Jet schreef:Ik snap jouw dilemma heel goed! Maar als zijn benen goed gaan volgende week dan zou ik in elk geval een second opinion doen bij het SMDC. Die kunnen zowel foto's maken als met een speciale camera in de mond kijken. Dan weet je hoe het er echt voor staat met het gebit. Zij hebben vast ook ervaring met het trekken van kiezen bij jongere paarden. Voor wat betreft de diastases, bij de mijne die toen 10 was waren er ook een aantal geconstateerd. Ze staat sinds die tijd op droog hooi en gras, krijgt nog wel wat krachtvoer en dinsdag zag de paardentandarts nog maar 1 diastase. Ze is inmiddels 13.
Vorig jaar juli zag de tandarts bij 1 kies een gaatje. Hij raadde aan om foto's te laten maken om te zien of er een kieswortel was aangetast. Na het maken van foto's half augustus bleek dat niet het geval. Het advies was om met 3-6 maanden nieuwe foto's te maken. In februari zijn er foto's gemaakt en is er met zo'n cameraatje gekeken. Toen kwam die tandarts ( een ander dan de eerste) op drie aangetaste kiezen uit, en degene waar het om ging zag weer normaal. Dinsdag ( weer de eerste tandarts) bleek dat van die drie er twee weer normaal zagen, 1 andere kies had een heel klein plekje, en 1 kies had een groter slechter oppervlak, maar dat was heel ondiep, hij kon er met een scherpe tandartshaak niet in komen.
Zijn verklaring was nu dat sommige paarden, als ze in de "tandengroei" periode ( tot zo'n 20 jaar) een slechtere periode hadden een slechtere aanmaak van de kiezen hadden. Zo kan het zijn dat je jaren een goed gebit ziet, dan ineens een wat slechter en daarna weer een goed gebit. Het lastige is wel dat dat niet op foto's of met het cameraatje te zien is. Hij doet het gebit van Elvee al sinds haar vierde, dus hij kent haar gebit wel goed.
Geen idee hoe dat bij jou zit hoor maar ik wilde het je toch wel even vertellen. Wie weet ziet een andere kliniek het toch anders en is er toch nog iets eenvoudigers te doen aan het gebit van je paard. Ik zou in elk geval als het slecht uitpakt met de benen niet verder gaan, dan wordt het allemaal wel een gebed zonder end met elkaar. Dat gevoel van jou deel ik in elk geval met je.
VPGC (Veterinair Paarden Gebits Centrum) doet zeker niet onder voor SDMC qua kennis en kunde.