Paard houd dikke buik na zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paard houd dikke buik na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:05

Misschien heb ik wat gemist, dat kan, maar wat zegt je DA ervan?
40 kilo zand in de darmen, da's niet niks. Kan me voorstellen dat die darmen daar nog niet helemaal van hersteld zijn als dat al kan. Mogelijk blijft het toch altijd een gevoelig punt bij haar. Ik denk dus ook dat het gas is.
Zou er dus voor zorgen dat het voer de darmen makkelijk passeert (dus idd wat lijnzaad olie door het voer, of gekookt lijnzaad). In combinatie met een gastro brok.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:29

Mijn paard had ook zo'n enorm opgeblazen buik, maar zijn ribben staken door zijn wintervacht heen. Echt niet te dik dus. Zijn kudde genoten hadden deels hetzelfde. Nu hij op ander ruwvoer staat is dat erge opgeblazen er gelukkig weer af. Hij had inderdaad ook veel gas bij zich en liep leeg als ik hem ging rijden. Hij was ook chagrijnig en had duidelijk buikpijn.

Voor hem viel het graszaadhooi wat hij toentertijd kreeg echt niet goed denk ik als ik er zo op terugkijk. Nu staat hij op droog paardenkuil (verpakt) en daar doet hij het geweldig op.

Moet wel zeggen dat zijn hangbuikje altijd een beetje blijft. Hij is wat ouder en laat de boel best wel hangen. Pas tijdens een goede dressuurtraining of tijdens het springen zie je hoe strak zijn buik echt kan zijn. Maar dat opgeblazen (in combinatie met gas zeker) is natuurlijk van een heel ander kaliber en ik zou inderdaad gaan kijken naar de voeding als zand en wormen al uitgesloten zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:38

Wat mijne heb geholpen is een paraffine kuur. 100/150ml per dag over een lange periode + darmbalans van Vitalstyle om de darmen in orde te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:52

Mbt zand in de buik: ik geef mijn Knollie zeewier, het lijkt alsof ze dan minder aan het zand likt.

Mbt. gasvorming: steek je licht eens op op facebook bij equibiome. (Je moet je tegenwoordig aanmelden.)
Bakken informatie over welke kruiden (als in: planten, struiken, bomen) een paard zoal nodig kan hebben en welke planten (kruiden, struiken etc) helpen om de darmflora (officieel 'het microbiome') te verbeteren.
(Wat ik niet kan plukken buiten koop ik bij de drogist.)

Één van de gevleugelde woorden van de biologe achter deze pagina: 'Een gezond paard in de vrije natuur eet minstens 25 verschillende planten.' Uiteraard met gras doorgaans als hoofdmoot, maar van tijd tot tijd een hap 'dit' en een mondje 'dat'.