Steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:19

Ik heb het gevoel dat het voornamelijk met onervarenheid te maken heeft. Vorig jaar was het een Fjord die alleen maar bokte en steigerde en nu is er weer een nieuwe die je 4 maanden hebt en eerst 2 maanden braaf was en nu ook steigert en bokt? Ik heb toch sterk het vermoeden dat je niet goed weet waar je mee bezig bent eigenlijk. Heb je inmiddels wel les of nog steeds niet? Ik denk dat het inderdaad beter is als je haar verkoopt maar koop dan alsjeblieft niks meer terug. Want de kans is groot dat een volgend paard dit ook weer gaat doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:20

Dan kan het weer terug verplaatst worden :)

Maar even los daarvan, rijfoto's en filmpjes zouden fijn zijn.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:51

Het paard wordt voor maagzweren behandeld, is al bij de osteopaat geweest en je hebt het pas 4 maanden.

Wat zegt je dierenarts hiervan, die heeft hem gekeurd voor aankoop? Je instructeur?

Laat het paard nakijken, een foto van de rug maken en laat je begeleiden met rijden.

Een goed bit koop je ook niet bij de decathlon. Laat iemand met verstand het zadel en hoofdstel nakijken.

Eefste

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:59

Oei. Klinkt niet goed.
Zoals hiervoor ook gezegd: fotos maken van de rug. Eerste wat ik mijn hoofd opkomt: kissing spines?
Maar dat is alleen een gedachte.. ik weet niet. Ik geloof niet dat een paard "zomaar" heel heftig doet onder de man. Dus ondanks dat dierenarts en osteo niets vinden, zou ik hard verder zoeken.
Heel veel sterkte

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:14

mvdbijl schreef:
Het paard wordt voor maagzweren behandeld, is al bij de osteopaat geweest en je hebt het pas 4 maanden.

Wat zegt je dierenarts hiervan, die heeft hem gekeurd voor aankoop? Je instructeur?

Laat het paard nakijken, een foto van de rug maken en laat je begeleiden met rijden.

Een goed bit koop je ook niet bij de decathlon. Laat iemand met verstand het zadel en hoofdstel nakijken.

Als dit dezelfde is als met de Fjord die eerder gelinkt werd, zou ik die DA absoluut niet vertrouwen. Die heeft gezegd dat de Fjord ivm ooit koliek gehad 23uur per dag op stal moest staan, 1 uur buiten maar Ook heeft de DA hun kalmering gegeven voor tijdens het rijden ipv onderzoeken wat er mis is? Deze DA zou niet bij mijn paard in de buurt mogen komen

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:16

@WupWinnie ik zou niet alles geloven dat op bokt geschreven wordt ;-) Ik denk dat de DA toen heeft gezegd 1 uur op de wei en niet dat het dier de overige 23 uur maar op stal moet. Ik denk dat TS dat zelf als conclusie heeft getrokken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:17

Lieve mensen, TS is net 14, deden we niet allemaal domme dingen op die leeftijd. Geef haar de kans om haar eigen fouten te maken.

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:18

Koekie73 schreef:
@WupWinnie ik zou niet alles geloven dat op bokt geschreven wordt ;-) Ik denk dat de DA toen heeft gezegd 1 uur op de wei en niet dat het dier de overige 23 uur maar op stal moet. Ik denk dat TS dat zelf als conclusie heeft getrokken.

Zou me idd sterk lijken dat hij heeft gezegd 1 uur per dag buiten, 1 uur per dag op de wei snap ik idd en overige uren in bijv en paddock. Maar dan nog vind ik dit een heel bijzonder verhaal, vooral het stukje met de kalmering en dat het paard “ineens” is omgeslagen. Mijn eerste gedachte gaat naar kissing spines, daar zou een DA ook naar zoeken lijkt mij en een osteo/fysio zou dat moeten voelen (toch? geen idee hoe dat precies werkt)

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:19

Benzz schreef:
Lieve mensen, TS is net 14, deden we niet allemaal domme dingen op die leeftijd. Geef haar de kans om haar eigen fouten te maken.

Fouten maken mag zeker, maar niet fouten die ten koste gaan van het welzijn van het paard. Dat is niet eerlijk tegenover het paard, die kan hier niks aan doen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:20

WupWinnie schreef:
Benzz schreef:

Fouten maken mag zeker, maar niet fouten die ten koste gaan van het welzijn van het paard. Dat is niet eerlijk tegenover het paard, die kan hier niks aan doen

Heb jij dat nooit gedaan dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:22

Dan heb je toch ouders die je naar les sturen of je paard buiten zetten?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:35

DuoPenotti schreef:
Dan heb je toch ouders die je naar les sturen of je paard buiten zetten?

Er vanuit gaande dat de ouders betrokken zijn bij de paarden. Als de ouders een paard voor haar kopen en zich er verder niet mee bemoeien gaat dat lastig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:55

Goed wel een pony kopen en alles betalen en verder niks? Da osteo en niet eens denken :)* les
En als dit paard 2 is binnen een jaar zullen de ouders toch wel weten dat het bij de eerste niet goed ging.
Weer geen idee dat les en stalling goed moet zijn?
Uit wat voor ei komen die dan?
Dochter laten verongelukken maar niet verder kijken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:58

DuoPenotti schreef:
Goed wel een pony kopen en alles betalen en verder niks? Da osteo en niet eens denken :)* les
En als dit paard 2 is binnen een jaar zullen de ouders toch wel weten dat het bij de eerste niet goed ging.
Weer geen idee dat les en stalling goed moet zijn?
Uit wat voor ei komen die dan?
Dochter laten verongelukken maar niet verder kijken?

Veel ouders kopen gewoon een paard voor hun dochter en bemoeien zich er verder niet mee.
Ze hebben er geen verstand van en als er een vriendin is die er wel ‘verstand’ van heeft dan vinden ze het al snel goed. Ik twijfel in deze alleen ook aan de ervaring en kundigheid van deze vriendin.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:01

Ik denk dat ouders die geen ervaring hebben met paarden dat ook niet goed kunnen beoordelen. Wij hadden vroeger zelf paarden en nog, dus het is voor mij makkelijk praten maar mensen zonder ervaring nemen gewoon aan wat de instructeur/da/osteopaat zegt want gaan er vanuit dat die het wel zullen weten. En als die instructeur van een manege komt waar de paarden idd 23 uur op stal staan, zal hij echt niet zeggen dat paarden minimaal 4 uur en liever meer buiten moeten komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:08

Mijn ouders hadden ook totaal geen verstand van paarden maar kochten wel een pony voor me :D. Ik heb zelf als puber mijn weg tussen de paardenmensen (die het allemaal beter wisten maar wel allemaal op een andere manier) moeten zoeken. Maar mijn ouders zouden inderdaad niet klakkeloos allerlei kosten hebben betaald, en gingen van het principe uit "als het dier ineens raar doet, zal het wel iets mankeren en moeten we professionele hulp inroepen". Maar hoe je die dan moet vinden, hadden zij ook niet geweten.

Als dit paard nr 2 is dat ineens gevaarlijk gedrag vertoont, denk ik zelf aan mismanagement (teveel voer, te weinig beweging, of tuig wat totaal niet past en pijn veroorzaakt).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:10

Maar met mismanagement zou je ook problemen in de omgang en met longeren verwachten en daarbij is paard braaf. Het gedrag is enkel bij het rijden blijkbaar. Persoonlijk denk ik dan aan de ruiter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:13

Of het zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:35

Kan ook idd :)

Ik zou wel heel graag een filmpje of foto's van het rijden zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:40

Suzanne F. schreef:
Ik heb het gevoel dat het voornamelijk met onervarenheid te maken heeft. Vorig jaar was het een Fjord die alleen maar bokte en steigerde en nu is er weer een nieuwe die je 4 maanden hebt en eerst 2 maanden braaf was en nu ook steigert en bokt? Ik heb toch sterk het vermoeden dat je niet goed weet waar je mee bezig bent eigenlijk. Heb je inmiddels wel les of nog steeds niet? Ik denk dat het inderdaad beter is als je haar verkoopt maar koop dan alsjeblieft niks meer terug. Want de kans is groot dat een volgend paard dit ook weer gaat doen.

+2

Zeker als het paard eerst braaf was en na twee maanden dit gedrag begint te vertonen dan denk ik dat er ohz toch het ea verkeerd is gegaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:44

Elisa2 schreef:
Suzanne F. schreef:

+2

Zeker als het paard eerst braaf was en na twee maanden dit gedrag begint te vertonen dan denk ik dat er ohz toch het ea verkeerd is gegaan.

Precies
Daarom zei ik eerder ook al medisch geloof ik niet zo in.

Maar voor ouders blijkbaar makkelijker daar honderden euro's in te stoppen dan in goede les en huisvesting.
En nee dat snap ik niet...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:40

Citaat:
Als dit dezelfde is als met de Fjord die eerder gelinkt werd, zou ik die DA absoluut niet vertrouwen. Die heeft gezegd dat de Fjord ivm ooit koliek gehad 23uur per dag op stal moest staan, 1 uur buiten maar Ook heeft de DA hun kalmering gegeven voor tijdens het rijden ipv onderzoeken wat er mis is? Deze DA zou niet bij mijn paard in de buurt mogen komen

Gelukkig zijn er meer dierenartsen dan 1.
TS, fouten maakt iedereen, vraag eens aan mensen om je heen welke dierenarts zij hebben.
Bel een goede praktijk in de buurt die paarden behandelen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:28

espelina12 schreef:
vierhoef schreef:
foto's gemaakt van de rug?

neen, alleen dit en de tandarts hebben we nog niet gedaan. Osteopaat is wel al geweest en hij zei dat er niks was aan haar rug?

Heeft die osteopaat röntgenogen? Ipv naar een osteopaat, ga naar een kliniek en laat die rug op de foto zetten. Alles in mij schreeuwt "kissing spines", en een osteopaat kan in dat geval meer kwaad dan goed doen. Als het dier vroeger manegepaard was, is het mogelijk dat ze zo murw was dat ze niet de puf had om te reageren en er gewoon doorheen liep. Nu ze zoveel niet meer moet werken, heeft ze wat meer lef om aan te tonen dat er iets niet goed zit. Een paard is nooit zomaar stout, tenzij in echt een heel uitzonderlijk geval, maar dat lijkt mij hier niet het geval omdat ze het enkel doet onder zadel. Dit paard roept, nee, schreeuwt dat er iets aan de hand is!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:50

TS,
in een ander topic lees ik dat je met de fjort ook dit soort problemen had,
daarom staat deze nu ook weer om de zelfde reden te koop

een paard wat je koopt heeft mischien veel gewerkt en als het bij jou minder hoeft te doen gaat het zich vervelen en elk paard heeft dan zo zijn/haar eigen manier om dat aan te geven

mischien moet je eerst bij dit paard afbouwen omdat het gewend is/was veel te doen en zich nu verveeld??

als je nu een ander paard gaat kopen neem dan iemand mee die je kan adviseren en de komende maanden kan helpen te leren,

weet niet of je les hebt, en hoe jou wijze van rijden is en hoevaak je rijdt, iemand naast je die je kan helpen en leren wat de mogelijkheden zijn is misschien wel een eerste begin

als je dan niet weet waarom hij/zij dat doet is dat - in de meeste gevallen - altijd de schuld van het paard, terwijl als jij zou weten - of iemand zou je daarbij helpen - dat het misschien wel verveling kan zijn en je anders moet rijden

probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat je met een paard wil, wat je hem/haar kunt bieden,
een eigen paard kost heel veel en niet alleen finacieel, een eigen paard rijden kost heel veel kennis en kunde en als dat er nu nog niet is moet je iemand erbij zoeken die je daarbij helpt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:03

sevke schreef:
Heeft die osteopaat röntgenogen? Ipv naar een osteopaat, ga naar een kliniek en laat die rug op de foto zetten. Alles in mij schreeuwt "kissing spines", en een osteopaat kan in dat geval meer kwaad dan goed doen. Als het dier vroeger manegepaard was, is het mogelijk dat ze zo murw was dat ze niet de puf had om te reageren en er gewoon doorheen liep. Nu ze zoveel niet meer moet werken, heeft ze wat meer lef om aan te tonen dat er iets niet goed zit. Een paard is nooit zomaar stout, tenzij in echt een heel uitzonderlijk geval, maar dat lijkt mij hier niet het geval omdat ze het enkel doet onder zadel. Dit paard roept, nee, schreeuwt dat er iets aan de hand is!

Dit!
Nooit een osteopaat inschakelen voor röntgenfoto's hebben uitgewezen dat er geen hals- rug- of bekkenproblemen zijn.
Een osteopaat kan KS veel en veel erger maken.