Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Absolem schreef:2 vragen. 1 Knikt hij op 1 kant heftiger door? 2 of knikt hij maar op 1 kant.
Soms kan het ook zijn dat het paard (zeker na een lange blessuretijd met pijn) als het hersteld is niet volledig wil ondertreden met het binnen achterbeen. Waardoor je paard dan dus een beetje raar huppelend aan de voorkant loopt.
Dat komt dus vanuit die achterkant omdat het ene achterbeen wel actief genoeg is en de andere andere niet.
Zet je paard eens bij met touwtjes en kijk of hij het dan ook laat zien. Zo ja.. Tik het binnenachterbeen dan bij met zweep elke pas. Maar leer hem aan dat hij niet mag versnellen.
Wat je wil is dat hij dat achterbeen been even actief gaat gebruiken als het andere en dus beter onder de massa zet.
Als hij dat doet verdwijnt het vreemde lopen aan de voorkant ook steeds meer.
dorothea schreef:Beetje rare titel, maar volgende probleem doet zich voor:
Mijn paard is al enige tijd hersteld van een zware peesblessure ra en we zijn inmiddels weer ‘volop ‘ (lees op het gemak ongeveer 20 minuutjes werk) lekker bezig. Vandaag les gehad en nu viel het me op dat hij wanneer hij (eindelijk) ontspannen loopt, in draf dat knikje geeft dat paarden doen wanneer ze niet rad zijn. Dan gaan natuurlijk alle alarmbellen rinkelen want…het zal toch niet!?? Dus ik laat gelijk de teugels vieren en draaf verder en jawel, niets te voelen, niets te zien. Maar paarden faken niet, dus er moet toch iets aan de hand zijn?
Volgens het SMDC in Heesch is hij van die blessure volledig genezen dus hij zou een klein beetje werk met gemak aan moeten kunnen met betrekking tot dat been.
Volgens mijn instructrice loopt hij rad over vier benen, dat gevoel heb ik zelf ook en wanneer hij alles wat hij vast kan houden wat er vast te houden valt (lees rug en hals) merk ik er niets van. Nu vroeg ik mij af of paarden knikken als het probleem voor zit, of ook wanneer het vanuit achter komt (dus in mijn/zijn geval vanuit ra). Of uit de vaste rug of hals eventueel.
Ter info: het slechte been is niet dik, warm of gevoelig (maar dat is bij een peesblessure niet altijd het geval) en een bezoek aan de DA staat al op de planning.
dorothea schreef:Dat ja-knikken is pas van de laatste dagen. Ik rij om de dag (andere dag alleen in stap loswerken), en heb ik nu twee keer wel en één keer niet gevoeld, en niet de hele tijd, maar pas wanneer hij (gevoelsmatig) over de rug gaat lopen. Laat ik de teugels dan meteen vieren, dan is het knikken weg en voel ik er echt niets aan, ja, een los paard onder me.
Maar mijn gevoel zegt dat de oude blessure toch teruggekomen is. Helaas. En als dat been niet eens werk om de dag (en dan nog een beetje gepruts van 20 minuutjes) is het denk ik nooit goed genezen geweest. En dan weet ik het niet meer. We gaan in ieder geval niet een vierde keer (ja ja) het hele revalidatie-traject doorlopen.
Absolem schreef:Laat het been scannen. Als je niets ziet. Probeer het dan eens op te lossen zoals ik je voorstelde.
Zie je wel iets dan stop je er mee.
Dan heb je iig alles geprobeerd.
MyWishMax schreef:Absolem schreef:Laat het been scannen. Als je niets ziet. Probeer het dan eens op te lossen zoals ik je voorstelde.
Zie je wel iets dan stop je er mee.
Dan heb je iig alles geprobeerd.
Waarom zou je dat zelf nog proberen als je toch al naar de da bent geweest om te scannen? Dan kan je toch veel beter de dierenarts laten kijken ipv zelf te proberen.
dorothea schreef:Dat ja-knikken is pas van de laatste dagen. Ik rij om de dag (andere dag alleen in stap loswerken), en heb ik nu twee keer wel en één keer niet gevoeld, en niet de hele tijd, maar pas wanneer hij (gevoelsmatig) over de rug gaat lopen. Laat ik de teugels dan meteen vieren, dan is het knikken weg en voel ik er echt niets aan, ja, een los paard onder me.
Maar mijn gevoel zegt dat de oude blessure toch teruggekomen is. Helaas. En als dat been niet eens werk om de dag (en dan nog een beetje gepruts van 20 minuutjes) is het denk ik nooit goed genezen geweest. En dan weet ik het niet meer. We gaan in ieder geval niet een derde keer (ja ja) het hele revalidatie-traject doorlopen. De blessure was dus al een keer teruggekomen. Maar goed, it ain’t over until it’s over… dus morgen maar weer bellen.
Hoopte deze maand eindelijk eens geen DA-kosten te hebben
anjali schreef:Ik vind dat je een kreupel paard niet moet rijden.Hij is niet voor niets kreupel en met allerlei oefeningen kun je hem forceren waardoor het erger wordt.