Ik ontmoette net een pony die mogelijk mishandeld wordt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:19

LaPluche schreef:
Met je vingers van andermans dieren afblijven.
Ik word zo kriegel van dit hele verhaal.

Dit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:23

Zoek contact met de eigenaar en ga in gesprek met elkaar. Dan zal je vast horen wat jij denkt te zien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:34

Had zomaar mijn pony kun zijn.

Onze dieren zijn flink aan het verharen, ze zien er niet uit.

Mijn kleine pony stond zondagmiddag ook alleen. We hadden zijn weidemaatje mee voor de wagen.
Die twee staan apart op een vrij kale wei i.v.m. hun risico op hoefbevangenheid.

Hij zal ook vast weleens naar het hek komen om te zien of er iets lekkers te halen is maar vreemde mensen vindt hij eng en hij zal direct terug deinzen als iemand hem zou proberen te aaien.

Aangezien ik hem al heb sinds hij 4 maanden was weet ik heel zeker dat hij nooit mishandeld is geweest.

Kortom, je had dit over mijn pony kunnen schrijven en dan zou ik zeker not amused zijn op zijn zachtst gezegd.

Op een kinderboerderij staan dieren die geaaid mogen worden. In een wei staan dieren met eigenaars en het zou prettig zijn als mensen daar gewoon van afblijven.

Utixo

Re: Ik ontmoette net een pony die mogelijk mishandeld wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:39

Door meisje heeft het over "haar begeleider". Er is dus best kans dat ze dingen wat anders ziet dan dat wij het zien, met iets meer subtiliteit reageren zou sommige mooi staan. Dan heb je ook kans dat ze het aanneemt in plaats van hard weg rent.

TS, het is goed dat je zo begaan bent met dieren, maar de rode vlaggen in je verhaal zijn in werkelijkheid geen rode vlaggen. Ik zou je willen adviseren gewoon te genieten met je ogen, maar niet zomaar aan vreemde paarden te zitten ;).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:55

Iriscope schreef:
Dus omdat een pony die jou niet kent, je niet vertrouwt, denk je dat ie mishandelt wordt?

Dit was ook wat ik dacht.
Ik mis iig de rode vlaggen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:56

Op basis van wat je zegt haal ik er gelukkig geen mishandeling uit, ook geen verwaarlozing. Bij mishandeling denk ik aan pijn en/of verwondingen toegebracht door mensen, maar dat zie ik niet terug in het verhaal (of in ieder geval geen hard bewijs zeg maar, iets 'aanvoelen' dat telt niet). Bij verwaarlozing denk ik aan slechte hoeven, geen voedsel, geen water, een ziek of gewond dier wat geen medische hulp krijgt.

Geestelijke mishandeling of verwaarlozing bij dieren daarvan weet ik niet of ze er wat meer zouden kunnen, ik denk dat dat niet tastbaar genoeg is om te omvatten in regels, ik denk ook niet dat daar bewijs voor te vinden is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:01

Mijn merrie had je ook met een zure blik aangetroffen hoor. Mensen hadden in eerste instantie altijd zoiets van "oei, zuurpruim!" Tot ze haar leerden kennen - of beter gezegd, tot zij hén leerde kennen. Ze was geen allemansvriendje, en zou nooit dolenthousiast op een vreemde zijn afgelopen. En vergeet het maar dat je aan haar hoofd had kunnen komen hoor. Jij stapt in zijn persoonlijke ruimte, het dier kent je niet, waarom zou het toelaten dat je aan zijn hoofd komt? Als een vreemde op mijn afstapt en mij over mijn hoofd wilt aaien, kan die een knal voor zijn kop krijgen hoor :') En daar hoeft die pony of ik niet eerst voor mishandelt te zijn geweest, om een vreemde niet in persoonlijke ruimte toe te laten.

En mijn Daisy heeft een aantal jaren "alleen" gestaan. Wel met buren rondom haar, maar niet mee bij haar op de wei. Die mepte ze half dood, dus dat was voor niemand aangenaam.

Evengoed staat er bij deze wel een andere pony - maar was die even op wandeling. Of stond die in de kliniek ofzo. Of heeft deze (ik zeg maar wat) bijvoorbeeld schimmel, waardoor die even apart moet. Ik zeg maar wat.

Het is lief dat je je zorgen maakt, maar ik denk dat je er veel te veel achter zoekt, en dat je enorm projecteert.
Het dier ként jou niet. Tuurlijk komt die niet vrolijk staan knuffelen, je bent een vreemde voor hem..

Eerlijk, TS..? Even kort gezegd?
Moei je met je eigen zaken, en blijf van andermans paarden/honden/auto's/whatever af.
Je wilt niet weten hoeveel "vreemden" ik op mijn wei heb aangetroffen, met hun tengels aan mijn paard - daar wordt geen enkele eigenaar blij van. En mijn paard ook niet niet :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:02

Het prikkeldraad is niet oké. Dat hij alleen staat ook niet. Maar verder zie ik geen rode vlaggen.
En dat hij zielig voelde is iets wat jij projecteert. Er is geen teken dat hij mishandeld wordt. En als je de dierenbescherming belt met dat jij aanvoelde dat hij zielig was dan nemen ze je niet serieus. Als hij geen eten heeft en geen water en tot zijn knieën in de drek staat, dan zou ik je gelijk geven om te bellen. Nu zou ik het gewoon laten en doorgaan.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:09

Tja ts, ik vind het goed dat je verder denkt dat pony in weiland. Qua schets; Ik heb 3 paarden maar neem mijn shetlander wel eens mee als handpaard, dan blijft mijn haflinger alleen achter. Mijn tinker is nu in de groei en zit ook nog niet mooi in zijn vacht.
Een melding maken kun je doen, dan weet je zeker of het diertje veilig is. Echt alleen staan is niet ok. Prikkeldraad zo laag bij een 1.40 pony is gevaarlijk. Ik ken het gevoel dat je krijgt, ik heb dat met veel dieren, helaas sta je 9\10 keer machteloos. Het zou je eigen keuze moeten zijn, wij kunnen niet inschatten hoe het er daar met de genoemde ''bende'' er echt uit ziet.

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:10

Maak geen foto’s, deel niks op Facebook en bemoei je met je eigen zaken. Je projecteert.

Mijn paard heeft nog nooit een mep in haar leven gehad, dat weet ik zeker want ze is bij mijn ouders geboren, en slaat vreemden de wei uit. Ze wil altijd wel even snuffen maar tolereert geen vreemden zonder dat er een bekende bij is. Aanraken wil ze niet, meer toenadering ook niet. Dan deinst ze achteruit met haar oren in haar nek. Ze zou exact zo over het hek heen reageren als die pony die jij zag. En mogelijk ook een stervende zwaan na doen omdat ze wél wil je dat vreten de wei in gooit. Wat absoluut niet mag. En ook die ziet er niet uit op moment omdat ze verhaard, ze is er wat te dun door. Oud paard en moeilijker op gewicht te houden tijdens de rui. Ben ook wel eens gebeld dat mijn paard dood in de wei lag. Nee, ze ligt te chillen en heeft schijt aan je geroep. En ja ze staat ook wel eens alleen als dat toevallig zo uit komt. Daar gaan ze echt niet dood aan voor een paar uren/dagen.

Als je hier iets mee wil ga je contact zoeken met de eigenaar door een briefje aan het hek te hangen of in de buurt aan te bellen met de vraag of die pony van iemand is. En dan vraag je of je een keer lekker mag poetsen omdat hij zo verjaart, je gaat niet vals beschuldigen omdat je “een gevoel” hebt.

Het enige wat niet oké is, is prikkeldraad en permanent alleen staan. Maar verder? Slim paard dat hij een volkomen vreemde niet vertrouwd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:11

Wat een afgefakkel op iemand die onder begeleiding leeft en wellicht de dingen even anders bekijkt dan wij.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:12

Onze 32 jarige shetlanderhengst staat ook alleen. Hij heeft 30 jaar lang met een andere hengst gestaan die is overleden. We hebben hem geprobeerd te koppelen aan andere pony's, maar hij tolereert helaas geen andere paarden. Hij maakt ze echt af := hoe leuk we het ook zouden vinden voor hem, hij is er niet van gediend. Hij scharrelt lekker door de tuin, staat bij de openslaande tuindeuren en vindt het zo allemaal wel best. Terwijl ik een groot voorstander ben van paarden met soortgenoten houden. Soms moet je meer achtergrond weten om een conclusie te kunnen trekken. In dit geval denk ik ook dat je teveel projecteert.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:21

Lief dat je zo begaan bent met andermans dieren, TS! Het risico is alleen wel dat je nu een momentopname verkeerd hebt geïnterpreteerd. Zoals je hier leest zijn er wel meer mensen waarbij het paard om een specifieke reden alleen staat: hetzij voor even, hetzij permanent. Vervelend dat je er een verdrietig gevoel bij kreeg, maar het is natuurlijk geen keihard gegeven dat dit van de pony af kwam. Kan het zijn dat je zelf even wat minder lekker in je vel zit en dit hebt verward?

Ik zou niet direct een melding maken. Misschien kom je hier nog wel vaker langs lopen en kan je nog eens kijken vanaf de openbare weg of je het wel juist hebt gezien. Als de pony verder gewoon nette hoeven heeft en eten, dan wordt er echt wel voor hem gezorgd.

Weet dat mensen over het algemeen erg beschermend zijn over hun dieren: het zijn hun maatjes, net zoals die van jou dat zijn! Een vreemde bij mijn paard in de wei zou bij mij ook meteen weerstand oproepen, ook al hebben ze goede bedoelingen zoals jij die had. Dat verklaart grotendeels ook waarom hier zo defensief wordt gereageerd: de meeste mensen hebben het gelukkig goed voor met hun dieren en vinden het niet fijn als iemand daar wat anders van maakt of het anders denkt te zien.

Misschien is het hoe dan ook goed om dit met je begeleider te bespreken. Immers gebeurde er toch wat met je bij het zien van de pony en alle reacties die je nu krijgt zullen ook niet allemaal even lekker vallen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:56

Dit is toch om moe van te worden, waarom bemoeien mensen zich met een andermans dieren. Mijn paard was goedgekeurd dekhengst en stond alleen op het land, niet omdat ik dat zo graag wilde maar omdat hij geen andere paarden in zijn buurt wilde hebben. Hij was altijd nieuwsgierig naar mensen, en vooral om te zien of hij wat kon bedelen, aangeraakt wilde hij niet worden. Hij kwam dus snuffelen, of er wat te vreten te halen viel, en zo nee was hij er klaar mee. Zodra een vreemde hem wilde aanraken gingen ook de oren in de nek.
In jouw optiek zouden dit allemaal "rode vlaggen" zijn, dit terwijl deze goofball een heel prima leventje had met een enorme gebruiksaanwijzing. Prima gelukkig peerd dus. Ik zou woest zijn als je mijn paard met foto's en plaatsnaam op het internet zou hebben gezet. Bemoei je met je eigen zaken!

De vacht is in deze tijd van het jaar moeilijk schoon te houden als ze in wintervacht, zonder deken op het land staan.

Begeleider of niet, dat mag nimmer een excuus zijn voor dit soort gedrag.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:04

Onder begeleiding of niet..

Als ik als eigenaar van dat paard zou zijn en morgen overal telefoontjes en berichten zou zien staan, zou ik furieus zijn..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:26

Ik vind je topictitel wel YouTube clickbait waardig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:36

Het is mooi dat je wil opkomen voor paarden in nood. Maar het lijkt me dat je hier niets mee kan. Je hebt geen bewijzen dat de pony mishandeld wordt. Je gaat af op je gevoel en interpreteert bepaald gedrag vanuit een menselijke blik (bv trillen van de onderlip als teken van verdriet).
Als je hiervan melding maakt wordt er wellicht niets mee gedaan, net omdat je geen bewijzen hebt. Je moet echt wel wat meer in handen hebben dan een onderbuikgevoel.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 21:57

Ik ga een slotje op dit topic laten zetten. Want dit was duidelijk een fout.

Ik heb nooit mijn hand in zijn gezicht geduwd. Ik bied mijn hand ALTIJD vanaf een afstandje aan. Dan kunnen ze op eigen initiatief komen kijken en snuffelen. En dat deed ik hier niet anders. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand mij zomaar ineens knuffelt. Dit zie ik als hetzelfde. Ik ga geen dieren forceren om mij te leren kennen als ze dit niet willen.
Het is toen ik zijn reactie zag dat ik toen de grenzen wilde testen en dichterbij kwam en hem bijna aanraakte. Maar goed, in jullie ogen is dit toch fout, hoe veel ik hier ook probeer aan te geven dat ik dit deed uit zorgen. Dus ik hou er maar over op.

Ik heb inderdaad begeleiding etc etc. Maar ik kan wel nog vrij normaal functioneren. Het enige hier is dat ik enorm gevoelig ben waardoor ik sneller geraakt word door dingen. Soms onnodig zelfs. Ik wil niet dat mijn "begeleiding" wordt gezien in een licht waarin ik slecht functioneer. Ik volgde arbeidsmatige dagbesteding en ik ben nu op een andere plek waar ik een werkstage heb. We zijn momenteel in het proces om te zorgen dat ik binnenkort betaald kan werken. Dat is ook waar ik voornamelijk de begeleiding nodig heb: het functioneren op werk en de balans tussen werk en het huishouden.
Verder werkt mijn brein een beetje anders maar niet op zo'n heftige manier dat ik de wereld volledig anders zie. Ja ik ervaar sommige dingen ietsje anders, maar niks extreems. Ik wil dus nier dat het als excuus gebruikt word door mensen hier aub.
Maar sommige reacties hier hebben wel flink mijn ptss getriggert. Ik wil ook, niet alleen voor mij, maar ook voor andere mensen hier op bokt, vragen of iedereen aub een beetje wil uitkijken met hoe je op anderen reageert.
Kijk, niemand kan vanuit een schermpje zien dat ik ptss heb en niemand kan met iedereen constant rekening houden. Dat vraag ik ook van niemand. Ik moet vooral mijn eigen triggers onder controle proberen te houden. Daarom wil ik ook een slotje op dit topic zodat er geen triggers meer kunnen komen en zal dit ook mijn enige reactie zijn hier. Dan kan ik verdere triggers voor mezelf voorkomen.

Jullie zullen op veel gebieden vast wel gelijk hebben. Dat is ook mijn punt niet. Ik krijg triggers van de beste meest zacht gezegde en functionele kritiek die er bestaat. Dat betekend niet dat de kritiek fout is omdat ik getriggert wordt. Dat is voor mij een kwestie van ermee leren omgaan. Dus dit is ook een leer momentje voor mij.

Maar opmerkingen zoals "oh hier is een pennymeisje wat denkt dat ze alle paarden kan redden" of "bemoei je eens met je eigen zaken" of "blijf met je tengels van andermans paard af" kunnen ook anders gezegd worden. Ten eerste denk ik zeker niet dat ik dat paard kan "redden". Ik ben niet ervaren genoeg. Bij lange na niet. Dat was ook niet mijn doel.

De andere opmerkingen begrijp ik volkomen. En ergens vind ik het zelfs goed. Het is een vorm van opkomen voor andermans dieren en de eigenaren zelf. Dat mag ook. Maar het kan ook anders gezegd worden. Er zitten hier ook mensen tussen die dat ook doen. Ik wil die mensen daar ook voor bedanken.

Dus let aub een beetje op hoe dingen gezegd worden hier. Niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Ik zie hier met regelmaat mensen die flink geraakt worden door de opmerkingen die ze krijgen van anderen, terwijl het voorkomen had kunnen worden, simpelweg door het anders te verwoorden. Je zit op het internet. Je hebt tijd om na te denken over wat je zegt en hoe je het zegt voordat je op versturen klikt. Doe dat dan aub ook. Ik doe zelf ook makkelijk een uur of langer over een reactie zoals dit. Ik lees het regelmatig zeker 2 keer na en vaak ook nog een derde keer na een minuut of 10 als mijn mindset anders is.
Misschien hoef je het niet zo uitgebreid als mij te doen, maar verstuur gewoon niet zomaar impulsief wat.

En ja, als je het hebt over impulsief, heb ik dit topic vrij impulsief geopend. Een fout van mij. Ik had het beter eerst in mijn notities kunnen zetten en er laterna op terug komen als alles wat meer bezonken was. Ik had erover gedacht om dat eerst te doen maar uiteindelijk koos ik toch om het meteen te posten. Verkeerde keuze dus. Ik geef dat ook zonder schaamte toe. Sorry dat ik zo impulsief was. Het is niet de eerste keer. Dat is de hele reden dat ik vaak alles 5 keer over lees. Ik ben heel impulsief. En toch maak ik er nog steefs fouten mee :=

Als laatste zag ik nog wat opmerkingen over de vacht en ook nog wat andere dingen. Ik wilde ook niet zeggen dat ik denk dat de vacht aangeeft dat het beestje mishandeld wordt. Ik wilde het gewoon noemen. Ik ben me ervan bewust dat de periode van vachtwisseling eraan komt en paarden daardoor vaak niet goed in de vacht staan. Daarom wist ik niet hoe ik erover moest denken. Ik had er nog geen fatsoenlijke mening over gevormd. Nog steeds niet helemaal zelfs. Daar zou ik een tweede keer voor moeten terug komen om hem nog eens te zien op zijn minst. In sommige gevallen is het juist een slecht teken.

En ik kon nergens eten of drinken zo zien. Maar, er staat wel een grote stal langs te weide. Ik kon vanuit mijn punt alleen nergens een ingang naar de stal zien. Misschien is er aan de andere kant een opening waar eten en drinken staat. Dat is iets waar ik morgen naar zou willen kijken of ik dat zo kan zien. Sowieso staat het beestje wel op gras. Maar ik zag nergens hooi. Maar goed wie weet heeft hij juist gras nodig.

Als laatste weet ik ook dat er 110 redenen kunnen zijn waarom het beestje alleen staat. Maar daarom kom ik morgen terug. Wie weet staat er dan een maatje langs. En zo niet, dan kan ik na een aantal weken weer gaan kijken.

Mocht er morgen nog geen slotje zijn, dan zal ik heel, heel misschien een update geven als de rode vlaggen groter worden. Of als er ineens heeel duidelijk iets mis zou zijn. Anders, hoor je niks meer van me hier.

Sorry dat ik dit topic heb geopened en er zoveel mensen boos mee heb gemaakt. Dat was niet de bedoeling. Sorry voor de eigenaar dat ik je paard bijna aanraakte. Mocht je dit ooit lezen. En sorry als het overkomt dat ik de slachtoffer rol zou spelen. Dat is niet mijn bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:07

Waarom zou je hooi bijvoeren als je pony voldoende gras heeft? Dan heeft hij dus niet 'geen eten,' maar een heel weiland vol eten. :=

TS, ik zou het laten gaan. Niet nog een keer langsgaan om te kijken of er echt sprake is van verwaarlozing of mishandeling, niet de pony in de gaten willen houden, geen dingen zoeken die er niet zijn. Zolang het diertje goed op gewicht is, gaat de dierenpolitie of de dierenbescherming er toch niets aan doen, maar zadel je wel een eigenaar op met een hoop gezeik. Had je er alleen langs gelopen en hem niet proberen te aaien, had er "gewoon een pony in de wei" gestaan en geen 'mogelijk mishandelde' pony.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:10

Ik snap niet zo goed hoe jij al die conclusies kan trekken van 1 keer langskomen.

Laat het beestje.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:11

Zo, dat is een heel verhaal. Ik denk niet dat de mensen boos op je zijn. Ik denk alleen wel dat je eerst wat meer informatie moet verzamelen voordat je iemand beticht van verwaarlozing. Als ik met mijn paard weg ben staat mijn pony ook wel eens even alleen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik hem verwaarloos en ik zou het dan ook niet op prijs stellen als iemand de dierenbescherming op me af stuurt. Het is heel goed dat je er op let want misschien heb je wel gelijk maar probeer eerst meer bewijs te verzamelen voor je iets op facebook zet of er een instantie naar toe stuurt.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:21

Hey TS! Ik heb niet alles gelezen hoor, maar volgens mij is je intentie goed geweest. Zoals je aan de (sommige nogal onaardige! :roll:) reacties kan merken, zie jij deze situatie waarschijnlijk anders dan hoe hij daadwerkelijk is. Dat is helemaal niet erg, maar het is dus niet nodig om de dierenbescherming in de arm te nemen. Gelukkig maar! Voor jou en het paardje!

Goed dat je om een slotje hebt gevraagd. Blijf er niet mee zitten en misschien kan je zoiets de volgende keer beter bespreken met iemand uit jouw directe omgeving (die jou goed kent) in plaats van op internet.

Nogmaals de intentie was goed, dus een dierenvriend ben je sowieso en dat is een geweldige eigenschap! <3

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:22

TS, mijn excuses als mijn reactie jou triggert. Maar ik blijf bij mijn mening dat dit paard van iemand is en je inderdaad snel je conclusie hebt getrokken. Waarschijnlijk heeft hij ruim voldoende aan zijn gras, heeft water in de stal en is zijn maatje net weg voor een ritje.
Ik zou het ook gewoon laten gaan. Fijne avond

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:24

Mijn wenkbrauwen gingen ook wel even omhoog na de openingspost maar door de toevoegingen die je een kwartier geleden heb gedaan begrijp ik de situatie wel wat beter. Heb je alleen begeleiding voor je werk privé balans of ook voor de andere dingen die je benoemt? Want dat is ook niet niks en als de eerdere reacties je medische situatie triggeren en je gevoel zo binnenkomt is dat best heftig en lijkt mij heel naar in dagelijkse situaties. Dan zou het fijn kunnen zijn om je eerste impulsen gewoon even aan een vertrouwenspersoon te kunnen voorleggen (stoom afblazen) want ik kan mij voorstellen dat alleen het in een dagboek zetten soms niet genoeg is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:24

Tja, er zijn mensen die een vreemd paard in de wei wilden aaien al vinger(s) kwijt geraakt.

Niet alle paarden /ponies zijn aaibaar en lief. Er zitten hele dominante eenkennige types tussen.
Beter dus om je handen thuis te houden.