Beschadigd neusbot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Re: Beschadigd neusbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:50

Wat gaat er door mij heen?
Dat bitloos echt niet altijd beter is.
Gewoon bustrensje gebruiken met kinriempje en een hoofdstel zonder neusriem.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 22:13

De bitfitter gaat sowieso komen!

Het scheve neusbot is aangeboren maar de andere beschadiging heeft hij denk ik opgelopen door het stoten van zijn hoofd. Hij doet zijn hoofd overal tussen- en onderdoor, helaas. En kan erg wild spelen in de kudde! Vaak trekken de bulten en wonden weer weg maar deze bult helaas niet.

De foto is een momentopname, hij kijkt normaal niet zó zielig hoor! Ik vond het ook zijn beste foto niet haha, snap helemaal wat je bedoelt, maar hier zie je wel duidelijk de bulten op zijn neus zitten.

Het leren bitje zonder hoofdstel (dus alleen iets in de mond en net onder de mond) lijkt mij zo kwetsbaar, alsof hij deze eruit zou kunnen trekken als je er naast loopt. We wandelen namelijk alleen, rijden staat zeker voorlopig niet op de planning!
En wie weet, is hij ooit zo relaxed dat een neckrope voldoende is, maar dat durf ik nu niet aan inderdaad..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:30

Het leren bitje gebruik ik ook niet zonder hoofdstel. Maar met hoofdstel. Je kan dan gewoon de neusriem weglaten zoals een Western hoofdstel

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:31

Om je paard ergens vast te zetten is dit wel een heel goede oplossing: https://www.agradi.nl/kerbl-halsband-gr ... 3-EALw_wcB

Iemand anders noemde hem hier ook al. Ik gebruik dit al zeker 20 jaar om mijn paarden vast te zetten op de poetsplek. En die kunnen gewoon een halster om.
Maar geeft meer bewegingsvrijheid, ik kan beter het hele hoofd doen (wassen, poetsen, toiletteren) en je kunt veel makkelijker een hoofdstel omdoen of afdoen zonder je paard los te hoeven maken.