Zolang het geen modderbende is, liggen ze daar lekker zacht en glijden ze niet snel uit. Plus, geen muren om tegenaan te vallen en geen ronddwarrelend stof van stro/zaagsel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Als ik naar onze ervaringen kijk, worden de paarden die rustig gaan, ook rustig wakker. Gaat je paard niet zo rustig, is het misschien een optie dat de veearts terug komt.
Mariljo schreef:Ik heb niet alles gelezen maar is het paard wel goed plaatselijk verdoofd. Bij een pony zijn alle snijtanden er staand uitgetrokken en die gaf geen kick. Maar daar is wel de hele kaak bij verdoofd, met een lange naald, zo'n 20 cm, vanachter bij de kaak aan de binnenkant vd kaak naar de zenuw. En daar waar het bit ligt zit ook nog een gaatje in het kaakbot wat ze opgezocht hebben om daar te verdoven. Ik zou misschien overwegen om een seconde opinion te doen bij een paardentandarts die de hele dag niks anders doet.
Ibbel schreef:Bij een castratie (en iedere narcose) liggen ze ook een paar uur. Want ook na de operatie zijn ze niet meteen wakker en een anti-dote bestaat niet (zoals bij honden- en kattennarcose)
Waarom daar meteen doorligplekken of andere ellende van zou komen is me een raadsel. Zo lang je je paard niet op de keien laat liggen... Zo hard is gras niet. Maar een bed van stro is simpel gemaakt, als je dat gerust stelt.
Wat kan helpen bij het opstaan na de narcose is vragen of de DA nog even een beetje sedatie bij wil spuiten. Dan worden ze in ieder geval rustig wakker, en niet in paniek. Bij mijn laatste hysterische hengstje-van-10-maanden was dat iig een goede oplossing. Ze blijven dan ook veel langer liggen en proberen niet te snel op te staan, wat het weer een stukje veiliger maakt.
lissie_zigor schreef:Allereerst, wat heb jij een hoop liefde voor je paardje zeg![]()
En wat een lastige situatie..
Ik heb meegelopen met een paarden tandarts en veel verschillende behandelingen gezien.
Waaronder een paard met dezelfde aandoening als die van jou. Even voor de duidelijkheid: een sedatie is GEEN verdoving. Paarden worden er rustig van, maar voelen alles.
De tandarts vertelde mij toen dat een hoop tandartsen bij pijnlijke ingrepen (zoals trekken e.d.) nog wel eens vergeten ook een verdoving te geven of het gewoon niet doen waardoor het paard onwijs pijn heeft en er niks mee kan.
In jou geval denk ik dus dat de plaatselijke 'sedatie' een plaatselijke verdoving geweest is.
Dan nu over EOTRH. Wij kwamen op een dag ook bij een paard met deze aandoening. Het paard kreeg sedatie en een forse verdoving en nog steeds ging het paard kapot van de pijn. De dierenarts/ tandarts is toen ook gestopt. Hij vertelde dat dit zo'n pijnlijke aandoening is, dat eigenlijk het enige wat werkt is de tanden verwijderen. Hij had wat voorbeelden van klanten waarbij zelfs 1 paard van een klant bijna helemaal geen tanden meer had, maar het erg goed deed zonder gebit! Wel hangt de tong dan af en toe wat buitenboord, maar dit paard kreeg zulk goed tandvlees, dat hij eigenlijk zelfs kon grazen zonder deze tanden en een pijnvrij bestaan had.
Lang verhaal kort; de narcose zal inderdaad risico's hebben, maar als ik denk aan wat ik toen heb gezien, is het wel de meest diervriendelijke manier om de tanden te verwijderen denk ik.
Misschien dus toch het risico nemen? En aangezien ze alleen in het gebied gaan zitten, verwacht ik dat de risico's minder groot zijn dan een andere operatie op het land.
Ik denk ook niet dat ze het aanraden als er te veel risico is...
Maar pff, kan mij voorstellen dat het echt even een emotionele beslissing is en daarom moet je vooral doen wat voor jou goed voelt. Jij kent je paard en de dierenarts het beste, dus luister naar je gevoel
Jasmijn159 schreef:Bij een castratie ligt een paard maximaal 45 min en laat het bij de lange uitslapers misschien nog iets langer zijn, maar dan liggen ze al in borst-buik en zijn al aan het wakker worden. Hoe kom je er bij dat ze dan een paar uur liggen?!
Je kunt serieuze beschadiging aan je spieren krijgen door verminderde doorbloeding als ze niet fatsoenlijk en te lang liggen. Daardoor staan ze soms niet meer op of krijgen daarna heftige spierbevangenheid.
Ibbel schreef:Jasmijn159 schreef:Hoe kom je er bij dat ze dan een paar uur liggen?!
Uhhh, gewoon, eigen ervaring hier aan huis? Recent (afgelopen paar jaar) twee jaarlingen?