Wat,en hoeveel, zouden jullie aan mijn paard voeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Wat,en hoeveel, zouden jullie aan mijn paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:55

Met zo'n grote partij is een quickscan dan zeker interessant :j

Dit was overigens mijn uitslag. Dan heb je een idee. Ik meng het overigens met stro, zodat ze genoeg vulling hebben, maar de energie wat wordt afgezwakt. En ik moet echt eiwitten bijvoeren.
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 11:56

Ibbel schreef:
Weinig mest (grove mest bevat niet veel 'voer') + lang uit laten groeien = stress voor het gras. Want het wil wel groeien maar het kan het niet goed vanwege weinig mest. Stressgras = suikers.

Maar is dat niet alleen zo bij korter gras, althans dat dacht ik? Maar dat blijf dus zo ook als het eenmaal doorgeschoten is en zaad heeft gevormd?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 12:08

Pandora2 schreef:
Om op je vraag in de OP te antwoorden...ik zou niks veranderen aan haar voer momenteel.
De merrie ziet er goed uit en ik lees geen klachten tijdens het werk, dus waarom zou je iets veranderen. Never change a winning team :D

Dat lichte overgewicht verdwijnt meestal wel als het gras helemaal op is.

Ik moet wel iets veranderen want ze gaat straks van 24/7 buiten op de wei naar avond en nacht op stal. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:21

Maar ze krijgen toch onbeperkt hooi en basisbrok ?
Waarom zou je dan iets moeten veranderen ? Ik snap het niet helemaal :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:24

fransje23 schreef:
Maar is dat niet alleen zo bij korter gras, althans dat dacht ik? Maar dat blijf dus zo ook als het eenmaal doorgeschoten is en zaad heeft gevormd?

Zie de gegevens die ik postte van mijn analyse. Grof uitgebloeid gras, begin juli gemaaid van onbemest natuurland.
Op het schema van Daihyo stond bij mij alles aan de linkerkant :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 12:33

Pandora2 schreef:
Maar ze krijgen toch onbeperkt hooi en basisbrok ?
Waarom zou je dan iets moeten veranderen ? Ik snap het niet helemaal :P

We kunnen onbeperkt voeren maar dat hoeft niet. Dat zou een keuze kunnen zijn

Brok natuurlijk niet onbeperkt maar een paar kilo zou gegeven kunnen worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:03

Ik zou gewoon voldoende hooi geven en die basisbrok en afwachten wat het geeft. Grote kans dat het paardje het gewoon heel goed blijft doen tijdens de winter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:22

Mijn voordroog was mooier dit jaar dan het hooi, en ik heb echt prachtig hooi. Maar het voordroog was veel lager in suikers en hoger in eiwit.

Normaal gezien moet je 1 kg per dag brok voeren om aan voldoende vitaminen te komen. Als je dat niet wilt, is een vitaminekorrel fijn. Ik ben geen fan van vitalbix, maar Metazoa heeft een paar hele mooie vitaminebrokjes. Mijn favoriet is die op basis van esparcette.

Je zou daarop kunnen gaan bouwen met bv Hartog Digest, wat een heel fijne bron van eiwit is (calcium/fosfor/magnesium in de goede verhoudingen) maar verder weinig suikers en zetmeel bevat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:46

troi schreef:
Zolang het gewicht/ bespiering/ energie goed is dan enkel een vitaminebrokje.

Daarop zou ik voortbouwen.
-bespiering blijft achter? Sojaschroot/ luzerne erbij.
-ze valt in? Pulp/ olie/ grasbrok erbij
-energie tekort? Eerst kijken of olie helpt, en anders toch koolhydraten erbij zoals haver / granenmix of zelfs sportbrok (van dat laatste minder fan maar soms werkt het verrassend goed, beetje uitproberen dus).

Eigenlijk zie ik bijna nooit een goede reden voor basisbrok. Te laag gevitamineerd, vereist kilo's per dag voor je dier er genoeg vitamines uithaalt, en kilo's per dag voeren levert ook veel afvalstoffen op waar je paard niks aan heeft

Hier sluit ik me bij aan. En dan wel een brokje zonder luzerne en zonder granen!
Bijvoorbeeld marstall force ofzo. Luzerne is absoluut niet geschikt voor (dikke) paarden is mijn ervaring. Er zijn maar heel weinig paarden die er goed tegen kunnen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:12

Ik snap niet waarom mensen dat blijven roepen. Ik heb serieus nog geen enkel paard hier gehad wat geen luzerne verdroeg. En vaak doen ze het er juist heel goed op, want heel laag in suiker, prima verteerbare eiwitbron, en door de lange vezels ontzettend goed voor de darmflora.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:30

Mijn voer metingen zeggen anders. Doe wat je wilt maar ik meet zelden een paard goed op luzerne

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 21:49

Bedankt voor de reacties, ik was gewoon benieuwd :)

Zal even haar rantsoen van afgelopen winter geven:

* ongeveer 18 kg voordroog
* 750 gram Vitalbix fibermix, eet ze veel beter dan luzerne (heb diverse merken geprobeerd)
* 100-150 gram lijnzaadbrok
* vlak na de zomer een halve , eind van de winter een hele voerschep, ik denk, 300-600 gram Equifyt green power
* 60 gram Marstall force
* handje basisbrok in de ochtend en bij het naar binnen gaan.Ik reken een kwart kilo per dag Dit is vooral makkelijk voor de staleigenaar en volgens mijn paard is die brok echt heel erg lekker

Olie ben ik bij haar voorzichtig mee omdat ze daar heel snel dunne mest van krijgt.

Slobber eet ze niet, ze heeft liever wat meer bite :D

En ja, ik heb alles op het hooi en de basisbrok na afgewogen met een keukenweegschaal.

Voor de periode als het verse gras op is overweeg ik om dit jaar ook wat extra vitamine E bij te gaan geven. Zeker als eerst de balen van vorig jaar op gevoerd worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:23

Netjes hoor.
Ik zou aan het eind van het weideseizoen een psyllium kuurtje nog geven.

pluisje88 schreef:
Mijn voer metingen zeggen anders. Doe wat je wilt maar ik meet zelden een paard goed op luzerne

Wat meet je dan? Nierwaarden, calcium/fosforverhoudingen? Vitaminewaarden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 22:28

Psylliumkuur krijgt in de het stalseizoen iedere 5 a 6 weken, Nu op de volle wei ben ik niet zo bang voor zand.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:35

Goed zo :) Je merrie ziet er goed uit ook hoor :)