Ervaring scintigrafie bij kreupelheid gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 08:47

MyWishMax,
We zijn sws al bij de kliniek geweest voor het kreupelheids onderzoek, hun dachten eerst aan een blokkade bij schouder/ hals aanzet daar ergens dus bij Ellen Kral geweest dus is een
erkende paardendierenarts, Acupuncturist die daar naar gekeken heeft. Hij liet bij haar idd pijn zien op dat gebied en heeft hem behandeld maar naar mijn idee zonder enig resultaat.
Ongeveer 2weken terug liep die ineens van de ene op de andere dag weer volledig zuiver (heel gek) en nu weer niet meer na alles van van de week (verwacht dat die ook van het tijdelijke maatje een trap heeft gehad).

Voor nu ga ik ze niet verplaatsen omdat zowel hippie als jade tot rust aan het komen zijn (daarna evt wel).
Ze staan maar met zijn 2e meer (de shet is verkocht anderhalve week geleden).
Wat het niet makkelijker maakt met dit alles gezien onze merrie (jade) niet alleen kan blijven en Hippie ook gek word als hij haar niet meer kan zien.

EmmyAJ,
Hier heb ik ook aan zitten denk idd ken ook iemand die had dit bij der paardje met vage kreupelheid.
Alleen reageren ze dan niet ook rond dat gebied met pijn? Mijn ruin staat wel gewoon normaal ook namelijk.

HWN,
Met rust bedoel ik gewoon niet rijden, niet wandelen, geen inspanning en gewoon samen met zijn maatjes niet stil in een stal oid zo werd het vorig jaar steeds beter maar nu helpt de rust dus niet meer.
Het ging namelijk maanden goed en ineens kreupel maar niet meer echt beter willen worden.
Ze staan bij ons 24/7 buiten met schuilstal.
Voor nu staan ze snachts appart ivm Hippie die al Jade der hooi op gaat eten omdat zei wat minder eet nog af en toe.

Deze tijd wil ik uiteraard wel gewoon gebruiken om dingen uit te zoeken en evt met de andere kliniek alles te bespreken.

Mungbean

Re: Ervaring scintigrafie bij kreupelheid gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:46

Voor de scintigrafie zul je ook moeten verplaatsen dus ik zou voor nu even diep adem halen en je tijd nemen om er over na te denken tot je weer kunt vervoeren.
Tegen die tijd kun je dan ook een second opinion inhalen.
Schouderproblemen als primair probleem is niet zo veel voorkomend. Juist omdat het wisselend is kan het ook een compensatieprobleem zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:36

Happy_Hippie schreef:
HWN,
Met rust bedoel ik gewoon niet rijden, niet wandelen, geen inspanning en gewoon samen met zijn maatjes niet stil in een stal oid zo werd het vorig jaar steeds beter maar nu helpt de rust dus niet meer.
Het ging namelijk maanden goed en ineens kreupel maar niet meer echt beter willen worden.
Ze staan bij ons 24/7 buiten met schuilstal.
Voor nu staan ze snachts appart ivm Hippie die al Jade der hooi op gaat eten omdat zei wat minder eet nog af en toe.

Ja, dat bedoel ik: misschien is deze rust nog niet gewoon rust omdat ie nog teveel kan rennen. Die van mij werkt ook niet, maar moest ook nog beperkter staan bij peesblessure. En dan heeft die van mij weinig last van adrenaline.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:15

Ik bedoel natuurlijk "nog niet genoeg rust" ipv "nog niet gewoon rust", sorry

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:41

Mijn merrie heeft een scintigrafie gehad bij haar vorige eigenaar, heel verslag van. Is in heesh gedaan. Daar zeiden ze ja kan nog prima gereden worden maar gaat geen gp meer lopen. Moet zeggen dat ik bij elk vaak kreupelheidje meteen weer aan iets ernstigs denk.. en heb er ondertussen meer dierenarts kosten aan gehad dan ik normaal ooit zou spenderen.. dus tja ik zou het zelf nooit doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:47

Hippie, gezien alles wat er net gebeurt is, denk ik ook dat je nu even niets moet doen. Zoals je al schrijft, laat die twee maar even bekomen. En als alles een beetje stabiel is, kun je nadenken over de vervolgstappen. Als je hem pijnvrij kunt houden met pijnstilling, koop je daar weer tijd mee.

Op een Brits forum toevallig vandaag een gelijkaardige discussie, maar dan over thermografie. Iets heel anders natuurlijk, maar met een gelijkaardig resultaat: je weet dat er ergens iets zit (bij thermografie: warmte), maar je weet niet hoe of waarom. En je weet vooral niet of de warmte iets te maken heeft met het probleem. Enfin, daar werd het vrij unaniem afgeraden. Ik zou, denk ik, ook eerst kiezen voor een heel uitgebreid kreupelheidsonderzoek mét medeneming van de halswervels.

Mobiele röntgen is misschien ook een optie? Hoeven de paarden nergens heen. Onze veearts brengt de inboedel van een halve kliniek mee naar stal indien nodig. Vrij goede foto's ook.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 07:41

Sorry late reactie

Gister de dierenarts gesproken en afgesproken dat ik vanmiddag een onstekingsremmer/ pijnstiller op kan komen halen om iniedergeval de aankomende tijd door te komen dat Jade en Hippie nu gewoon hun rust nodig hebben na afgelopen week.

Sizzle,
Dat gaan we sowieso doen, maar ik wil niet stil zitten betreft de mogelijkheden/ optisch bekijken.

hwn,
Ze staan nu sws snachts appart, normaal kon Hippie alsnog de bak in maar dit heb ik afgezet dat die enkel de stal en 3/5 stukje buiten heeft snachts (8uur savonds tot uur of 10 sochtends).
Hierdoor zal die ook meer rust rust krijgen hoop ik.
Na het "ontbijt" gaan ze 2 uur de wei op waar Hippie sws al niet gek doet omdat die gras veeeeel te belangrijk vind hierna gaan ze terug om hooi te eten en blijven ze ook rustig hooi eten tegenwoordig.

MarjanB,
Tell me about it... Hier ook nog nooit zo veel geld aan DA besteed als met mijn ruin bizar.
Hier zit ik ook een beetje mee ik ga er gewoon op leeglopen dat weet ik nu al al ik zo ff het kostenplaatje heb bekeken en dan zit de evt behandeling daar nog niet bij.

miereneter,
Had al besproken maar helaas is Thermografie hier thuis geen optie ivm open stal en de andere stal is te klein. In vergelijking met scintigrafie is het een heeeel stuk goedkoper iniedergeval en deels zelfde resultaat wel iets minder betrauwbaar denk ik.
Voor nu laat ik ze zeker bekomen maar wil al wel verdere optisch bekijken.

Ik moet vanmiddag toch nog naar de kliniek en wil ik dat ook evt wel bespreken met ze, weet namelijk niet of onze plek daar geschikt voor is namelijk.

Gefjun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:43

Art_Ificious schreef:
Hier scinti van volledig lichaam laten doen in Equitom. Echter kwam er niet echt iets duidelijk naar voor. Zelfs over alle rode plekken hoefde ik me geen zorgen te maken zeiden ze, terwijl zowat elk gewricht rood kleurde.

Ik vind scinti dus weggegooid geld.
Probleem lag blijkbaar aan de kogels, beginnende artrose in beide voorbenen (kogels) en artrose in de rug. Dit was er echter bij kreupelheidsonderzoek niet uit gekomen. Pas bij uit verdoven in de kliniek liep hij duidelijk beter na uitverdoven van de kogels en op de RX was dus lichte artrose zichtbaar.

Hals zou ik ook foto's van laten nemen. Daar had m'n pony ook iets van waarnemingen op de RX.

Ik heb ook een scintigrafie laten doen bij Equitom, zou het ook nooit meer doen en behandelingen met corticosteroiden en tildren tegelijkertijd daar...mijn paard kwam slechter terug als het kwam na een week met uiteraard mijn spaarrekening leeggetrokken door heel veel onderzoeken en behandelingen, zaten er uiteindelijk met de diagnose compleet naast.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 15:14

Even hier ook de update plaatsen,

Ik heb een afspraak om iniedergeval fotos te gaan maken van de hals ook checken op ECVM.
De afspraak staat voor nu op 28april maar ga m proberen te verplaatsen naar as dinsdag (als dat nog kan).

Ik heb pijnstillers mee gekregen maar die lijken vrij weinig te doen.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:33

Happy_Hippie schreef:
Sizzle

Is het dan niet gek dat deze kreupelheid elk moment verschilt van dag tot dag?

Ik heb hier een link naar een video van toen het bijna op zijn ergst was tijdje terug.
Enige wat echt duidelijk is is dat het linksvoor is.

https://drive.google.com/file/d/1dY8BAI ... share_link
Op deze video is te zien dat hij zijn linker been voor zijn rechter been zet.
https://drive.google.com/file/d/1dRHO_L ... sp=sharing

Dit wisselende beeld qua kreupelheid is herkenbaar voor mij. Mijn, toen, 11 jarige ruin, was al geruime tijd wisselend kreupel. Tijdje stil gezet, bute gegeven, rustig opgepakt, ging 14 dgn goed en dan weer niet goed. Dierenarts komt loopt hij goed, met monsteren is hij heel lastig te beoordelen. Lees hij ploft dan gewoon en kan niet normaal aan de hand/longe doen zonder zijn eigen nek te breken.
Dierenarts is verschillende keren geweest, iedere keer als deze kwam was er eigenlijk niks aan hem te zien. Vervolgens afgesproken dat ik hem zou rijden als hij er was. Toen kwam het gelukkig wel naar voren. Vermoeden ook hals/rug. Eerst osteo laten komen, die heeft hem behandeld en toen werd duidelijk dat hij gruwelijk last had van zijn hals, net voor de schouder.
Paar dagen vrij, toen weer opgestapt, nog altijd hetzelfde beeld.
Foto's van de hals laten maken, iets onrust bij de aanhechting van de nekband, maar dat was niet zijn probleem.
Hij zag afwijkingen bij de laatste 3 halswervels, dus door naar de kliniek voor echo en evt behandelen.
Daar is echo gemaakt, hebben ze ontstekingsvocht weggehaald tussen de wervels (daar waar normaal 1-2 cc zit en ook maar ruimte voor is, werd bij hem zo 10 cc vocht weggehaald.) Daarna zowel links als recht ingespoten en hij is tot op de dag van vandaag gelukkig nog altijd goed! Kans op recidief en nogmaals moeten inspuiten is wel aanwezig.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:03

Nou de hals is helemaal okay niks op de fotos te zien.

De volgende stap wat ze het liefst zouden willen doen is zodra die erger kreupel gaat lopen (hij loopt nu niet kreupel genoeg hiervoor).
2dagan naar de kliniek te brengen en dan gaan ze hem oa ook uitdoven om te kijken waar het ongeveer zit zowel het linker been als de boeg etc.

Hij krijgt ook pijnstillers maar die lijken nauwlijks wat te doen.