Friese merrie 18 jaar darmproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Friese merrie 18 jaar darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 08:06

Dit is je derde topic over dit paard, wat wil je nu horen als ik vragen mag? Je merrie geeft aan dat het tijd is, wat maakt dat fonds uit, dierenwelzijn zou voor moeten gaan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 08:43

magda_90 schreef:
Dit is je derde topic over dit paard, wat wil je nu horen als ik vragen mag? Je merrie geeft aan dat het tijd is, wat maakt dat fonds uit, dierenwelzijn zou voor moeten gaan.

Nou idd. Ik zag de titel voorbij komen en dacht gelijk ‘het zal toch niet’….
TS je hebt over de afgelopen dagen zoveel reacties ontvangen, die uiteindelijk allemaal op hetzelfde uitkomen. Ik begrijp dat het emotioneel en financieel lastig is om je paardje te laten gaan. Maar dat dier heeft niets aan al deze topics. Maak een actieplan met wat je gaat doen, ga telefoontjes plegen en kosten opvragen. Dan pas weet je waar je aan toe bent ipv hier vragen te stellen die je echte probleem niet gaan oplossen. En als je dit zelf lastig vindt, vraag dan of je staleigenaar je kan bijstaan in dit traject.

Sterkte en ik hoop oprecht dat je een verantwoordelijk besluit neemt met het welzijn van je paardje op de eerste plaats.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 08:45

appiesjappie schreef:
upendo schreef:
Röntgenfoto van de buik.

Maar als ik het zo lees ben je niet met haar op de kliniek geweest? Alle onderzoeken hebben thuis plaatsgevonden?

Ja dat klopt. Ik heb verder ook geen geld om haar naar een kliniek te brengen. Nu krijg ik vast weer heel veel ellende over mij heen zoals in andere topics dat ik dan niet aan een paard moet beginnen. Maar 18 jaar geleden wist ik niet dat ik werkloos zou worden, alles zo duur zou worden en dat ik al 1000den euro s in een paard ging stoppen

Momenteel is overal een personeelstekort dus je krijgt beslist over niet al te lange tijd een andere baan. Als het alleen om geld gaat kan dat probleem tijdelijk zijn.Bij de meeste DA's kun je een afbetalingsregeling treffen.Als ik jou was zou ik met mijn DA overleggen wat het beste is voor het paard. Ziet hij nog mogelijkheden voor genezing dan zou ik dat proberen en als het een aflopende zaak zou zijn zonder hoop op herstel dan zou ik haar netjes door de DA laten euthanaseren.Zo duur is dat niet. Maar niet haar aan de verzekering meegeven want dat blijft in je hoofd zitten.Verkopen of weggeven aan een ander kan niet zolang het paard ziek is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 08:51

Tenzij je een beperking hebt en maar een aantal uren kunt werken..... Dan vind je namelijk niet zo snel een baan weer. Ik heb geen uitkering, geen wajong, geen bijstand niks. Een huis dat een paar jaar geleden met verlies is verkocht, enzovoort enzovoort Willen jullie nog meer weten? Natuurlijk denk ik aan mijn paard. Zij is het belangrijkste en er gaan echt geen rare dingen met haar gebeuren. Ik ben gewoon informatie aan het zoeken over iets wat ik echt nog nooit mee heb meegemaakt in de 30 jaar dat ik paarden heb. Ik heb geen idee wat en hoe. Daarvoor zijn deze forums toch? Om informatie te vragen aan mensen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:18

De financiën zijn een belangrijke factor en ik begreep uit een ander topic dat de dierenarts ook voor inslapen is, maar dat het paarden fonds niet wil uitkeren en dat eigenlijk een belemmering is? Maar dan is de keus toch eigenlijk al gemaakt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:59

appiesjappie schreef:
Tenzij je een beperking hebt en maar een aantal uren kunt werken..... Dan vind je namelijk niet zo snel een baan weer. Ik heb geen uitkering, geen wajong, geen bijstand niks. Een huis dat een paar jaar geleden met verlies is verkocht, enzovoort enzovoort Willen jullie nog meer weten? Natuurlijk denk ik aan mijn paard. Zij is het belangrijkste en er gaan echt geen rare dingen met haar gebeuren. Ik ben gewoon informatie aan het zoeken over iets wat ik echt nog nooit mee heb meegemaakt in de 30 jaar dat ik paarden heb. Ik heb geen idee wat en hoe. Daarvoor zijn deze forums toch? Om informatie te vragen aan mensen?

Krantenwijk, postbezorging.
Je hebt toch wel recht op iets van een bijstandsuitkering?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:07

Ik snap dat de keuze maken na zo'n tijd bij elkaar heel moeilijk is. En dat je misschien door alle emotie die keuze niet kan of durft te maken... Het is okk echt het moeilijkste wat een paarden eigenaar kan en vaak uiteindelijk moet gaan doen...

Je staat met je rug tegen de muur, want zoveel speelruimte lijkt er in je verhalen niet meer te zijn. Ze is ziek, ze is in haar karakter duidelijk veranderd, en klinkt alsof ze echt niet oké is en pijn is... Een paard veranderd niet zomaar van gedrag, daar zit wat achter. Je kan nu supplementen erin gooien, maar dat is niet handig als je het precieze er niet van weet, en alleen maar uitstel van executie... De kans is klein dat een simpel kruid hier in gaat helpen. Iig zo klinkt het. Dan zou je naar de kliniek moeten, gedegen onderzoek moeten late uitvoeren, zodat je precies weet wat er speelt en daar gericht mee bezig kunt. Maar als daar geen geld voor is, dan is het loslaten en laten gaan van je paard het eerlijkste wat je kunt doen.... Ik kan begrijpen dat dat eige lijk voor jezelf niet goed voelt, en je wilt haar niet kwijt.... Dst je elke mini halmpje probeert vast te grijpen haar bij je te houden. Maar is dat wel eerlijk?

Kijk naar je paard, luister naar je paard.... Inslapen kan nooit te vroeg, maar vaak wel te laat... Het is geen schande haar te laten gaan, en vanuit je berichten klinkt dat - hoe ongelooflijk poedersuiker ook - wel iets wat het eerlijkste is naar je paard toe...

Heel veel sterkte en ik hoop dat je de kracht gaat vinden de juiste beslissing te maken :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:15

Ik sluit me aan bij Tancreda, een paard wat zoveel pijn heeft moet of naar de kliniek waar ze echt achter de oorzaak van de problemen kunnen komen en dit gericht kunnen behandelen. Maar dat kost 1000en aan euro's..nu is ze wel verzekerd bij het paardenfonds begrijp ik? Dus je zou die kunnen bellen en kunnen overleggen en ook dat ze ingeslapen wordt als er niets meer aan te doen is.

Er is een topic over colitis bij paarden, daar zou je wellicht nog wat informatie uit kunnen halen. Ik zal zo even de link droppen.

Het enige wat in mijn hoofd nog op komt is een binder geven tegen de slappe mest en het mestwater. Groene leem, geactiveerde houtskool, zeoliet..het is alleen..zolang je niet weet wat er van binnen aan de hand is weet je niet of supplementen het erger of beter maken en dat is in zo'n ernstig geval best tricky.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:16

purny schreef:
appiesjappie schreef:

In Nederland heeft iedereen recht op een of andere vorm van uitkering. Dat moet ook wel want er blijven altijd rekeningen te betalen voor iedereen.Je hebt zeker ergens recht op ,neem contact op met maatschappelijk werk in je woonplaats.Er zijn ook stallen waar je kunt helpen \werken in ruil voor het pensiongeld van je paard. Echter los je daar de medische problemen van je paard niet mee op.Maar blijf rustig nadenken en overleg met je DA wat het beste is voor je paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:17

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:20

Als ik het zo lees lijkt het me vooral eens strijd tussen je hart en je hoofd. Je gevoel zegt dat je haar graag bij je wilt houden en dus nog meer voor haar wilt doen. Maar je hoofd zegt dat dat financieel niet kan en dat ze misschien ook teveel lijdt nu. En dat snap ik helemaal. Natuurlijk wil je haar niet kwijt na 18 jaar.
Als ik jou was zou ik voor mezelf bepalen wil en kan ik nog een poging doen om verder te onderzoeken waar haar problemen vandaan komen. Zo ja, dan kijken hoe je dat financieel regelt zodat dat op korte termijn kan. Wat kun je zelf nog opbrengen, betalingsregeling dierenarts, wellicht vrienden/familie die je financieel kunnen helpen. Maar dan dus goed bekijken waar ligt voor jouw qua kosten de grens. En dan met de dierenarts overleggen.

Ik ben niet medisch onderlegt, maar eierstokkanker lijkt me wel zinnig om te onderzoeken en als ik het goed begrijp is dat onderzoek niet duur (kan thuis, rectaal). Bij eierstokkanker verandert het gedrag vaak en ik denk dat net als bij mensen hormoonschommelingen ook grote invloed kunnen hebben op de darmen.
Wat je misschien ook nog zou kunnen doen, is haar een paar dagen pijnmedicatie geven en kijken of haar gedrag en eetlust verandert. Dan weet je of ze pijn heeft. Dat maakt de beslissing voor jezelf misschien ook makkelijker.

Besluiten dat je geen extra onderzoeken meer wilt doen, vanwege je financiën, is ook ok. Je hebt 18 mooie jaren met haar gehad en goed voor haar gezorgd. Dan is het vooral eerlijk naar je paard toe om haar leven op korte termijn te beëindigen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:28

purny schreef:
appiesjappie schreef:

Ik kan geen krantenbezorgen omdat ik niet met mijn rolstoel bij de brievenbussen kan komen. Nee ik krijg niks omdat mijn man geld verdient,ij ben volgens het uwv niet gehandicapt genoeg omdat ik 3 uur zou kunnen werken dus geen wajong enzovoorts enzovoort

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:33

bribro schreef:
Als ik het zo lees lijkt het me vooral eens strijd tussen je hart en je hoofd. Je gevoel zegt dat je haar graag bij je wilt houden en dus nog meer voor haar wilt doen. Maar je hoofd zegt dat dat financieel niet kan en dat ze misschien ook teveel lijdt nu. En dat snap ik helemaal. Natuurlijk wil je haar niet kwijt na 18 jaar.
Als ik jou was zou ik voor mezelf bepalen wil en kan ik nog een poging doen om verder te onderzoeken waar haar problemen vandaan komen. Zo ja, dan kijken hoe je dat financieel regelt zodat dat op korte termijn kan. Wat kun je zelf nog opbrengen, betalingsregeling dierenarts, wellicht vrienden/familie die je financieel kunnen helpen. Maar dan dus goed bekijken waar ligt voor jouw qua kosten de grens. En dan met de dierenarts overleggen.

Ik ben niet medisch onderlegt, maar eierstokkanker lijkt me wel zinnig om te onderzoeken en als ik het goed begrijp is dat onderzoek niet duur (kan thuis, rectaal). Bij eierstokkanker verandert het gedrag vaak en ik denk dat net als bij mensen hormoonschommelingen ook grote invloed kunnen hebben op de darmen.
Wat je misschien ook nog zou kunnen doen, is haar een paar dagen pijnmedicatie geven en kijken of haar gedrag en eetlust verandert. Dan weet je of ze pijn heeft. Dat maakt de beslissing voor jezelf misschien ook makkelijker.

Besluiten dat je geen extra onderzoeken meer wilt doen, vanwege je financiën, is ook ok. Je hebt 18 mooie jaren met haar gehad en goed voor haar gezorgd. Dan is het vooral eerlijk naar je paard toe om haar leven op korte termijn te beëindigen.

Lief berichtje. Dankjewel. Hier kan ik iets mee. Ik ga overleggen met de dierenarts om te kijken of ze nog pijnstillers zou kunnen krijgen en misschien dan nog de eierstokken nagekeken zouden worden. Dan heb ik voor mijn gevoel alles gedaan wat ik heb kunnen doen. Ze heeft al zo ontzettend lang diaree. De diaree denkt dat haar darmen zo n klap hebben gehad van al die koliekaanvallen. Bij de nierbandkoliek zat ook alles van binnen is de knoop. Ze heeft het daar vast aan overgehouden want daarna is qlke ellende begonnen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:35

anjali schreef:
purny schreef:

In Nederland heeft iedereen recht op een of andere vorm van uitkering. Dat moet ook wel want er blijven altijd rekeningen te betalen voor iedereen.Je hebt zeker ergens recht op ,neem contact op met maatschappelijk werk in je woonplaats.Er zijn ook stallen waar je kunt helpen \werken in ruil voor het pensiongeld van je paard. Echter los je daar de medische problemen van je paard niet mee op.Maar blijf rustig nadenken en overleg met je DA wat het beste is voor je paard.[/quote]

Ik ben bij het uwv geweest, maatschappelijk werk, gemeente enzovoort. Ik krijg niks. Geen wajong omdat ik minimaal 3 uur zou kunnen werken, bijstand krijg ik niet omdat mijn man geld verdiend , enzovoort enzovoort. Ik kan niet werken in een stal omdat ik een rolstoel zit

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:37

Tancreda4 schreef:
Ik snap dat de keuze maken na zo'n tijd bij elkaar heel moeilijk is. En dat je misschien door alle emotie die keuze niet kan of durft te maken... Het is okk echt het moeilijkste wat een paarden eigenaar kan en vaak uiteindelijk moet gaan doen...

Je staat met je rug tegen de muur, want zoveel speelruimte lijkt er in je verhalen niet meer te zijn. Ze is ziek, ze is in haar karakter duidelijk veranderd, en klinkt alsof ze echt niet oké is en pijn is... Een paard veranderd niet zomaar van gedrag, daar zit wat achter. Je kan nu supplementen erin gooien, maar dat is niet handig als je het precieze er niet van weet, en alleen maar uitstel van executie... De kans is klein dat een simpel kruid hier in gaat helpen. Iig zo klinkt het. Dan zou je naar de kliniek moeten, gedegen onderzoek moeten late uitvoeren, zodat je precies weet wat er speelt en daar gericht mee bezig kunt. Maar als daar geen geld voor is, dan is het loslaten en laten gaan van je paard het eerlijkste wat je kunt doen.... Ik kan begrijpen dat dat eige lijk voor jezelf niet goed voelt, en je wilt haar niet kwijt.... Dst je elke mini halmpje probeert vast te grijpen haar bij je te houden. Maar is dat wel eerlijk?

Kijk naar je paard, luister naar je paard.... Inslapen kan nooit te vroeg, maar vaak wel te laat... Het is geen schande haar te laten gaan, en vanuit je berichten klinkt dat - hoe ongelooflijk poedersuiker ook - wel iets wat het eerlijkste is naar je paard toe...

Heel veel sterkte en ik hoop dat je de kracht gaat vinden de juiste beslissing te maken :(:)

Bedankt voor je berichtje en je steun

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:38

Wat vindt je man dan van deze problemen? Kan hij je niet helpen, of is het niet geemancipeerd dat ik dat vraag? Niemand is in staat om helemaal in z'n eentje alle problemen op te lossen en hulp vragen is geen schande. Of andere familie van je? Zij kennen je paard dat je al 18 jaar hebt toch ook?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:40

anjali schreef:
Wat vindt je man dan van deze problemen? Kan hij je niet helpen, of is het niet geemancipeerd dat ik dat vraag? Niemand is in staat om helemaal in z'n eentje alle problemen op te lossen en hulp vragen is geen schande. Of andere familie van je? Zij kennen je paard dat je al 18 jaar hebt toch ook?

Ik heb alleen mijn ouders en mijn man. Mijn vind ook dat ik haar in moet laten slapen en niet meer moet gaan slepen met haar.maar mijn vader denkt er weer anders over. Dus schiet ook niet op

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:40

@TS, ik denk dat je diep in je hart wel weet wat te doen is, maar verstand en gevoel op een lijn krijgen is niet gemakkelijk. Herkenbaar in elk geval.
Op het moment dat je diep van binnen wel weet dit gaat niet meer, moet je je zelf dat laatste zetje kunnen geven om daadwerkelijk je dier te kunnen laten gaan. Houden van is soms ook loslaten :(:)

Sommige mensen lijken niet te begrijpen dat met de nieuwe regelgeving mbt tot ziek zijn en keuren er een heel deel mensen tussen wal en schip vallen.
Waar iemand vroeger recht had op een WAO, wordt er nu niet gekeken naar hoe ziek is iemand, maar naar inkomensverlies. En ja, dat kan voor een ziek iemand "bijstand, ipv arbeidsongeschikt" betekenen.
En in de bijstand weer regels mbt voordeurdelers-regeling enzovoorts, in de praktijk verdient de partner dan te veel, en ja, dan krijgen mensen gewoon helemaal niks, 0 euro!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:15

appiesjappie schreef:
anjali schreef:

Ik heb alleen mijn ouders en mijn man. Mijn vind ook dat ik haar in moet laten slapen en niet meer moet gaan slepen met haar.maar mijn vader denkt er weer anders over. Dus schiet ook niet op

Wil je vader verdere behandelingen en onderzoeken betalen,dan zou ik dat aanpakken. Of wil hij dat je haar naar het fonds doet? Dat lijkt me een slecht idee. Dan zou ik maar naar je man luisteren .En vragen of hij de DA-rekening voor het euthanaseren wil betalen. Dat is echt niet bijzonder duur. En als je getrouwd bent is het paard toch van jullie samen. Overigens, ik ken jullie helemaal niet en daarom vind ik het heel moeilijk om adviezen te geven over zulke belangrijke zaken. Het is dus alleen wat ik zelf zou doen maar het is jouw paard en jouw beslissingen. Als ik bemoeierig zou overkomen dan spijt me dat, dat is zeker niet mijn bedoeling.Maar het is een probleem waar iedere paardenbezitter wel eens tegenaan kan lopen en daarom denk ik mee.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:11

Zo te lezen ben je er nog niet helemaal aan toe om afscheid van haar te nemen? Misschien kan je vader je helpen idd om toch nog een keer de eierstokken na te kijken. Als daar ook niets uit komt dan is het beter om afscheid te nemen, wellicht heb je daar dan zelf ook een beter gevoel bij. Sterkte met alles in ieder geval.