Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:56

Nee.

Laat het dier inslapen en neem je verlies, maar neem geen besluiten die ten koste gaan van je paard...

Sterkte...

Rocamor

Behandeld, maar zijn er ook foto's of echo's genomen van de darmen?

kiki1976

appiesjappie schreef:
Bedankt voor je reactie. Je hebt waarschijnlijk ook mijn andere berichtjes gelezen . Het is maar een vraag of iemand het zou doen? Het liefst zou ik haar laten leven.. lekker oud worden maar ik wil haar niet laten lijden. Ik wil haar niet meer alle stress geven om in een kar te moeten en daarna op een vreemde plek te komen en daarna misschien weer op de kar te moeten wie weet waar naar toe. Ze is al minstens 7 jaar niet meer in een kar geweest. Ze is nog nooit in een andere wei geweest. Ze is hier al 18 jaar vanaf dat ze een klein veulentje was. Ze heeft mij zoveel liefde geven en ze heeft zo goed voor mij gezorgd terwijl ik op haar reed. Nu moet ik voor haar zorgen dat haar einde ook goed is.

Maar is haar laten leven nog wel eerlijk?
Of kan jij zelf de beslissing niet nemen?
Want ik begrijp uit je andere topic dat de da er wel achter staat, dat ze wordt ingeslapen.
Of is het voor jouw het aspect dat je het niet meer kan betalen? ( is ook geen schande, maar in haar geval zou ik verhuizen etc niet meer aandoen, is ook niet eerlijk)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 10:56

listiglistje schreef:
Spenk schreef:
Bij paardeneigenaar zijn hoort ook je verantwoordelijkheid nemen!

Dan ga je een oud ziek dier niet verkopen omdat je persé geldt ervoor zien wil en het paardenfonds niet uitbetaald. Slaap dat dier in.

_/-\o_ dit... ik snap TS echt niet, zou mezelf doodschamen na 18 jaar voor die paar poedersuiker :o

Ik zeg toch ook niet dat ik het doe? Maar het paardenfonds gaf aan dat ze haar aan ee handelaar zouden verkopen en die haar vervolgens weer zou verkopen en vraag mij af of mensen zo'n paard zouden kopen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:57

appiesjappie schreef:
Het liefst zou ik haar laten leven.. lekker oud worden maar ik wil haar niet laten lijden.

Je zegt het zelf al. Dus niet doorverkopen maar je verantwoording nemen en of in laten slapen of opladen en naar het slachthuis.
(Het zou strafbaar moeten zijn om dieren die niet gezond zijn te verkopen en volgens mij is dit al zo? )

En dat paardenfonds zou voor mij al helemaal een reden zijn om er niet mee in zee te gaan als ze dit daadwerkelijk doen
Laatst bijgewerkt door purny op 20-12-22 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:57

Maar als je haar zou verkopen moet ze toch ook de trailer op

Werkelijk ik zie niet in waarom dat dan wel.kan..

prompter

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:58

Nee, ik koop geen ziek paard, en als mijn eigen paard ziek zou worden zou ik mijn eigen conclusies trekken, hoe lastig misschien ook.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 10:59

kiki1976 schreef:
appiesjappie schreef:
Bedankt voor je reactie. Je hebt waarschijnlijk ook mijn andere berichtjes gelezen . Het is maar een vraag of iemand het zou doen? Het liefst zou ik haar laten leven.. lekker oud worden maar ik wil haar niet laten lijden. Ik wil haar niet meer alle stress geven om in een kar te moeten en daarna op een vreemde plek te komen en daarna misschien weer op de kar te moeten wie weet waar naar toe. Ze is al minstens 7 jaar niet meer in een kar geweest. Ze is nog nooit in een andere wei geweest. Ze is hier al 18 jaar vanaf dat ze een klein veulentje was. Ze heeft mij zoveel liefde geven en ze heeft zo goed voor mij gezorgd terwijl ik op haar reed. Nu moet ik voor haar zorgen dat haar einde ook goed is.

Maar is haar laten leven nog wel eerlijk?
Of kan jij zelf de beslissing niet nemen?
Want ik begrijp uit je andere topic dat de da er wel achter staat, dat ze wordt ingeslapen.
Of is het voor jouw het aspect dat je het niet meer kan betalen? ( is ook geen schande, maar in haar geval zou ik verhuizen etc niet meer aandoen, is ook niet eerlijk)

Ik was al bang voor deze reacties.... de dierenarts zegt niet zomaar ik ga een paard inslapen dus hij weet in dit geval ook niet meer wat te doen. Het liefst bracht ik haar naar een kliniek maar inderdaad daar heb ik het geld niet voor. 18 jaar geleden wist ik niet dat ik nu werkloos zou zijn en alles zo duur zou worden en dat ik al 1000den euro s in paard zou moeten stoppen wat ik inmiddels al gedaan heb

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:00

Nee TS ik denk niet dat iemand je paar wil. Wat een zware beslissing als je je paard al zolang bij je hebt staan :knuffel:
Als je er alles aan hebt gedaan om je paard beter te laten worden en het lukt niet, is verkopen zeker niet een optie. Dan is het zeker mooi als je er in ieder geval alles aan kan doen om je paard niet verder te laten lijden. Heb je dit al met verschillende dierenartsen overlegd?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:00

Echwel schreef:

Het is maar een vraag of je een ziek paard zou kopen ja of nee. Omdat het paardenfonds dat dan zou gaan doen

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:01

Volgens mij probeert TS de verschillende scenario's helder te krijgen voor ze een heel moeilijke beslissing neemt, dat is prijzenswaardig.

TS, ook ik zou geen ziek paard kopen. Veel sterkte met je besluit.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:01

Gitana schreef:
Nee TS ik denk niet dat iemand je paar wil. Wat een zware beslissing als je je paard al zolang bij je hebt staan :knuffel:
Als je er alles aan hebt gedaan om je paard beter te laten worden en het lukt niet, is verkopen zeker niet een optie. Dan is het zeker mooi als je er in ieder geval alles aan kan doen om je paard niet verder te laten lijden. Heb je dit al met verschillende dierenartsen overlegd?

Ja er zijn in 3 jaar tijd 3 verschillende geweest en 2 paardentandartsen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:02

Lon schreef:
Volgens mij probeert TS de verschillende scenario's helder te krijgen voor ze een heel moeilijke beslissing neemt, dat is prijzenswaardig.

TS, ook ik zou geen ziek paard kopen. Veel sterkte met je besluit.

Bedankt voor je reactie

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:02

appiesjappie schreef:
Echwel schreef:

Het is maar een vraag of je een ziek paard zou kopen ja of nee. Omdat het paardenfonds dat dan zou gaan doen

In overleg met jou, zie artikel 14 van de verzekeringsvoorwaarden.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:03

appiesjappie schreef:
Echwel schreef:

Er zou vast uiteindelijk een koper zijn ja als je paard in de handel beland. Maar waarom überhaupt deze vraag stellen? Zodat je het voor jezelf goed kan praten dat je paard dan waarschijnlijk geslacht gaat worden? Ik hoop dat je na 18 jaar trouwe dienst zelf je paard naar zijn einde begeleid en niet op goed geluk hoopt dat het paard geslacht wordt omdat er misschien geen koper is voor zo een paard.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:04

Paardenfann4 schreef:
Inderdaad zand of eierstokken misschien nog na laten kijken. Heb je ook iets van pro biotica geprobeerd? Uiteraard zou ik zo'n paard nooit de handel in doen via de verzekering, je kunt het bedrag minus de slachtprijs laten uitkeren, dan heb je toch nog wat mocht je haar willen laten inslapen. Dan heb je iets minder, maar weet je dat ze niet door verkocht gaat worden.

Probiotica hebben wij inderdaad ook al geprobeerd

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:05

Jeetje TS, wat een naar probleem.
Eigenlijk lees ik in dit topic dat het paard nu al drie jaar lijdt aan klachten zonder duidelijke oorzaak, maar met behoorlijk ernstige gevolgen, zelfs een karakterverandering.
Hoe ver wil je gaan om dit dier in leven te laten? Want dat ze pijn, ongemak en ellende lijdt is duidelijk.

Nooit maar dan ook nooit zou ik mijn dier voor een paar rotcenten een lijdensweg laten ingaan. Want dat is wel wat er gebeurt als je haar door je verzekering laat overnemen. Een ziek paard de handel in sturen is niet heel mooi.
Kies voor haar welzijn als er geen andere weg is. Breng haar naar de slager in Nijkerk, dat is echt niet zo wreed als je denkt. In leven laten en haar aan haar lot overlaten in de handel is vele malen wreder, vind ik..
Dat je geen geld meer hebt is GEEN schande. Echt, daar kan niemand wat aan doen.
Dat je je paard in de steek laat wel. Sorry voor mijn duidelijke mening.
Sterkte met je paard, TS. Ik voel met je mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:08

Nee, neem aub je verantwoordelijkheid! Een dier wat zo van gedrag veranderd ten opzichte van normaal, kan je zeker van zijn dat het pijn/ ongemak heeft. Dus wees eerlijk naar je paard en laat haar binnenkort inslapen.

Dan heb jij rust, mentaal en financieel en heeft je paard haar rust die ze verdient.

Een dier weet niet of het 18 of 28 is geworden, die leeft in het nu, en als nu betekent ongemakken, dan is het beter z'n dier in te laten slapen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:11

appiesjappie schreef:
Echwel schreef:

Nou leven we nu in 2022, maar ik haal toch nog even een verhaal van stal van de begin jaren 90: 1 van mijn clubgenoten had een onwijs gaaf en voor die tijd groot (spring)paard. Dat paard werd kreupel en is afgekeurd en overgenomen door het fonds. Het dier is door andere clubgenoten gespot op de Zuidlaarder markt, voor 16.000 gulden. Dat was destijds best een smak geld voor een paard. Beest heeft vermoedelijk een zenuwsnede gekregen en is dus uiteindelijk voor veel geld doorverkocht.

Dus ja, als jij je paard via het fonds weg doet, is de kans niet irreeel dat het dier via via weer bij een nietsvermoedende koper terecht komt. Wellicht ten koste van je paard en zeker ten koste van die koper.

Wil je dat je paard niet aandoen, dan zou ik nog 1 keer investeren en foto's of echo van de buik laten maken om te zien of daar nog wat in te vinden is. En zo niet, dan je veearts bellen en deftig overleggen. Je arts kent dit paard zijn geschiedenis, die moet ook een pain face kunnen zien (en die moet het paard hebben als ze al zo lang ellendig is).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:14

Nee, die handelaar brengt haar ook naar de slacht , mest haar eerst wat dikker en hup de trailer op naar slachthuis in binnen of buitenland. Wanneer het paard pijn heeft( en dat heeft ze gezien haar gedragsverandering) en de da weet het ook niet meer dan maak je er een einde aan en laat haar gaan. Jammer voor jou dat je eerst het fonds hebt gebeld maar enigste wat je kunt doen is nogmaals bellen, zeggen dat je haar voor slachtwaarde overneemt en ze de rest uitkeren. Zou ik wel snel doen want ze is over 2 weken 19 en dan daalt de waarde met 100den euro’s .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:18

appiesjappie schreef:
Echwel schreef:

Ik heb je topic even gelezen maar je gaat hier maar over door. Terwijl iedereen toch echt zegt nee niemand zou dat paard kopen. Sterker nog, als het paardenfonds je paard neemt dan zullen er waarschijnlijk 2 dingen gebeuren, of hij gaat via een handelaar in de verkoop en een niet oplettende koper die geen idee heeft van hoe ziek je paard is koopt hem en doet er nog van alles mee wat eigenlijk niet kan wat wellicht zelfs kan lijden tot zware ongelukken en je paard die alleen maar meer zal gaan lijden. Of hij gaat via het paardenfonds naar de slacht.
Dat is wat ik denk. Geen enkele uitkomst is goed, je gaat het paard niet meer op een eerlijke manier kwijt raken. En ik vind het jammer dat je nergens echt reageert op het verhaal over inslapen. Je zegt zelf het geld is op we hebben alles geprobeerd het paard is nu aan het lijden maar toch ben je blijkbaar nog steeds bezig met geld?
Laat dat paardenfonds eens voor wat het is, en het allerlaatste waar je mee bezig zou moeten zijn is het verkopen van dit paard, ik vind het sowieso heel gek dat je dingen zegt dat het paard zoveel voor je betekent heeft maar terwijl het dier oneindig lijd ben jij bezig met er dus nog geld uithalen ipv de welzijn van het dier?
Laat hem inslapen, dat is de enige goede beslissing die je kan maken en het enige wat eerlijk is voor jou paard. Neem je verantwoording helemaal als het paard zoveel voor je betekent, dat laat je namelijk niet zien uit wat je allemaal schrijft er over over verkopen etc.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:18

Nicky1963 schreef:
Jeetje TS, wat een naar probleem.
Eigenlijk lees ik in dit topic dat het paard nu al drie jaar lijdt aan klachten zonder duidelijke oorzaak, maar met behoorlijk ernstige gevolgen, zelfs een karakterverandering.
Hoe ver wil je gaan om dit dier in leven te laten? Want dat ze pijn, ongemak en ellende lijdt is duidelijk.

Nooit maar dan ook nooit zou ik mijn dier voor een paar rotcenten een lijdensweg laten ingaan. Want dat is wel wat er gebeurt als je haar door je verzekering laat overnemen. Een ziek paard de handel in sturen is niet heel mooi.
Kies voor haar welzijn als er geen andere weg is. Breng haar naar de slager in Nijkerk, dat is echt niet zo wreed als je denkt. In leven laten en haar aan haar lot overlaten in de handel is vele malen wreder, vind ik..
Dat je geen geld meer hebt is GEEN schande. Echt, daar kan niemand wat aan doen.
Dat je je paard in de steek laat wel. Sorry voor mijn duidelijke mening.
Sterkte met je paard, TS. Ik voel met je mee.

De gedragsveranderingen zijn van de laatste paar maanden. Het word waarschijnlijk erger waardoor ze nu is zoals is. Geeft niet bedankt voor je mening

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:19

appiesjappie schreef:
Paardenfann4 schreef:
Inderdaad zand of eierstokken misschien nog na laten kijken. Heb je ook iets van pro biotica geprobeerd? Uiteraard zou ik zo'n paard nooit de handel in doen via de verzekering, je kunt het bedrag minus de slachtprijs laten uitkeren, dan heb je toch nog wat mocht je haar willen laten inslapen. Dan heb je iets minder, maar weet je dat ze niet door verkocht gaat worden.

Probiotica hebben wij inderdaad ook al geprobeerd

Heb je al eens vlozaad geprobeerd? Maar dan in grote hoeveelheden? Dus 1 a 2 gram per kg paard. Dus dan zou je toch ongeveer iets van een 600 gr a 1,2kg per dag geven. Ik lees Parafine in je topics voor zand. Maar Parafine heeft eigenlijk een glijdende werking, dus extra laxerend. Maar vlozaad werkt toch iets anders, ik zou het eens proberen voor 7 dagen echt 1 kg per dag te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:19

appiesjappie schreef:
Echwel schreef:

Dat doet het paardenfonds niet die brengen ze naar een handelaar. Ik denk je dat gewoon niet goed begrepen hebt.

Hier ook dat gehad. En inderdaad de afspraak is zij halen hem op en paard gaat dan via een handelaar die dat werk doet naar de slacht met een heleboel anderen.

Als je wou inslapen óók prima maar dan kon je hem terugkopen van de verzekering dus het bedrag dat zij mislopen aan slachtwaarde ging van de uitgekeerde waarde af.

Maar jou oude zieke paard wordt niet doorverkocht ofzo maar gaat in één streep naar het slachthuis.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:21

Annet_Dottie schreef:
Ik heb je topic even gelezen maar je gaat hier maar over door. Terwijl iedereen toch echt zegt nee niemand zou dat paard kopen. Sterker nog, als het paardenfonds je paard neemt dan zullen er waarschijnlijk 2 dingen gebeuren, of hij gaat via een handelaar in de verkoop en een niet oplettende koper die geen idee heeft van hoe ziek je paard is koopt hem en doet er nog van alles mee wat eigenlijk niet kan wat wellicht zelfs kan lijden tot zware ongelukken en je paard die alleen maar meer zal gaan lijden. Of hij gaat via het paardenfonds naar de slacht.
Dat is wat ik denk. Geen enkele uitkomst is goed, je gaat het paard niet meer op een eerlijke manier kwijt raken. En ik vind het jammer dat je nergens echt reageert op het verhaal over inslapen. Je zegt zelf het geld is op we hebben alles geprobeerd het paard is nu aan het lijden maar toch ben je blijkbaar nog steeds bezig met geld?
Laat dat paardenfonds eens voor wat het is, en het allerlaatste waar je mee bezig zou moeten zijn is het verkopen van dit paard, ik vind het sowieso heel gek dat je dingen zegt dat het paard zoveel voor je betekent heeft maar terwijl het dier oneindig lijd ben jij bezig met er dus nog geld uithalen ipv de welzijn van het dier?
Laat hem inslapen, dat is de enige goede beslissing die je kan maken en het enige wat eerlijk is voor jou paard. Neem je verantwoording helemaal als het paard zoveel voor je betekent, dat laat je namelijk niet zien uit wat je allemaal schrijft er over over verkopen etc.

Ik heb al meerdere keren gereageerd en verteld dat de dierenarts et van weet en er nee in stemt dat het klaar is als wij er ook klaar voor zijn om haar te laten gaan.