Wat heeft mijn jaarling? Darmproblemen zonder oorzaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 10:02

BLP schreef:
Verpakt hooi is geen hooi....
Wat de eigenaresse vd opfok je ook wijsmaakt (Ja, ik ken de betreffende opfok en het opperhoofd daar)

De koeien lopen op hetzelfde weiland als de paarden. En eten van hetzelfde beschimmelde voordroog..

Ik snap heel goed dat je snakt naar een advies voor je dier, dit is super sneu. Maar transparantie is daarin ook erg belangrijk. Hopelijk kan je er zelf bij zijn als de DA er is of als je naar de kliniek gaat. Zodat je zelf hoort wat de bevindingen zijn, zonder tussenpersoon... Dat is het enige advies dat ik je kan geven. Sterkte, hopelijk knapt hij snel op!

Bedankt voor je reactie. Hij krijgt echt hooi. Beschimmeld heb ik echt nog nooit gezien… En ben er minimaal wekelijks. We hebben zelf ook contact met de dierenarts.

Isabel

Re: Wat heeft mijn jaarling? Darmproblemen zonder oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 10:55

Utrecht en de Lingehoeve zitten vol, hij gaat naar Bodegraven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:43

ja ik ben benieuwd hoe het gaat,zeker ook dat vocht vasthouden onder de buik vind ik wel zorgelijk.
en niks tegen voordroog of hooi uit plastic hoor,is prima spul en veel paarden doen het er prima op.
mijn ruin kreeg het in verband met astma en dat ging super.
maar als er iets in de darmen iets mis is kan dat toch net een trigger geven zoals bij mijn merrie dan is.

hopelijk gaat het allemaal goed komen!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:47

Succes! Hopelijk kunnen ze jullie goed helpen!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:56

Ik voer zelf ook voordroog. Droge stof gehalte zo droog als hooi. Zonder plastic lijkt het hooi.
Maar is het niet. Dus heb er ook niets tegen. Maar weet dat sommige paarden het toch niet verdragen.
Maar goed ts geeft aan dat het echt hooi is. Ook al liggen er veel pakken voordroog.
Dus neem aan dat het klopt. Anders gaat onderzoek zinloos zijn.
Succes daarmee :j

BLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:21

DuoPenotti schreef:
Ik voer zelf ook voordroog. Droge stof gehalte zo droog als hooi. Zonder plastic lijkt het hooi.
Maar is het niet. Dus heb er ook niets tegen. Maar weet dat sommige paarden het toch niet verdragen.
Maar goed ts geeft aan dat het echt hooi is. Ook al liggen er veel pakken voordroog.

Of testen qua waardes.
Maar TS is er van overtuigd dat het hooi is... Zal dan ook mn mond verder houden over dat ik de situatie daar ken.

Hopelijk kunnen ze je in Bodegraven helpen en knapt hij snel op! :knuffel:

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:26

Kan toch dat ts pakjes geeft... noet zo doordrammen.
Succes ts!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:43

BLP schreef:
DuoPenotti schreef:

Of testen qua waardes.
Maar TS is er van overtuigd dat het hooi is... Zal dan ook mn mond verder houden over dat ik de situatie daar ken.

Hopelijk kunnen ze je in Bodegraven helpen en knapt hij snel op! :knuffel:

welke waardes zou jij dan willen testen?
Ook prachtig droge voordroog met hoe droge stof gehalte kan problemen geven bij paarden.
Wat zou je verder nog willen testen dan?

Voordroog wordt houdbaar door fermentatie en hooi door afsterving. Het ene vindt plaats onder leiding van bacteriën, het andere door oxidatie met zuurstof. Twee hele verschillende processen die resulteren in verschillende eindproducten.

https://askheltie.com/verpakt-hooi-voor ... j-paarden/
voor een duidelijke uitleg.
Citaat:
Hoe natter het hooi de verpakking ingaat, hoe meer fermentatie er optreedt en hoe zuurder de voordroogkuil wordt. Maar zelfs voordrooghooi met een drogestofgehalte van rond de 85% heeft een licht fermentatieproces.

Maar nogmaals, ts geeft aan hooi te voeren, dus zonder plastic.
Neem aan dat ze weet wat ze voeren. Anders heeft onderzoek geen nut.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:54

Wormbesmetting? Ondanks dat dit vaak erg goed geregeld is op een betrokken opfok kan het toch gebeuren. Ivm de darmschade zou ik zo snel mogelijk de poeptransfusie doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:00

BigOne schreef:
Wormbesmetting? Ondanks dat dit vaak erg goed geregeld is op een betrokken opfok kan het toch gebeuren. Ivm de darmschade zou ik zo snel mogelijk de poeptransfusie doen.

Daar zat ik ook aan te denken.
Bloedwormen kunnen voor ernstige darmontstekingen zorgen en het kan zijn dat er in de mest niks te vinden is.
https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... men-paard/

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 14:02

Ik heb geen twijfels aan de kwaliteit van het voer wat Sepp krijgt op de opfok. En dan nog extra omdat hij dit al een jaar eet, samen met de rest van de kudde, en hij nu opeens ziek is terwijl er hiervoor niks aan de hand was. Ook is hij de enige die ziek is. En mocht het daar toch aan liggen dan komen ze daar op de kliniek vast achter.

Bloedwormen heeft hij niet.

Hij staat nu op de kliniek in Bodegraven. Hij staat in isolatie. Ze gaan een echo of foto van de buik maken, oa om zand uit te sluiten. Gaan ook bloed afnemen natuurlijk. Had via pb ook nog wat tips gekregen, die worden ook meegenomen. Zo wordt gecheckt op de clostridium bacterie, salmonella wordt nog eens extra gecheckt, westnijl virus wordt gecheckt (die tip had ik ook gehad, alhoewel ik niet denk dat dat het is). Ze wilden misschien ook weer starten met antibiotica, omdat hij daar afgelopen week wel wat van op leek te knappen en het na de kuur weer wat slechter ging.
Zijn eetlust is gelukkig wel nog goed. De kliniek belt ons vanmiddag dus ben benieuwd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:08

spannend, hopelijk snel duidelijkheid en een passende behandeling.
Goed bezig hoor :j

BLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:24

[/quote]
welke waardes zou jij dan willen testen?
Ook prachtig droge voordroog met hoe droge stof gehalte kan problemen geven bij paarden.
Wat zou je verder nog willen testen dan?

Voordroog wordt houdbaar door fermentatie en hooi door afsterving. Het ene vindt plaats onder leiding van bacteriën, het andere door oxidatie met zuurstof. Twee hele verschillende processen die resulteren in verschillende eindproducten.

[/quote]

Ik stuur je even een PB :-)

Eh... Deze gaat niet zoals moet.....
DuoPenotti je krijgt zo even een pb ;)

BLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:31

Sterkte TS!

MykeLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:10

Ik heb niet alle reacties precies gelezen, maar ik hoor jou dezelfde symptomen opnoemen als een vriendin. Daar blijkt het een Lawsonia besmetting te zijn.
Dit wilde ik toch even laten weten, misschien kun je het nog noemen op de kliniek.
Succes!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:33

Ts heel veel sterkte, hopelijk komen ze er snel achter wat hij mankeert

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:34

MykeLady schreef:
Ik heb niet alle reacties precies gelezen, maar ik hoor jou dezelfde symptomen opnoemen als een vriendin. Daar blijkt het een Lawsonia besmetting te zijn.
Dit wilde ik toch even laten weten, misschien kun je het nog noemen op de kliniek.
Succes!!

Je kunt je pensionhouder vragen of het land bemest is met varkensmest

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 15:39

Ninx schreef:
MykeLady schreef:
Succes!!

Je kunt je pensionhouder vragen of het land bemest is met varkensmest

Lawsonia is op getest, is negatief.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:56

Sterkte TS, ik hoop dat ze snel vinden wat er mis is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:07

Aller eerst chapeau voor het opfok bedrijf waar je staat. En daarnaast vou jou alertheid.

Je beschrijving en beloop doet mij denken aan een salmonella infectie. Dit relativeer ik dan ook aan eerstelijn ervaring. Ons merrie, zij begon met waterdunne poep met af en toe licht vastigheid, aanhouden koorts. Geen zand of wormen,in de mest en geen zand middels echo. Geïrriteerde darmen waren wel. zichtbaarn en licht vrij vocht.Ze heeft al met al twee weken op de kliniek gestaan en uiteindelijk een poeptransplantatie doorgemaakt om de juiste darmflora & balans te kunnen creëeren. Daarbij hoog in prednison en werd gekoeld.te.volrkoming van hoefbevangenheid.
Moeilijke tijd. Ze was ook kort drachtig toen. En dan gaat mijn keus toch op dat moment naar de merrie. Maar beide hebben het gehaald.

Ik wens snel duidelijkheid voor je!

Xyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:54

Hier hetzelfde verhaal. Ook jaarling in de opfok. We hebben nu gevonden wat het is. Ze is op de wei besmet met Lawsonia!
Hou dit in de gaten, gevaarlijk en kan schade aanrichten in de darmen.

Ik heb je een pb gestuurd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:09

Vwb poeptransfusie: ik zou één en ander graag gespecificeerd zien.

Dwz: graag eerst een mest onderzoek waaruit blijkt dat je dier (ik roep maar even wat) te weinig lactobacillen heeft. (Diagnose.)
Dan kun je aanpakken:
hetzij met gerichte pre- en probiotica,
hetzij met mest van een paard waarvan bekend is dat hij/zij heel erg veel lactobacillen heeft.

(Een poeptransfusie van een 'gezond' paard, daar doe ik het niet voor.
Sommige dieren zijn kerngezond terwijl ze voor zichzelf netaan voldoende lactobacillen hebben, maar eigenlijk 'te laag zitten'.)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 17:33

Kliniek belde net. Ze hebben bloed afgenomen; witte bloedcellen blijven stijgen. Zijn nieren zijn goed. Hij is niet uitgedroogd, is alert en eet goed. Zijn slijmvliezen zijn niet zo mooi, maar dat was niet gek na een week diarree zei ze. Er is een echo van zijn buik gemaakt; dunne darm ziet ziet er goed uit maar dikke darm is flink verdikt. De swab van vorige week was dus negatief, maar ze durfden nu niet te zeggen dat alle bacteriën uitgesloten zijn. Vals negatieve uitslagen komen voor. Lawsonia was het hoogstwaarschijnlijk niet, omdat dat juist in de dunne darm zit. Coccidiose of salmonella zou wel nog kunnen. Wormen en zand zijn niet aannemelijk.
Hij krijgt nu een infuus met antibiotica, omdat hij daar wel van opknapte vorige week. En als het dus toch een bacterie is moeten de antibiotica aanslaan. Hij krijgt ook een NSAID. Hij krijgt een infuus met een beetje vocht om te helpen de toxines eruit te krijgen.
Zijn eiwitten zijn wel echt heel laag; zijn 14 en moeten minimaal 35 zijn. Met een eiwitinfuus zou dat iets verhoogd kunnen worden maar niet tot boven de 20, dus hebben ervoor gekozen om dit (nog) niet te doen. Poeptransfusie had nu ook nog geen zin, omdat zijn diarree zo erg is dat dat er ook weer meteen uit zou komen. Misschien als hij verbetert de komende dagen dat dat wel gedaan wordt.

Prognose is niet goed, we moeten echt de komende dagen afwachten en hopen dat hij snel opknapt en dat deze behandeling aanslaat. Maar die lage eiwitten zijn echt niet goed. Mocht hij opknappen, dan duurt het maanden voor zijn darmen weer helemaal hersteld zijn.

Vooralsnog dus nog geen diagnose; maar waarschijnlijk dus toch een bacterie omdat hij op de antibiotica goed reageerde en het weer slechter ging na de antibiotica.

Zo lang hij alert blijft kunnen we blijven proberen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:46

Jeetje wat heftig allemaal, ik wil je veel sterkte wensen! Bodengraven is een fijne kliniek, hopelijk knapt je paardje op.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:48

Veel sterkte, TS. Hij is daar in goede handen, maar ik weet hoe rot die onzekerheid en onvoorspelbaarheid is. Ik heb geen ideeën die nog niet genoemd werden, maar duim mee voor een goede afloop. Prognoses zijn wat ze zijn, soms is het kwestie van geluk hebben.