luchtzuigen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:12

Amvbeek schreef:
nou je kunt zeggen wat je wilt maar die luchtzuiger bij ons op stal heeft altijd last van koliek aanvallen gehad maar sinds hij een muilkorf om heeft is het in één keer opgehouden. En het ziet er zielig uit maar ze kunnen er echt alles mee hoor. het is echt niet zo dat ie nu zielig in een hoekje weg staat te kwijnen. Het is echt gewoon een heel vrolijk paard. altijd oortjes naar voren en komt altijd even kijken wie er binnen komt en zo.

Je zou hem buiten kunnen zetten in de wei. En voldoende ruwvoer kunnen geven zodat hij geen maagpijn heeft. Immers daarom starten paarden met luchtzuigen.

Heel lief van jullie. Niets aan de maagpijn doen en een fijn muilkorfje om. Vrolijk paard zul je daar van krijgen inderdaad. Veel succus.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:15

Dank je Kyona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:17

Ik heb op zich niks tegen dat muilkorfje, want hij kan het ervoor ergens anders hebben aangeleerd en dat krijg je er niet meer uit. Boveniden is aangetoond dat sommige paarden het overnemen van andere paarden of het gewoon doen uit aanleg ofzo.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:35

Fellor schreef:
Ik heb op zich niks tegen dat muilkorfje, want hij kan het ervoor ergens anders hebben aangeleerd en dat krijg je er niet meer uit. Boveniden is aangetoond dat sommige paarden het overnemen van andere paarden of het gewoon doen uit aanleg ofzo.

Kom maar op het het universitaire onderzoek waarin dat aangetoond zou zijn. Ik heb nl. wel onderzoek waaruit blijkt dat overnemen van elkaar absulute klets is. Wel is het zo dat bepaalde stalomstandigheden meer luchtzuigers oplevert. Bijvoorbeeld paarden op zaagsel, jonge paarden, paarden die weinig buiten komen, oudere paarden die niet meer zoveel doen en toch redelijk veel krachtvoer krijgen hebben allemaal een hogere risico-factor op luchtzuigen.

Aanleg... interessant. Lijkt me niet dat het in de genen zit. Maar anders zou tenminste 1 van B'elanna's veulens wel moeten zijn gaan luchtzuigen denk je niet? Zeker de laatste die als incestveulen toch de meeste van haar genen heeft overgenomen. Of wellicht de pony die al jaren naast Lanna staat en het nog steeds niet doet. Of de quarterhorse die er ook al jaren naast staat en het nog steeds niet doet.

Als je verwijst naar iets dat aangetoond is, dan moet je ook met de onderzoeksgegevens komen. Ik ben bereid die van mij (onderzoek onder andere van de universiteit van Utrecht, diergeneeskunde) allemaal openbaar te maken.

Of is jouw "aangetoond" iets wat je ook maar hebt gehoord van iemand die het gehoord heeft....?
Zo komen bakerpraatjes in de wereld.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:39

Kim zuigt al een jaar of 10 lucht.In het begin heb ook ik haar zo'n riem om gedaan.Ze bleef zuigen en kreeg ook nog eens opgezette klieren.Ik heb hem toen weer afgedaan.
Ze staat al die tijd al tegenover het zelfde paard zich gek te zuigen,maar die heeft het echt nog steeds NIET overgenomen.
Ze doet het vooral tijdens en na het eten (hooi,biks,snoepjes,appels,alles wat ze voor haar neus krijgt).Nooit zomaar,dus NIET uit verveling.
Ze heeft 3 jaar geleden heel erge koliek gehad en is geopereerd.Op stal werd natuurlijk al snel gezegd dat dat door het zuigen kwam.Ze hebben me in Utrecht verzekerd dat het daar echt NIET van was.
Ze heeft daarna nog 2 keer koliek gehad,voor de zekerheid weer naar Utrecht,maar ook deze 2 keren kwam het daar NIET door.(1 x verdraaiing,1 x vergiftiging,van de coniferen gesnoept en 1x verstopping)
Ze is nu drachtig,maar als ze dat niet meer is,wil ik een middel gaan proberen.Wellicht het middel wat Kyona nu gebruikt. OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:43

Kijk dat bedoel ik nu. Het verhaal van Kimmes toont dat aan. En natuurlijk werd er weer door een onbenul gezegd dat het van het luchtzuigen kwam.

Wat fijn Kimmes dat jij goede dierenartsen hebt gehad die je goed hebben voorgelicht. Het middel kan ik je aanraden! Het helpt echt.

PS B'elanna luchtzuigt al jaren, heeft geen band om een heeft 1x koliek gehad. Dit was zogenaamde veulenkoliek. Die onstaat doordat de baarmoederbanden uitrekken. En alhoewel de dierenarts uitgebreid heeft uitgelegd waar het van kwam (ze was ook duidelijk erg drachtig) zijn er altijd debielen die weer met dat koliekverhaal komen.

Lanna heeft nog nooit gaskoliek gehad. Ze is niet mager. Ze loopt behoorlijk lekker mee in de sport. Haar veulens zijn niet gaan luchtzuigen, haar stalmaatjes ook niet en ze verveelt zich niet. Ze komt dagelijks de hele dag in de wei.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:57

Anya schreef:
Wat fijn Kimmes dat jij goede dierenartsen hebt gehad die je goed hebben voorgelicht.

Anders had Kim wellicht ook met een muilkorfje gestaan.Ik moet er niet aan denken.

We hebben iemand op stal die met paarden kan ''praten''.Ze reist het hele land hiervoor door,maar staat dus met haar paardje bij ons op stal.Okee,je moet er in geloven.Ik was in het begin ook erg sceptisch.Toch heeft ze vaak hele rake dingen.
Toen zij aan Kim vroeg waarom ze lucht zoog,had Kim gezegd:Om mijn eten te verteren.
Dit was voordat jij,Anya,met Prunitin begon.We hadden geen idee van het maagzuur onderzoek.
Sinds ik dit weet en daarna dus,als een soort bevestiging van ''jou'' onderzoek hoorde,heb ik ook meer vrede met haar gezuig.
Als ze een snoepje krijgt of een plukje hooi op het erf vindt,MOET ze gewoon even zuigen.
Ik laat haar maar.Ze stopt wel weer.
En mager....dat woord staat echt niet in haar woordenboek Knipoog

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:05

even terugkomend op dat paard bij ons op stal, bij ons op stal komen paarden elke dag de hele dag buiten in de wei, dan heeft hij geen muilkorf om, ze krijgen verdeeld over de dag eten voldoende ruwvoer dus daar wordt allemaal voor gezorgd, ook heeft hij voldoende afleiding dat wil zeggen hij kan vrolijk met zijn hoofd naar buiten kijken uitzicht op de geitenwei en aan de andere kant uitzicht op de overbuurvrouw + een schippibal in de stal dus hij heeft echt wel wat te doen. En als ie een maagzweer zou hebben dan zouden we dat echt wel merken denk ik.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:10

ow trouwens ik beweer niet dat alle paarden die luchtzuigen ook koliek krijgen want zoals ik al heb gezegd we hebben twee luchtzuigers op stal de andere heeft nog nooit koliek gehad, maar die heeft toch ook een muilkorf om tegen het snelle slijten van zijn tanden. Trouwens luchtzuigen is wel verslavend dit heb ik ook op papier hier staan als je het wilt zien. Er komt een stof genaamd endorfine vrij in de hersenen waar paarden vrolijk van worden het is dus erg moeilijk om ze het weer af te leren. Het is inderdaad niet waar dat andere paarden het overnemen want er staan bij ons op stal ook paarden tegenover en die zuigen ook geen lucht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:12

Amvbeek schreef:
even terugkomend op dat paard bij ons op stal, bij ons op stal komen paarden elke dag de hele dag buiten in de wei, dan heeft hij geen muilkorf om, ze krijgen verdeeld over de dag eten voldoende ruwvoer dus daar wordt allemaal voor gezorgd, ook heeft hij voldoende afleiding dat wil zeggen hij kan vrolijk met zijn hoofd naar buiten kijken uitzicht op de geitenwei en aan de andere kant uitzicht op de overbuurvrouw + een schippibal in de stal dus hij heeft echt wel wat te doen. En als ie een maagzweer zou hebben dan zouden we dat echt wel merken denk ik.

Heb ik maagzweer gezegd? Nee. Paarden die luchtzuigen hebben last van brandend maagzuur (dat is geen maagzweer). Door te luchtzuigen maken ze meer spuug aan. Spuug is van nature basisch. Dat neutraliseert de werking van het zuur in de maag. Vandaar.

Daarom luchtzuigen paarden in de vrije natuur ook niet. Die eten de hele dag een beetje. Zodoende blijft de zuurgraad in de maag in evenwicht. Door brok (liefst veel) te voeren en maar twee of hooguit drie keer per dag hooi, loopt in de tussentijd na een hapje eten het maagzuur op. Dus luchtzuigen luchtzuigers ook vooral tijdens en rondom etenstijd.

Hierover heeft overigens een heel leesbaar artikel gestaan in Your Horse en in Bit (rennies voor paarden). Daarnaast is op internet behoorlijk veel recent onderzoek over de recent ontdekte oorzaak van luchtzuigen gedaan.

Nogmaals geen maagzweer, wel last van zuurbrand. Je weet wel: wrijven helpt niet Rennies wel. En rennies zit voornamelijk calciumcarbonaat in. En dat is weer basisch van karakter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:14

Het snelle slijten van de tanden (dat is wel waar) kun je heel goed oplossen door een luchtzuigplek te maken die bekleed is met rubber. Voor B'elanna heb ik een rubberen voerbak uit Spanje meegenomen. Die hangt nu in de stal i.p.v. het stalen geval. Haar tanden slijten niet meer Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:14

luchtzuigen is vervelend maar vaak ook niet meer dan dat

oorzaak, maagklachten, variërend van "brandend maagzuur" tot maagzweren

je kunt een luchtzuiger wel een band omdoen maar dan is de oorzaak waarvan het luchtzuigen een symptoom is nog niet weg
probleem van de miracle collar, paarden kunnen er doorheen zuigen en daardoor zichzelf aan de buitenkant, of veel erger nog aan de binnenkant beschadigen waardoor een dier voor langere tijd uit de roulatie is en veel ongemak van kan ondervinden

muilkorfje, schattig idee maar hebben jullie enig idee hoe makkelijk een paard luchtzuigt zonder iets vast te pakken? heel makkelijk namelijk
en dit is ook weer symptoom bestrijden , maar de oorzaak blijft

beter is om de oorzaak aan te pakken, heeft je paard stress? dit kan een maagzweer veroorzaken
en zowiezo maagproblemen komen veel voor door fout dieet

oplossingen zijn een stressvrije rustige omgeving, (contact met soortgenoten, weidegang/paddock)
veel! ruwvoer, liefst ruw hooi, geen kuil
minderen in de brok, mensen voeren vaak meer brok dan nodig is

eventueel medicatie bij maagzweer(maagonderzoek is heel behulpzaam voor het welzijn van je paard als hij luchtzuigt)
en eventueel ondersteuning door maagzuur neutraliserende stoffen(bij mensen rennies bv)
en/of kruiden die ook al eerder genoemd zijn

nogmaals , ga zoeken naar de oorzaak en pak die aan, zolang de oorzaak niet weggenomen word zullen de symptomen blijven
of als je alleen de symptomen aanpakt beperk je je paard in het uiten van zijn ongemak/pijn en kan de kwaal erger worden of andere kwalen/gebreken vormen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:16

Het endorfine-verhaal is idd waar, maar dit is geen oorzaak maar een gevolg. Als een paard iets doet waardoor de pijn of een onaangenaam gevoel verdwijnt dat levert dat idd endorfinen op. Een soort verlichting. Als je de oorzaak (maagpijn) zoveel mogelijk wegneemt zul je zien dat het paard minder gaat luchtzuigen (of in ca de helft van de gevallen helemaal ophoudt met luchtzuigen). Voor een deel zullen paarden die eenmaal luchtzuigen wel blijven luchtzuigen. Uit gewoonte. Dat klopt.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:17

nou ja sorry maagzuur dan niet goed gelezen in de haast. ik vertel alleen wat ik constateer en wat ik erover gelezen heb. en ik heb gewoon echt niet de indruk dat poseidon last heeft van zijn muilkorf of van maagzuur. maar beide paarden bij ons op stal waren al luchtzuigers voordat ze bij ons kwamen dus het kan inderdaad zijn dat op de vorige stal verkeerd gevoerd werd.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:20

Anya schreef:

Bovendien kun je geen oorzakelijk verband aantoen. Want muilkorf om, betekent ook niet meer eten. Geen stro eten, geen happen zaagsel, geen schrokken noem maar op.

Zoals ik al zei poseidon eet met zijn muilkorf nog steeds vrolijk hooi, wortels brokken en alles wat voor zijn neus komt hoor. zelfs de automatische drinkbak is geen probleem

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:21

heeft dat paard de hele dag onbeperkt hooi?
Dat denk ik niet, hij kan dat niet eten met een muilkorf om.
Probeer het eens zou ik zeggen. En voer dan gelijktijdig pronutrin of bovenbenoemde kruiden... Het zou kunnen werken.

Lanna's luchtzuigen (zonder band) is in ieder geval met 80% afgenomen (ik heb gedurende twee weken de luchtzuigjes geteld) en 4 weken later weer. Ook voor de onderzoekspaarden golden dergelijke getallen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:23

Nee niet de hele dag want overdag staan ze bij ons op de wei waar een paard hoort.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:25

Maar ik ga nu echt slapen moet morgen weer vroeg stage lopen. welterusten allemaal!
groetjes,
Anne-marie

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:27

kijk dat op de wei staan is perfect idd, daar hoort een paard
maar jij zegt "ik heb niet de indruk dat hij last van maagzuur heeft"

die indruk zou je juist wel moeten hebben doordat hij daar duidelijk de zymptomen van laat zien, luchtzuigen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:33

wat ik bedoel te zeggen is dat het al een luchtzuiger was voordat hij bij ons op stal kwam. nu bij ons zuigt hij nog steeds lucht ondanks het feit dat hij veel op de wei komt en ruwvoer krijgt. En door het luchtzuigen maakt ie endorfine aan zoals al eerder is gezegd blijven sommige paarden toch luchtzuigen om deze stof aan te maken. Want verder heeft het paard nergens last van niet met rijden of met eten hij zuigt ook gewoon de hele dag door als ie op stal staat en niet alleen na het eten. vandaar dat ik denk dat hij geen last van maagzuur heeft.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:34

maar nu ga ik echt slapen hoor, sorry ik wil morgen best verder discusieren maar nu ben ik echt kei moe heb vanavond weer les gehad vandaar.
groetjes,
Anne-marie

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:38

slaapze

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:53

Amvbeek schreef:
wat ik bedoel te zeggen is dat het al een luchtzuiger was voordat hij bij ons op stal kwam. nu bij ons zuigt hij nog steeds lucht ondanks het feit dat hij veel op de wei komt en ruwvoer krijgt. En door het luchtzuigen maakt ie endorfine aan zoals al eerder is gezegd blijven sommige paarden toch luchtzuigen om deze stof aan te maken. Want verder heeft het paard nergens last van niet met rijden of met eten hij zuigt ook gewoon de hele dag door als ie op stal staat en niet alleen na het eten. vandaar dat ik denk dat hij geen last van maagzuur heeft.

Ik ken heel veel mensen met last van brandend maagzuur. Aan de buitenkant kun je niets zien aan deze mensen. Paarden kunnen -net als mensen- best een dosis ongemak verdragen zonder dat je iets aan ze ziet.

Het feit dat dat paard al luchtzoog toen hij bij jou kwam zegt dus helemaal niets. Ik heb mijn B'elanna nu 6 jaar en ze luchtzoog al toen ik haar kocht. Toch is haar luchtzuigen heel drastisch afgenomen nadat ik haar dat middel heb gegeven. Als het alleen endorfinen zouden zijn op basis waarvan ze luchtzuigt, dan zou dat middel geen verschil maken.

Het maakt dus wel verschil. Mijn paard luchtzuigt idd nog wel een heel klein beetje. Volgens de dierenarts (die mij heeft begeleid bij het geven van het middel en die vooraf heeft geconstateerd dat ze geen maagzweren heeft) komt dat laatste door gewoonte.

Overigens leveren die endorfinen maar een maginaal effect voor een paard hoor. Om endorfinen te blijven produceren moeten ze de hele dag onafgebroken luchtzuigen. En dat klopt dus weer niet met de resultaten van paarden die dat middel krijgen en daadwerkelijk veel minder gaan luchtzuigen.

Kortom: probeer eens open te staan voor onderzoek van de laatste twee jaar. Koop een pot pronutrin of een pot van dat maagmiddel op de vorige bladzijde. Zet je paard van het voorjaar eens twee maanden dag en nacht in de wei zonder muilkorf en kijk of het werkt. Misschien verbaas je jezelf Haha!

Qtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:33

Jeetje,

ik begin mezelf hier al zorgen te maken...

Kom ik dan tekort in de verzorging van mijn paard omdat ze al meer dan 10 jaar luchtzuigt en ik haar een band aandoe (miracle-collar)???

Eerst enkele bedenkingen: in de zomer staat ze dag en nacht, 24u op de wei, en ze staat dan veel te luchtzuigen...

Ze krijgt weinig krachtvoer en heel veel hooi (4x per dag: dus ze zijn bijna de hele dag bezig met het eten van hooi). Ze staat nu in de winter van 8u tot 22u buiten in de paddock.

Zou die pronutrin echt kunnen helpen bij haar??? Ik heb er eigenlijk mijn twijfels bij (ze is ondertussen ook 18). Ik wil het echt wel eens proberen, maar ik vrees ervoor...

Groetjes,

Kim

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:39

Oh,als Kim in het land staat,zuigt ze juist helemaal niet Verward