Dit was overigens mijn uitslag. Dan heb je een idee. Ik meng het overigens met stro, zodat ze genoeg vulling hebben, maar de energie wat wordt afgezwakt. En ik moet echt eiwitten bijvoeren.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ibbel schreef:Weinig mest (grove mest bevat niet veel 'voer') + lang uit laten groeien = stress voor het gras. Want het wil wel groeien maar het kan het niet goed vanwege weinig mest. Stressgras = suikers.
Pandora2 schreef:Om op je vraag in de OP te antwoorden...ik zou niks veranderen aan haar voer momenteel.
De merrie ziet er goed uit en ik lees geen klachten tijdens het werk, dus waarom zou je iets veranderen. Never change a winning team![]()
Dat lichte overgewicht verdwijnt meestal wel als het gras helemaal op is.
fransje23 schreef:Maar is dat niet alleen zo bij korter gras, althans dat dacht ik? Maar dat blijf dus zo ook als het eenmaal doorgeschoten is en zaad heeft gevormd?
troi schreef:Zolang het gewicht/ bespiering/ energie goed is dan enkel een vitaminebrokje.
Daarop zou ik voortbouwen.
-bespiering blijft achter? Sojaschroot/ luzerne erbij.
-ze valt in? Pulp/ olie/ grasbrok erbij
-energie tekort? Eerst kijken of olie helpt, en anders toch koolhydraten erbij zoals haver / granenmix of zelfs sportbrok (van dat laatste minder fan maar soms werkt het verrassend goed, beetje uitproberen dus).
Eigenlijk zie ik bijna nooit een goede reden voor basisbrok. Te laag gevitamineerd, vereist kilo's per dag voor je dier er genoeg vitamines uithaalt, en kilo's per dag voeren levert ook veel afvalstoffen op waar je paard niks aan heeft