Paard valt af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:21

Ik denk dat het beeld misschien wat vertekend door de dikke wintervacht.
Ik zie wel verschil. Ze is nog niet té dun, maar als het zo doorgaat zou het wel gaan kunnen. Goed dat je oplettend bent.
Wij zien alleen de foto's, jij ziet en "voelt" haar in het echt. Dus volg je gevoel!

Janneke2

Re: Paard valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:29

Het is op de foto lastig te beoordelen, maar ik zie net als jij 'minder hangbuik', maar het lijkt ook zo te zijn dat je dier een rechtere rug heeft.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 23:38

Wat zou die rechtere rug kunnen betekenen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:59

Janneke2 schreef:
Het is op de foto lastig te beoordelen, maar ik zie net als jij 'minder hangbuik', maar het lijkt ook zo te zijn dat je dier een rechtere rug heeft.

Minder hangbuik is vaak gewoon minder ruwvoer eten.
Opzich niet gek gezien de 1ste foto gemaakt lijkt te zijn tijden de koude periode ( vorstperdiode ? ) en de andere foto verregend nu.
De temperaturen liggen hoger dus ik merk zelf ook dat ze minder tot zich nemen.

De ruggengraat/ribben kan ik niet zien met zo'n vacht natuurlijk maar ik zou niet zo afgaan op het zicht van een buikje bij mini's maar eerder op het voelen bij de rug en ribben :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:32

Met de kennis van mijn teddybeer zou ik eigenlijk willen zeggen dat je dit zo op de foto niet kunt zien, maar alleen kunt voelen (of wegen). Ik ga elke dag met mijn handen over zijn ribben om te voelen hoe het ervoor staat en kijk dan globaal naar de bovenlijn, billen en flanken. Met de wintervacht zeggen veel mensen tegen me dat mijn paard moddervet is, maar als je alles plat drukt en goed voelt dan kom je erachter dat hij momenteel nog steeds te mager is.

Een dikke vacht en het niet koud kunnen hebben gaat bij mij trouwens niet samen. Soms als ze lang nat zijn met ijzige wind erop gaat er toch veel kou naar binnen en dat kost energie. Met arm hooi kan het dan opeens snel gaan. Ze schieten nu ook net weer de verharing in en dat kost ook extra.

Nu ze nog steeds fit is zou ik me niet meteen zorgen maken, maar snel afvallen is inderdaad wel iets waar je voor op onderzoek uit moet gaan. Ben benieuwd of je een duidelijke oorzaak kunt aanwijzen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:40

Haar prachtige wintervacht vertekend net even te veel om een goede inschatting te kunnen geven. Is ze ook ingevallen bij de flanken bijvoorbeeld?

Enkel minder een hangbuik kán ook gewoon zijn dat ze op de eerdere foto net hooi naar binnen heeft staan bunkeren en de tweede foto ruwvoer eten langer geleden is.

Een paard mag/hoort in de winter trouwens iets af te vallen :j Iets te dik se winter in, iets te schraal de winter uit en de zomer op. Alleen de temperatuur kost al een boel meer energie. Uiteraard hoeft een paard niet als gratenpakhuis erbij gaan lopen, maar weet dat heel veel paarden te dik zijn.

HildaI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 00:50

Ik zal morgen even voelen of ik haar ribben ook voel.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:26

Oi, dat zou eigenlijk een standaard handeling moeten zijn bij een dergelijke fluf. Of voel je normaal gesproken altijd op/tussen de heupbeenderen? Dat is namelijk ook een goede plek om regelmatig even te voelen hoe het beessie in zijn vetjes en velletje zit.