Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Wintu schreef:Nou ik het toch enkele malen voorbij zie komen....
Hoe vaak is een koliekoperatie werkelijk succesvol en kan het paard als vanouds verder.
Ik heb het goddank nog nooit mee gemaakt, maar het is iets wat in mijn hoofd speelt, dat scenario. Is een koliekoperatie zinvol, maar hoe dan ook, dat is misschien iets voor een nieuw topic.
Ik ben in die vier dagen veel op de kliniek aanwezig geweest Ivm assisteren behandelingen van mijn paard. Ik heb heel wat operatie patiënten langs zien komen. Mijn conclusie; ik laat nooit maar ook nooit een paard opereren aan koliek.
Het herstel/de revalidatie is echt een hele nare tijd wat ik er zo van zag. Er stond een pony’tje van 32. Die zag er echt heel erg ongelukkig uit. Vol afschuw keek ik naar de behandeling. Beestje stond de hele dag vast omdat hij een infuus in z’n nek had. Paar keer per dag mocht hij aan de hand stappen en daarvoor moest de naald eruit omdat hij in de hals zit (beweegt te veel) na elke 10 minuten stappen moest die naald weer opnieuw erin. Pony werd met de dag zuurder en depressiever. Als je langs liep probeerde hij je uit pure frustratie te bijten. Ik was aan het bekijken dat de meiden de naald er weer in deden na het wandelen met gevaar voor eigen leven. Pony beet en schopte maar hij was te zwak. Ik keek ernaar en uit pure afschuw floepte eruit “ gatverdamme! Waarom moet je zo’n pony dit aan willen doen. Dit is echt zo niet in het belang van het paard.
Dat meisje keek me aan en die zei schouders ophalend “dat tegenwoordig alles mogelijk is wil in mijn ogen niet zeggen dat je dat ook altijd moet doen. Een ethische afweging vooral waarin je vaak ziet dat de eigenaar kiest voor ik wil mijn paard niet kwijt. Of dat altijd in het belang van het paard is dat is een tweede..”
Ik heb een foto geappt van die pony naar een vriendin met de melding: als het erop aankomt help me herinneren dat een koliek operatie geen optie is. Ik heb er gestaan en in het heetst van de strijd is het verschrikkelijk om uit te spreken “nee ik wil niet dat mijn paard geopereerd wordt” als in ik vind mij paard dat niet waard ofzo. Ik brak zo toen ik dat moest zeggen. Het was indirect een toestemming om haar dood te laten gaan. Ik voelde me egoïstisch en een hele slechte eigenaar. De dierenarts zei meteen; ik snap het hoor. Een revalidatie/herstel is zwaar en zeker met jouw paard begrijp ik het helemaal. Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je hebt het beste met haar voor dat weet ik. Een hele dappere keuze om nee te zeggen. (Ik had alles al ondertekend dus ze beïnvloedde het niet meer).
Die vriendin heeft die foto aan haar man laten zien en gezegd, wat er ook gebeurt, hoe hard ik ook schreeuw of jank, laat het niet doe dat ik mijn paard maat opereren voor koliek.
Die reactie van haar zei mij ook genoeg…
pluisje88 schreef:Ja hing wel boven in de stal idd. Maar was ter voorkoming dat ze zich omdraaiden of het hoofd naar de grond deden en dan daarmee aan die naald trokken. Normaal is dat maar een paar uurtjes zei ze. 3 of 4 uur. Met een paard nog een beetje suf is dat geen drama. Maar die pony stond er al toen ik kwam, en stond er nog met zo toen ik weg ging. Vraag me af of die het gehaald heeft. Ben bang van niet
pluisje88 schreef:Zoals gezegd ik weet het niet precies. Weet alleen dat wat ik zag. Was te druk met me zorgen maken of mij eigen paard het zou halen. Was best even spannend namelijk.
Wintu schreef:pluisje88 schreef:Zoals gezegd ik weet het niet precies. Weet alleen dat wat ik zag. Was te druk met me zorgen maken of mij eigen paard het zou halen. Was best even spannend namelijk.
Heeft ie het gehaald?
Die van mij wel gelukkig, maar ik vind het altijd een zenuwentoestand, wordt tien jaar ouder in een paard dagen.
pluisje88 schreef:Wintu schreef:
Heeft ie het gehaald?
Die van mij wel gelukkig, maar ik vind het altijd een zenuwentoestand, wordt tien jaar ouder in een paard dagen.
Jaherstel heeft wel anderhalf jaar nodig gehad maar ik dit moment is ze beter dan ooit
fysiek maar vooral mentaal had ze een klap gehad. Eenmaal thuis mocht ik haar 3 maand niet aanraken. Zo kwaad was ze. Een naamd of 6 er voor het eerst 10 min op gezeten maar dat kon ze nog helemaal niet. Niet alleen paard werd 10 jaar ouder in een paar dagen. Ik ook! Gatverdamme wat een stress zeg!
Hutcherson schreef:Ik heb niet een aparte rekening voor een buffer voor de DA. In die zin pak ik gewoon van de spaar wat er nodig is, maar dat is inderdaad wel een forse buffer die ik wil behouden. Maar dat is ook als de koelkast, vaatwasser en wasmachine in 1x kapot gaat dat je nieuwe kan kopen.
janderegelaa schreef:Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?
janderegelaa schreef:Je kunt je paard toch ook gewoon verzekeren?
Lauke schreef:Ik heb wel altijd rekening gehouden met een flink bedrag. En daar ben ik ook erg blij mee want in de laatste 3 maanden ben ik +- zeker €6000 kwijt aan wat op het eerste gezicht een simpele snotneus leek. En we zijn nog niet klaar.
Mensen die hier zeggen “een operatie doe ik mijn paard niet aan” vind ik wel wat kortzichtig. Mijn paard wordt dit jaar 7 en was topfit op een snotneus na. Echter moet ze ongelofelijke hoofdpijn gehad hebben (waar de bikkel blijkbaar gewoon doorheen liep) en wat zichzelf nooit had kunnen oplossen zonder operatie. Ga je dan een verder topfit paard maar inslapen? Ik vind dat je een verantwoordelijkheid hebt als je een paard neemt. En als je zulke grote bedragen niet kunt betalen is het wellicht toch verstandig te verzekeren.