Colosan, werkelijk zo'n wondermiddel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Colosan, werkelijk zo'n wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:04

Welk ruwvoer geef je dan die niet te vezelrijk is, zonder dat je inboet op ruwvoer? Of ga je dan al snel naar het slobberige seniorenvoer?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:10

Niet al te structuurrijk/stengelig hooi, maar zacht hooi, niet van dat enorm doorgeschoten hooi. Gras geeft ook niet snel verstopping.

En bij voorkeur geen stro.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:14

Is dit paard, met deze geschiedenis, ooit getest op maagzweren?

Het totale beeld en het koorddansen komt mij akelig bekend voor, inclusief steeds koliek.
Het heeft lang geduurd voor ik erachter was, maar bij mijn paard bleek ernstige maagproblematiek het ónderliggende probleem te zijn. Toen dat opgelost werd, werd de rest uiteindelijk ook beter.
Maar dat was wel een kwestie van heel veel dingen in het management omgooien en een lange adem hebben.

Mijn paard is wel, na alle écht extreme problemen die hij had, nog jaren goed geweest.
(Recent overleden op 29 jaar)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:36

Muze schreef:
Ik heb t standaard staan en nog nooit nodig gehad. Bedenk me net dat r misschien wel over datum is.. dat is ook niet handig..

Het spul gaat niet over de datum. Het is nog precies zo als een nieuwe fles.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:41

Misschien hartstikke spuit 11, maar bij verstoppingskoliek en dat drinken/niet drinken denk ik gelijk aan tanden. Kan het zijn dat er iets mis is met haar kaak of tanden waardoor ze verstoppingen krijgt? Anders zou ik ook kijken naar maagzweren.

Ik snap je frustratie, maar lezen dat je ‘geen zin hebt om nog een papje te maken omdat ze al zo moeilijk is’ vind ik toch wat sneu. Merrie kan er zelf ook niks aan doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 17:05

@Eapy, tanden zijn ok, zelfs gecheckt in kliniek.

Maagzweren maak ik me niet zo'n zorgen over bij haar, is weliswaar niet gecheckt (vervoer naar kliniek doe ik haar niet meer aan, ze stresst zich kapot), en ze heeft kort geleden nog maar preventief op Pepticure gestaan en daarna Maag Support (wegens pijnstillers voor peesblessure), dus als dat in het verleden een probleem was, zou dit nu opgelost zijn. Trouwens, waarom zou haar darm gaan verstoppen van maagzweren? De logica ontgaat me. Dat je buikpijn krijgt van maagzweren, heb ik gezien bij mijn hengst, maar verstopping heeft hier niks mee te maken toch?

Maar nu is ze weer ok, mest ongeveer stipt om de 2 uur, neemt netjes haar voer met paraffine op, en staat op een iets beperkter rantsoen, maar toch bijna normaal. Ik blijf maar braafjes kakjes tellen zodat ik tijdig aan de alarmbel kan trekken :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 17:59

Marije_jiplover schreef:
Niet al te structuurrijk/stengelig hooi, maar zacht hooi, niet van dat enorm doorgeschoten hooi. Gras geeft ook niet snel verstopping.

En bij voorkeur geen stro.

Hooi ziet er zacht uit, maar heeft toch hoge structuurwaarde volgens de analyse (gelukkig voor de rest prima hooi met weinig suikers). Maar denk niet dat dit de oorzaak is, ze krijgt dit hooi al een 3tal maanden (allemaal zelfde partij hooi)

Stro staat ze ook niet niet meer op, begin januari daarvan verstoppingskoliek gehad (verse stal)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 18:07

Femke_Tweety schreef:
Maar dat was wel een kwestie van heel veel dingen in het management omgooien en een lange adem hebben.

Gelukkig verdenk ik haar niet van maagproblemen, zelfs in de "oude tijd" toen ik nog niet beter wist dan kilo's krachtvoer met veel suikers en zetmeel, en amper 4 kg hooi per dag, maar ik kan haar niet op het perfecte beleid zetten voor maagproblemen. Overdag lukt redelijk met de Haybutler die rantsoeneert, maar 's nachts vreet ze te snel dus hooinet is te snel leeg, en meer voederen is geen optie wegens haar gevoeligheid voor HB en haar overgewicht (en kilo's eraf werken met peesblessure zal ook niet lukken). Maar bij maagzweren zou ze zich trouwens slechter voelen na een nachtje vasten ipv beter (kan helaas goed de vergelijking maken aangezien mijn hengst in januari koliekerig was door vermoedelijk maagzweren.

Maar het management is hier al behoorlijk goed aangepast aan haar met al haar gevoeligheden, ik moet gewoon proberen de balans te blijven vinden.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:10

Word ze normaal hengstig? Of heel extreem of juist niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:13

tienus63 schreef:
Muze schreef:
Ik heb t standaard staan en nog nooit nodig gehad. Bedenk me net dat r misschien wel over datum is.. dat is ook niet handig..

Het spul gaat niet over de datum. Het is nog precies zo als een nieuwe fles.

is dat zo?
Ik heb het niet in huis omdat er een datum op staat.
En afkloppen...gelukkig nog maar 1 koliek mee gemaakt.
Maar dan denk ik, zou het best willen hebben staan, maar wat schiet dat dan op als je vaak nieuw moet kopen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:23

Het net als fles sterke drank, zolang het niet vervuild raakt, bederft het niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:31

Dank je tienus, mooi om te weten :j

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:42

Colosan mag niet verkocht worden in België, omdat het alleen in NL geregistreerd is. Vandaar dat het in België niet heel bekend is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:52

Volgens mij heeft het heel veel overeenkomsten met Iberogast, humaan gebruik.
Als je goed zoekt op bokt, kom je waarschijnlijk de naam Duitse equivalent wel tegen.
Edit: Dr Schaette was het merk.

Volgens mij heeft dhr Sidorak het recept naar Nederland gehaald. Voordat het via ecostyle/vitalstyle verkocht werd, kostte het geen drol.
Je liet jam potje vullen bij de dierenarts uit de jerrycan.
Ecostyle heeft later het recept en naam gekocht en de prijs fors verhoogd.
Maar mijn oude jam potje rook en smaakte exact hetzelfde als het flesje colosan van Ecostyle.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:04

Dr schaette had destijds ook de ursonne brokjes..
Wat nu Oerbalans is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:21

Veel ervaren paardentransporteurs hebben overigens altijd colosan in de vrachtwagen.
Soms krijgen paarden onderweg koliek door het reizen en/of veranderingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:29

De werkzame stoffen van Colosan.

Substantie Concentratie
ANIJSOLIE 0,01 ml/ml
KAMILLE OLIE 0,001 g/ml
KANEELOLIE 0,017 ml/ml
KARWIJ-OLIE 0,01 ml/ml
LEVERTRAAN 0,18 ml/ml
LIJNZAADOLIE 0,747 ml/ml
VENKELOLIE, AETHERISCHE OLIE VAN DE VRUCHT 0,01 ml/ml
ZWAVEL

Ik heb op stal een flesje met plante-olie (sesamolie, of misschien saffloer - colosan gebruikt dus lijnzaad) met venkel
en een flesje met plante-olie met anijs.
Zelden gebruikt voor koliek, en voor grootgebruikers is zelf maken niet duur.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:33

Ik heb standaard Colosan in huis. Mijn paard is gevoelig voor gaskoliek en Colosan is voor haar echt een wondermiddel. Meestal is 1x geven voldoende, knapt ze binnen een kwartier op en hoeft de dierenarts niet meer te komen.
Mijn paard had de eerste jaren dat ik haar had wel een paar keer per jaar gaskoliek. Nu inmiddels een stuk minder vaak gelukkig, nog maar eens in de 2 jaar denk ik. Vaak bij een abrupte verandering van het weer.
Als de Colosan aangebroken en over de datum is, doe ik hem weg. Jammer van het geld, maar dat heb ik toch liever dan op de meest onmogelijke momenten een dierenarts moeten bellen. Zeker omdat de dierenarts het vaak ook geeft. Maar als ik geen paard zou hebben die gevoelig was voor gaskoliek zou ik het niet standaard in huis halen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 18:42

Update: gelukkig lust ze de paraffine over haar voer nog steeds, en ze mag dagelijks eventjes op gras. Intussen de vermoedelijke oorzaak van haar laatste koliek ontdekt: ze vindt regenwater blijkbaar niet lekker, dus dronk weinig of niets. Weer overgeschakeld op leidingwater, en de drinkkuipen minderen weer, ze sopt weer hooi in haar automatische drinkbak, en de darmen blijven momenteel goed op gang. Je moet al wat detectivekwaliteiten hebben om dit paard goed te houden. Een paard met een drankprobleem, je zal het maar meemaken. :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:51

Fijn dat je de vermoedelijke oorzaak gevonden hebt!
Slecht drinken is inderdaad ook vaak een oorzaak van paarden die koliek tijdens het transport krijgen.
Hopelijk blijft het goed gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:40

Lust jouw paard water met een scheutje azijn...?
Dat is een tip die ik ooit kreeg: als het dier het water niet lekker vindt, kun je haar soms over de streep trekken met azijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 19:46

@Janneke, ik vermoed dat je dan wel appelazijn bedoelt? Want azijn wordt normaal gebruikt als ze bijv. hun bodembedekking niet mogen opeten.

Maar ik ga ervan uit dat het water in de regenput mss niet meer helemaal goed is, dus in de zomer in een droge periode ga ik dat eens gebruiken voor beregening of zo, en dan put helemaal schoonmaken en dan nog eens proberen. Wel beetje vervelend dat ik nu leidingwater moet geven als ik "gratis" water heb, maar een DA kost nog een pak meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:48

Ja, een scheutje appelazijn van de reformwinkel.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:45

Colosan was voor mij vaak wel een uitkomst, maar de vage koliek klachten bleven terugkomen. Bleek maagzweer in het onderste deel van de maag te zijn. Als iets te vaak voorkomt scopie laten doen en voer checken.