Tips shetlander patella fixatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:25

Modder werkt ook negatief is mijn ervaring.
Je pony is 4 en kan best wel 3/4x in de week bezig zijn met training. Ik neem aan dat je niet met hem rijdt (vanwege zn hoogte)?
Hoe vaker je bezig bent met training hoe beter.

Overigens een patella fixatie is vooral vervelend maar vaak niet heel pijnlijk voor het dier.
De flexoren van de knie kunnen hun werk gewoon even niet doen omdat de knieschijf geluxeert is en dat geeft ongemak maar geen pijn. Zag eerder hierbiven een berichtje dat iemand zn pony hierom zou laten inslapen. Dat is echt op niks gebaseerd
Laatst bijgewerkt door DuFraize op 02-10-22 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:26

Wij kregen als tip van de dierenarts Myoplast te geven en wandelen, wandelen en wandelen. Werkt super!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:00

Ik heb vorig jaar met mijn new forest-mix met patella fixatie gestaan... Waarschijnlijk onhandig omver gelopen door kuddegenoot, op een moment dat zij al paar maanden niet getraind werd. Ze was toen 5.

Wat ik gedaan heb:
- écht vast zittende patella, achterbeen naar achter getrokken. Daarbij schoot de knie weer los. Naar achter laten stappen werkte op zo'n moment niet.
- knie intapen scheelde 90% van de klachten.
- door hoefsmid binnendoor laten bekappen.
- aan de hand trainen: actief doorstappen opbouwen van 10 minuten naar half uur. Toen balkes, zijgangen en draf opgebouwd.
- Toen we een uur en meer konden wandelen konden we ook heuvels lopen: daar is ze het beste mee aangesterkt.

Ze heeft een paar x terugval gehad toen er een nieuw paard in de groep werd gezet, of toen de groep een nieuwe wei kreeg. Ik zie er al een jaar niets meer van.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:55

Ik heb helaas ook een kleine pony lopen van 80 cm van 2,5 jaar die het heeft sinds haar 1 ongeveer.

Op advies van de hoefsmid en DA vijl ik zelf haar voetjes elke 2 a 3 weken, dat werkt op zich goed alleen met de overgang seizoen van wei naar meer op de paddock had ze vorige maand toch weer een ruime week dagelijks haar knie op slot en soms was hij bijna niet los te krijgen.

Daarom heb ik laatst contact gehad met de DA en hoefsmid omdat ze toch wat stijf/gevoelig liep na al die dagen knie op slot.

Advies DA was eerst te gaan trainen en dan liefst veel heuvels/dijkjes op en af om de achterhand wat meer te trainen, veel lange rechte stukken vooral in het begin en balkjes lopen enz.
Of als 2de bij geen verbetering de knie in laten spuiten en dat moet dan waarschijnlijk een aantal keren herhaalt worden maar dan moet er daarnaast ook getraind worden.
Of als laatste en 3de optie bandjes door laten snijden maar dat zou echt zijn laatste redmiddel zijn, maar dit zou hij zelf niet kiezen.

Verder kreeg ik advies voor supplementen wat duivelsklauw voor de stijfheid en daarnaast een supplement spierherstel/opbouw

Ik heb haar in de eerste week daarna wat duivelsklauw gegeven en toen ze weer beter liep daarmee gestopt en geef haar van groene os spierherstel.

Daarnaast de hoefsmid even laten kijken of die nog iets kon doen en die heeft haar nog iets meer binnendoor gezet en advies om dat vaker bij te houden en dus echt elke 1,5 tot 2 weken beetje vijlen.

En we zijn nu gaan wandelen om wat op te bouwen en vandaag voor het eerst wat dijkjes op en af gegaan in de buurt dit gaan we verder uitbouwen met balkjes en naast de fiets en lange lijnen, maar ik vind haar nog te jong om heel zwaar in training te zetten dus we doen echt heel rustig aan en kijken per keer hoe of wat.

Nu even afkloppen al 2 weken geen knie op slot gehad.

Mijn vriendin heeft een groot jong paard (inmiddels oud genoeg om te rijden ed.) met dit probleem en die heeft de knie een aantal keer in laten spuiten en houdt haar echt aan het werk en ze merk als ze haar b.v. een week stil zet dat het gelijk weer raak is, deze heeft echt baat gehad bij inspuiten en training.