Eotrh paard 30 jaar - narcose op de wei, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: Eotrh paard 30 jaar - narcose op de wei, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:25

Als je een wei hebt, zou ik het lekker daar doen.
Zolang het geen modderbende is, liggen ze daar lekker zacht en glijden ze niet snel uit. Plus, geen muren om tegenaan te vallen en geen ronddwarrelend stof van stro/zaagsel :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:30

Ik zou het ook buiten doen, veel meer ruimte, ook voor het 'vallen' bij het begin van de narcose. Stal is (tenzij je het over een loopstal van 5x10 oid hebt) gewoon te beperkt qua ruimte. Potstal zou ik al helemaal niet doen, dan ben je toch wel bezig een onnodig extra infectierisico te introduceren.

Paar balen stro als je echt denkt dat de grond te hard is, maar echt, ik zie geen enkel probleem met een paar uur (inclusief het wachten op het wakker worden) op gras liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:36

Indien het droog is, beetje goede omgevingstemperatuur en op gras zie ik er ook geen probleem in.

Indien je het deze week zou doen (met koudere vochtige ondergrond, al dan niet zonder gras) zou ik wel stro (of enkele dekens eronder leggen) puur voor de temperatuur wat op punt te houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:43

Wij hebben de castraties ook buiten, maar dan in de bak gedaan. Toen ze wakker werden liepen ze vooral rondjes.

Zoals al geschreven werd, zei onze veearts ook ze met rust te laten en niet tegen ze te praten of aaien en het echt op eigen krachten laten doen.

Maar elk paard is anders en gaat ook anders reageren. Wat je hier hoort is de doorsnee van hoe het kan gaan of vaak gaat, maar de reactie op de narcose verschilt echt per paard.

Als ik naar onze ervaringen kijk, worden de paarden die rustig gaan, ook rustig wakker. Gaat je paard niet zo rustig, is het misschien een optie dat de veearts terug komt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:19

Ik zou het niet in stal doen, met risico van omvallen tegen de wanden aan. Dan liever buiten.

Proberen kan altijd, ik vind het wel een groot risico met een 30-jarige. Wat je vooraf zou kunnen doen is een geriatrisch profiel opstellen, dan kun je kijken naar de bloedwaardes van de organen en of er ergens een risico is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:30

Ik zou kiezen voor buiten op de weide en niet op stal. Naast dat ik de wanden een groot risico vind, vind ik buiten de kans op infecties kleiner dan op stal.

Ik denk dat ik in jouw geval, mits ze word goedgekeurd voor de narcose daarvoor kiezen. Ik zou zelf als ze nog zo in het leven staan met energie ze een kans willen geven.
Voor mezelf zou ik zeggen, ik heb het in ieder geval geprobeerd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:42

superpony schreef:
Als ik naar onze ervaringen kijk, worden de paarden die rustig gaan, ook rustig wakker. Gaat je paard niet zo rustig, is het misschien een optie dat de veearts terug komt.

Hier is de DA altijd gebleven tot ze weer overeind stonden bij castraties. Kopje koffie erbij en wachten maar.
Maar idd, als ze rustig gaan, worden ze vaak ook rustig wakker. Net als bij mensen eigenlijk.

Maar wat ik al zei, beetje sedatie geven voor ze wakker worden helpt ook om ze rustig te houden.
En wij hebben ze echt ook wel eens weerhouden om overeind te komen als dat nodig leek omdat ze gewoon nog té instabiel waren. Dat werkt ook prima. Op de hals gaan hangen/zitten om ze plat te houden, en dan kunnen ze weinig meer.

Mijn oude merrie die laatst op de kliniek is geopereerd bleef zélf heel lang liggen. Die dacht kennelijk, 't is wel goed zo, ik voel me wat wazig.
Het personeel zei, toen ze - eindelijk - belden dat ze weer stond: "ja, het duurde even wat langer, je hebt een verstandig paard, die bleef gewoon liggen tot ze écht wakker was"
En ik maar op hete kolen wachten tot het verlossende telefoontje kwam dat alles goed was gegaan natuurlijk :))

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:00

Ik heb niet alles gelezen maar is het paard wel goed plaatselijk verdoofd. Bij een pony zijn alle snijtanden er staand uitgetrokken en die gaf geen kick. Maar daar is wel de hele kaak bij verdoofd, met een lange naald, zo'n 20 cm, vanachter bij de kaak aan de binnenkant vd kaak naar de zenuw. En daar waar het bit ligt zit ook nog een gaatje in het kaakbot wat ze opgezocht hebben om daar te verdoven. Ik zou misschien overwegen om een seconde opinion te doen bij een paardentandarts die de hele dag niks anders doet.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:35

Gewoon in de wei doen, niet in de stal. Buiten is veiliger en de ingreep kan na narcose snel klaar zijn. Over het liggen in de wei zou ik me niet teveel zorgen maken en ik zou het zeker geprobeerd willen hebben. Ze klinkt nog heel fit en kan ze hierna nog fijn een aantal jaar door bij je.

ScallieD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 13:20

Mariljo schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar is het paard wel goed plaatselijk verdoofd. Bij een pony zijn alle snijtanden er staand uitgetrokken en die gaf geen kick. Maar daar is wel de hele kaak bij verdoofd, met een lange naald, zo'n 20 cm, vanachter bij de kaak aan de binnenkant vd kaak naar de zenuw. En daar waar het bit ligt zit ook nog een gaatje in het kaakbot wat ze opgezocht hebben om daar te verdoven. Ik zou misschien overwegen om een seconde opinion te doen bij een paardentandarts die de hele dag niks anders doet.

Er zijn twee dierenartsen bij geweest die samenwerken maar twee praktijken hebben. Van de staande sedatie ging ze echt zwijmelen en haar zenuw hebben ze verdoofd en ook nog morfine gegeven. Ik zag heel wat buisjes liggen dus ik denk dat dat wel goed zit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:03

Mijn paard gaat ook super snel door sedatie. Ook terwijl hij lokaal extra verdoofd was. Ook op de kliniek aan het infuus. Hij kwam omhoog in de opvoelbox en meer sedatie mocht er niet in ivm overdoseren. Ze hebben bij hem alleen de boventanden verwijdert en onder laten zitten. Wij waren er eerder te vroeg bij, het zat nog erg vast. Onder narcose was dan de enige optie maar dat durfde ik niet aan en was volgens de foto’s ook nog niet nodig. Hij heeft zowel cementvorming als oplossend.

Nu een jaar verder is onder helemaal rustig en hoeft er (nog) niet meer uit.

Ik zou dus ook niet meer naar de kliniek gaan. Hier is nu elke keer controle per tand en oa zo beoordelen we of er nog wat uit moet. Maar dan aan huis.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:32

Ibbel schreef:
Bij een castratie (en iedere narcose) liggen ze ook een paar uur. Want ook na de operatie zijn ze niet meteen wakker en een anti-dote bestaat niet (zoals bij honden- en kattennarcose)
Waarom daar meteen doorligplekken of andere ellende van zou komen is me een raadsel. Zo lang je je paard niet op de keien laat liggen... Zo hard is gras niet. Maar een bed van stro is simpel gemaakt, als je dat gerust stelt.

Wat kan helpen bij het opstaan na de narcose is vragen of de DA nog even een beetje sedatie bij wil spuiten. Dan worden ze in ieder geval rustig wakker, en niet in paniek. Bij mijn laatste hysterische hengstje-van-10-maanden was dat iig een goede oplossing. Ze blijven dan ook veel langer liggen en proberen niet te snel op te staan, wat het weer een stukje veiliger maakt.

Bij een castratie ligt een paard maximaal 45 min en laat het bij de lange uitslapers misschien nog iets langer zijn, maar dan liggen ze al in borst-buik en zijn al aan het wakker worden. Hoe kom je er bij dat ze dan een paar uur liggen?!
Je kunt serieuze beschadiging aan je spieren krijgen door verminderde doorbloeding als ze niet fatsoenlijk en te lang liggen. Daardoor staan ze soms niet meer op of krijgen daarna heftige spierbevangenheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:34

Jasmijn159 schreef:
Hoe kom je er bij dat ze dan een paar uur liggen?!

Uhhh, gewoon, eigen ervaring hier aan huis? Recent (afgelopen paar jaar) twee jaarlingen?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:26

Allereerst, wat heb jij een hoop liefde voor je paardje zeg <3
En wat een lastige situatie..

Ik heb meegelopen met een paarden tandarts en veel verschillende behandelingen gezien.
Waaronder een paard met dezelfde aandoening als die van jou. Even voor de duidelijkheid: een sedatie is GEEN verdoving. Paarden worden er rustig van, maar voelen alles.
De tandarts vertelde mij toen dat een hoop tandartsen bij pijnlijke ingrepen (zoals trekken e.d.) nog wel eens vergeten ook een verdoving te geven of het gewoon niet doen waardoor het paard onwijs pijn heeft en er niks mee kan.

In jou geval denk ik dus dat de plaatselijke 'sedatie' een plaatselijke verdoving geweest is.

Dan nu over EOTRH. Wij kwamen op een dag ook bij een paard met deze aandoening. Het paard kreeg sedatie en een forse verdoving en nog steeds ging het paard kapot van de pijn. De dierenarts/ tandarts is toen ook gestopt. Hij vertelde dat dit zo'n pijnlijke aandoening is, dat eigenlijk het enige wat werkt is de tanden verwijderen. Hij had wat voorbeelden van klanten waarbij zelfs 1 paard van een klant bijna helemaal geen tanden meer had, maar het erg goed deed zonder gebit! Wel hangt de tong dan af en toe wat buitenboord, maar dit paard kreeg zulk goed tandvlees, dat hij eigenlijk zelfs kon grazen zonder deze tanden en een pijnvrij bestaan had.

Lang verhaal kort; de narcose zal inderdaad risico's hebben, maar als ik denk aan wat ik toen heb gezien, is het wel de meest diervriendelijke manier om de tanden te verwijderen denk ik.

Misschien dus toch het risico nemen? En aangezien ze alleen in het gebied gaan zitten, verwacht ik dat de risico's minder groot zijn dan een andere operatie op het land.
Ik denk ook niet dat ze het aanraden als er te veel risico is...

Maar pff, kan mij voorstellen dat het echt even een emotionele beslissing is en daarom moet je vooral doen wat voor jou goed voelt. Jij kent je paard en de dierenarts het beste, dus luister naar je gevoel

ScallieD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 07:59

lissie_zigor schreef:
Allereerst, wat heb jij een hoop liefde voor je paardje zeg <3
En wat een lastige situatie..

Ik heb meegelopen met een paarden tandarts en veel verschillende behandelingen gezien.
Waaronder een paard met dezelfde aandoening als die van jou. Even voor de duidelijkheid: een sedatie is GEEN verdoving. Paarden worden er rustig van, maar voelen alles.
De tandarts vertelde mij toen dat een hoop tandartsen bij pijnlijke ingrepen (zoals trekken e.d.) nog wel eens vergeten ook een verdoving te geven of het gewoon niet doen waardoor het paard onwijs pijn heeft en er niks mee kan.

In jou geval denk ik dus dat de plaatselijke 'sedatie' een plaatselijke verdoving geweest is.

Dan nu over EOTRH. Wij kwamen op een dag ook bij een paard met deze aandoening. Het paard kreeg sedatie en een forse verdoving en nog steeds ging het paard kapot van de pijn. De dierenarts/ tandarts is toen ook gestopt. Hij vertelde dat dit zo'n pijnlijke aandoening is, dat eigenlijk het enige wat werkt is de tanden verwijderen. Hij had wat voorbeelden van klanten waarbij zelfs 1 paard van een klant bijna helemaal geen tanden meer had, maar het erg goed deed zonder gebit! Wel hangt de tong dan af en toe wat buitenboord, maar dit paard kreeg zulk goed tandvlees, dat hij eigenlijk zelfs kon grazen zonder deze tanden en een pijnvrij bestaan had.

Lang verhaal kort; de narcose zal inderdaad risico's hebben, maar als ik denk aan wat ik toen heb gezien, is het wel de meest diervriendelijke manier om de tanden te verwijderen denk ik.

Misschien dus toch het risico nemen? En aangezien ze alleen in het gebied gaan zitten, verwacht ik dat de risico's minder groot zijn dan een andere operatie op het land.
Ik denk ook niet dat ze het aanraden als er te veel risico is...

Maar pff, kan mij voorstellen dat het echt even een emotionele beslissing is en daarom moet je vooral doen wat voor jou goed voelt. Jij kent je paard en de dierenarts het beste, dus luister naar je gevoel

Dank je voor je lieve reactie en raad waar ik wel wat aan heb ze hebben haar in een roes gebracht én haar zenuwen verdoofd met een prik in de mond en een prik in haar hoofd. Dus sedatie en verdoving. Wat jij ook gezien hebt. En dan nog veel pijn. De tweede dierenarts die erbij geroepen werd opperde om bij te verdoven. Maar de eerste dierenarts zei dat ze al het maximum had gekregen. Vandaar nu narcose. Ik ga het ook echt laten uitvoeren maar heb angst dat het niet goed loopt. Vandaar dat ik soortgelijke ervaringen zoek. En die heb ik wel al gekregen hier door verhalen over castratie dus ook narcose op het veld. Nog twee weken en de ingreep wordt uitgevoerd. Ik breng nu alle dagen maximum tijd met haar door. Ik heb ook nog een hafje, hopelijk blijft hij niet alleen achter. Maar ik hoop en ga voor het beste en dan zullen we een mooie zomer tegemoet gaan.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:34

Ik ga duimen voor jullie<3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:49

Jasmijn159 schreef:
Bij een castratie ligt een paard maximaal 45 min en laat het bij de lange uitslapers misschien nog iets langer zijn, maar dan liggen ze al in borst-buik en zijn al aan het wakker worden. Hoe kom je er bij dat ze dan een paar uur liggen?!
Je kunt serieuze beschadiging aan je spieren krijgen door verminderde doorbloeding als ze niet fatsoenlijk en te lang liggen. Daardoor staan ze soms niet meer op of krijgen daarna heftige spierbevangenheid.

BS. Onze zijn met 10 maanden net nog gedaan. De shet ging snel neer en lag stil. Daarna de quarter die niet neer ging. Hij moest wat extra. Toen hij lag was hij ook onrustig, dus heeft nog wat anders erbij gekregen.
Met een klein uurtje deed de quarter zijn hoofd omhoog en sprong gelijk op en begon te lopen. De shet die dus als eerste lag, heeft toen nog zeker 20min plat gelegen en die kwam ook gelijk op en begon ook rondjes te lopen door de bak.
Dat hebben ze zeker wel een tijd gedaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:08

Hier een pony die jaren geleden een ontsteking had dus wilde ze ook die kies er uit halen, dat werd op de wei gedaan. Het arme dier kreeg te veel narcose en dat is hem fataal geworden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:49

De paardentandarts die hier komt heeft aangegeven dat ze bij paarden boven de 28 eigenlijk niet meer alles er uit halen. Bij mijn ruin woeden de tanden wat gevijld zodat er minder druk is. Hij wordt nu 32. Als hij te veel last krijgt laat ik hem inslapen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:34

Ibbel schreef:
Jasmijn159 schreef:
Hoe kom je er bij dat ze dan een paar uur liggen?!

Uhhh, gewoon, eigen ervaring hier aan huis? Recent (afgelopen paar jaar) twee jaarlingen?

Ik was hier ook even verbaasd over. Mijn hengstje (4 jaar) werd ook in de wei gecastreerd, maar dat duurde echt geen paar uur. Denk dat 45 minuten zoals Jasmijn zegt meer in de buurt kwam.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:57

Nog nooit gehoord dat een paard uren ligt na een castratie. Dierenartsen geven het ook aan dus ik denk dat het eerder uitzondering op de regel is dat een paard langer dan een uur ligt.
Afbeelding

De risico’s zijn best groot een paard wat op staat en valt kan aardig wat schade oplopen. In de stal zou je dit wat beter kunnen begeleiden.

ScallieD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 15:43

Dag lieve mensen. Ik kan heel opgelucht zeggen dat de operatie geslaagd is. De snijtanden waren er op een uur uit. Daarna echter chaos want mijn paardje wilde niet recht staan en dat was niet ok voor verzuring. Daar hebben we veel stress om gehad. Ze gleed ook altijd weg op de vlas bodem. Niet ok. Maar wat een topper van veeartsen, zij hebben geen minuut stil gestaan en twee uur alles maar dan ook alles gegeven om ze recht te trekken. Daarna knapte ze op een uurtje op en werd zelfs opstandig om naar haar weide te mogen. Dat kan vandaag uiteraard nog niet. Ze eet al hooi en staat op de paddock nu. Nu een paar dagen afwachten hoe het loopt maar heb er alle vertrouwen in. Dank u buren en hubbie en va’s voor het werk en liefde. En jullie ook voor jullie tips en luisterend oor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:48

Wat ontzettend fijn dat het is gelukt, ondanks de spannende tijd na de operatie. Hopelijk hebben jullie zo nog wat fijne jaren. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:49

Dat was dan nog even spannend zeg! nu maar hopen op een goed verder herstel. Fijn dat de operatie geslaagd is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:22

Wat ontzettend fijn dat het achter de rug is. Pfeeew, het ergste hebben jullie gehad. Wat een opluchting voor jou en je paardje. Veel sterkte met het herstel gewenst!