Blue_flower schreef:Dat scheelt al dat jullie weide hoog ligt. En tuurlijk beetje nat is niet erg.
Voor nu zou ik inderdaad doen aan risico verminderen door ze op kritieke momenten eraf te houden. Hou rekening met de koude nachten en dan zon omdat gras dan niet kan groeien, maar nachten (ik dacht boven de 10 graden) en daarna zon is groeizaam weer. Mogelijk dat dat ook effect heeft, dat weet ik niet?. Ik heb mij vooral erin verdiept voor hoefbevangenheid en niet koliek.
St jacobskruid is een nare, zeker als de berm vol staat. Dan ontkom je er niet aan.
Weegbree lekker laten staan, scheelt al weer. Paar paardenbloemen is niet erg.
Zuring zeker weghalen, gaat gigantisch woekeren. Maar die moet je flink weg steken wil je er effect van hebben. Die wortels zijn heel naar.
Ik denk dat een bodem onderzoek wel eens verhelderend kan zijn hoor. Wellicht zijn je verhoudingen een beetje scheef wat extra onkruid geeft. En kun je bijvoorbeeld weide voor weide verbeteren door een geschikt grasmengsel / kruiden mengsel te zaaien.
Ja ik haal het onkruid met wortel en al eruit. Heb nu een onkruidsteker besteld, had hele goede reviews dus ben benieuwd.
Verder valt het wel mee denk ik hoor, qua hoeveelheid onkruid. Als we maar regelmatig maaien, dan houden we hoofdzakelijk gras over i.p.v. onkruid.