Acute maanblindheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:38

Naar dat hij nu in zijn andere oog ook een aanval heeft. Was je klaar met druppel in het andere oog?

Hier heeft onze pony het waarschijnlijk ook in beide ogen.

Toen we vorig jaar de eerste aanval hadden waar de DA heeft geconstateerd dat het uveitis was, bedacht ik me dat ze twee weken daarvoor 2 dagen tranen hadt en lichte verdikking in het andere oog. Omdat het toen zomer was dacht ik door de vliegen ook al zaten die nooit bij haar ogen.
Toen het met twee dagen weer weg was daar ook niet verder meer bij stil gestaan. Tot ze het andere oog dus een heftigere aanval had waar de DA de diagnose uveities gaf.

Was je ook begonnen met lysine bij te geven? Eventueel als je dat ziet zit kun je ook naar een holistische arts gaan als Den Hoek. Maar er zijn er meerdere. Deze hebben toch een iets andere kijk op gezondheid als een geheel. Wat zeker ingeval dat uveitis door vitale of autoimmuun gerelateerde zaken wordt veroorzaakt wel eens een betere optie is tervoorkoming van aanvallen.
Regulier gaat toch meer in op behandelen tijdens aanvallen maar doen vaak minder bij het voorkomen.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 07:57

jazzejam schreef:
Naar dat hij nu in zijn andere oog ook een aanval heeft. Was je klaar met druppel in het andere oog?

Toen we vorig jaar de eerste aanval hadden waar de DA heeft geconstateerd dat het uveitis was, bedacht ik me dat ze twee weken daarvoor 2 dagen tranen hadt en lichte verdikking in het andere oog. Omdat het toen zomer was dacht ik door de vliegen ook al zaten die nooit bij haar ogen.
Toen het met twee dagen weer weg was daar ook niet verder meer bij stil gestaan. Tot ze het andere oog dus een heftigere aanval had waar de DA de diagnose uveities gaf.

Was je ook begonnen met lysine bij te geven? Eventueel als je dat ziet zit kun je ook naar een holistische arts gaan als Den Hoek. Maar er zijn er meerdere. Deze hebben toch een iets andere kijk op gezondheid als een geheel. Wat zeker ingeval dat uveitis door vitale of autoimmuun gerelateerde zaken wordt veroorzaakt wel eens een betere optie is tervoorkoming van aanvallen.
Regulier gaat toch meer in op behandelen tijdens aanvallen maar doen vaak minder bij het voorkomen.

Nee het eerste oog is vandaag precies twee weken geleden beginnen. We druppelen daar nog twee keer per dag in.
En nu dus binnen twee weken het andere oog. Hebben nu de tip gekregen om Hanneke Hermans te benaderen. Zij kan beoordelen of er sprake is van oudere schade in het oog. Zo ja dan is er sprake van een verborgen gebrek en kan ik hem, hoe erg wij ook aan hem gehecht zijn in deze 2 maanden terugbrengen.
Want heel eerlijk als het binnen twee weken in beide ogen zit vrees ik het ergste voor de toekomst.....

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:05

Knoek schreef:
jazzejam schreef:

Nee het eerste oog is vandaag precies twee weken geleden beginnen. We druppelen daar nog twee keer per dag in.
En nu dus binnen twee weken het andere oog. Hebben nu de tip gekregen om Hanneke Hermans te benaderen. Zij kan beoordelen of er sprake is van oudere schade in het oog. Zo ja dan is er sprake van een verborgen gebrek en kan ik hem, hoe erg wij ook aan hem gehecht zijn in deze 2 maanden terugbrengen.
Want heel eerlijk als het binnen twee weken in beide ogen zit vrees ik het ergste voor de toekomst.....

Wij hebben toen ook Hanneke Hermans ingeschakeld, zij weet hier veel van, ook mijn tip bij deze!
Helaas had ons paard ook uveitis aan beide ogen en hebben we toen in laten slapen.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 14:40

Maandagmiddag hebben we een afspraak met Hanneke op Emmeloord. We gaan het wel horen.....

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:36

Snap dat je hier duidelijkheid over wilt hebben, hebben jullie hem van een professionele stal gekocht?

Ben benieuwd wat Hanneke je kan vertellen en of ze ook eerdere schade kan ontdekken en welke prognose hij heeft voor de toekomst.

Jullie hebben hem dus net, hadden jullie ook een klinische keuring gedaan? Was er toen ook naar de ogen gekeken met een lampje?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 22:10

jazzejam schreef:
Snap dat je hier duidelijkheid over wilt hebben, hebben jullie hem van een professionele stal gekocht?

Ben benieuwd wat Hanneke je kan vertellen en of ze ook eerdere schade kan ontdekken en welke prognose hij heeft voor de toekomst.

Jullie hebben hem dus net, hadden jullie ook een klinische keuring gedaan? Was er toen ook naar de ogen gekeken met een lampje?

Ja wij hebben hem van een handelsstal met koopovereenkomst. Hij is gekeurd voor de sport. In theorie, als hij niet meer de sport in kan, zou ik hem al onder consumentenrecht terug kunnen brengen zegt men.
Er is in zijn ogen gekeken, maar het schijnt dat je schade alleen met een echo kan zien?
Daar gaat het mij helemaal niet om. Ik wil gewoon een fijn en gezond paard.
Wij hebben hem bijna 2 maanden nu.
En als je terug gaat kijken zijn er twee voorvallen geweest waarbij je nu denkt zou ie toen minder zicht hebben gehad.
Een keer op de volte, terwijl ie al een tijdje in de bak reed met andere paarden, schrok ie toen ie op paarden afreed.
Andere keer reed ie alleen in de bak en kwam er een haflinger binnen. Let wel deze staan samen in de groep los .
Hij verstijfde helemaal en zetten geen stap meer totdat de haflinger dichter bij kwam.

Was het maar maandag half vier, dan weten we het oordeel.....

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:57

Veel succes maandag. Zelf probeer ik nog altijd bij te leren over deze aandoening zodat ik onze merrie zo goed mogelijk kan ondersteunen. Vandaar dat ik erg geïnteresseerd ben in de ervaring van andere op dit gebied.

Nu hebben we haar als boscross pony gekocht voor buitenritten. En zelfs met 1 oog volledig afgedekt deed ze dat nog even braaf.

Maar snap goed dat als jullie hem voor de sport hebben dat het een ander verhaal wordt.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:52

Ik heb een aantal jaren geleden een merrie gekocht. Ze was nog helemaal groen en kwam uit Spanje. Met keuren was er een heel klein litteken op het oog te zien. Dat is aangetekend op het formulier maar er was geen aanwijzing waardoor het kwam. Het zou dus prima een trauma geweest kunnen zijn.

Een paar weken later is ze extreem geschrokken met voor het eerst naar de wei brengen. Echt volle paniek losgerukt en gaan rennen. De straat op en verderop op een erf gevangen. Voorlopig eerst even wennen en niet op de wei. Verder was het geen schrikachtig of nerveus paard. Een tijdje daarna ben ik gaan wandelen en op ongeveer dezelfde plek weer losgerukt en toen is ze de stal in gerend. Een paar dagen later kreeg ik een berichtje van stal dat haar oog er raar uitzag. De veearts is geweest en zag geen schade, diagnose maanblindheid. Met druppels is dit wel overgegaan maar er was wel weer wat schade aan het oog.

De twee keren dat ze zo in paniek raakte was op een zonnige dag begin van de middag terwijl haar oog naar het zuiden gericht was. Waarschijnlijk heeft ze dus een zeer pijnlijke steek in haar oog gekregen en is ze in paniek geraakt. Omdat ik dit paard pas had en ik haar nog in moest gaan rijden heb ik haar teruggebracht naar de handelaar. Dit was geen probleem, zeker omdat de schade aan het oog al op het formulier gemeld stond. Het bestond dus hoogstwaarschijnlijk al voor ik haar kreeg.

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:07

Knoek schreef:
Maandagmiddag hebben we een afspraak met Hanneke op Emmeloord. We gaan het wel horen.....

En heb je meer duidelijkheid en hopelijk positief nieuws?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 09:25

Nou helaas niet. Maanblindheid aan beide ogen. Met oud littekenweefsel dus een verklaring dat hij al eerder aanvallen heeft gehad.
Nu een strikt druppelschema en in overleg met verkoper......
Want het is nu en een verborgen gebrek en non conformiteit.

Maar goed dat is allemaal bijzaak. Wat je wilt een een gezond en blin paard.....

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:51

Balen knoek. Dit is uiteraard niet waar je op hoopt. |(

Hebben ze ook nog iets gezegt over de oorzaak? Er zijn zover ik weet 3 mogelijkheden. Maar een gewone DA kan daar geen duidelijkheid over geven. Ben benieuwd of je met dit onderzoek meer gerichter kunt behandelen en eventueel kunt voorkomen.

Vind het bij jou paard zo apart dat deze het dus midden in de winter heeft gekregen aan beide ogen. Dan is er immers veel minder zonlicht/UV. Maar mogelijk dat zonlicht hier niet de hoofd oorzaak was?

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:57

Ah wat erg, veel sterkte!

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 11:58

jazzejam schreef:
Balen knoek. Dit is uiteraard niet waar je op hoopt. |(

Hebben ze ook nog iets gezegt over de oorzaak? Er zijn zover ik weet 3 mogelijkheden. Maar een gewone DA kan daar geen duidelijkheid over geven. Ben benieuwd of je met dit onderzoek meer gerichter kunt behandelen en eventueel kunt voorkomen.

Vind het bij jou paard zo apart dat deze het dus midden in de winter heeft gekregen aan beide ogen. Dan is er immers veel minder zonlicht/UV. Maar mogelijk dat zonlicht hier niet de hoofd oorzaak was?

Zeker balen, maar waarschijnlijk domme pech. Wij hebben hem direct laten inenten toen hij op stal kwam. En drie weken later de boosterprik. Waarschijnlijk heeft deze simpele influenza enting dit veroorzaakt omdat wellicht zijn afweer even lager was. Het blijft gissen. Wij hebben uitgebreid bloedonderzoek en traanvocht onderzoek laten uitzetten. Wellicht komt hier de besmetting via ratten uit naar voren .
Het gaat gewoon het probleem niet oplossen helaas .....
In emmeloord waren wij gisteren het derde geval op die dag met maanblindheid.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:57

Welke drie oorzaken zouden er kunnen zijn dan?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:59

Interessant dat ze via bloed en traanvocht kunnen meten. Ratten urine zou dan leptospirose de boos doener moet zijn toch? Kunnen ze daar preventief voor behandelen?

Misschien is het voor onze pony namelijk ook interessant om deze verdere onderzoeken te doen. Hier vermoed ik Herpes als oorzaak maar zou leptospirose ook kunnen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:06

Knoek schreef:
In emmeloord waren wij gisteren het derde geval op die dag met maanblindheid.

Interessant dat je dit noemt. Toen de dierenarts met spoed kwam voor mijn pony hadden ze de juiste medicijnen niet op voorraad omdat - jawel - ze precies een uur eerder met spoed naar een ander paard met maanblindheid waren geweest. Dat vond ik toen ook al zo toevallig.

Onwijs poedersuiker van je paard. Dubbele maanblindheid dus. Hebben ze je een prognose gegeven?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:17

Nou ja prognose kunnen ze niet geven. Dat is het vervelende aan de aandoening. Hanneke zei wel bij een tweede aanval moet je gaan opereren.
Opties zijn injectie in oog, pilletjes in de vorm van een implantaat en oogvocht vervangen door ander spulletje. Kosten tussen de 2000 en 6000 per oog.
Pas bij een tweede aanval mag je van maanblindheid spreken.
Zij is nu bezig met een studie naar een lage weerstand en vaccineren met influenza.
Het is zo dat het paard jong is, 3.5, en dat twee ogen nu aangedaan zijn. Waarbij het eerste oog zich heeft hersteld met geen enkel littekenweefsel.
Tweede oog is er erger aan toe, maar goed die is ook pas sinds afgelopen donderdag ontstoken.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:40

Ja, dat onvoorspelbare maakt de aandoening erg moeilijk in te schatten. Hier ben ik ook allert op alle mogelijke signalen van een aanval. Ik hoop dat er een beter betaalbare behandeling gaat komen. Maar daar lijkt het dus nog niet echt op. %) die bedragen zijn echt fors en als je bedenkt dat het maal 2 gaat.

Wel weer nieuwe informatie dat er ook verband zit tussen de influenza inenting. En toch ook weer die weerstand die lijkt te bepalen wel of geen aanval. Maarja hoe voorkom je dat er niet een dip in de weerstand onstaat :(

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:19

Nou zeker zijn de kosten hoog, waarbij de slagingspercentages niet altijd geweldig zijn. Plus het risico op complicaties.
Hier is wel de knoop doorgehakt dat wij de koopovereenkomst gaan ontbinden.
Wij hebben hem aangekocht met als doel internationaal wedstrijden lopen. Met deze aandoening gaat dit gewoon niet lukken. En is niet eerlijk voor het paard.
Klinkt lekker zakelijk, maar heeft een hoop tranen gekost....

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:16

Nou, geef je gelijk hoor. Jullie hebben hem via een professional gekocht dus dat is hun bedrijfsrisico ook al is dat heel zakelijk.

Het is gewoon niet niks. En idd behandelingen die genoemd worden zijn niet altijd effectief. Goede behandel mogelijkheden zijn dus essentieel, fijn dat er nog steeds onderzoek wordt gedaan. En hopelijk komt er ooit een doorbraak. Want het is een nare ziekte.

Ik vraag me ook af of deze diagnose tegenwoordig steeds vaker voorkomt? Een van de mogelijke veroorzakers zijn dus ratten als drager van leptospirose. En laat nu net de bestrijding van ongedierte de laatste jaren steeds minder middelen beschikbaar zijn. Waardoor er hele muizen en ratten plagen ontstaan.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 12:51

Helaas brengen wij m volgende week met moed in onze schoenen terug. En hopen dat hij de behandeling gaat krijgen die wij hebben opgestart.
Maar dat is denk ik iets wat we los moeten laten......