Ervaringen met hals OCD / halsproblematiek / ataxie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Ervaringen met hals OCD / halsproblematiek / ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:01

Ik denk dat er wellicht wel paarden zijn met dezelfde problematiek maar waarbij geen diagnose gesteld wordt of pas later omdat ze klinisch gewoon een goed beeld geven.

Bijzetten kan ook zonder ze in een houding te dwingen, goed bijzetten werkt juist zonder ze in een houding te dwingen. Mijn voorkeur heeft beginnen met touwtjes en daarna overstappen op de dubbele longe zodat je ook alvast een rem en stuur kan installeren voordat je er op gaat zitten. Voordeel is dat je eventuele problemen ook sneller constateert vanaf de grond. En door te werken aan de dubbele longe leert hij alvast zijn lijf goed te gebruiken voor als er een ruiter op komt en krijgt hij een betere balans.

superpony

Re: Ervaringen met hals OCD / halsproblematiek / ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:48

Hij liep inderdaad heel laag. Maar omdat we dat bij quarters wel vaker zien, zochten we daar nog niks achter.

Hij bleef achter in ontwikkeling en toen ik met balkjes wilde gaan werken, kreeg ik wel wat vraagtekens.

Het uit het niks ( dachten we toen.......) rodeo geven of buiten,vrij heel lelijk doen naar andere paarden was ook waar we op verder wilde gaan zoeken toen.

Ik denk dat hij door het langdurig pijn hebben meer achteruit ging. Als je zoekende bent, dingen worden uitgesloten en een paard ook hele goede momenten heeft, is het echt een hele puzzel.
En hij had echt een super karakter, dus de agressie en uitspattingen strookte ook echt niet. Vandaar dat ik zijn hoofd en hals verder uitgebreid wilde bekijken.

Achteraf was ik er zowel voor ons als voor hem niet op gaan zitten eigenlijk.