Drager van droes laten spoelen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:13

Rivendell schreef:
Maar als er meer paarden ziek waren, moet je dan niet allemaal spoelen?

Paarden met abcessen en andere symptomen scheiden de bacterie vaak zelf uit. De paarden die de bacterie er zelf niet uit krijgen, en dus weinig tot geen klachten vertonen, blijven drager.

De enting heeft overigens weinig zin. Ken er meerdere die geënt waren en toch positief teste.

MilesNF

Re: Drager van droes laten spoelen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:32

Dat eerste wat jij aangeeft klopt niet ladygiroc. Bij ons op stal waren er genoeg met flinke symptomen en meerdere abcessen, die gewoon dragen bleven.

Bij ons op stal was een grote groep besmet besmet geraakt (denk aan 50-60 paarden), deze zijn allemaal getest op dragerschap. Ik gok (weet het niet zo goed meer) dat er 10 paarden drager bleken. Na spoeling bleven er nog 4/5 dragers over, nog een keer gespoeld en nog toen waren er nog 2 dragers over. Deze zijn toen gespoeld met antibiotica en daarna een week antibiotica ingespoten.
Toen bleef mijn pony als drager over. De hele procedure (2 spoelen en 1x spoelen met antibiotica) herhaald, maar bleef helaas drager. Mijn pony had overigens geen stenen in zijn luchtzak oid, maar was wel wat ouder en had wel last van het dragerschap.

Mijn dierenarts was Erica van der Broek van Paardendokters, zij heeft toen veel ervaring met dit spoelen opgedaan, misschien is het eens slim om met haar contact op te nemen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 19:00

Lieke schreef:
Dat eerste wat jij aangeeft klopt niet ladygiroc. Bij ons op stal waren er genoeg met flinke symptomen en meerdere abcessen, die gewoon dragen bleven.

Bij ons op stal was een grote groep besmet besmet geraakt (denk aan 50-60 paarden), deze zijn allemaal getest op dragerschap. Ik gok (weet het niet zo goed meer) dat er 10 paarden drager bleken. Na spoeling bleven er nog 4/5 dragers over, nog een keer gespoeld en nog toen waren er nog 2 dragers over. Deze zijn toen gespoeld met antibiotica en daarna een week antibiotica ingespoten.
Toen bleef mijn pony als drager over. De hele procedure (2 spoelen en 1x spoelen met antibiotica) herhaald, maar bleef helaas drager. Mijn pony had overigens geen stenen in zijn luchtzak oid, maar was wel wat ouder en had wel last van het dragerschap.

Mijn dierenarts was Erica van der Broek van Paardendokters, zij heeft toen veel ervaring met dit spoelen opgedaan, misschien is het eens slim om met haar contact op te nemen.

Dank voor het delen van je ervaring! Wat heftig op zo’n grote stal, en wat moet dit bij elkaar een hoop geld gekost hebben. En wat jammer dat jouw pony drager bleef. Hoe is dat toen verder gegaan?