Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:42

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 16:53

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:59

Geen enkele ervaring... Maar wat is dit naar zeg, veel sterkte met het verlies van jullie paard!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:06

Geen ervaring (gelukkig), maar wat een verlies! Ik wil je veel sterkte toewensen :knuffel:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:13

Eefste schreef:
Ik vond het bijna out gaan bij de smid al heel erg raar. Maar dacht "misschien is hij ooit heel erg mishandeld, en vertrekt hij van stress"... met eten was hij goed bij de les te houden en zakte hij niet weg. Maar achteraf denk ik: dit was misschien n enorme red flag. Ik kende hem nog maar zo kort. Moest zn gewoontes enz nog leren kennen.

Zoek eens op narcolepsie paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:25

Water vreselijk zeg, heel erg veel sterkte…
Verschrikkelijk om zo je paard te verliezen…

Waar ik gelijk aan moest denken, vergiftiging…
Kan er niet iets in het hooi hebben gezeten?
Of kan hij iets anders gegeten of gekregen hebben de laatste dagen? Dat dat zich opgebouwd heeft?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:25

Heel erg rot voor je.

Mijn vorige paard ging dood tijdens een bosritje. 19 jaar. Ook niets aan gemerkt behalve dat ze iets daarvoor een afslag richting huis wilde nemen. Dat kende ik niet van haar. Het was ook een heel halfslachtige poging, ze liep daarna vlot door.

Dierenarts dacht hart of gescheurde aorta, ik denk dat laatste omdat het zo rustig ging.

Ze trapte 1x naar haar buik. Ik stap af om te kijken of er een insect zit. Ze begint te wankelen, ik leid haar nog in de berm en daar zakte ze door de benen en na een halve minuut was ze weg. Zonder stuiptrekkingen of ander zichtbaar ongemak.

Ik hoop dat je het tzt achter je kunt laten. Mij achtervolgt het nog steeds bij tijd en wijle.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 17:33

Nouvel schreef:
Water vreselijk zeg, heel erg veel sterkte…
Verschrikkelijk om zo je paard te verliezen…

Waar ik gelijk aan moest denken, vergiftiging…
Kan er niet iets in het hooi hebben gezeten?
Of kan hij iets anders gegeten of gekregen hebben de laatste dagen? Dat dat zich opgebouwd heeft?

Nee.. ik kan me dat niet voorstellen. Maar weet t uiteraard niet zeker!
Al ons hooi komt van t eigen land. En Beer stond samen met een merrie in de paddock en met nog 4 merries in de wei. Ze aten allemaal t zelfde.
Verder ook niets afwijkends gegeven. Gewoon zijn slobber van vitalbix met magnesium, omega 3 olie en glucosamine. En dan n appeltje. Uit zelfde zak gegeven als de merrie waar hij mee stond. I

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 17:33

Bedankt allemaal voor alle lieve berichten, het meedenken en de ervaringen!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 17:35

mysa schreef:
Heel erg rot voor je.

Mijn vorige paard ging dood tijdens een bosritje. 19 jaar. Ook niets aan gemerkt behalve dat ze iets daarvoor een afslag richting huis wilde nemen. Dat kende ik niet van haar. Het was ook een heel halfslachtige poging, ze liep daarna vlot door.

Dierenarts dacht hart of gescheurde aorta, ik denk dat laatste omdat het zo rustig ging.

Ze trapte 1x naar haar buik. Ik stap af om te kijken of er een insect zit. Ze begint te wankelen, ik leid haar nog in de berm en daar zakte ze door de benen en na een halve minuut was ze weg. Zonder stuiptrekkingen of ander zichtbaar ongemak.

Ik hoop dat je het tzt achter je kunt laten. Mij achtervolgt het nog steeds bij tijd en wijle.

Wow... wat enorm heftig zeg.. Ik denk ook steeds: Gelukkig was hij in de wei en niet in een trailer of op buitenrit oid. Vreselijk dat je zo afscheid hebt moeten nemen van je paardje. Gelukkig ging het wel rustiger dan bij Beer. Hij heeft echt gevochten. T was echt een doodstrijd waar ik alleen maar naar kon kijken

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:35

Wat moeilijk zo plotseling, veel sterkte ! Y;(

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:37

Ik heb het bij een paard nog nooit meegemaakt, maar mijn vader was ook ineens zo benauwd. Spoedarts dacht aan longontsteking, maar AB gaf geen verlichting, 2e spoedarts dacht copd. Uiteindelijk stuurde zijn eigen arts hem naar t ziekenhuis en daar bleek zijn borstholte veel vocht te bevatten doordat zijn hart enorm slecht was.
Alle behandelingen daarna ten spijt is mijn vader uiteindelijk een aantal maanden later overleden aan een hartstilstand.

Dat Beer ineens zo astmatisch was, zou dus prima kunnen samenhangen met een hart wat het enorm zwaar had. De symptomen daarvoor kunnen inderdaad een eerste indicatie zijn. Het "chille", het bijna out gaan.

Ik zou dus zeggen dat het absoluut mogelijk is dat Beer's hart het opgegeven heeft, ondanks dat het met luisteren naar het hart niet is opgevallen. Bij mijn vader werd dat door beide spoedartsen ook niet opgemerkt. Pas in het ziekenhuis aan de monitor en met röntgen vielen de problemen op.

Sterkte. Dit is echt enorm heftig om mee te maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:57

Sterkte met het plotse verlies.

Het hart is het eerste waar ik aan denk.
Problemen kan je helaas niet altijd direct horen. Mijn hond heb ik moeten afgeven tgv hartfalen. Pas 1 maand ervoor hoorde de dierenarts een lichte ruis(omwille van aanhoudende hoest naar dierenarts gegaan) . Doorverwezen voor echo, bleek een hartklep niet meer te sluiten en zat er een soort knobbel op. Volgens die arts speelt dit al langer, thans bij geen enkel jaarlijks onderzoek werd er een hartruis vastgesteld. Achteraf gelezen dat een hartruis ook niet altijd direct aanwezig is bij hartproblemen.

M'n hond viel 2 maanden ervoor ook om nadat hij bv naar andere honden blafte. Thuis viel hij plots om in het gras en even later stond die weer recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:14

Ach wat een nachtmerrie voor jou! Heel veel sterkte met dit verlies.

Ik dacht eerst nog aan eikels, maar je gaf al aan dat er geen bomen in de buurt staan, kan niet iemand eikels gevoerd hebben oid?
Die zijn heel giftig en in overvloed momenteel.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:16

Een tijdje terug is een ogenschijnlijk gezond veulen bij ons op stal gaan liggen. Het lag plat en ademde hevig. Men dacht aan een koliekaanval, dus DA snel gebeld. Die gaf aan dat het misschien geen koliek was, maar er wel iets goed loos was. Hij wist niet zeker wat het was dus raadde aan het veulen naar de kliniek te brengen. Het veulen is de trailer op gedragen (kon niet echt zelfstandig meer lopen). In de kliniek bleek dat hij ernstig hartfalen had en zijn organen waren het al aan het begeven. Hij is ingeslapen. Ook dit veulen had tijdens de ‘aanval’ moeite om te ademen. Het was een redelijk rustig veulen, maar niemand had er wat achter gezocht. Hij is met een hartafwijking geboren, de dierenarts kon op stal ook niks raars horen aan zijn hart. Hartfalen is bij jouw Beer denk ik dus ook wel aannemelijk.

Wat het ook was, sterkte! :knuffel:

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:31

Ik kan niets bijdragen aan de diagnose maar ik wil je heel veel sterkte wensen… dit is verschrikkelijk om mee te maken…

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:33

Wat vreselijk voor je dit verlies. Heel veel sterkte

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:53

Lieve eef, het is zo oneerlijk en het was jullie zo niet gegund. Beer heeft de laatste 2,5 maand het geweldig gehad bij jullie. Wat een gemis Y;(

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 18:54

Romy1234 schreef:
Ach wat een nachtmerrie voor jou! Heel veel sterkte met dit verlies.

Ik dacht eerst nog aan eikels, maar je gaf al aan dat er geen bomen in de buurt staan, kan niet iemand eikels gevoerd hebben oid?
Die zijn heel giftig en in overvloed momenteel.

Dank je.. nee. Er staan in de hele omgeving (zeker 5km omstreken) geen eiken. En sta op een kleine pensionstal waar iedereen op elkaar en elkaars paard let. En stal is niet toegankelijk voor mensen die er niet thuishoren. Zelfs camera en honden "beveiliging"

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 19:08

Anneloes___M schreef:
Lieve eef, het is zo oneerlijk en het was jullie zo niet gegund. Beer heeft de laatste 2,5 maand het geweldig gehad bij jullie. Wat een gemis Y;(

Dank lieve anneloes. Dank ook dat jij zo betrokken was en ging kijken toen je 'm zag liggen. Zonder jouw handelen was hij in z'n eentje dood gegaan en wisten we niets.
Thanx voor alles

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:19

Wat een nare update van een topic wat zo blij begon .
Heel veel sterkte met het verlies van je prachtige paard Y;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:27

Wat vreselijk....vooral het moeten aanzien van zo'n doodsstrijd (en niet kunnen helpen) is vreselijk naar, dat beeld raak je helaas nooit meer kwijt..... wat erg dat je je mooie paard al zo snel af hebt moeten geven en dan ook nog op deze manier.... Y;(

Ik denk inderdaad ook wel dat je goed wegkomt dat zoiets niet gebeurd is terwijl je net in een goede galop er bovenop zat, want dat is ook geen pretje....

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:46

Pff jeetje wat heftig
Verschrikkelijk om zo mee te moeten maken. Heel veel sterkte en kracht gewenst met dit grote verlies :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:47

Och meis, klap op klap. :(:)

In zo'n korte tijd weer een crematie Y;(

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:48

Ach, wat afschuwelijk. :\ Ik kwam je topic laatst tegen en had nog een mental note gemaakt om te reageren, want wat een gaaf paard was Beer.

Ik wil je heel veel sterkte wensen. :knuffel: