Jet schreef:Ik kom ook even meedenken.
Waar zat de peesblessure en weet je ook welke pees het was?
Een scheur(tje)in diepe buigpees en daarbij een overvulde carpaalschede, de da dacht door uitglijden en overstekken van de pees. Overigens is deze regelmatig op de echo geweest en ‘genezen’ verklaard. Toen ze niet rad liep hebben we de andere benen ook laten echoën voor het geval van overcompensatie, maar die waren gezond.
Met welk middel is ze anderhalve week geleden ontwormd?
Equest Pramox, expres een die ook bloedworm bestrijdt uiteraard.
Is er wel eens goed naar het hart geluisterd en een inspanningstest gedaan met haar? Hoe zijn haar longen, is daar al eens naar gekeken?
Hart en longen zijn zeker goed beluisterd, maar gaf geen afwijkende dingen. Een inspanningstest niet als zodanig, maar ze is wel beluisterd na kreupelheidsonderzoek (buigproeven, longe). Ook keek de da mee bij de zadelmaker en tijdens het voorrijden daar.
Zijn er schapen of runderen bij jouw paard in de buurt? Leverbot zou ook nog een optie zijn, die vind je eigenlijk nooit met gewoon mestonderzoek, maar komen wel steeds vaker bij paarden ook voor. Ik denk ook dat je dat met bloedonderzoek niet altijd kan terugzien.
Nee we hebben geen andere dieren dan paarden. Er staan schapen op een weiland ernaast, maar daar zit een sloot tussen.
Hoe lang stap je in voordat je aandraaft, wat doe je met instappen, is dat met langere teugel of met een contactteugel?
10 min aan lange teugel instappen, afhankelijk van hoe sloom ze is laat ik haar eerst op eigen tempo instappen. Als ze echt heel sloom begint, probeer ik haar iets sneller wat meer door te laten stappen. Daarna pak ik langzaamaan meer teugelcontact en ga ik wat wijken, (schijn)overgangen naar halt, schouderbinnen…Tot ik merk dat ik vlot reactie krijg op m’n been (waar ik dus nu de meeste moeite mee heb om te komen). Vaak zijn we dan 10-15 min verder. En dan draaf ik met contactteugel aan. Tot een paar weken geleden kon ik na 15-20 min warm stappen lang-laag en actief aandraven zonder stakingen, dat lukt nu niet.
Zijn alle vier de benen onderzocht en op de echo en röntgenfoto geweest en zo ja, welk gedeelte van de benen?
Ja, alle benen. Voorbenen vanaf de knie naar beneden, achter benen vanaf de sprong naar beneden.
Hoe ziet de mest eruit? En heeft de kliniek ook foto's van de dikke darm gemaakt om te zien of er veel zand in zit?
Mest is prima en mestonderzoek wees geen zand uit… dus nee daar hebben we geen foto’s van gemaakt.
In elk geval succes, het kan een hele puzzel zijn om ze weer vlot op de rit te krijgen.
Bedankt voor het meedenken! Ik vind het echt heel lastig…
Laatst bijgewerkt door LiLoC op 23-10-22 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt