Wat vinden jullie van chloorbandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:50

Nee, die vraag was ook niet van jou, maar van iemand die endurance reed (of wilde gaan rijden). Maar ik kan 'm echt niet meer vinden. Of ik heb het gedroomd, dat kan ook. Knipoog

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:48

Ja die methode uit het dagboek ken ik! En ook de eigenaar uit het verhaal vergelijk ik makkelijk met de eigenaar van het paard wat ik ken(de).
Het gaat in mijn geval om een concourspaard van mijn vorige manege, in Parijs. Perfect springpaard, deed military na military en won vanalles, totdat ze dus ook last van haar pezen kreeg. En uiteindelijk werd ze dus ook gebrand, tot 2 keer toe zelfs. Toen het nog niet genas is ze de wei op gegaan en verkocht, zonde!!

Maar zover laat ik het met Koortje nooit komen natuurlijk!!!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:01

Toch ontstaat zoiets toch ook vaak uit onwetendheid, niet alleen door een lompe eigenaar die te snel wil.
Pezen bevatten niet erg veel zenuwen, de kreupelheid is gauw over en met wat koeling en stappen is de ergste zwelling meestal ook gauw weg. Paard loopt weer rad, het ziet er niet zo heftig uit aan de buitenkant, dus we gaan maar weer eens wat doen. Gaat eventjes goed, paard weer kreupel en het kringetje is rond. Peesblessures zijn zulke smerige blessures! Boos!
Daarom bij twijfel altijd een echografie laten maken! Ik ben zo blij dat ik dat woensdag heb laten doen en dat de pezen helemaal goed zijn, die onzekerheid is waardeloos... (Heb het hele circus qua peesblessures al meerdere keren meegemaakt helaas).

Dat branden zal best in bepaalde gevallen geholpen hebben, maar ik vraag me toch af of het middel niet erger is dan de kwaal... Ben blij dat er een hoop modernere methodes bij gekomen zijn!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:56

Nou, gelukkig was het hele rattaplan niet nodig! Lachen
De pezen waren weer netjes strak en koel, en we hebben rustig aan gedaan. Na afloop even op het harde uitgestapt, straaltje koud water erover en klaar was madame! Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:56

Ik zou het risico niet nemen. Chloor is gewoon erg giftig! wordt ook door de huid opgenomen (zeker als er bloedvaten in de buurt zijn)

Hier een stukje uit het MSDS (Material Safety Data Sheet) over chloor, wel in de pure vorm dan (wat je in de winkel koopt is sterk verdund)

Onder druk vloeibaar gemaakt gas.Giftig bij inademing.Schadelijk voor ogen, luchtwegen en huid.Oxiderend, ondersteunt de verbranding krachtig. Kan heftig met brandbare stoffenreageren.4 EERSTE-HULP MAATREGELENInademingGiftig bij inademing.Verplaats het slachtoffer naar een onbesmette ruimte en gebruik adembescherming. Houd het slachtoffer warm en rustig. Waarschuw een arts. Pas kunstmatigebeademing toe zodra de ademhaling ophoudt.Huid- en/of oogcontactKan chemische brandwonden veroorzaken op de huid en het hoornvlies (mettijdelijke vertroebeling van het zicht).Spoel onmiddellijk de ogen grondig met water gedurende minstens 15 minuten.Verwijder besmette kleding. Spoel aangetaste lichaamsdelen met water gedurendeminstens 15 minuten.Zorg voor medische hulp.InslikkenInslikken wordt niet waarschijnlijk geacht.5

Leem (zelf geen ervaring mee) of Antiphlogistine zalf (heel goed spul) in combinatie met zg. "vette" watten, bandage erom...kan 2 dagen blijven zitten, wedden dat de pees weer dun is!