Babootje schreef:Misschien wel interessant voor hier. Een video (wel Engels, maar de moeite waard) waarin de verschillen tussen shivers (kramperigheid), stringhold (hanetred), verschillende soorten ataxi en "gewone" kreupelheid (lameness) wordt uitgelegd met praktijkvoorbeelden, zodat je de verschillen ook goed kunt herkennen.
https://www.youtube.com/watch?v=oUKXcQKj2JY
_Lorette_ schreef:Wat een interessante video! Volgens deze dierenarts is alleen hyperflexie van het achterbeen bij optillen van het been (vanuit stilstand natuurlijk) geen kramperigheid en blijft het in de meeste gevallen stabiel (of stopt het als de hyperflexie een pijnreactie is en paard opknapt). Hoe noem je dit dan in het Nederlands?
Dat is dus de hanetred (stringhold). Dus een soort overdreven reactie als het paard wil wegstappen, waarbij het het been hoog optrekt. De beweging is altijd wel met een intentie naar voren. Het is een soort "start"spasme; als het paard in beweging is, zie je er meestal niets meer van.
_Lorette_ schreef:Als het wel om kramperigheid gaat, is er dus zo'n 60% kans dat het verergert. Vrijwel altijd langzaam. Dus als een paard op een bepaald niveau presteert, zou hij dat nog een tijd vol moeten kunnen houden (volgens de video). Is een sterk progressief verloop dan niet een teken dat er mogelijk een ongemak is ontstaan dat voor de plotselinge verergering zorgt?
Omdat 1 van de symptomen is dat de bespiering afneemt is het denk ik des te belangrijker om de spieren zoveel mogelijk op peil te houden door te bewegen. Dat is sowieso voor een dragende merrie ook beter; het krijgen van het veulen vergt ook veel (spier)kracht.
_Lorette_ schreef:Ik ken het van Frum, maar het blijft bijzonder om te zien hoe goed een kramperig paard kan presteren en hoeveel coördinatie ze hebben (de crossende/springende schimmel in de video), terwijl je er aan de hand in stap/halt geen cent voor geeft.
Verder geeft de video aan dat vitamines en supplementen geen aanwijsbare verbetering gaven, maar dat een tekort nooit gunstig is. Wat dat betreft is het toch de moeite om vitamine E te proberen. Zelf vond ik het lastig om de hoeveelheid selenium (niet te weinig, niet te veel) in de gaten te houden. Verder is training/beweging ook volgens de video het enige wat helpt, maar daar kun je nu met je kapotte knie en niet-rijdbare en drachtige merrie niet heel veel mee...