Enting en naar buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hootje

Re: Enting en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:42

Mijn veulen is ook recent 2 x geent tegen droes en influenza en is gewoon lekker naar buiten gegaan!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:13

Ze kunnen er echt wel goed ziek van worden. Beter en keertje teveel binnen dan longontsteking. En als hij inderdaad grieperig wordt, wil hij toch warm en droog zielig op een stukje blijven staan.

Maar dat mag je natuurlijk allemaal niet zeggen op Bokt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:06

Utixo schreef:
Ze kunnen er echt wel goed ziek van worden. Beter en keertje teveel binnen dan longontsteking. En als hij inderdaad grieperig wordt, wil hij toch warm en droog zielig op een stukje blijven staan.

Maar dat mag je natuurlijk allemaal niet zeggen op Bokt.

idd, en als ze zich niet lekker voelen blijven ze stil in hoekje staan en dan nog in de regen/wind terwijl de weerstand zeker niet optimaal is - afspenen, verhuizen, enting - dat wil wel hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:11

Je moet je paardje zetten waar jij denkt dat het het beste voor haar is.
Hou wel in je achterhoofd dat de reactie van het immuunsysteem na vaccinatie altijd een paar dagen later is dan de spuit zelf.
Komende dagen is er gelukkig geen echt rotweer meer voorzien denk ik :D

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:19

Ik geef je groot gelijk hoor. Van een dagje binnen gaat hij echt niet dood. Ik heb zelf een veulen gehad wat ook vrij jong afgespeend was. Niet mijn keuze maar het was niet anders. Beestje kwam in een kudde terecht, 24/7 buiten. Pensionhoudster had belooft hem de eerste nachten binnen te zetten ivm het slechte weer. Niet gebeurt. Gevolg een veulen met longonsteking. Dierenarts was ook nog zo slim hem te enten terwijl hij koorts had. Scheelde niet veel of ik was hem kwijt geraakt. Beter safe dan sorry.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:53

Stephanie_86 schreef:
ellepel schreef:
is ze al gewend om alleen binnen te staan?
en staat ze nu wel buiten, in een groep, zo ja gaan die ook mee naar binnen of staat ze dan alleen?

het weer bericht voor morgen:
Vrijdag laat de zon zich regelmatig zien, maar trekken er ook nog enkele buien over het land, plaatselijk kan daarbij ook een klap onweer voorkomen. De wind zoekt in de loop van de dag de noordwesthoek op en is boven land zwak tot matig. Aan de kust waait een vrij krachtige wind, temperatuur word 13 graden.

ja weet je een enting hebben ze eigenlijk niet veel last van hoor.
ze mogen vanwege de werking liever niet teveel zweten,(toch?)dus als ze binnen juist erg onrustig is zou ik ze gewoon lekker buiten laten.

Er staat er beide kanten naast haar en 1 tegenover haar vanwege blessures en ander ongemak die binnen blijven dus ze staat niet alleen. De stalling is aan de kust en paddock op open stuk. De weersverwachting per uur is bij ons vanaf 9 uur hoop wind en regen de rest van de dag.

Ik kan haar niet zelf buiten zetten want ben 6 uur al op werk.

Ze blijft binnen tot ik er ben zodat ik zelf kan temperaturen en dan gaat ze naar buiten. Denk dat dit de beste oplossing is. Ik zit ook niet lekker op werk als ik de hele dag twijfel of t wel goed met d'r gaat. Op stal is er zicht op. Veearts raade me aan om d'r in de gaten te houden want net gespeend en verhuisd.

Maak me dan gewoon zorgen en denk dat dit voor morgen de oplossing is een zaterdag weer gewoon de hele dag mee de paddock op. Ze gaat niet dood van een korter dagje buiten.

Liever zo dan dat ze dagen ziek kan worden met de gevolgen van dien.

Bedankt voor de tips allemaal!

Er is een DA die haar kent dus, die zal ook wel de enting doen? Vraag het dan aan die DA.