegd ze op te laden en naar de kliniek te brengen. Dan moet je dit gaan regelen. Ja, dit kost geld, maar dat is het risico van fokken en paarden houden.

Helemaal bij een veulen wil je geen risico lopen met wonden en infecties. Ik vind de wond niet heel duidelijk te zien, maar als hij op een rotplek zit, dichtbij de kroonrand, dan heeft hij wellicht wat extra zorg nodig.

Dus stop nu eens met alles zo zwart in te zien en ga handelen. Kliniek bellen, vervoer regelen, en opladen.

Succes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:18

1 keer verbinden van zo'n nare wond is zelden genoeg.
Dus wat je zegt hadden ze dat de eerste keer meteen gedaan was het nu over zou een wonder zijn geweest.

Maar het probleem van geen dierenarts die helpt (met paasdagen) is dus omdat je niet naar de kliniek gaat.
Een voetje goed bekijken en vooral ook veilig bekijken gaat veel beter in de kliniek.
Daar zetten ze hem bijvoorbeeld in de opvoelbox zodat ze zelf minder risico hebben op een stamp.
Plus ze hebben de juiste mensen om vast te houden.

De verdoving kan dus beter in de merrie zodat ze laad...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:34

Als vanaf dag 1 gezegd wordt dat je naar de kliniek moet dan is het ook logisch dat ze daarna niet op feestdagen gaan komen voor iets dat al lang deftig onder handen zou moeten genomen zijn.

Als jij het advies niet aanneemt, niet naar de kliniek wil en verder ook alles zielig en erg vind voor het veulen dan kunnen dierenartsen ook geen mirakels verrichten.

De plek is onhandig, niemand weet hoe diep de wonde is. Het veulen is schuw dus dagelijkse verbandwissels kan je vergeten. Enige reden dat het veulen nu nog steeds met een vervelende wonde staat is dat je niet doorpakt.

Als die wonde niet diep is, zal het zo ook wel genezen. Maar het zal lang duren, lelijk zijn/worden en je moet maar hopen dat er geen infectie of blijvend letsel komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:45

Ik denk dat het per plek en mobiele kliniek verschillend is wat mogelijk is. Ik heb een praktijk aan huis die echt wel het meeste thuis kan, maar heb ook wel stallen, goed licht, elektriciteit en stromend water. Als je in een weitje achteraf staat dan wordt het al een stuk moeilijker. Dan is inladen en naar de kliniek wel de betere oplossing. Ik weet natuurlijk jouw situatie niet TS, mijn voorbeeld is algemeen.

Maar het is altijd heel vervelend als je dier wat mankeert en al helemaal als ze lastig te behandelen zijn. Ik heb er ook zo een en het heeft me een hele tijd gekost om een fijne dierenarts voor hem te treffen. Een enting geven is bij hem al drama, en ja dat doet ook wat met mij. Ik probeer echter wel altijd te ontspannen.

Ik hoop dat je de juiste keus kan maken en door kan pakken met je veulen. Hopelijk komt ze er dan weer helemaal boven op.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 10:06

Utixo schreef:
Cambiar, het is al vaker tegen je gezegd in andere topics, maar je bent wel een hele erge paniekvogel.
Als (meerdere) veeartsen zeggen dat een dier naar de kliniek moet doen ze het niet om jou te pesten. Dan doen ze dat omdat ze verwachten dat het genezingsproces daar beter verloopt.

En ja, soms lopen paarden stress op door iets. Soms moet er even iets gebeuren wat ze niet leuk vinden. Maar weet je, als jij er normaal mee omgaat, dan vergeten ze dat ook wel weer.

Je bent nu alweer dagen aan het stressen en klagen en mopperen, terwijl ik tussen de regels doorlees dat de veearts heeft gezegd ze op te laden en naar de kliniek te brengen. Dan moet je dit gaan regelen. Ja, dit kost geld, maar dat is het risico van fokken en paarden houden.

Helemaal bij een veulen wil je geen risico lopen met wonden en infecties. Ik vind de wond niet heel duidelijk te zien, maar als hij op een rotplek zit, dichtbij de kroonrand, dan heeft hij wellicht wat extra zorg nodig.

Dus stop nu eens met alles zo zwart in te zien en ga handelen. Kliniek bellen, vervoer regelen, en opladen.

Succes.

Kliniek is in eerste plaats UITGESLOTEN.
Van dag 1 is gezegd geweest door Dhr Meulewater dat het veulen verbonden moest worden, NIET naar kliniek, maar door drukte van feestdag hier kon hij niet meer komen.
Dan ben ik op zoek gegaan naar andere veearts, en die waren allemaal bezet, daarom verwezen ze me door naar kliniek.
Uiteindelijk toch een veearts gevonden, die ook geen tijd had maar hem 2 zware spuiten tegen koorts en ontsteking gegeven heeft. VOOR hij weg ging heb ik gevraagd of kliniek nodig was en hij zei: absoluut niet. Afspraak was dat hij volgebde dag zou terugkomen, maar is niet geweest. Had hier 2 vrijwilligers staan die mij wilden helpen na lang zoeken, die moesten terug naar huis.
Deze morgen zou hij terugbellen, niets gehoord maar komt binnen half uur.

Veulentje was enorm lief en handelbaar, maar omdat ze er met 2 aan geprutst hebben en telkens weer weggegaan zonder hulp, is hij enorm schuw geworden.
Dit wil ik echt NOOIT meer meemaken en ga zeer duidelijke afspraken met veeartsen in de buurt zodat dat NOOIT meer gebeurt.
En aub, stop met zeggen er is al gezegd geweest... dat ik paniekerig reageer! Toen zat ik in Tsjechie onder de meest afschuwelijke omstandigheden en getuige geweest dat op feestdag ook geen veeartsen beschikbaar waren en heb een paard in 2 dagen durende lijdensweg dag en nacht in de meest verschrikkelijke horror omstandigheden zien sterven. Dat was verdorie het ergste dat ik ooit gezien en meegemaakt heb. Was zelfde geval als hier, die veearts wou ook niet komen en gewacht tot paard stierf vanzelf, toen dit niet gebeurde herft hij het paard op meest gruwelijje wijze behandeld. Ik mag en kan geen details geven, maar was echt het ergste wat ik ooit gezien had en besefte dat ik daar asap weg moest.
Dus stop maar met me te veroordelen, il ben heel kalm tot het geduld op is. In zulke omstandigheden kan niemand zijn kalmte bewaren.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:34

Cambiar een veulen loopt niet zomaar een trauma op. Het zijn meestal de menselijke emoties die er bij mee spelen .
Probeer het zonder emotie te benaderen. En laat de veearts beslissen hoe het gebeurt .
De veearts moet het werk doen en gaat om zijn veiligheid.
Duidelijk en snel aanpakken werkt vaak het beste. En als het genezen is heb je nog heel veel tijd om het vertrouwen weer terug te winnen.
Overleg met de dierenarts welke zorg er de komende tijd nodig is en kijk of dit thuis voor jou haalbaar is . Iedere dag deze stress lijkt mij ook niet echt goed voor jou en het veulen . Is er toch langere tijd zorg nodig overweeg dan toch een kliniek daar zitten mensen die veel meer ervaring hebben waardoor het vaak makkelijker en met minder stress gaat .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:57

Een trauma zit meestal bij de eigenaar niet bij het dier.
Ik heb genoeg met ernstig geblesseerde of verwonde jonge dieren gedaan. Ook al is het op dat moment nog zo naar, als je zelf nuchter blijft daarin dan komt dat gewoon weer goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:03

Dat veulen komt er echt wel overheen, MITS jij!! dat goed aanpakt.

Onze mini was angstig dat hij bij ons kwam en na het enten,chippen en 's avonds intraveneus spuiten tegen de reactie, was hij ook niet blij, maar dat is echt weer goed gekomen.

En zoals ik schreef; ik moest mn nu ruin als veulen 2x daags het oog zalven en ik was ook een beetje bang dat hij kopschuw kon worden, maar dat is absoluut niet zo.

Mijn merrie laadt ook lastig, maar wat moet, dat moet!! Dat zie je nu alweer. In nood kan je dus niet eens weg, omdat je niks doet aan het laadprobleem. En eerlijk? als ik lees hoe je schrijft en dat je merrie die problemen heeft, waar je niks aan doet, kan ik me voorstellen dat het veulen ook niet heel makkelijk gaat worden.

Niet alles op anderen afschuiven en kijken wat je zelf hebt gedaan, kan doen en gaat doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:25

Inderdaad dat veulen zal het nu echt niet leuk vinden.
Maar daar komt hij echt wel overheen.
En inderdaad vaak is dat ook nog wie staat er bij.
Had hier een paard op pension die heel bang zou zijn van zelfs al een enting.
Nou die ging hier mee met de rest, dus zonder eigenaar, en hij was hetzelfde te enten als mijn paarden die niets gaven om enten.
Of was dat omdat ik niets gaf om die spuit? :+

Dat veulen zal vast een tijdje minder mak zijn, ja jammer dan.
Levenslang last van een voetje overhouden is vervelender.
Hij heeft nog jaren om weer gewoon mak te worden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:37

Verhaal uit eerste hand bij een anderhalf jarige hengst die door een trailer was gekomen. Dier moest verbonden worden. Dier was van een handelaar, mijn vader doet veel voor hem, en in overleg met de veearts besloten hem zelf te verbinden (want, handelaar, ik doe wel meer dingen zelf waarvoor een veearts moet komen, fijnste oplossing voor iedereen). Dier van te voren flink gesedeert met Domo oraal, maar brak hier doorheen. Klem gezet, dier wilde uitbreken, want 1.5 jarige hengst die nog niet veel in handen is geweest, maar doordat we met 3 man waren kon hij nergens heen en belandde hij op zijn knieën. Vanaf daar was het nog maar een klein zetje tot hij lag. Om het nog erger (voor alle dierenactivisten dan) te maken hebben we de 3 goede benen gekluisterd zodat hij niet kon trappen daarmee. Doek over zijn kop, en binnen een paar tellen zat het verband er keurig omheen, veel beter dan dat ik het eerder kon, omdat hij bleef meppen.
Was dat dier daarna een paar dagen angstig? Jazeker. Maar dat is helemaal goed gekomen. Evenals het verband wat echt een tijdlang goed heeft gezeten.

Moraal van het verhaal? Hou je emoties onder controle, en vermenselijk ze niet. Echt, ze lopen niet zomaar een trauma op.

PS, je woonde toen al in België, toen had je ook al stress over iets heel simpels.

Als je ook op deze toon tegen veeartsen praat, kan ik me voorstellen dat ze vinden dat je jezelf maar moet redden.

Maar nog 1x. Als je wil dat het nu nog goed aangepakt wordt, laad hem op. Als je dat niet wil, dan loop je een goed risico dat de boel ontsteekt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:44

Een verbonden hoef thuis in de modder (als ik het goed lees) is erger dan een open wond thuis in de modder. Een nat modderig verband kan lekker gaan broeien...
Dus als je dan toch niet naar een kliniek wilt of kunt, laat 'm dan gewoon zonder verband lopen, want verband onder onhygiënische omstandigheden doet meer kwaad dan goed. Geef dan de natuur maar gewoon een kans.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:10

Op Facebook vraag je ook hulp, hoe kan het dat het dier nog niet is geholpen. Onderneem actie steek daar je energie in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:15

Dat jullie nog reageren op deze vermoeienis zeg....

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:17

Popstra schreef:
Dat jullie nog reageren op deze vermoeienis zeg....

Nou inderdaad
Schrijfwijze kwam me bekend voor, kwartje viel snel, idd van het 'einschuss' topic. Liep ook dood zonder hoe en wat

TS, schei uit met het zielig doen en paniek zaaierij. Vraag een kennis die een verbandje kan aanleggen, zeker je veulen ergens en verbind de boel.
Of niet, en houd het meerdere keren daags schoon

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:21

Cambiar schreef:
Hij is nog niet op de grond gelegd.
Klopt niet, heb dat niet geschreven.
Hij is razendsnel ingespoten met AB en koortsremmer. Is tot nu toe alles wat hij kon doen door tijdsgebrek, helaas, had het ook liever anders gehad.
Morgen komt hij volledig verzorgen.
Ik wist niet dat je intramusculair kon verdoven. Dan zal hij net zelfde vliegensvlugge spuit geven zoals gisteren.

Over spijtig, jammer en had anders gemoeten moet ik nu uit mijn hoofd zetten of word er gek van.
Enige wat nu telt is verzorgen en redden van mijn ventje

In de spier werkt veel en veel trager dan in het bloed, Tevens zullen sommige medicatie ook in het bloed moeten en is het maar 1 keer prikken, naald laten zitten en ander product erin sturen.

Dat die nu even schuw is gaat snel over hoor paar keer wat lekkers geven en een aai.
De meeste veulens die bij ons op stal behandeling nodig hebben worden hier uiteindelijk juist tammer van omdat ze meer in de hand komen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:18

En weer een oproep op facebook.
Met daar dezelfde antwoorden dan hier.
Ook de interessante vraag, waarom komen dierenartsen niet en waarom is naar de kliniek gaan geen oplossing?
Wat word er in het verhaal niet verteld wat wel van belang is?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:03

DuoPenotti schreef:
Ook de interessante vraag, waarom komen dierenartsen niet en waarom is naar de kliniek gaan geen oplossing?

Dat 't geld kost, heel simpel..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:37

Pff TS, ik haal ‘m met alle liefde en breng ‘m naar de kliniek. Zo gepiept, maar dit kan toch zo niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:41

nine1987 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat 't geld kost, heel simpel..

Zou dat de enige reden zijn?
Dat zou wel erg verdrietig zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:59

Je kunt me niet wijsmaken dat geen enkele da kan komen, hou op zeg..