Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:27

kimmie1 schreef:
Je hebt deze vraag ook in de dierenartsengroep op Facebook geplaatst dus je hebt je antwoord al denk ik...

Ah interessant. Ben wel benieuwd naar het antwoord. :Y)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 19:30

Babootje schreef:
kimmie1 schreef:
Je hebt deze vraag ook in de dierenartsengroep op Facebook geplaatst dus je hebt je antwoord al denk ik...

Ah interessant. Ben wel benieuwd naar het antwoord. :Y)

If he can pass air out of both nostrils ( feel with your hand) AND it doesn’t get worse, I think can wait. You’ll probably want X-rays to see what happened in there, maybe fractured nasal bone, maybe just big inflammatory response

marleen_88

Re: Spoed of wachten tot morgen? Dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:34

Ik zou als het paard geen tekenen van pijn, koorts of ongemak vertoont en gewoon eet morgen bellen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:36

Dus kijken of je de ademahaling kan voelen bij beide neusgaten. Ik vindt hem op de tweede foto pijnlijk kijken trouwens.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:36

Mkango schreef:
nevica schreef:
Lijkt geen last te hebben en lijkt normaal te ademen. Met die woorden lijkt het me logisch om even te bellen? Kan sowieso nooit kwaad trouwens.
En vervolgens zeg je hetzelfde tegen de DA, die op zijn/haar beurt zegt: "oké, dan is het geen spoed, bel morgen maar terug."
Mijn DA vroeg gelukkig altijd door. Zeker als ik zou zeggen dat 'het lijkt of'.

Polly schreef:
Behalve dan voor de toch al overbelaste dierenarts die steeds minder de spoeddiensten zelf willen draaien juist omdat mensen van mening zijn dat even bellen nooit kwaad kan. Dat kan het dus wel, voor je dierenarts. Die heeft namelijk aan elk telefoontje werk en elk telefoontje is een inbreuk op de rust.
En daar kiezen ze zelf voor, helemaal waar. Maar als er dan geen spoed is, er zijn geen alarmsymptomen, bel dan alsjeblieft niet.

Ts ik zou het ook aankijken
Vind het nogal vreemd om te zeggen bel maar niet want ze hebben het druk. Het gaat om levende dieren in combinatie met dierenartsen? Die doen het, ookal is het zo druk, graag hoor. Niet eens voor jou maar voor de dieren. Die van mij had liever dat ik te veel belde dan te weinig.
TS vraagt het hier op Bokt en in een FB groep. Daarnaast zegt ze dat het lijkt of haar paard geen last heeft en normaal ademt. Alles bij mekaar is ze dus duidelijk nergens zeker van. Ik zou het mezelf nooit vergeven als het morgen te laat is, maar dat ben ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:38

Genoeg dierenartsen Nevica die de diensten draaien omdat het moet.... Steeds meer dierenartsen willen het al niet meer juist omdat mensen voor elk klein ding bellen. Meerdere dierenartsen hier in de regio zijn ook gestopt ermee en de grotere klinieken werken meestal nu maar samen dat er dan één in de hele regio bereikbaar is inplaats van van elke kliniek.

Omdat ze amper meer mensen ervoor kunnen vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:43

@Nevica, Dat is dan het verschil.
Als het paard niet pijnlijk lijkt en geen problemen lijkt te ervaren met ademen (dus niet fors kortademig is) dan kan het wat mij betreft wachten.
Maar misschien heb ik wel teveel medische kennis en weet ik hoe belastend het is als mensen tijdens spoed diensten bellen voor zaken die geen spoed zijn.
Gewoon goed kijken en boerenverstand gebruiken.

Maar iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen.
Ik vind alleen de vele berichten die ik op sociale media voorbij zie komen over mensen die de regio uit moeten voor spoedgevallen omdat dierenartsen de handdoek in de ring gooien mbt de spoeddiensten omdat ze het niet meer trekken wel heel zorgwekkend en de oorzaak ligt, voor zover ik begrijp, voor een groot deel bij de vele hulpvragen die geen spoed zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:44

Ik had het durven aankijken tot morgen, maar dan wel een dierenarts gebeld die mobiele rontgen heeft en die meteen mee kan nemen voor de zekerheid. Anders kan je straks dubbel voorrijkosten betalen als ze wel foto’s willen maken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:46

Bellen! Maar ik bel al snel een da. Liever een keer te weinig dan te veel. Ik vind hem op de 2e foto nou niet bepaald blij kijken.
Ik zou veel te bang zijn voor een breuk. Paarden laten niet gauw wat zien...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 19:46

prugelpiet schreef:
Ik had het durven aankijken tot morgen, maar dan wel een dierenarts gebeld die mobiele rontgen heeft en die meteen mee kan nemen voor de zekerheid. Anders kan je straks dubbel voorrijkosten betalen als ze wel foto’s willen maken.

Dierenarts die ik laat komen morgen heeft een mobiele röntgen
Polly schreef:
@Nevica, Dat is dan het verschil.
Als het paard niet pijnlijk lijkt en geen problemen lijkt te ervaren met ademen (dus niet fors kortademig is) dan kan het wat mij betreft wachten.
Maar misschien heb ik wel teveel medische kennis en weet ik hoe belastend het is als mensen tijdens spoed diensten bellen voor zaken die geen spoed zijn.
Gewoon goed kijken en boerenverstand gebruiken.

Ik vind alleen de vele berichten die ik op sociale media voorbij zie komen over mensen die de regio uit moeten voor spoedgevallen omdat dierenartsen de handdoek in de ring gooien mbt de spoeddiensten omdat ze het niet meer trekken wel heel zorgwekkend en de oorzaak ligt, voor zover ik begrijp, voor een groot deel bij de vele hulpvragen die geen spoed zijn.

En daarom twijfelde ik inderdaad ook, ik wil niet voor een “onzinnig” iets bellen wat ook tot morgen ochtend kan wachten, hij zal hier niet aan dood gaan vannacht. Ik heb inderdaad besloten om daarom ook gewoon te wachten tot morgen. Heb net nog even gekeken, was vrolijk aan het eten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:52

Polly schreef:

Dat er een tekort is in bepaalde regio's aan dierenartsen dat begrijp ik best. (Ik snap dan ook niet zo dat er een limit zit aan het aantal studenten, want de vraag is best groot. Maar dat terzijde.)
Maar aan de telefoon is gewoon triage. Het is niet midden in de nacht dat je belt nu. Je wil juist voorkomen dat je midden in de nacht zou moeten bellen omdat het toch niet goed gaat.
Dus zolang hij kan ademen oke. En nu moet TS opletten dat het niet verslechtert. Best spannend. Ik zou de temperatuur goed in de gaten houden vanavond.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:13

Babootje schreef:
Polly schreef:

Dat er een tekort is in bepaalde regio's aan dierenartsen dat begrijp ik best. (Ik snap dan ook niet zo dat er een limit zit aan het aantal studenten, want de vraag is best groot. Maar dat terzijde.)
Maar aan de telefoon is gewoon triage. Het is niet midden in de nacht dat je belt nu. Je wil juist voorkomen dat je midden in de nacht zou moeten bellen omdat het toch niet goed gaat.
Dus zolang hij kan ademen oke. En nu moet TS opletten dat het niet verslechtert. Best spannend. Ik zou de temperatuur goed in de gaten houden vanavond.

Het heeft niet te maken met het aantal studenten maar het feit dat het bijna allemaal vrouwen zijn. Zelfde probleem als in de tandheelkunde. Parttime werken en kinderen uiteindelijk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:17

Zolang die eet, drinkt, normaal ademt en geen hoge koorts heeft zou ik niet bellen. Paard zal er ongetwijfeld last van hebben maar foto's maken doen ze toch niet nu en er valt ook niks te hechten. Wel zou ik morgen meteen om 8 uur aan de lijn hangen.

Ben benieuwd wat het is..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:18

Babootje schreef:
Polly schreef:

janderegelaa schreef:
Het heeft niet te maken met het aantal studenten maar het feit dat het bijna allemaal vrouwen zijn. Zelfde probleem als in de tandheelkunde. Parttime werken en kinderen uiteindelijk.

Werkelijk? In mijn regio zie ik vooral veel mannen bij de paardenartsen. Wel veel vrouwelijke artsen bij de kleine huisdieren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 20:21

@babootje ik denk dat dat inderdaad afhankelijk is per regio, hier Indd omgeving zijn bijna alle dierenartsen vrouw (kleine dieren en paard), de dierenartsen voor vee man.
Maargoed ik bel morgen om 09:00 de dierenarts voor een afspraak morgen en het maken van eventuele röntgen foto’s

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:33

Ik zou wel gebeld hebben als het mijn dier zou zijn. Al was het maar dat hij eventueel pijnstiller zou kunnen krijgen. Ik zou zelf geen oog dicht doen als ik het idee heb dat m'n dier met pijn de nacht door moet komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:37

capopjekop schreef:
Ik zou wel gebeld hebben als het mijn dier zou zijn. Al was het maar dat hij eventueel pijnstiller zou kunnen krijgen. Ik zou zelf geen oog dicht doen als ik het idee heb dat m'n dier met pijn de nacht door moet komen

Want een paard die niet reageert bij aanraking, eet, en compleet zichzelf is heeft pijn?

Je weet dat pijnstillers ook geen snoepjes zijn en je dat niet zomaar moet geven?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:54

Metacam oid staat bij mij standaard in de kast en anders bij een stalgenoot. Daar hoef ik geen dierenarts voor te storen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:59

Spenk schreef:
capopjekop schreef:

Want een paard die niet reageert bij aanraking, eet, en compleet zichzelf is heeft pijn?

Je weet dat pijnstillers ook geen snoepjes zijn en je dat niet zomaar moet geven?

De ts twijfelt, daarom stelt ze de vraag hier. Bij twijfel overleg ik met m'n dierenarts. En die is tot dusver nog nooit voor niks gekomen. Als alles goed lijkt met je dier, dan hoef je ook niet te twijfelen he. Ze gaf zelf al aan dat ze twijfelt of hij pijn heeft.

Dus die opmerking over snoepjes is helemaal niet van toepassing. Aangezien ik niet op eigen houtje pijnstilling erin stop maar dat overleg met m'n dierenarts

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:26

Bij normaal ademen,wortel afbijten en ruwvoer eten zou ik het even een paar dagen geven.

Voor alle mensen die wel zouden bellen; wat verwacht je dat een DA hier op zondagavond aan zou doen dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:35

janderegelaa schreef:

Volledig off topic.
En volledig wat zal ik eens zeggen...
Mannelijke (dieren)artsen weigeren zorgtaken,
dus draaien de echtgenotes daar voor op -
"en dan is het tekort de schuld van de vrouwen" :j :j :j

@ TS: beterschap voor je dier!
Hopelijk morgen goed nieuws.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:18

@TS: ik zou, indien het dier goed eet, geen pijn reactie geeft en geen koorts heeft, ook afwachten tot morgen met bellen.

Babootje schreef:
Babootje schreef:

janderegelaa schreef:

Werkelijk? In mijn regio zie ik vooral veel mannen bij de paardenartsen. Wel veel vrouwelijke artsen bij de kleine huisdieren.

Ik weet geen exacte cijfers, maar ik meen dat de verhouding onder de studenten inmiddels 80% vrouwelijk tegen 20% mannelijk is.
Dus wat er uitstroomt aan nieuwe dierenartsen, is voornamelijk vrouw.

Maar ook de mannen willen geen 80 urige werkweek meer met veel diensten.

@Janneke: ik heb geen zorgtaken (geen kinderen), ben bij ons thuis kostwinner, maar werk alsnog parttime (32 uur). Een bewuste keus, ik functioneer met iets minder uur een stuk beter en ben een leuker mens, zowel voor mezelf en mijn naasten, als voor mijn collega's en de mensen met/voor wie ik werk.

Daar ga ik echt geen man de schuld van geven :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:53

Janneke2 schreef:
janderegelaa schreef:

Volledig off topic.
En volledig wat zal ik eens zeggen...
Mannelijke (dieren)artsen weigeren zorgtaken,
dus draaien de echtgenotes daar voor op -
"en dan is het tekort de schuld van de vrouwen" :j :j :j

@ TS: beterschap voor je dier!
Hopelijk morgen goed nieuws.

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat nagenoeg de hele faculteit diergeneeskunde gevuld is met vrouwen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 01:11

janderegelaa schreef:

Het heeft niet te maken met het aantal studenten maar het feit dat het bijna allemaal vrouwen zijn. Zelfde probleem als in de tandheelkunde. Parttime werken en kinderen uiteindelijk.[/quote]

Gedurfde uitspraak ;) , ben benieuwd welke reacties je hierop krijgt (ik ben nog aan het lezen). Overigens vind ik niet zo’n vreemde aanname.

*edit* quote verprutst, sorry.

TS, laat je morgen nog even weten hoe het met je paard is of wat het is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 06:59

Zo janderegelaa ga je lekker? Je hebt het over parttime werken alsof dat iets slechts is, kun je uitleggen waarom dat zo is? Ook lijk je het niet goed te vinden dat het merendeel van de uitstroom momenteel vrouw is, klopt dat?

Ts, ik snap je wel. Mijn da is door de enorme druk ook gestopt met spoeddiensten en het is hier nu echt een hel om iemand te krijgen bij spoed. Ik denk nu ook wel 2x na om de da's die het nog doen niet verder te belasten. Wel heb ik vaak dat ik liever overdag op een fatsoenlijk uur even overleg dan dat ik tot s'avonds heel laat ga wachten.