Ten einde raad: shetlanders met diarree

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:17

Janny18 schreef:
henshem schreef:
Krijgen ze verpakt hooi? Mijn Shetlander krijgt daar diarree van nl.

Ze krijgen voordroog van die grote pakken, maar hiervoor stonden ze op gewoon droog hooi en dat was even erg

Bij Pavo kun je van een paar plukken hooi een analyse laten maken. Quickscan heet het. Kost ongeveer 30 euro, en dan weet je wat het drogestofgehalte, energie, eiwit en suikergehalte van het hooi is. Dat kan soms heel verhelderend zijn!
Mijn pony's krijgen nooit ongetest hooi, omdat ze van te hoge voedingswaarde of suikers bevangen raken. (3 sobere pony's) Bij de uitslag moeten alle 3 de wijzers liefst aan de linkerkant staan tot op 12.00 uur; behalve eiwit (of proteine). Eiwitten kunnen paarden goed verwerken. Suikergehalte liefst zo laag mogelijk.

YvonneV

Re: Ten einde raad: shetlanders met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:41

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:58

Heb je oerbalans ook al geprobeerd?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 08:27

Heb je een liksteen hangen? Haal die eens tijd weg en kijk wat het doet. Bij ons was dit het.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 12:34

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 12:35

Art_Ificious schreef:
Heb je oerbalans ook al geprobeerd?

Nog niet, kan ik ook eens proberen. Ik heb nu de pavo guthealth een gehaald om te proberen, ik ben benieuwd of ik een verschil ga zien.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 12:36

just_kiki schreef:
Heb je een liksteen hangen? Haal die eens tijd weg en kijk wat het doet. Bij ons was dit het.

Voorlopig hebben ze geen liksteen, nee. Met of zonder liksteen heb ik nog geen verschil gemerkt :(

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:02

Bij ons is liksteen wel een trigger. En wisseling van (partij) hooi trouwens ook.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 21:42

Hier is liksteen ook een trigger, ook een eetlepel zout in een emmer water al. Geprobeerd omdat ze likstenen snel opmaakr, maar een gedoseerde hoeveelheid ging ook niet.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 00:31

Transfauneren en senior priores hielp bij mijn shet. Alleen die had ook last van haar gebit. En af en toe een zandkuur.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:51

Mijn paarden voer ik lijnzaad, dat is goed voor maag en darmen.
Ik doe een chineesbakje 1derde met lijnzaad en dan verder vullen met kokendheet water.
Ik had laatst een paar weken niet gedaan, toen kreeg mijn mini diarree en toen gelijk weer gegeven en het was na twee dagen weer oké.
Misschien voor jou pony's ook de moeite waard om te proberen.
Verder vind ik jouw tandarts een vreemd verhaal vertellen want het bit ligt op een tandeloos stuk dus behalve de hengsten tanden heeft dat weinig invloed op het gebit.
Dus misschien kun je er een ander eens naar laten kijken gewoon voor de zekerheid, het gebeurt vaker dat paarden jarenlang trouw behandeld worden maar toch een verwaarloosd gebit hebben.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:58

Hier ook een paard dat gauw mestwater had. Zijn mest was wel oké, maar na de mest steeds mestwater mee eruit en constant vieze billen. Ik heb eerst probiotica geprobeerd en dat werkte goed, zolang ik het bleef geven, maar zodra ik stopte kwam de dunnere mest weer terug. Nu krijgt hij sinds een tijdje Oerbalans en besefte ik mij gisteren dat hij al een tijdje geen vieze billen meer heeft!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:04

Bij mij shetlander heeft darmbalans, NAF haylage en Speedibeet wonderen verricht

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 09:41

Dankjewel voor alle reacties!! Ik heb al een hele lijst klaarliggen van dingen die ik nog kan proberen :) voorlopig krijgen ze nog eventjes psyllium en heb ik guthealth van pavo gegeven om eens te kijken.
Ik heb ook een tandarts gecontacteerd om na de feestdagen dan toch eens te komen kijken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:35

Hopelijk kun je de oplossing vinden en ik zou het leuk vinden als je af en toe eens een update geeft!

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 08:41

Wat voor water drinken ze? Is dat kraanwater, slootwater of uit een bron/grondwater?

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 08:09

Hoi allemaal,

Even een kleine update. De pony's krijgen nu dus voordrooghooi, twee handjes basiskorrel en hun darmbalans van pavo.
Ik merk al een duidelijk verschil, alleen ben ik erachter gekomen dat ze zo ontzettend veel HAAR hebben, dat de drollen dus gewoon aan hun billen blijven hangen door de dikke vacht en dat smeert dus ook lekker uit over de staart... Dat zou wel verklaren waarom ze in de zomer er minder last van hebben
Dus nu ben ik aan het denken om het scheerapparaat erin te zetten, alleen aan hun billen waar de staart hangt zodat hun poepje vrij is om normaal te kunnen mesten.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 08:10

manumol schreef:
Wat voor water drinken ze? Is dat kraanwater, slootwater of uit een bron/grondwater?

We hebben 2 regentonnen staan, maar hiervoor dronken ze kraanwater en gaf geen verschil.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:55

Janny18 schreef:
Hoi allemaal,

Even een kleine update. De pony's krijgen nu dus voordrooghooi, twee handjes basiskorrel en hun darmbalans van pavo.
Ik merk al een duidelijk verschil, alleen ben ik erachter gekomen dat ze zo ontzettend veel HAAR hebben, dat de drollen dus gewoon aan hun billen blijven hangen door de dikke vacht en dat smeert dus ook lekker uit over de staart... Dat zou wel verklaren waarom ze in de zomer er minder last van hebben
Dus nu ben ik aan het denken om het scheerapparaat erin te zetten, alleen aan hun billen waar de staart hangt zodat hun poepje vrij is om normaal te kunnen mesten.

Hier ook shetlanders met veel haar, maar dit herken ik niet :n Ik denk eerder dat de mest erg plakkerig is nu