Paard kreupel, wel of niet op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:20

Ik zal wel een boel bokkers over mij heen krijgen, maar op rust en dierenarts maandagochtend bellen. Wat wil de dierenarts nu in het weekend doen?

Voor de rest kijk ik naar mijn paard: die van mij wordt gek als ze alleen (in stal of wei/paddock( achter moet blijven en doet niets geks in de kudde. Die zou ik zo buiten zetten. Als jouw paard altijd loopt te springen in de wei, zou ik misschien even kijken of er een plekje is waar die zich rustiger houdt.

Edit: typo, altijd leuk op mobiel :roll:
Laatst bijgewerkt door Freyr op 17-09-22 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:24

Freyr schreef:
Ik zal wel een boel bokkers over mij heen krijgen, maar op rust en dierenarts maandagochtend bellen. Wat wil de dierenarts nu in het weekend doen?

Voor de rest kijk ik naar mijn paard: die van mij wordt gek als ze alleen in stal achter koet blijven en doet niets geks in de kudde. Die zou ik zo buiten zetten. Als jouw paard altijd loopt te springen in de wei, zou ik misschien even kijken of er een plekje is waar die zich rustiger houdt.

Ik ben het hier mee eens. Ik zou voor een kreupel paard niet in het weekend de dierenarts laten komen (tenzij echt op 3 benen uiteraard) maar gewoon maandag of dinsdag

Veraaaaah

Re: Paard kreupel, wel of niet op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:39

Ik vind haar ook enorm slecht lopen. Meestal zijn ze in draf kreupel en is er in stap weinig te zien. Ben benieuwd hoe ze draaft maar ik gok mega beroerd.

Zou haar wel binnen houden/kleine paddock omdat je nog geen idee hebt wat het is. Straks gebeurd er wat en is het einde paard.

Je kunt even afwachten tot maandag maar als ik de mijne zo aantref in stap komt er dezelfde dag nog een DA.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:39

Freyr schreef:
Ik zal wel een boel bokkers over mij heen krijgen, maar op rust en dierenarts maandagochtend bellen.[u] Wat wil de dierenarts nu in het weekend doen[/u]?

Voor de rest kijk ik naar mijn paard: die van mij wordt gek als ze alleen (in stal of wei/paddock( achter moet blijven en doet niets geks in de kudde. Die zou ik zo buiten zetten. Als jouw paard altijd loopt te springen in de wei, zou ik misschien even kijken of er een plekje is waar die zich rustiger houdt.

Hetzelfde als op een doordeweekse dag, namelijk een diagnose stellen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:44

Idd, ik kreeg er de zenuwen van als mijn paard destijds al hoestte.
Als ik dit zie dan snap ik niet dat de DA gelijk gebeld is.

Het feit dat er alleen een profiel aan is gemaakt om deze vraag te stellen verontrust me ook wel een beetje.
Laatst bijgewerkt door LaPluche op 17-09-22 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:46

Het was ook vrijdag gisteren, dus zelfs als je geen da in het weekend wilt laten komen had dat gisteren nog gekund. Maar zodra een paard in stap kreupel loopt is het voor mij dezelfde dag de da of hoefsmid als ik zeker weet dat het een zweer is. Helemaal als ze zo kreupel lopen als op dit filmpje. Ik laat ze liever niet met pijn rondlopen omdat het toevallig weekend js.

Diagnose stellen, advies wat nu te doen en pijnstilling?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:01

Ik zie ook geen echte verbetering tussen de twee filmpjes. Links achter witte been wordt op beide kanten ontlast. Of ik hier een DA accuut bij zou laten komen is afhankelijk van hoe ze verder is. Is ze verder goed en alert, of toont ze echt ongemakkelijk? Op de wei zou ik dan weer niet durven als je niet weet wat het is. Stel er is wat met de pezen dan kan dat het verslechteren.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:07

Freyr schreef:

Nou ik kan me er helemaal in vinden hoor :D

TS, is het been warm/dik? Heb je haar getemperatuurd? Als ze een dik/warm been of koorts heeft zou ik wel meteen de DA bellen ivm evt. Einschuss maar anders in een paddockje zetten (of een klein stukje wei) zodat ze niet gek kan doen en maandagochtend de DA bellen om te laten komen. Ik ga zelf altijd liever naar onze DA op de kliniek.
Overigens, als ik mijn pony zo had aangetroffen op een doordeweekse dag, had ik wel gewoon meteen de DA gebeld, maar het lijkt me niet meteen weekend-spoed. Behalve dus als het echt warm en dik is.

Ik vind haar op beide filmpjes flink kreupel lopen, zie weinig verschil.

Ik zit nog even naar de filmpjes te kijken, TS. Het lijkt alsof ze de pas met het witte voetje achter niet goed afmaakt. Die lijkt ze te ontlasten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:49

Freyr schreef:

ALS er sprake is van een hoefzweer kan de dierenarts deze direct uitsnijden en de pijn verlichten.
Ik zou mijn paard nooit, maar dan ook echt nooit een heel weekend laten staan met zoveel pijn.
Zeker niet zomaar pijnstilling geven. Als het een hoefzweer is kan dit zelfs een averechts effect hebben.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:00

Ik persoonlijk zou in het weekend alleen een dierenarts erbij halen voor serieuze spoed, daar is weekenddienst immers ook voor.

Toen mijn paard met een gebroken been stond en ik m'n zorgen daarover uitte aan de telefoon zei de dierenarts letterlijk 'een been breekt niet zo gauw mevrouw'. Omdat ik er in dit geval op stond kwam hij voorrijden.
Hij zei mij verbaast te zijn dat dit paard werkelijk op 3 benen stond want zeer regelmatig belde mensen voor een simpele kreupelheid.

Hier is zelfs een dierenarts die standaard €40,- bovenop het weekendtarief gooit voor klanten buiten zijn kring omdat men tegenwoordig denkt dat alles spoed is.

In dit geval zou ik naar het algehele beeld van het dier kijken. Hij/zij is flink kreupel maar is het werkelijk een geval van leven of dood?

Ik zie overigens de enorm verbetering ten aanzien van gisteren niet.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:12

moyra schreef:
Ik persoonlijk zou in het weekend alleen een dierenarts erbij halen voor serieuze spoed, daar is weekenddienst immers ook voor.

Toen mijn paard met een gebroken been stond en ik m'n zorgen daarover uitte aan de telefoon zei de dierenarts letterlijk 'een been breekt niet zo gauw mevrouw'. Omdat ik er in dit geval op stond kwam hij voorrijden.
Hij zei mij verbaast te zijn dat dit paard werkelijk op 3 benen stond want zeer regelmatig belde mensen voor een simpele kreupelheid.

Hier is zelfs een dierenarts die standaard €40,- bovenop het weekendtarief gooit voor klanten buiten zijn kring omdat men tegenwoordig denkt dat alles spoed is.

In dit geval zou ik naar het algehele beeld van het dier kijken. Hij/zij is flink kreupel maar is het werkelijk een geval van leven of dood?

Ik zie overigens de enorm verbetering ten aanzien van gisteren niet.

Zo dan, dat is voor jou niet mals geweest, een beenbreuk.

Dat mensen snel de dierenarts bellen omdat ze vinden dat het spoed is, soit. Beter te vroeg of te snel dan te laat. De dierenarts wordt betaald voor zijn diensten, het is zijn werk om te komen als de klant belt.
En kijken of het een zaak op leven of dood is, is denk ik niet het criterium. Pijn moet het criterium zijn. Daar moet je wat aan doen, vind ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:17

moyra schreef:

Persoonlijk vind ik een hoefzweer serieuze spoed.
Een paard heeft daar echt heel veel pijn van. Je ziet op de filmpjes dat het paard veel pijn heeft, want het wil alleen maar ontlasten. Persoonlijk vind ik het heel slecht om 3 dagen lang een paard met zoveel pijn te laten staan, zeker als het niet nodig is. Dan verzaak je als eigenaar je zorgplicht (vind ik, mijn mening).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:47

Babootje schreef:
moyra schreef:

Persoonlijk vind ik een hoefzweer serieuze spoed.
Een paard heeft daar echt heel veel pijn van. Je ziet op de filmpjes dat het paard veel pijn heeft, want het wil alleen maar ontlasten. Persoonlijk vind ik het heel slecht om 3 dagen lang een paard met zoveel pijn te laten staan, zeker als het niet nodig is. Dan verzaak je als eigenaar je zorgplicht (vind ik, mijn mening).

Mijn laatste bericht over het wel of niet de da bellen in het weekend voor een kreupelheid want ik wil er geen discussie topic van maken. Mocht iemand de behoefte voelen om zijn zegje te doen mag deze pben.

Een hoefzweer is ( in sommige gevallen) zelf vast te stellen en dan bel ik de hoefsmid. Wanneer een paard een hoefzweer heeft staat het op 3 benen en ja dan zorg ik dat er linksom of rechtsom de zelfde dag hulp komt.

Voor mij is een spoedgeval een gebroken been,koliek, hoefbevangenheid, grote wond en nog tientallen zaken.

Ik heb momenteel een hernia en ontlast daarbij ook m'n 'aangedane' been, loop flink kreupel maar bel er geen weekendarts voor.

Als mijn dier medische zorg nodig heeft dan krijgt ze dit, anders stak ik geen duizenden euro's in 1 gebroken been, maar we moeten het wel in proportie blijven zien.
Maar dan moet het dier verder klinisch wel goed ogen. Die paar tientjes extra (weekendtarief) op een rekening van honderden of duizenden euros gaan immers het verschil niet maken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:54

Waarom heeft ze dit topic gestart, als ze toch zelf beter weet en blijft aankijken?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:09

Een paard wat zo stapt hoort verlichting te krijgen hoe dan ook wat de diagnose is. In stap zo lopen is voor mij serieuze zaak.

Wat een dierenarts nu zou kunnen doen?
Verlichting geven!

Ik schrik ervan dat er mensen zijn die over het weekendtarief struikelen en vinden dat het paard het weekend nog wel uit kan zingen. Als dat dier serieuze pijnen heeft staat ze dus een weekend zonder pijnbestrijding of iets dergelijks. Je kocht dit dier dus draag zorg voor het dier!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:21

Ik had minimaal de dierenarts gebeld en eerst via WhatsApp het filmpje gestuurd naar hem. Vervolgens bij bellen aangeven wat hij verwacht wat het beste is. Of hij komt langs weekend spoedje of ik haal pijnstilling op en zie de dierenarts maandag. Niets doen zou hier geen optie zijn. Als ik zoveel pijn heb neem ik ook pijnstilling.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:29

dierenfan schreef:
Ik had minimaal de dierenarts gebeld en eerst via WhatsApp het filmpje gestuurd naar hem. Vervolgens bij bellen aangeven wat hij verwacht wat het beste is. Of hij komt langs weekend spoedje of ik haal pijnstilling op en zie de dierenarts maandag. Niets doen zou hier geen optie zijn. Als ik zoveel pijn heb neem ik ook pijnstilling.

Ja,dat dus!

Ik haalde er ook gelijk de dierenarts erbij, of het nou avond of weekend is of niet! Als mijn paard wat mankeert en pijn heeft…. Dat moet gewoon!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:29

Fijn nu weten we alle meningen over wel of niet een dierenarts laten komen.. volgensmij is dat allemaal duidelijk en hoeven we daar niet meer op in te gaan!!! Misschien daar een los topic over openen?

ik ben erg benieuwd hoe het gaat met het paard? En wat er uitkomt als DA is geweest. Laat je het weten?

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:49

Ik vond het tweede filmpje niet zuiver maar eerste is duidelijk kreupel. Je ziet dat paard op t gezonde been 'valt'.
Dat zie je nog beter in draf maar miss even rust geven en afwachten wat DA zegt.
Ikzelf zou bijna altijd kiezen voor vrije uitloop/weide.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:58

DuFraize schreef:
Ik vond het tweede filmpje niet zuiver maar eerste is duidelijk kreupel. Je ziet dat paard op t gezonde been 'valt'.
Dat zie je nog beter in draf maar miss even rust geven en afwachten wat DA zegt.
Ikzelf zou bijna altijd kiezen voor vrije uitloop/weide.

Hm even een voorbeeld van mezelf.
Stamp van een paard gehad tegen mijn been... 1ste dag liep ik stokkreupel, 2e dag kon ik wel stappen maar ontzag het been wel. Dus minder kreupel en ik nam inmiddels pijnstilling. Wat ik wel merkte, ik ging anders lopen en na paar dagen kreeg ik last van mijn goede been.
Dat laatste kan ook het geval worden bij paard van TS, deze zal het lichaam anders gaan belasten.

Ik denk dat pijnstilling of eventuele ontstekingsremmers het minste is wat dit paard momenteel kan krijgen..

Een paard is een vluchtdier, dus pijn tonen in stap = veel pijn.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:55

Maar besef wel, als je een oorzaak wilt achterhalen is pijn medicatie niet altijd handig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:02

Mijn paard liep ook niet goed, wel de veearts gebeld en die kwam een dag later. Hij zou om 2 uur komen en kwart voor 2 belde ik in paniek op. Hij ligt en draait met zijn ogen, ik moest zorgen dat hij bleef lopen maar opeens wilde hij zijn been niet meer belasten. Gelukkig was het “maar” een hoefzweer, maar ik was toch blij dat ik een dag eerder al had gebeld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:25

Elisa2 schreef:
Ziet er toch uit als een hoefzweer, ik zou ook zsm de smid laten komen en pas als die niets vind de dierenarts en de hoef uit voorzorg weken. In dit geval zou ik ook even zorgen dat ze rustig kan staan en niet opgejaagd wordt, dus het liefst even apart in een stukje wei of paddock.

Als dit een zweer is, dan kan de smid daar nog niks mee. Beter even een dag of twee afwachten. Als het een zweer is zal het behoorlijk vlot slechter worden, moment dat paard liever niet meer wil steunen en echt hinkt zeg maar, dan de smid dezelfde dag laten komen, dan is de zweer goed rijp en kan hij netjes met een klein stukje opengesneden worden. bij een niet rijpe zweer moeten ze vaak teveel snijden om het open te leggen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:34

Is TS inmiddels weer online? Ik ben wel benieuwd hoe het met het paard gaat, of er inmiddels een DA is geweest en zo ja, wat de diagnose is.

Imme123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:52

Ha bezorgde bokkers! :=

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben zaterdagavond, zondagochtend en maandagochtend nog wezen kijken bij haar. Iedere dag is ze wel iets vooruit gegaan, maar na 3 dagen kreupel heb ik toch de dierenarts er maar even bijgehaald. (Deze had ik overigens vrijdagavond al gebeld voor advies!)

Ik kan jullie, en mezelf gelukkig geruststellen. :)F Het is een verrekte spier bovenin (aan de binnenkant) vh het linker achterbeen. (Zoals gedacht)

Ze gaat nog een weekje op rust en daarna mag ze weer gaan opbouwen

Ze is ondertussen wel gewoon iedere dag volop op de wei geweest om haar niet uit het normale ritme te houden + de stijve spieren nog een beetje in beweging te brengen.
Laatst bijgewerkt door Imme123 op 20-09-22 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt