Krampbeen wordt erger, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 21:05

Babootje schreef:
Een deken zou ik zeker doen. En proberen je merrie tijdens de dracht zo comfortabel mogelijk te houden. Dus iets geven aan supplementen voor de spieren zoals vitamine E en magnesium en massage om de spierspanning te verminderen zou kunnen helpen.

Ze krijgen allemaal elke dag een vol maatbekertje Pavo vital vitaminebrokjes. Is het dan toch zinvol om mijn merrie extra vit E en magnesium te geven, ook met het oog op haar dracht?

Babootje

Re: Krampbeen wordt erger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:15

Ik denk dat dat kan, maar ik zou het wel even
Met de veearts overleggen. De vitamine E van horseflex is goed (is puur zonder andere toevoegingen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:28

Misschien wel interessant voor hier. Een video (wel Engels, maar de moeite waard) waarin de verschillen tussen shivers (kramperigheid), stringhold (hanetred), verschillende soorten ataxi en "gewone" kreupelheid (lameness) wordt uitgelegd met praktijkvoorbeelden, zodat je de verschillen ook goed kunt herkennen.
https://www.youtube.com/watch?v=oUKXcQKj2JY

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:59

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:
Een deken zou ik zeker doen. En proberen je merrie tijdens de dracht zo comfortabel mogelijk te houden. Dus iets geven aan supplementen voor de spieren zoals vitamine E en magnesium en massage om de spierspanning te verminderen zou kunnen helpen.

Ze krijgen allemaal elke dag een vol maatbekertje Pavo vital vitaminebrokjes. Is het dan toch zinvol om mijn merrie extra vit E en magnesium te geven, ook met het oog op haar dracht?

Ik begreep van mijn da dat vit e lastig goed te houden is in brok en hooi. Hij raad chevivit aan. Ik had een pony met compleet verzuurde spieren en haar bloedwaarden werden inderdaad beter nadat ik dit ging geven. Dit kan iig geen kwaad voor het veulen dus is zeker een poging waard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 00:01

Mijn ruin heeft wel baat bij een dekentje op koude dagen
Als hij koud wordt op de rug, is hij stijver in zijn achterhand.

Hier wel een kramperig dier met de loop der jaren erger zien worden (niet mijn eigen). Proces heeft enkele jaren geduurd. Dat eindigde wel in euthanasie. Het is dus niet per definitie zo dat ze er allemaal happy oud mee kunnen worden.

Mijn ruin zie ik ook achteruit gaan. Het gaat niet snel, maar het gebeurt wel. Zolang hij nog aardig goed gaat, laat ik hem gewoon scharrelen (hij is gepensioneerd). Gaat hij te ver achteruit, mag hij hemelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 00:56

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:

Gypsy schreef:
Ik begreep van mijn da dat vit e lastig goed te houden is in brok en hooi. Hij raad chevivit aan. Ik had een pony met compleet verzuurde spieren en haar bloedwaarden werden inderdaad beter nadat ik dit ging geven. Dit kan iig geen kwaad voor het veulen dus is zeker een poging waard.

De vit E van Horseflex is een olie. Is ook beter opneembaar. Ik geef t mn sportpaarden over het krachtvoer. Dat gaat er dan meteen in.

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:08

Een vriendin van mij heeft ook een paard gehad met krampbenen achter. Het is jaren goed gegaan, maar ook hij ging opeens hard achteruit totdat er een moment kwam dat hij ze bijna niet meer stil kon houden. Het was voor het paard vreselijk vermoeiend en pijnlijk, omdat hij niet meer kon ontspannen en toen heeft zij hem ook moeten laten gaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:49

Die tip van vitamine E is wel een goede! en inderdaad misschien gewoon wat uitproberen..dekentje op en kijken of het beter gaat. Zodra het weer kan een beetje gaan grondwerken en stappen en kijken of het helpt. Zolang er nog opties zijn om uit te proberen hoeft ze natuurlijk nog niet afgeschreven te worden maar als je op een gegeven moment alles geprobeerd hebt en ze blijft achteruit gaan dan heb je je antwoord ook wel denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:20

Babootje schreef:
De vit E van Horseflex is een olie. Is ook beter opneembaar. Ik geef t mn sportpaarden over het krachtvoer. Dat gaat er dan meteen in.

Chevivit ook. Die is bovendien zo verpakt dat er geen licht bij kan, ik begreep dat dat ook weer beter is omdat de vit e anders vervliegt zeg maar. Hij lijkt overigens duur maar 1 paard doet 3 maanden met een potje.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:41

Ik heb niet alles gelezen maar wil graag mijn ervaring delen. Ik heb 2 paarden gehad die krampig waren en deden het beide goed in de sport en hadden er eigenlijk ook geen last van. Ik ken ook geen andere paarden die zijn ingeslapen vanwege kramperigheid. Het klinkt eigenlijk alsof er meer aan de hand is. Ben je al naar de kliniek geweest of eventueel een holistische dierenarts?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:49

Elisa2 schreef:
Die tip van vitamine E is wel een goede! en inderdaad misschien gewoon wat uitproberen..dekentje op en kijken of het beter gaat. Zodra het weer kan een beetje gaan grondwerken en stappen en kijken of het helpt. Zolang er nog opties zijn om uit te proberen hoeft ze natuurlijk nog niet afgeschreven te worden maar als je op een gegeven moment alles geprobeerd hebt en ze blijft achteruit gaan dan heb je je antwoord ook wel denk ik.

Ja en ik denk toch ook wel massage. Kramperigheid geeft een hoge spierspanning en het paard komt vaster en vaster te zitten. Jack Maeger massage (een diepwerkende facia massage) zou - naast de vit E - ook best behulpzaam kunnen zijn om het paard meer comfortabel te krijgen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:56

Veel meer dan het aankijken en stoppen wanneer het niet meer paardwaardig is, kun je volgens mij niet doen. Belemmert ze zichzelf nu in haar normale doen en laten?

Babootje schreef:
Misschien wel interessant voor hier. Een video (wel Engels, maar de moeite waard) waarin de verschillen tussen shivers (kramperigheid), stringhold (hanetred), verschillende soorten ataxi en "gewone" kreupelheid (lameness) wordt uitgelegd met praktijkvoorbeelden, zodat je de verschillen ook goed kunt herkennen.

Wat een interessante video! Volgens deze dierenarts is alleen hyperflexie van het achterbeen bij optillen van het been (vanuit stilstand natuurlijk) geen kramperigheid en blijft het in de meeste gevallen stabiel (of stopt het als de hyperflexie een pijnreactie is en paard opknapt). Hoe noem je dit dan in het Nederlands?

Als het wel om kramperigheid gaat, is er dus zo'n 60% kans dat het verergert. Vrijwel altijd langzaam. Dus als een paard op een bepaald niveau presteert, zou hij dat nog een tijd vol moeten kunnen houden (volgens de video). Is een sterk progressief verloop dan niet een teken dat er mogelijk een ongemak is ontstaan dat voor de plotselinge verergering zorgt?

Ik ken het van Frum, maar het blijft bijzonder om te zien hoe goed een kramperig paard kan presteren en hoeveel coördinatie ze hebben (de crossende/springende schimmel in de video), terwijl je er aan de hand in stap/halt geen cent voor geeft.

Verder geeft de video aan dat vitamines en supplementen geen aanwijsbare verbetering gaven, maar dat een tekort nooit gunstig is. Wat dat betreft is het toch de moeite om vitamine E te proberen. Zelf vond ik het lastig om de hoeveelheid selenium (niet te weinig, niet te veel) in de gaten te houden. Verder is training/beweging ook volgens de video het enige wat helpt, maar daar kun je nu met je kapotte knie en niet-rijdbare en drachtige merrie niet heel veel mee...
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 13-10-22 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:57

Heb je aan pssm gedacht? Dat komt in aanvallen dus fe hevigheid verschilt en daar gaan ze ook lang van staan als ze een aanval hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:08

Babootje schreef:

_Lorette_ schreef:
Wat een interessante video! Volgens deze dierenarts is alleen hyperflexie van het achterbeen bij optillen van het been (vanuit stilstand natuurlijk) geen kramperigheid en blijft het in de meeste gevallen stabiel (of stopt het als de hyperflexie een pijnreactie is en paard opknapt). Hoe noem je dit dan in het Nederlands?

Dat is dus de hanetred (stringhold). Dus een soort overdreven reactie als het paard wil wegstappen, waarbij het het been hoog optrekt. De beweging is altijd wel met een intentie naar voren. Het is een soort "start"spasme; als het paard in beweging is, zie je er meestal niets meer van.

_Lorette_ schreef:
Als het wel om kramperigheid gaat, is er dus zo'n 60% kans dat het verergert. Vrijwel altijd langzaam. Dus als een paard op een bepaald niveau presteert, zou hij dat nog een tijd vol moeten kunnen houden (volgens de video). Is een sterk progressief verloop dan niet een teken dat er mogelijk een ongemak is ontstaan dat voor de plotselinge verergering zorgt?

Omdat 1 van de symptomen is dat de bespiering afneemt is het denk ik des te belangrijker om de spieren zoveel mogelijk op peil te houden door te bewegen. Dat is sowieso voor een dragende merrie ook beter; het krijgen van het veulen vergt ook veel (spier)kracht.

_Lorette_ schreef:
Ik ken het van Frum, maar het blijft bijzonder om te zien hoe goed een kramperig paard kan presteren en hoeveel coördinatie ze hebben (de crossende/springende schimmel in de video), terwijl je er aan de hand in stap/halt geen cent voor geeft.

Verder geeft de video aan dat vitamines en supplementen geen aanwijsbare verbetering gaven, maar dat een tekort nooit gunstig is. Wat dat betreft is het toch de moeite om vitamine E te proberen. Zelf vond ik het lastig om de hoeveelheid selenium (niet te weinig, niet te veel) in de gaten te houden. Verder is training/beweging ook volgens de video het enige wat helpt, maar daar kun je nu met je kapotte knie en niet-rijdbare en drachtige merrie niet heel veel mee...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:12

Babootje schreef:
_Lorette_ schreef:

Dat is dus de hanetred (stringhold). Dus een soort overdreven reactie als het paard wil wegstappen, waarbij het het been hoog optrekt. De beweging is altijd wel met een intentie naar voren. Het is een soort "start"spasme; als het paard in beweging is, zie je er meestal niets meer van.

Volgens mij hebben ze de categorie van alleen extra hoog optillen met achterbeen geven niet onder hanetred, maar alleen onder hyperflexie geschaard? Pas als het zichtbaar is in de voorwaartse beweging wordt het een hanetred, lijkt het? En alleen als het paard problemen heeft met achterwaarts gaan, is het kramperigheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:50

Hier werkt magnesium erg goed bij kramp, ik merk wel dat het met vochtig weer erger is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:15

Ik dacht dat er ook nog verschil zat tussen kramperigheid en een krampentrekker. Waarbij die laatste het echt extreem heeft aan de vier benen zoals TS het omschrijft. Maar dat kan ook praktijk taal zijn..geen idee. Volgens mij kun je hanetred blijven zien soms in beweging (Gigolo) en zie je bij een kramperig paard niets meer in beweging. Extra hoog optillen van 1 achterbeen komt vaak voor bij hanetred, en volgens mij bij kramperigheid aan alle twee de achterbenen of dus in extreme gevallen aan alle vier de benen.

Fasciarelease is trouwens een hele goede tip, merk nu alleen al bij mezelf dat dit enorm veel goeds kan doen. Ik denk dat dit voor paarden een nog onderschatte behandeling is, maar wel een die echt mega veel goeds kan doen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 13:21

Elisa2 schreef:
Ik dacht dat er ook nog verschil zat tussen kramperigheid en een krampentrekker. Waarbij die laatste het echt extreem heeft aan de vier benen zoals TS het omschrijft. Maar dat kan ook praktijk taal zijn..geen idee. Volgens mij kun je hanetred blijven zien soms in beweging (Gigolo) en zie je bij een kramperig paard niets meer in beweging. Extra hoog optillen van 1 achterbeen komt vaak voor bij hanetred, en volgens mij bij kramperigheid aan alle twee de achterbenen of dus in extreme gevallen aan alle vier de benen.

Fasciarelease is trouwens een hele goede tip, merk nu alleen al bij mezelf dat dit enorm veel goeds kan doen. Ik denk dat dit voor paarden een nog onderschatte behandeling is, maar wel een die echt mega veel goeds kan doen.

In het verleden heb ik ook eens een krampentrekker gehad, dat gaf echt een heel ander beeld dan mijn huidige merrie.

Ik heb overleg gehad met een osteopaat/craniosacraal therapeut, maar zij wil haar niet behandelen omdat er nogal wat afvalstoffen/gifstoffen kunnen vrijkomen die door de placenta de foetus zullen bereiken. En dat wil zij niet riskeren. En ik dus ook niet, uiteraard.

Ik vind het trouwens geweldig hoe iedereen meeleeft en meedenkt.
Mijn dank hiervoor!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:45

En goed van de Osteo dat zij ook zo meedenkt. Misschien spiermassage? Om te voorkomen dat er een te hoge spierspanning komt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:47

Bij die van mij wordt het krampen minder bij een hoge dosis vit E, selenium en een hoge dosis MSM.
Zo gauw de MSM wordt weg gelaten wordt het krampen erger.
Verder inderdaad bewegen en warm houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:43

Interessant MSM is zwavel en nodig voor de ontgiftiging oa, MSM heeft ook veel invloed op het bindweefsel.

Nicky: de extreme krampentrekker die ik kende voldeed volledig aan het beeld wat je omschrijft van je merrie. Maar zoals ik al zei (ik ben geen DA) kan de benaming in de wandelgangen ook weleens verwarrend zijn. Ik snap de osteo wel, dat ze drachtig maakt het natuurlijk niet makkelijker. Ik vraag me af of hormonen ook nog een rol kunnen spelen. Bij de dracht gaan er natuurlijk veel voedingsstoffen naar het veulen. Misschien toch ergens tekorten ook.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:37

Een tekort aan magnesium kan een factor zijn in het ontstaan van KS.