Welke voeding bij stijfheid ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:52

Voor iedereen die roept dat glucosamine geen kwaad kan bij een ouder paard dat stijf is: eerst beoordelen waar de stijfheid vandaan komt!

Uit TS haar verhaal maak ik uit dat het geen gewrichtsstijfheid is, maar spierbevangenheid of heel mss begin van hoefbevangenheid. Dan zijn alle extra suikers nadeliger dan voordeliger en dan volg ik de redenering van de DA.
Persoonlijk zou ik wel iets van vitaminen/mineralen blijven geven zoals vitalbix/metazoa/... maar andere supplementen die suikers(vulmiddelen) bevatten zou ik ook enkele dagen laten. Let op met het gras, met de plotse regen is het korte gestreste gras in een groeispurt en bevat een bom aan suikers die bij gevoelige paarden hoefbevangenheid kan veroorzaken, maar imo ook spierbevangenheid, gezien dit een vorm van verzuring is. (melkzuur afkomstig uit/van suikers)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:00

In het vorige topic beschreef ze 2 soorten stijfheid. In het begin van het rijden en soms aan het einde. Die in het begin kan best door slijtage zijn, maar het advies toen was ook al om het te laten onderzoeken. Want het kunnen dus best 2 problemen zijn, slijtage en overbelasting/verzuring.

Ik zou juist niet zomaar alles op 1 ding afschuiven, maar beter onderzoek laten doen als nu gedaan is. Bloedonderzoeken, kreupelheidsonderzoek en eventueel beeldvorming wanneer nodig. Maar eens dat je bij de overbelasting of verzuring dus juist wel naar voeding moet kijken en die paar dagen geen krachtvoer is dan geen raar of zeldzaam advies.van die paar dagen zonder gaan ze ook niet dood en hoef je niet meteen een balancer te geven.

Dat het misschien normaal te weinig is om echt last te geven kan, maar op het moment dat er problemen zijn wil je gewoon voorzichtig zijn en het lijf niet blijven belasten

A_nouk

Re: Welke voeding bij stijfheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:57

Ik ga mee met de twee bokkers boven mij. Eerst onderzoek doen waar het vandaan komt.

Je kunt wel supplementen bij gaan voeren of haar voer veranderen maar je weet niet waar je precies verandering voor aan het aanbrengen bent.

Een supplement voor spieren is een ander supplement als voor slijtage of artrose. En het ene paard is het andere paard ook niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:51

Ik ben benieuwd hoe het er nu mee gaat. Is er nog bloedonderzoek gedaan?

Seven_OfNine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:37

Ja ik ook. En luister aub naar de arts. Of laat een andere arts er naar kijken…

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 07:55

Tessebes schreef:
Ik ben benieuwd hoe het er nu mee gaat. Is er nog bloedonderzoek gedaan?

Ja bij een andere dierenarts. haar bloed is helemaal in orde. Volgens deze vrouw mag ik wel de glucosamine geven maar wel max 1 schepje en niet de opstartdosis van 2.

Ik moet het hooi altijd minstens6u laten weken en best ook stalmatten leggen. Als het over anderhalve maand niet beter is gaat ze haar twee weken ontstekingsremmer geven om te testen of ze dan wel soepel loopt. Als het dan nog niet duidelijk is nemen ze een röntgenfoto

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:01

Heel bijzonder... het paard is stijf voor en na de arbeid en dan krijg je als advies dat je het hooi voor het voeren 6 uren moet laten weken en stalmatten moet leggen.... eh....?! :')

Ik denk dat er veel meer met je dier aan de hand is dan wat jij hier beschrijft in het topic. Ik heb niet het gevoel dat het dier nu heel ernstig ziek is ofzo, maar meer dat het management om het dier heen nogal wat rammelt.

Mijn tip aan jou is: ga eens in gesprek met je pensionstalhouder (of een ander die jarenlang ervaring heeft met het (gezond!) houden van paarden... en volg diens adviezen ook echt op (of laat het aan hem over). Laat je niet gekmaken door allerhande losse tips en trucs (en zeker niet op internet!), maar leer voor jezelf hoe je echt voor een paard zorgt. Neem de tijd en wordt nieuwsgierig, ga eens wat boeken lezen over dit onderwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:40

Dat laatste advies lijkt alsof de DA denkt dat de pony hoefbevangen is, sowieso bevangen dus of dat nu spier of hoef is.

Ik denk ook dat er meer met het dier aan de hand is dan er nu lijkt te zijn en dat gedegen onderzoek belangrijk is. Iemand met veel ervaring kan ook zeker advies geven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:11

Wat was de selenium waarde bij het bloedonderzoek?