Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:04

He wat balen. Het is zo'n rot ziekte! Hier helaas ook een "ervarings deskundige". Zowel in mildere vorm als ook 1x heel heftig meegemaakt. Mijn ervaring is dat ze het niet zomaar open prikken ivm buis van eustachius die bij de keel loopt, maar misschien denk jou dierenarts daar anders over.
Hier ook echt lang zieke gehad en ook meerdere waarvan je dacht nu is het over en paar weken later toch weer ergens anders een abces.

Ergste was toen mijn oogappeltje met verslagen droes. Die was al weken aan het sukkelen, hele kleine beetjes snot maar werd ook broodmager tot er bijna niets meer van hem over was en de abcessen maar niet kwamen. We waren er vrij zeker van dat hij verslagen droes had en besloten hem met peniciline te gaan behandelen. 21 dagen heb ik geprikt tot hij zo bont en blauw was dat ik geen plekje meer had(mini paardje) om te spuiten zonder zijn bloedbaan te raken. Gestopt en een wonder leek gebeurd te zijn.
Helaas bleek hij nog meer onder de leden te hebben waardoor hij naar een aantal maanden overleden is. Bij de autoptie kwam er inderdaad wel uit dat hij verslagen droes had want de littekens waren nog zichtbaar. Dit was echter niet zijn doodoorzaak, maar wel wat er nog even bovenop kwam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:27

Helaas was het abces nog niet rijp genoeg om te openen.
Dierenarts heeft eerst een naald erin gestoken en toen kwam er vooral bloed naar buiten.
Wel wat donkerder ouder bloed maar nog geen pus. Ze moet er dus nog even op blijven "broeden". Ik kan het er inmiddels wel uit kijken maar dat soort magische krachten heb ik helaas niet ;)

We blijven dus doorgaan in het stramien van meerdere keren per dag wat slobber/fibernuggets/fibermix/ wortels geven, smeren met trekzalf en afwachten.

Ben wel erg blij dat ze nu gewoon wel wil eten en drinken al moet ik het op hoogte aanbieden en het moet niet te grof zijn.
Ook het feit dat ze geen hoge koorts meer heeft is fijn.
Nu nog even wat geduld hebben!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:45

Weer een update..

Helaas, is het abces nog steeds niet doorgebroken. Het zou nu toch ieder moment moeten gebeuren maar het wachten duurt lang

Inmiddels zit het dusdanig in de weg dat Joya niet meer kan drinken en slecht eet.
Stukjes appel, wortel (in de lengte doorgesneden), mandarijn,biks en een beetje slobber gaat er nog wel goed in maar daar dat kunnen we niet heel lang volhouden.

De hele linkerkant van haar hoofd is nu dik

Afbeelding

Afbeelding

Koorts blijft redelijk binnen de perken, tussen de 38,5 en 39,0.

Ze voelt zich wel minder slecht dan in de eerste week van de droes. Scheelt natuurlijk dat de koorts veel lager is.
Nu wil ze ook nog steeds stukjes lopen,is alert en doet haar trucje (flemen) als ik per ongeluk mijn vinger opsteekt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:56

Wat zielig :( ik hoop dat het abces snel naar buiten breekt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:26

Pff wat een ellende!! Zo sneu dit en zo machteloos dat je maar moet afwachten tot het open gaat. Sterkte, ik duim dat het snel open breekt!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:09

Ach gossie, dan duurt wachten lang. Gelukkig is de koorts niet meer zo hoog.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 17:11

Ben nu wel blij dat ze wat overgewicht had voor ze ziek werd. Tweeënhalve week slecht eten hakt er in... Mijn biefstukje gaat richting schonkige schimmel. |(

Afbeelding

Zo zie ik haar liever

Afbeelding

Voelde bij het inmasseren van de trekzalf wel een zacht plekje.
Heb ik even extra goed gemasseerd.
Vind het ook wel een gek idee dat je hoopt je paard aan te treffen met een stroom pus.
Is hetzelfde gevoel als dat je een paard met koliek hebt en hoopt op een drol.
:)

Vanavond maar weer masseren en uiteraard voeren. Want zolang ze geen hooi eet is het wel goed om meerdere keren per dag slobber aan te bieden en wortels en biks.
Allemaal dingen die ze normaal heel beperkt krijgt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:57

Ach gossie, die hoeft voorlopig niet op dieet

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:26

Beterschap voor Joya!! Hopelijk knapt ze snel op en kunnen jullie snel aan het werk om haar weer in vorm te krijgen.

Ik mis op Facebook je vrolijke berichten over mooie buitenritten :)

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:38

Ik volg je al vanaf het begin maar wat een rottig verloop zo.

Enige wat ik me kan bedenken is: Kan je het niet gaan weken? Warme natte doeken om de huid zachter te krijgen zodat het eerder knapt? Met warmte rijpt het sneller, maar weet niet of dit mag zeg maar.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:45

Wat sneu zeg.
Hoop dat het abces snel knapt.
Sterkte

Senioren slobber misschien een optie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 23:15

Ginam schreef:
Beterschap voor Joya!! Hopelijk knapt ze snel op en kunnen jullie snel aan het werk om haar weer in vorm te krijgen.

Ik mis op Facebook je vrolijke berichten over mooie buitenritten :)

Dank je! Ik mis de ritten ook, hopelijk kunnen we weer snel op pad.

Alenthe05 schreef:
Ik volg je al vanaf het begin maar wat een rottig verloop zo.

Enige wat ik me kan bedenken is: Kan je het niet gaan weken? Warme natte doeken om de huid zachter te krijgen zodat het eerder knapt? Met warmte rijpt het sneller, maar weet niet of dit mag zeg maar.

De plek is wat onhandig voor warme compressen. Ik was al iets aan het bedenken met een luier/dik maandverband en een vliegenmasker en halster. Heb ik nog niet getest.

Linnie050 schreef:
Senioren slobber misschien een optie?

Ze lust geen bietenpulp dus dat valt helaas af.

Ik geef nu eerst gewoon Vitalbix Nutrimash, dat is echt mooi spul voor dit soort dingen. Alle zieke paarden bij ons op stal eten dat nog best graag.
Daarna krijgt ze nog een portie Pavo fibernuggets gemengd met Fibermix van Vitalbix en wat basisbrok.
Daar kan ze dan een tijdje over doen.

Ik heb nu wel hoop dat het snel echt open gaat. Het begin is er nu

Afbeelding

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:20

Ah, heel veel sterkte. Ik herken het helaas wel en ook het hopen op pus (en daadwerkelijk blij zijn als het er met stralen uitgetest). Heel naar om je dier te zien lijden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:51

Ik bedacht me nog wel, had dit abces niet geopend kunnen worden door de dierenarts zodat de druk er wat sneller af zou zijn?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 00:04

Hannanas schreef:
Ik bedacht me nog wel, had dit abces niet geopend kunnen worden door de dierenarts zodat de druk er wat sneller af zou zijn?

Die is vrijdagmiddag geweest en toen was openen nog niet mogelijk en het advies was om toch maar gewoon af te wachten tot het uit zichzelf zou open gaan.
Dat heb ik dus gedaan.

Aangezien er nu een begin is hoop ik dat het vannacht doorzet anders mag de dierenarts het morgen alsnog doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 03:04

Wat voor trekzalf gebruik je ? Ik had destijds voor het abces bij mijn paard zwarte trekzalf gebruikt. Alleen mijn paard had geen droes op de een of andere manier.

Mijn paard had wel precies op dezelfde locatie een groot abces zitten begon inderdaad ook met bloed / pus achtig substantie uit de bult dus dat is zeker het begin. Het voelde enorm dik en warm aan. Dagje aangekeken maar toen trof ik haar volledig onder het bloed en pus aan je schrikt je rot! Direct de dierenarts gebeld maar het was niet echt spoed omdat ze nog te fit was en nog steeds at.

Voor mooie wondgenezing maar zou ik wel in overleg doen. Ik moest het abces elke dag afspoelen met stromend water , schoonmaken met betadine scrub en vervolgens insmeren met een dikke laag zwarte trekzalf. En het was natuurlijk ook nog zomer dus ook een flinke laag vliegenspray voor op de borst. Ze had ook nog een vliegendeken en masker om , maar dat masker was geen succes de bult zat in de weg. Na 10 dagen was de bult eindelijk weg en zat er een keurige korst op en stelde het niks meer voor.

Vergeet niet je dekens hierna weg te doen , mocht ze met de pus bult tegen de borst aan komen dan zit je hele deken eronder. Ik heb met ontsmettingsmiddel het nog geprobeerd goed te krijgen maar de bloed vlekken gaan er niet meer uit helaas.

Vreselijk om je paard zo ziek te zien ik vond een onschuldig abces al vreselijk, maar droes is echt nog wel 10 x erger als ik je paard zo zie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 11:37

Er komt nu een gestaag druppelende mayonaise-achtige substantie uitgedruppelt.

Afbeelding

Heb al geprobeerd er wat meer uit te masseren maar dat lukt nog niet.
Hoop dat het vanavond beter gaat.
Ik heb een spuit en een fles fysiologische zoutoplossing gehad van de dierenarts om het abces te spoelen.
Eind van de middag komt mijn stalgenoot helpen. Wat paard vasthouden en spoelen tegelijk lukt denk ik niet en als ik haar vastzet gaat ze hangen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:56

Dat is een goed teken! Dat schoonmaken vond ik ook drama! Die van mij was toen net 3,5 en had het vaststaan nog maar amper geleerd en dan ook nog een kraan op je hoofd nee was geen succes en deed het vaak alleen.

Was nooit gezellig ik moest haar aldoor corrigeren of kalmeren maar ze had gewoon last van stress maar het moest schoon omdat er anders mogelijk een infectie bij kan komen of een lelijk litteken. Dus inderdaad gewoon met twee man sterk aan de slag. Kan de een het paard ook gemakkelijker kalmeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 15:44

Ik krijg een appje,met foto, van stalgenoten dat ze samen pus aan het kijken zijn :')

Ze hebben beiden ook een ziek paard dus ze durven het aan om van dichtbij te kijken.

Het is echt aan het doorbreken, gelukkig!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:00

fransje23 schreef:
Hannanas schreef:

Die is vrijdagmiddag geweest en toen was openen nog niet mogelijk en het advies was om toch maar gewoon af te wachten tot het uit zichzelf zou open gaan.
Dat heb ik dus gedaan.

Aangezien er nu een begin is hoop ik dat het vannacht doorzet anders mag de dierenarts het morgen alsnog doen.

Het was geen verwijt hoor!
We willen allemaal een flinke vulkaanuitbarsting van groene en gele pus :') :j zodat ze zich weer beter voelt.
Fijn dat er nu meer uit komt en hopelijk lukt het vandaag om wat te spoelen. Honingzalf van mesitran op en rond het gat ook een idee? Dan blijft het makkelijker open.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:05

Hoi TS,

Mijn paardje heeft dan wel geen droes gehad maar wel een abces op dezelfde plaats.
Een goede tip is om de haren wat weg te knippen (of scheren als dat kan) omdat het anders een vuile plakboel wordt met de etter in het haar. Gaat helemaal klitten en korsten vormen en dat maakt het heel moeilijk om schoon te maken/houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 22:19

Ik heb wel een stukje geschoren daar maar het abces werd groter en groter.. Ze heeft ook echt een dikke vacht,heb vanavond nog wel wat extra weggeschoren.

Het abces gisteren

Afbeelding

Er zitten op diverse plekken kleine gaatjes waar gestaag wat pus uitdruppelt.
Had gehoopt dat het sneller zou gaan maar het zit wederom niet mee.
Nu de zwelling van haar hoofd wat afneemt zie ik dat ze waarschijnlijk ook nog een abces in de hals heeft. -O-

Doordat haar hoofd niet meer opgezwollen is kan ze in ieder geval beter eten,ook weer hooi, en gewoon drinken. Dat is wel een zorg minder!

Ze krijgt nog wel drie keer per dag slobber omdat ze echt aan moet sterken en dat eet ze in ieder geval goed!
Het was al bijna te mooi om waar te zijn dat ik voorzichtig aan herstel zou gaan denken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:24

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:28

Och jemig, ik ontdek je topic net... Arme Joya, en wat een ellende voor jou en je stalgenoten met jullie zieke paarden. Maar wat fijn dat het abces nu actief is en dat ze iig weer beter kan eten en drinken!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 22:36

Lieke schreef:
Fijn dat ze zich al wat beter voelt, dat is al een eerste stap. Dit was mijn topic destijds, misschien ook wel interessant voor jou: Lieke @ [MD] Verloop van droes op de foto

Had je topic al gevonden en gelezen.
Gaf mij ook de inspiratie om een topic te maken.

Over het verloop van droes lees je weinig. Er is wel veel algemene informatie.

Doordat er bij ons op stal nu een aantal paarden ziek zijn zie ik wel hoe verschillende het per paard is. De meeste zijn toch echt wel flink ziek. Maar Joya spant tot nu toe de kroon, helaas.

Het is echt flut,Karin.
Einde is ook nog niet in zicht.