Ben ik te ongeduldig ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Ben ik te ongeduldig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:24

Inslapen vind ik te vroeg. Ik vind een paard dat in haar 21-jarige leven 6 keer koliek heeft gehad en 3 keer hoefbevangen is geweest, nou geen teken van een overmatig slechte gezondheid. Wel een teken van bepaalde gevoeligheden en waarschijnlijk een strikter management nodig.

Ik zou de met de dierenarts overleggen welke zorg noodzakelijk is voor de verbetering van de pees en welke zorg een nice to have is, maar niet noodzakelijk is. Zo kun je voor jezelf een planning opmaken van dit is noodzakelijk en moet ik doen en als ik nog de tijd en fut heb kan ik de nice to have ook doen.

Kan je de zorg ook niet gedeeltelijk overlaten aan iemand anders in ruil voor een kleine financiële vergoeding? Stalhouder of stalgenoot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:54

Kan je geen ice vibe boots lenen? Die kan je omdoen en afhankelijk van het programma 10 tot 20min omlaten. Of zonder de trilplaat gebruiken, dan is het de coldpack er omheen, de boots er omheen en laten koelen. Kost je minder tijd, handiger dan bandages/klei en intussen kan je dan de paddock uitmesten of hooi bijvullen. Ik heb ze gekocht in een koopjesperiode maar ben wel van plan om ze ook na de revalidatie te blijven gebruiken. Voor wat jij ze maar gaat nodig hebben is lenen bij iemand interessanter.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:15

Misschien heb ik het gemist, maar wat zegt de dierenarts over de hersteltijd en -kans?

Ik kan me voorstellen dat het heel zwaar voor je is, zowel de zorgen en twijfels als de tijd die er elke dag in zit. Geen overhaaste beslissingen maken, probeer eerst wat te kalmeren en je in de huidige situatie te berusten en denk er dan nog eens goed over na. Veel sterkte!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:32

Gini schreef:
Inslapen vind ik te vroeg. Ik vind een paard dat in haar 21-jarige leven 6 keer koliek heeft gehad en 3 keer hoefbevangen is geweest, nou geen teken van een overmatig slechte gezondheid. Wel een teken van bepaalde gevoeligheden en waarschijnlijk een strikter management nodig.

Ik zou de met de dierenarts overleggen welke zorg noodzakelijk is voor de verbetering van de pees en welke zorg een nice to have is, maar niet noodzakelijk is. Zo kun je voor jezelf een planning opmaken van dit is noodzakelijk en moet ik doen en als ik nog de tijd en fut heb kan ik de nice to have ook doen.

Kan je de zorg ook niet gedeeltelijk overlaten aan iemand anders in ruil voor een kleine financiële vergoeding? Stalhouder of stalgenoot?

Poeh ik schrok echt toen ik dit las..
ben benieuwd wat jij dan zonder navraag over de Ernst van deze aandoeningen bij dit paard, wel onder een overmatig slechte gezondheid verstaat…

Een paard dat 6x koliek heeft gehad en 3x hoefbevangen is geweest heeft namelijk behoorlijk geleden. En de peesblessure zou wel eens het gevolg van die hoefbevangenheid kunnen zijn…als is het maar door een verkeerde belasting.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:07

In het kader van wel of niet laten inslapen vind ik 6 keer koliek en 3 keer hoefbevangenheid inderdaad geen bepalende factor dat het paard toe is aan inslapen omdat het leven lijden geworden is. Dat hangt heel erg af van het management waarin het dier gehouden wordt. Het kan soms even zoeken zijn om dat goed te krijgen, maar als je het dan eenmaal hebt, kan een dier nog een goed leven hebben.

Jij schrikt dat ik zeg dat het paard niet ingeslapen hoeft te worden? Ik zou eerder schrikken dat mensen het inslapen aanraden zonder navraag te doen over de ernst van de aandoeningen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:28

SjonnieZ schreef:
Gini schreef:

Poeh ik schrok echt toen ik dit las..
ben benieuwd wat jij dan zonder navraag over de Ernst van deze aandoeningen bij dit paard, wel onder een overmatig slechte gezondheid verstaat…

Een paard dat 6x koliek heeft gehad en 3x hoefbevangen is geweest heeft namelijk behoorlijk geleden. En de peesblessure zou wel eens het gevolg van die hoefbevangenheid kunnen zijn…als is het maar door een verkeerde belasting.

Bij mijn pony is was 't inderdaad een opeenstapeling en 't 1 door het ander. Door z'n hoefbevangenheid is het echt z'n zwakke hoef geworden, door de hoefzweren nog slechter. Precies wat jij zegt door verkeerde belasting, artrose erbij, wld en pees. Alles staat vaak met elkaar in verband. Flavio was op een gegeven moment gewoon uit gecompenseerd.

Iedereen kijkt vanuit z'n eigen perspectief.

Als toevoeging nog ts, wat betreft depressie, dan ben je niet jezelf, je denkt/voelt/vindt/ervaart dingen heel anders en dit is echt niet positief. Heb je hier ook hulp voor?

Ik ben helaas ervaringsdeskundige wat betreft depressie en een zorgen paardje. Zo ontzettend zwaar. Heel veel sterkte. Geef het tijd en zet erna, als de rust is gekeerd en jij weer jezelf bent, alles op een rij. Heb je iemand die dicht bij je staat, je paard kent en je objectief advies kan geven? Ik denk dat zo iemand je beter kan helpen dan de zeer uiteenlopende meningen van bokt. Al blijft het alsnog jouw keuze. Die kun je in mijn ogen "pas" maken als je in je kracht staat. Als de dierenarts wel zou adviseren inslapen is 't een heel ander verhaal, maar dat is niet zo. Ik snap heel goed dat je 't niet trekt, maar denk echt dat je nu niks moet beslissen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:51

Ja je bent te ongeduldig. Een peesblessure is enorm vervelend en een half jaar moet je er toch echt zeker voor uittrekken. Al die ingewikkelde en dure behandelingen versnellen het genezingsproces meestal niet. Gewoon rust d.w.z. niet werken en trainen en proberen en weet ik wat!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:58

Gini schreef:
In het kader van wel of niet laten inslapen vind ik 6 keer koliek en 3 keer hoefbevangenheid inderdaad geen bepalende factor dat het paard toe is aan inslapen omdat het leven lijden geworden is. Dat hangt heel erg af van het management waarin het dier gehouden wordt. Het kan soms even zoeken zijn om dat goed te krijgen, maar als je het dan eenmaal hebt, kan een dier nog een goed leven hebben.

Jij schrikt dat ik zeg dat het paard niet ingeslapen hoeft te worden? Ik zou eerder schrikken dat mensen het inslapen aanraden zonder navraag te doen over de ernst van de aandoeningen.

Nee ik schrik dat jij zonder nadere info 6x koliek en 3x hoefbevangen geen overmatig slechte gezondheid vind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:08

Nadat ik gezegd had dat ik inslapen te vroeg vind. Context is natuurlijk wel belangrijk. Dat kan je niet zomaar weglaten. Anders had ik wel heel stellig 1 zin getypt. Maar dat heb ik niet gedaan.

Maar oké, ik ga je niet verbieden te schrikken. Ik heb al wel wat zorgenkindjes gekend en onder mijn hoede gehad. Ik schrik zo snel niet meer. ;)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:20

Gini schreef:
Nadat ik gezegd had dat ik inslapen te vroeg vind. Context is natuurlijk wel belangrijk. Dat kan je niet zomaar weglaten. Anders had ik wel heel stellig 1 zin getypt. Maar dat heb ik niet gedaan.

Maar oké, ik ga je niet verbieden te schrikken. Ik heb al wel wat zorgenkindjes gekend en onder mijn hoede gehad. Ik schrik zo snel niet meer. ;)

Tja qua zorgen kindjes heb ik ook behoorlijk wat ervaring, maar dat betekent niet dat ik de problemen bagataliseer.

Daarnaast is het mijn ervaring dat ze vaak van het een in het ander vallen. De vraag hoeveel je het paard wilt aan doen om er maar weer bovenop te komen is in mijn ogen dan reeel.
Of dat hier aan de orde is kan niemand van achter een schermpje beoordelen. Dit dient TS met haar DA te bespreken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:29

Ik minimaliseer de problemen uiteraard niet. Ik vind een paard van 21 jaar dat op zijn medische formulier 6x koliek en 3x hoefbevangenheid heeft staan nu eenmaal niet meteen van zodanig slechte gezondheid dat de keuze euthanaseren zich opdringt. Nergens zeg ik echter dat het dier in uitstekende gezondheid verkeert.

Hadden we dit gesprek ook gehad als ik had gezegd: "Jeetje, dit paard heeft al heel wat aan de hand gehad. Volgens mij is het dier wel een beetje op. Een koliekoperatie had ik zelfs al niet meer gedaan. Ik denk dat niemand het je kan kwalijk nemen als je het dier laat gaan."

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:45

TS, je bent niet ongeduldig, maar je ziet je paard gewoon liever zonder pijn en als het kan zo snel mogelijk :). De acute fase kan 3 tot 4 weken duren en dan trekt de pijn ook ongeveer weg. Als je paard inderdaad minder pijnlijk wordt na die periode dan heb je alle tijd om na te denken over de toekomst. Als het pijn niveau niet stevig daalt na 4 weken dan is het een moment om rustig te overleggen met je dierenarts wat je nog kan verwachten. Geef jezelf en je paard die tijd en kijk daarna pas verder.
Eerder in dit topic las ik al het advies om jezelf niet teveel op te leggen qua stappen etc en dat is een goed advies. Koelen en pijnstillig geven zijn het belangrijkste en heel veel meer kan je niet doen. Hoe je koelt maakt niet uit, je kan er ook een zak erwtjes omheen binden zolang je die 20 minuten laat zitten.
Probeer wel nog wat gezellige tijd met je paard te hebben, leuk voor jullie allebei en niet alleen maar zorgen maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:02

Gini schreef:
Ik minimaliseer de problemen uiteraard niet. Ik vind een paard van 21 jaar dat op zijn medische formulier 6x koliek en 3x hoefbevangenheid heeft staan nu eenmaal niet meteen van zodanig slechte gezondheid dat de keuze euthanaseren zich opdringt. Nergens zeg ik echter dat het dier in uitstekende gezondheid verkeert.

+ 2 keer een peesblessure aan hetzelfde been, waarbij bij de huidige peesblessure de pees vrijwel helemaal door, het paard overduidelijk veel pijn heeft en er al weer pulsatie te voelen is in het been wat eerder hoefbevangen is geweest.

Ik weet niet wat jouw criteria zijn, maar ik ga heel ver voor mijn paarden, maar ik zou hier ook zonder depressie voor mijzelf wel een streep trekken. Voor mij geldt sowieso dat een paard dat met (vervroegd) pensioen is, het leven vooral genieten moet zijn. Mijn vervroegde pensionado staat heerlijk hele dagen op het land in een kudde met andere pensionado's te genieten. Maar langdurige pijn, om wat voor reden dan ook, en belemmering van het lekkere leventje wat zij nu heeft, zou voor mij, hoezeer ik haar ook helemaal niet kan missen, betekenen dat ik afscheid zou nemen, in haar belang. Voor dit dier is in het meest gunstige geval, dat het over pak hem beet een half jaar (hoewel mijn DA altijd zegt dat je voor een oppervlakkige buiger zeker wel een jaar moet uittrekken, omdat dat motherfuckers zijn), dat heerlijke leventje in een kudde pensionado's op de wei al helemaal niet haalbaar.

Ik zeg daarmee niet dat TS moet besluiten het dier in te laten slapen, maar ik vind eerlijk gezegd wel dat insinueren dat ze dat niet mag doen omdat het te vroeg zou zijn, niet eerlijk naar TS. Inslapen is onder de gegeven omstandigheden echt een hele reële en ook eerlijke optie.

TS, het is jouw paard, jij kent het dier het beste, jij bent de enige die in kan schatten wat voor jouw paard ÈN voor jouzelf het beste en het eerlijkste is. Je hoeft niet aan Bokt toestemming vragen, je moet gewoon naar je hart luisteren en doen wat het beste voelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:04

oji schreef:
Gini schreef:

+ 2 keer een peesblessure aan hetzelfde been, waarbij bij de huidige peesblessure de pees vrijwel helemaal door, het paard overduidelijk veel pijn heeft en er al weer pulsatie te voelen is in het been wat eerder hoefbevangen is geweest.

Ik weet niet wat jouw criteria zijn, maar ik ga heel ver voor mijn paarden, maar ik zou hier ook zonder depressie voor mijzelf wel een streep trekken. Voor mij geldt sowieso dat een paard dat met (vervroegd) pensioen is, het leven vooral genieten moet zijn. Mijn vervroegde pensionado staat heerlijk hele dagen op het land in een kudde met andere pensionado's te genieten. Maar langdurige pijn, om wat voor reden dan ook, en belemmering van het lekkere leventje wat zij nu heeft, zou voor mij, hoezeer ik haar ook helemaal niet kan missen, betekenen dat ik afscheid zou nemen, in haar belang. Voor dit dier is in het meest gunstige geval, dat het over pak hem beet een half jaar (hoewel mijn DA altijd zegt dat je voor een oppervlakkige buiger zeker wel een jaar moet uittrekken, omdat dat motherfuckers zijn), dat heerlijke leventje in een kudde pensionado's op de wei al helemaal niet haalbaar.

Ik zeg daarmee niet dat TS moet besluiten het dier in te laten slapen, maar ik vind eerlijk gezegd wel dat insinueren dat ze dat niet mag doen omdat het te vroeg zou zijn, niet eerlijk naar TS. Inslapen is onder de gegeven omstandigheden echt een hele reële en ook eerlijke optie.

TS, het is jouw paard, jij kent het dier het beste, jij bent de enige die in kan schatten wat voor jouw paard ÈN voor jouzelf het beste en het eerlijkste is. Je hoeft niet aan Bokt toestemming vragen, je moet gewoon naar je hart luisteren en doen wat het beste voelt.

Goed geschreven en hier sluit ik mij compleet bij aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:07

Ik zou inslapen bij dit paard ook een eerlijk en reeel besluit vinden. Het paard is 21 jaar en goed verzorgd door jou TS. Dan mag je haar ook best een goed einde geven. Op die leeftijd is herstel ook gewoon erg moeilijk, zeker met alle andere "makke" er nog bij. Bovendien, je paard heeft geen besef van de toekomst.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 17:08

flavlip schreef:
Zo moeilijk en zo herkenbaar...
Jij kent jezelf en jouw paard het beste. En ja, eigenlijk geen beslissingen nemen tijdens een depressie. Je gaat er misschien nu bijna aan onderdoor, maar hoe zul je je voelen als je nu door jouw gevoel besluit je paard in te slapen...? Op dit moment kun jij niet objectief naar de situatie kijken. Wat al moeilijk is met je eigen paard, want emoties spelen dan mee, maar met depressie.. Poeh. Dan overheerst 't negatieve. En na de depressie kun je er weer heel anders naar kijken...straks heb je spijt en 't is onomkeerbaar.
Dus, geef 't tijd zou mijn advies zijn en kijk hoe je zelf iets meer rust kunt krijgen (hulptroepen inroepen?).
Ook was ik zo dat als ik al begonnen was ik doorging, met er doorheen trekken. Anders was de voorafgaande pijn voor niks. Op een gegeven moment wel besloten dat 't de laatste keer was, omdat het een zwaar jaar was en hij van 't 1 naar 't ander ging. En veel overeenkomende klachten met jouw paard, 1x koliek, terugkerende flinke hoefzweer die niet goed uit te snijden was, in het verleden hoefbevangen geweest en later White line disease, pees ook. Allemaal zelfde pootje en daar ook artrose. Na 8 weken stappen voor z'n pees liep ie eindelijk beter, 2 dagen... Toen 't volgende, achter en toen ook weer kreupel voor, zichtbaar in stap. Dit en de start van de herfst, dus meer last artrose wilde ik 'm niet aandoen.
Hier moet je 100% achter staan en ik heb ook heel vaak op 't punt gestaan 'm te laten inslapen, maar ik was zo emotioneel en zelf ook overbelast door 't zorgen dat ik dit niet kon beslissen, dat zou mij juist in een depressie storten.
Toen ik die beslissing wel had genomen was 't eigenlijk "in alle rust". Was na die 8 weken dat ie eindelijk "beter" liep. Dat z'n upje zo kort was kwam echt als een domper, maar ik kon 't accepteren en eigenlijk bevestigde dit m'n keuze.
Op papier kan iedereen heel makkelijk zeggen ik zou inslapen. Nou, ik zou het op dit moment niet doen, juist niet, ik denk dat je dan nog dieper gaat... Depressie en rouw. Ik moet er niet aan denken. Je denkt misschien dat je opgelucht zal zijn, dat hoopte ik ook, maar was even. Het is niet aan ons, het is aan jou. Heel veel sterkte.

Bedankt, hier kan ik iets mee! Dat is idd ook mijn vrees. Motto van Bokt is vaak: "je kan niet te vroeg inslapen", maar soms wel. Ze ziet er momenteel weeral veel beter uit dan gisteren, en ze heeft weer een heldere levendige blik in haar ogen. Ze is zelfs gelukkiger dan jaren geleden toen ik haar kocht (heeft ze eigenlijk al sinds haar koliekoperatie, alsof ze dankbaar is dat ze er nog is, heeft sindsdien ook niet meer het chagrijn uitgehangen, wat ze vroeger wel deed.) Ik denk dat ik vandaag haar keuze wel weer gezien heb, al eet ze toch nog niet genoeg hooi naar mijn zin (gelukkig mag er wel 50 kg af). Ze probeerde zelfs eventjes de hengst het hoofd op hol te brengen, typisch mijn strekenmadam!

@Gini, idd, de hoefbevangenheden waren maar licht, heeft telkens maar 10 dagen op Previcox gestaan, was meestal al na 3 dagen nauwelijks nog iets van te zien. Idem van die koliek: die ongeveer 6x is sinds ik haar ken. Ik ken haar sinds haar 6de, dus 15 jaar, en heb haar zelf bijna 14 jaar, eerste 2 koliekgevallen was ze nog niet van mij, dus bij mij zo'n 4x koliek in bijna 14 jaar, en soms ook heel licht.

@Veronica2, heb zelf weinig ervaring met peesletsel, en ik lees vaak dat ze amper kreupel zijn. Bovendien had ze ook een hoefzweer, dus ik weet sinds wanneer ze echt kreupel is, maar weet niet of het tegelijktijdig gebeurd is of dat peesblessure later kwam (wel bizar dat ze die peesblessure niet op het ander been heeft, heb je vaker door overbelasting). Vandaar dat ik soms denk: wat als er nog iets speelt? Hoewel, dan zou de tijd het ook moeten helen zou ik denken?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 17:11

oji schreef:

Heb je het nu over een paard van jou of van mij? Is haar eerste peesblessure hoor.
Pulsatie in het ander been blijft stabiel, ik merk zelfs dat de andere hoef nog koeler is dan anders, en de ontstekingsremmer zal daar ook wel iets doen hoop/vermoed ik?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:13

Het kan ook dat ze het been probeerde te ontlasten waardoor de hoefzweer ontstond. Meestal houdt het wel een verband met elkaar. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:13

Ja, de tijd zou het ook moeten helen. Hopelijk zie je de komende weken echt verbetering, sterkte ermee.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 17:24

Earth schreef:
Het kan ook dat ze het been probeerde te ontlasten waardoor de hoefzweer ontstond. Meestal houdt het wel een verband met elkaar. :j

Dat snap ik niet. Dan zou de hoefzweer toch in de andere voet moeten gezeten hebben? DA gaat ervan uit dat ze door de hoefzweer anders is gaan stappen en daardoor haar pees geblesseerd heeft, maar dat weten we natuurlijk niet zeker.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:28

hwn schreef:
Heb je het nu over een paard van jou of van mij? Is haar eerste peesblessure hoor.
Pulsatie in het ander been blijft stabiel, ik merk zelfs dat de andere hoef nog koeler is dan anders, en de ontstekingsremmer zal daar ook wel iets doen hoop/vermoed ik?

Ik had het over die van jou omdat je in je OP dit schrijft: " Conclusie: het letsel dat we eerst zagen, was eerder een oud letsel, maar hoger was de pees bijna helemaal door, hing maar met paar vezels meer aaneen."
Dat doet mij concluderen dat dit de 2e peesblessure aan hetzelfde been is. Kan natuurlijk dat die eerdere peesblessure bij een vorige eigenaar heeft opgespeeld, maar neemt niet weg dat het het 2e letsel is aan dezelfde pees/been, wat hoe dan ook betekent dat de rek in dat been voor de 2e keer verminderd is. 2e peesblessure aan hetzelfde been is niet kansloos (heeft mijn merrie ook gehad) maar is wel nog slechter nieuws als een eerste peesblessure aan dat been.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:34

Ja gebeurt vaker hoor. 1 x peesletsel en dan werkt het door naar boven. Meestal bij de aanhechting.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 17:48

@Oji, ah, ok. Ja, ik weet niet of dat ander pees"probleem" bij mij of iemand anders speelde (zal wel bij mij geweest zijn, ik heb haar al bijna 14 jaar en stond hier al 8 maand op pension), maar zullen we nooit iets van gemerkt hebben.

Wat ik wel merk bij het lezen van de reacties: ik merk dat ik toch weigerachtig sta tegenover inslapen, zeker nu ik haar mentaal weer zie opknappen. Maar zoals Favlip idd zei: we zijn nu bezig, dus we gaan hier nog even mee door, maar als er nog iets anders opspeelt, dan is de keuze snel gemaakt. DA weet bijv. ook al, mocht ze mechanisch hoefbevangen worden op haar andere voorvoet, dat ik haar gelijk laat inslapen.

Voor nu krijgt ze morgen een klein vlak stukje afgegraasde wei, om haar mentaal wat beter te houden, en maandag overleg ik even met de DA of ik haar toch niet beter enkele dagen volledige boxrust geef. Al heb ik de indruk dat ze juist opknapt van wat beweging. Eens ze in beweging is, loopt ze minder kreupel. De rest van haar lijf zal natuurlijk ook wat stijf en stram zijn door het compenseren vermoed ik.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:50

Ik denk zeker dat er te vroeg ingeslapen kan worden en het is heel logisch dat jij 't nu heel zwaar hebt, maar zeker een pees heeft echt tijd nodig. Ik zou nu focussen op herstel en hierbij ook echt aan jezelf denken en dan erna kun je vast objectiever kijken en is 't aan jou hoe ver je wilt gaan. En dat is ontzettend moeilijk en kan ook verschuiven (lees nu jouw laatste reactie, goed dat je door dit topic dichter bij je eigen gevoel komt).

Mijn pony had alles in dezelfde voet. Kijk eens hoe jouw paard erop staat. Het is niet altijd dat ze (alleen) een ander been over belasten. Mijn pony ging bv heel duidelijk op de buitenzijde proberen te staan, zweer zat aan de binnenkant en echt elke keer daar, omdat toch door de hoefbevangenheid de witte lijn daar 't zwakste bleef en dat heeft dus weer heel veel met z'n pees gedaan.

Fijn te horen dat 't beter gaat! En de slechte dagen lijken altijd veel langer te duren dan de goede dagen (zeker met depressie, dan is 't vaak zie je wel en toen en toen ook, het perspectief is dan weg). Alleen dat je er 100x aan denkt wil niet zeggen dat 't 100 slechte dagen zijn. Hou je aan vandaag vast en als 't morgen 't zelfde gaat of iets slechter probeer dan over langere tijd te kijken, niet hoe ging 't gister, maar hoe ging 't vorige week en de week ervoor. Een stijgende lijn gaat nooit in een rechte lijn omhoog en als je er zo dicht op staat, er midden in zit komt een dip in herstel zo hard binnen. Neem dan wat afstand en probeer het "grotere geheel" te zien.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:15

Je kunt ook een datum stellen, begin mei ga ik evalueren hoe het ervoor staat. Hoe geneest het, kan ze nog pijnloos verder etc. En ik kan niet in je portemonnee kijken, maar kan mij ook voorstellen dat je geen duizenden euro's ervoor wil uitgeven.

Wij hebben een 22 jarige in de wei lopen, mocht hij ooit iets krijgen waardoor hij niet meer pijnvrij kan rondscharrelen, dan laat ik hem per direct inslapen. (Was het paardje van opa en opa zei altijd, als ik dood ga dan breng hem maar naar de slager... opa is overleden, maar ga hem echt niet naar de slager brengen.)